آب شیرین کن خورشیدی؛ بررسی انواع، کاربرد، مزایا، معایب، اصول کار و قیمت آب شیرین کن خورشیدی

0

آب شیرین‌ کن خورشیدی با استفاده از نور خورشید به عنوان یک راه حل پاک و پایدار برای تولید آب شیرین به جهت مصارف صنعتی، کشاورزی و حتی آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزایای استفاده از آب شیرین‌ کن خورشیدی به قدری زیاد است که اغلب کمپانی‌های بزرگ در زمینه دستگاه‌های تصفیه آب، نمونه‌های با کیفیت بالا و کاربردی را تولید کرده‌اند. کمپانی زد زد یکی از بزرگترین تولیدکنندگان داخلی است که در زمینه ساخت آب شیرین‌ کن خورشیدی فعالیت تخصصی دارد. برای دریافت مشاوره‌های بیشتر با کارشناسان این مجموعه ارتباط بگیرید.

معرفی آب شیرین‌کن خورشیدی

در سال‌های گذشته، نمک‌زدایی آب شور دریا برای تولید آب آشامیدنی فرایندی پرهزینه و وابسته به سوخت‌های فسیلی بود. روش‌های نمک‌زدایی با ظرفیت بسیار کم، در طی روز ناکارآمد، غیر اقتصادی و آسیب‌زننده به محیط زیست بودند. اما با پیشرفت‌های تکنولوژی و نوآوری‌های جدید، چالش‌ها و استفاده از آب شیرین‌ کن خورشیدی تا حد زیادی این چالش‌ها برطرف شده است. استفاده از این دستگاه‌ها به جای استفاده از تصفیه آب نیمه صنعتی با سوخت فسیلی، موجب شده تا ۷۰ درصد بهره‌وری انرژی افزایش پیدا کند. همچنین به دلیل استفاده نکردن از مواد شیمیایی در فرایند تصفیه، آب نمک جدا شده از آب به محیط زیست آسیبی وارد نمی‌کند و قابلیت بازیافت دارد. این نوآوری، امکان دسترسی به آب آشامیدنی مطمئن و پایدار را برای جوامع ساحلی، استراحتگاه‌ها، صنایع، املاک مسکونی در نزدیکی دریا، عملیات امدادرسانی در بلایای طبیعی و غیر طبیعی و موارد دیگر فراهم می‌سازد.

تصویر از آب شیرین کن خورشیدی

انواع آب شیرین‌کن خورشیدی

آب شیرین‌ کن‌ های خورشیدی که از انرژی خورشید برای تبخیر آب شور و جمع‌آوری بخار آب متراکم شده برای تولید آب شیرین استفاده می‌کنند، به عنوان جایگزین‌های پایدار و سازگار با محیط زیست شناخته می‌شوند و از زیرمجموعه محصولات تصفیه آب صنعتی قرار می‌گیرند. به همین سبب، تکنولوژی‌هایی که برای ساخت و طراحی آن‌ها استفاده شده متنوع‌تر است.

انواع آب شیرین‌ کن خورشیدی از لحاظ روش نمک‌زدایی به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

۱. آب شیرین‌کن با انرژی خورشید به شکل مستقیم

در این روش، انرژی خورشید به شکل مستقیم به آب شور تابیده و گرما باعث تبخیر آب شور و بخار آب متراکم می‌شود. این روش جز ساده‌ترین و ارزانترین نوع آب شیرین‌ کن خورشیدی است، اما کارایی زیادی ندارد.

۲. آب شیرین‌کن با انرژی خورشید به شکل غیر مستقیم

در روش آب شیرین‌کن، ما از انرژی خورشید به شکل غیر مستقیم برای گرفتن انرژی خورشید و تبدیل آن به انرژی الکتریکی استفاده می‌کنیم که معمولاً سیستم اسمز معکوس در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد.

کاربرد آب شیرین‌کن خورشیدی

استفاده کردن از آب شرب سالم در تمام شرایط زندگی لازم و ضروری است. به همین سبب، از دستگاه تصفیه آب برای تولید آب آشامیدنی گوارا استفاده می‌شود. در برخی از مناطق، شرایط دسترسی به انرژی الکتریکی یا فسیلی وجود ندارد. با کمک گرفتن از آب شیرین‌ کن خورشیدی، تا حد زیادی شرایط تامین آب شرب مورد نیاز برای صنایع کشاورزی و آشامیدنی مهیا شده است.

برای اینکه به شکل دقیق‌تر با کاربرد آب شیرین‌ کن خورشیدی و نقش مهم آن آشنا شوید، در ادامه به چند مورد از مصارف این دستگاه می‌پردازیم:

۱. مصارف خانگی

یکی از نمونه‌های پرطرفدار، آب شیرین‌ کن خورشیدی خانگی است. چرا که برای تامین آب آشامیدنی در جوامع روستایی و نوار ساحلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. مصارف کشاورزی

یکی از مهم‌ترین نمونه‌ها، آب شیرین‌ کن خورشیدی کشاورزی است. چرا که در مناطقی که آب شیرین کمیاب است، می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری کشاورزی شود.

