انواع پیچ و مهره و نکاتی در مورد خرید آن!

0

ازجمله رایج‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای فنی که در صنایع مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به پیچ و مهره اشاره کرد. این دو ابزار برای اتصال قطعات مختلف به هم کاربرد دارند و به‌نوعی مکمل همدیگر هستند. در حال حاضر انواع مختلفی از پیچ‌ها و مهره‌ها تولید و به بازار عرضه می‌شوند که هرکدام برای کاربردهای مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب تصمیم داریم تمام مدل‌های مختلف این ابزارها را به شما معرفی کرده و نکات مهمی که قبل از خرید آن‌ها نیاز دارید را به شما آموزش دهیم.

پیچ و مهره

آشنایی با انواع پیچ

با استفاده از پیچ‌ها می‌توانید قطعات هم‌جنس یا غیر هم‌جنس را به‌راحتی به هم متصل کنید؛ درواقع این ابزارها، رایج‌ترین روش برای اتصال دو قطعه به همدیگر به شمار می‌روند. پیچ و مهره را می‌توان با توجه به عوامل مختلفی دسته‌بندی کرد. با شناخت انواع این محصولات و مشخصات هرکدام می‌توانید با توجه به کاربرد موردنیاز خود، بهترین نوع آن را خریداری کنید.

 

پیچ آلن خور

این نوع پیچ مهره خور و متریک همان‌طور که از نامش پیداست، به شکل استوانه دارای حفره(سوکت) شش ضلعی طراحی‌شده تا با استفاده از آچار آلن، باز و بسته شود. این نوع پیچ از گشتاور، گرید و سختی بیشتری نسبت به پیچ‌های معمولی برخوردار است و برای مکان‌های تنگ و باریک، مناسب خواهد بود.

 

پیچ های آلن خور با انواع مختلفی در فروشگاه های اینترنتی و حضوری پیچ و مهره عرضه میشوند: پیچ سر استوانه ای باسر آلنی، پیچ مغزی آلن خور، پیچ سرخزینه آلن خور و پیچ گل چتری یا قارچی آلنی

 

پیچ های سر شش گوش

این نوع پیچ‌های متریک و مهره خور برای استفاده توسط آچار تخت طراحی‌شده‌اند. این پیچ‌ها گشتاور کمتری نسبت به پیچ های آلن خور دارند و نباید آن‌ها را باهم اشتباه بگیرید. همچنین سرپیچ‌های آلن استوانه‌ای و کوچک است، اما پیچ‌های شش گوش همان‌طور که از نامشان حدس می‌زنید، سری بزرگ و شش ضلعی دارند.

 

پیچ‌های شش گوش برای کاربردهای عمومی و پیچ‌های آلن خور برای پروژه‌های خاص که نیاز به‌دقت بالا دارند، مناسب خواهند بود.

 

پیچ های سرمته‌ای

پیچ خودکار سرمته‌ای در زمان سوراخ‌کاری، مانند یک مته مسیر خود را باز می‌کند و به‌راحتی در هر سطحی فرو می‌رود. این محصول از جنس استیل ساخته می‌شود و گاهی اوقات، آن را با پوشش زینک عرضه می‌کنند تا مقاومت بیشتری داشته باشد.

 

پیچ استوانه پیچ گوشتی خور

به‌احتمال‌زیاد این نوع پیچ را در وسایل مختلف خود به‌وفور دیده باشید. پیچ‌های استوانه‌ای، سری گرد، عدسی شکل و پیچ‌گوشتی خور دارند و احتمال دارد به‌صورت دوسو یا چهار سو و دوسو چهارسو طراحی شوند.

 

پیچ و مهره

 

پیچ ام دی اف و پانلی

این محصولات به‌صورت انحصاری برای اتصال قطعات ام دی اف، کناف و پانل سقف های کاذب به همدیگر طراحی‌شده‌اند. به‌این‌ترتیب در زمان سوراخ کردن چوب‌های MDF، ترک و شکستگی روی آن‌ها ایجاد نخواهد شد.

 

پیچ های خودکار

این محصول برای کاربردهای مختلفی از جمله اتصال ورق های آهنی، آلومینیوم و پلاستیکی مورداستفاده قرار می‌گیرد و خود به انواع متنوعی تقسیم‌بندی می‌شود. برای مثال می‌توان به پیچ‌های خودکار نوک‌تیز سرگرد، سر خزینه چهارسو و بکسی آچارخور و… اشاره کرد.