۳. مصارف صنعتی

آب شیرین‌ کن خورشیدی در مصارف صنعتی هم نقش پررنگی را ایفا می‌کند و توانسته سبب گسترش صنایع در مناطق بیشتر شود.

مزایای استفاده از آب شیرین کن خورشیدی

در بسیاری از کشورهای جهان، به‌ویژه در مناطقی که با کمبود آب شیرین مواجه هستند، از آب شیرین‌ کن‌ های خورشیدی برای تأمین آب شرب مورد نیاز استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها به دلیل ظرفیت تولید حجم بالای آب، در مصارف صنعتی و نیمه‌صنعتی نیز به عنوان سیستم‌های تصفیه آب به کار گرفته می‌شوند. نیاز به آب شیرین موجب شده تا از روش‌های مختلفی مانند اسمز معکوس، msf و بسیاری از شیوه‌های دیگر استفاده کنند. اما تمام این روش‌ها از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. آب شیرین کن خورشیدی می‌تواند با قیمت ارزان‌تر، آب با کیفیت بالایی را تولید کند و همین موضوع آن را به یک دستگاه محبوب تبدیل کرده است. به ‌ویژه اگر آب شیرین‌ کن خورشیدی از یک شرکت معتبر و متخصص مانند زد زد تهیه شده و متناسب با شرایط منطقه و نیاز مصرف‌کننده طراحی و ساخته شده باشد، بازدهی و کارایی آن به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

تصویر از آب شیرین کن خورشیدی

در ادامه به بررسی مزایای استفاده از آب شیرین کن خورشیدی به شکل دقیق‌تر می‌پردازیم:

۱. وابستگی به منابع آب شیرین سنتی

استفاده از آب شیرین‌ کن‌ های خورشیدی می‌تواند وابستگی به منابع آب شیرین سنتی مانند رودخانه‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی را تا حد زیادی کاهش دهد. این امر به حفظ و پایداری این منابع ارزشمند برای نسل‌های آینده کمک می‌کند.

۲. کاهش آلودگی آب

در فرآیند نمک‌زدایی آب شور توسط آب شیرین‌ کن‌ های خورشیدی، از هیچ‌گونه مواد شیمیایی یا منابع انرژی آلاینده استفاده نمی‌شود. به همین دلیل، این روش هیچ‌گونه آلودگی زیست‌محیطی به دنبال ندارد و روشی دوستدار محیط زیست برای تولید آب شیرین به شمار می‌رود.

۳. مزایای اقتصادی

موجب کاهش هزینه‌های مربوط به تامین آب شیرین برای مناطقی که دچار خشکسالی یا کم آبی هستند می‌شود و با ایجاد فرصت‌های شغلی باعث تقویت اقتصاد محلی هم می‌گردد.

بررسی معایب استفاده از آب شیرین‌کن خورشیدی

درست است که آب شیرین‌ کن‌ های خورشیدی به عنوان جایگزینی پایدار و سازگار با محیط زیست محسوب می‌شوند، اما این دستگاه‌ها علی‌رغم مزایای بسیار زیاد، ممکن است معایبی هم داشته باشند. شناخت معایب آب شیرین‌ کن خورشیدی به شما کمک می‌کند تا انتخاب‌های بهتری متناسب با شرایط و موقعیت خود داشته باشید. در صورت نیاز به دریافت مشاوره تخصصی برای انتخاب بهترین سیستم‌های تصفیه، می‌توانید با کارشناسان کمپانی زد زد در ارتباط باشید.

در این بخش به بررسی معایب استفاده از آب شیرین‌ کن خورشیدی در برخی از شرایط می‌پردازیم:

۱. هزینه اولیه نصب بالا

آب شیرین‌ کن‌ های خورشیدی هزینه اولیه نصب بالایی دارند. برای اجرا و ساخت آب شیرین‌ کن خورشیدی باید از سیستم‌های مختلفی مانند پنل‌های خورشیدی، باتری‌ها، غشاها و پمپ استفاده کرد. به همین سبب، هزینه اولیه آن بسیار بالا است.

۲. وابستگی شدید به شرایط آب و هوایی

یکی دیگر از معایب آب شیرین‌ کن خورشیدی، وابستگی شدید آن به شرایط آب و هوایی است. این دستگاه‌ها در روزهای ابری یا بارانی نمی‌توانند آب مورد نیاز را به طور کامل تامین کنند.

۳. نیاز به فضای زیاد

نیاز به فضای زیاد برای نصب و راه‌اندازی سیستم تصفیه آب خورشیدی، یکی دیگر از مشکلاتی است که در برخی از مناطق با فضای محدود، قابلیت اجرا ندارند.