 

پیچ چوب و رولپلاک

این نوع پیچ از دندانه‌های بسیار درشتی برخوردار است و می‌تواند اتصالات بسیار محکمی را ایجاد کند. از این محصول علاوه بر اتصال قطعات چوبی، برای اتصال وسایل مختلف به دیوارهای گچی هم استفاده می‌شود. معمولا این نوع پیچ به همراه رولپلاک در فروشگاه های پیچ و مهره عرضه میگردد.

 

پیچ راد/پیچ متری

این محصول به‌صورت تمام رزوه و بدون گل پیچ طراحی‌شده است؛ یعنی از هر دو سمت آن، مهره بسته می‌شود. پیچ های متری به طول های مختلف تولید و عرضه میشوند.

 

پیچ اتاقی و سوکی

این نوع پیچ به‌صورت سر تخت و سر چتری طراحی‌شده است و دارای یک قسمت چهارگوش زیر گل پیچ میباشد و باز و بسته کردن آن بسیار راحت خواهد بود. این نوع پیچ بیشتر در صنعت کانکس و کانتینرسازی و یخچال های صنعتی کاربرد دارد.

 

پیچ جوشی

این محصول با وجود خارهایی که زیر گل پیچ میباشد به سطح موردنظر جوش می‌شود و خبری از سوراخ‌کاری در آن نیست؛ درواقع سر این نوع پیچ به سطوح مختلف جوش‌خورده و سپس با مهره، آن را به قطعات دیگر متصل می‌کنند.

 

پیچ و مهره اسپیسر فلزی

این نوع پیچ علاوه بر اتصال دو قطعه، بین آن‌ها کمی فاصله هم ایجاد خواهد کرد.

 

آشنایی با انواع مهره

مهره‌ها هم مانند پیچ‌ها از انواع مختلفی برخوردارند. در اینجا شمارا با انواع مختلف این محصولات و مشخصات هریک آشنا خواهیم کرد:

 

مهره چهارگوش: این ابزار جزو اولین انواع پیچ و مهره به شمار می‌رود و برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود. بعدها مدل‌های شش گوش آن هم روانه بازار شدند.

مهره شش گوش معمولی: این محصول از جنس آهن، فولاد و استیل بوده و در ابعاد مختلفی طراحی می‌شود. مهره‌های شش گوش جزو پرکاربردترین انواع این ابزار به شمار می‌روند.

مهره شش گوش بلند: این محصول همان‌طور که از نام آن پیداست، نسبت به نوع قبلی ابعاد بلندتری دارد و اتصالات محکم‌تری ارائه می‌دهد.

مهره شش گوش باریک: این مهره قطر کمتری نسبت به دو نوع قبلی دارد و برای اتصال قطعاتی هم‌سطح با سطح کار، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مهره واشر دار: که در قسمت انتهایی محصول واشر یا لبه ای تعبیه‌شده و اتصال محکمی ایجاد می‌کند.

مهره سربسته: در انتهای این مهره‌ها، یک سطح گرد و کله قندی وجود دارد تا به اشیا دیگر برخورد نکنند.

مهره خروسکی: در دو سمت این مهره، دو زائده به شکل بال پروانه ای شکل وجود دارد که باز و بسته کردن آن را راحت‌تر می‌کند.

مهره چاک‌دار: یک سر این مهره به‌صورت شکاف‌هایی بریده‌شده به شکل قلعه طراحی‌شده است که امکان استفاده از اشپیل را میدهد.

مهره کاسه‌نمدی: داخل این مهره یک لایه پلاستیکی وجود دارد که بعد از اتصال، مانع از لرزش و نشتی خواهد شد و نوعی از مهره های قفلی نیز محسوب میشود.

مهره پرچی: این نوع مهره، نوعی بست دائمی ایجاد می‌کند و معمولاً برای کاربردهایی مورداستفاده قرار می‌گیرد که نیاز به جدا کردن آن نباشد.

مهره چاکنت: این محصول به‌صورت استوانه طراحی‌شده و شیارهای ریزی در اطراف آن دیده می‌شود.

مهره قلاب دینام: در انتهای این مهره، یک حلقه دایره‌ای شکل دیده می‌شود.