۴. ظرفیت تولید محدود

آب شیرین‌ کن‌ های خورشیدی در مقیاس کم آب مورد نیاز را تولید می‌کنند و برای مصارف محدود کاربرد بیشتری دارند. این دستگاه‌ها برای تامین آب در مقیاس‌های بزرگ مناسب نیستند.

اصول کار آب شیرین‌کن خورشیدی

دستگاه آب شیرین‌ کن خورشیدی که با استفاده از نیروی خورشید آب شور را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند، عملکردی بسیار ساده و خاص دارد. اصول کار آب شیرین‌ کن خورشیدی بر پایه دو اصل اساسی تبخیر و تقطیر قرار گرفته است. کمپانی زد زد یکی از مراکز معتبر در زمینه طراحی دستگاه‌ های تصفیه آب است که با توجه به همین دو اصل مهم تبخیر و تقطیر، دستگاه‌های کارآمد با سیستم‌های پیشرفته طراحی کرده تا از این انرژی تجدیدپذیر به بهترین شکل استفاده کنید.

تصویر از دستگاه آب شیرین کن خورشیدی

برای درک بهتر اصول کار آب شیرین‌ کن خورشیدی، در ادامه به شکل مختصر به مراحل کارکرد آن می‌پردازیم:

مرحله اول، تبخیر

آب شور در داخل حوضچه‌ها یا لوله‌های مخصوص قرار گرفته و در مقابل نور خورشید گرم می‌شود. پس از گرم شدن، آب شور شروع به تبخیر می‌کند.

مرحله دوم، جداسازی بخار آب

بخار آب از آب شور جدا شده و فاقد هرگونه آلایندگی و میکروب است.

مرحله سوم، تقطیر

بخار آب بر روی یک صفحه سرد قرار گرفته و به دلیل سرد شدن، متراکم می‌شود. قطرات آب شیرین جمع شده بر روی این صفحه در یک ظرف جمع‌آوری می‌شود.

مناسب‌ترین قیمت آب شیرین‌کن خورشیدی در مجموعه زد زد

تمام افرادی که در مناطق کم‌آب زندگی می‌کنند و امکان برداشت از آب شور دریاها را دارند، می‌توانند از دستگاه تصفیه آب خورشیدی که در کمپانی زد زد تولید شده است، استفاده نمایند. کارشناسان این مجموعه قبل از معرفی دستگاه مناسب به شما، تمام شرایط را بررسی کرده و بهترین دستگاه را با توجه به موقعیت جغرافیایی و حجم آب مورد نیاز شما انتخاب می‌کنند. لازم است بدانید که قیمت آب شیرین‌کن خورشیدی با توجه به ابعاد و اندازه، حجم آب تولیدی و تکنولوژی به کار رفته در آن مشخص می‌شود. پس اگر به دنبال دریافت مناسب‌ترین قیمت‌ها هستید، کافی است با کارشناسان مجموعه زد زد در ارتباط باشید تا به طور مستقیم و بدون واسطه، پس از دریافت مشاوره‌های تخصصی، بهترین دستگاه آب شیرین‌ کن خورشیدی را تهیه نمایید.

نتیجه‌ گیری

آب شیرین‌ کن خورشیدی یک راه‌حل کاربردی برای مناطقی است که دسترسی آنها به آب شیرین رودخانه و چشمه محدود است. اصول کار آب شیرین‌ کن خورشیدی به گونه‌ای است که از هیچ نوع سوخت فسیلی یا مواد شیمیایی استفاده نمی‌کند و به همین دلیل، تا حد زیادی با محیط زیست سازگار می‌باشد. برای تأمین آب شیرین مناسب مصارف خانگی، مصارف کشاورزی و مصارف صنعتی باید از دستگاه‌های مناسب استفاده کنید. به همین دلیل، بهتر است که با کارشناسان کمپانی زد زد در ارتباط باشید، تا پس از بررسی نیازهای شما، بهترین مدل‌های دستگاه از لحاظ ابعاد و اندازه و سیستم عملکرد را معرفی کنند.

سوالات متداول

هزینه آب شیرین‌کن خورشیدی چقدر است؟

قیمت آب شیرین‌ کن خورشیدی به عوامل مختلفی مانند ابعاد و اندازه، حجم آب تولیدی، تکنولوژی به کار رفته در دستگاه و شرایط محل نصب بستگی دارد. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر در مورد قیمت آب شیرین‌کن‌های خورشیدی، می‌توانید با کارشناسان مجموعه زد زد تماس بگیرید.

بهترین آب شیرین‌کن‌های خورشیدی را چگونه انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین آب شیرین‌ کن خورشیدی به نیازها و شرایط شما بستگی دارد. کارشناسان کمپانی زد زد با توجه به عواملی مانند شرایط محل زندگی، حجم آب مورد نیاز و بودجه شما، بهترین دستگاه‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.