نکات مهم در زمان خرید پیچ و مهره

برای اینکه بهترین و باکیفیت‌ترین نوع مهره و پیچ را خریداری کنید، لازم است به نکات خاصی توجه داشته باشید. در اینجا به ۵ نکته مهم برای خرید این محصولات اشاره می‌کنیم تا سرمایه و بودجه خود را هدر ندهید:

 

۱. توجه به کشور سازنده پیچ و مهره

اولین چیزی که باید در زمان خرید این محصولات به آن توجه داشته باشید، کشور سازنده است. برخی از کشورها برای تولید این ابزار از بهترین متریال استفاده کرده و از استانداردهای خاصی پیروی می‌کنند تا در نهایت، محصولاتی باکیفیت بالا و استحکام بی‌نظیر به بازار عرضه کنند. برای مثال کشور تایوان یکی از بهترین تولیدکنندگان انواع پیچ و مهره و واشر در دنیا به شمار می‌رود. بعدازآن، کشورهای چین و ایران هم محصولات باکیفیت و قیمت مناسبی را تولید خواهند کرد.

 

۲. توجه به متریال پیچ و مهره

مورد مهم دیگری که حتماً باید در زمان خرید به آن توجه داشته باشید، جنس و متریال پیچ و مهره است. درصورتی‌که این محصولات با استفاده از متریال مرغوبی ساخته نشده باشند، بعد از مدتی استحکام خود را از دست می‌دهند و قطعاتی که با استفاده از آن‌ها به هم متصل شده بودند، از هم جدا خواهند شد. نتیجه چنین اتفاقی برای سازه‌های بزرگ و مهم، فاجعه‌بار خواهد بود؛ از همین رو باید از همان ابتدا حواستان را جمع کنید و محصولات باکیفیت و مرغوبی بخرید.

 

در حال حاضر تولیدکنندگان معتبر برای ساخت این محصولات از آهن، فولاد، استیل ضدزنگ و… استفاده می‌کنند. این متریال، بیشترین مقاومت را در برابر ضربه، فشار، تغییرات آب و هوایی و سایر آسیب‌ها دارند؛ از همین رو بهتر است محصولاتی بخرید که از جنس آن‌ها ساخته‌شده باشند.

 

۳. توجه به گرید یا سختی پیچ و مهره

منظور از گرید، اصطلاحی است که ویژگی‌های ساختاری پیچ و مهره را نشان می‌دهد؛ درواقع شما با توجه به گرید این محصولات، می‌توانید متوجه شوید که تا چه اندازه در برابر چکش‌پذیری، خوردگی، ضربه، فشار و… مقاوم هستند. علاوه بر این، نوع فولادی که در ساخت آن‌ها به‌کاررفته را هم می‌توانید از گریدشان متوجه شوید.

 

بهترین گرید برای پیچ‌ها و مهره‌های آهنی معادل ۵.۶ و فولادی معادل ۸.۸، ۱۰.۹ و ۱۲.۹ خواهد بود. شما باید با توجه به کاربرد موردنظرتان و استحکامی که از این محصولات انتظار دارید، آن‌ها را با گرید مناسبی خریداری کنید.

 

۴. توجه به استانداردهای پیچ و مهره(DIN)

برای اینکه تمام برندهای تولیدکننده انواع پیچ، مهره و واشر از قوانین خاصی پیروی کنند و محصولاتشان کیفیت لازم را داشته باشد، استانداردهای بین‌المللی مختلفی تعیین‌شده است. تمام تولیدکنندگان باید محصولات خود را مطابق با این استانداردها تولید کنند و شما هم باید در زمان خرید، وجود این استانداردها را چک کنید. برای این منظور، مطمئن شوید جزئیات فنی این ابزارها با استانداردهایی مثل DIN و ISO و ASTM و دیگر موارد، مغایرت نداشته باشند.

 

۵. خرید از فروشگاه معتبر پیچ و مهره

نکته آخری که باید در زمان خرید پیچ و مهره به آن توجه کنید، خرید از فروشگاه‌های معتبر است. درصورتی‌که شما فروشگاه قابل‌اعتمادی را انتخاب کنید، خیالتان از بابت اصالت و کیفیت این محصولات و هر ابزار دیگری که نیاز دارید، راحت خواهد شد.

پیچ و مهره

یک فروشگاه خوب پیچ و مهره باید محصولاتش را با مناسب‌ترین و منصفانه‌ترین قیمت ممکن عرضه کند؛ همچنین باید برای پیچ‌های حساس، برگه آزمایش را به مشتریان خود ارائه دهد. شمارش صحیح پیچ و مهره‌ها هم از دیگر ویژگی‌های یک فروشگاه خوب به شمار می‌رود.

 

خرید بهترین و باکیفیت‌ترین انواع پیچ و مهره

در این مطلب سعی کردیم اطلاعاتی در مورد انواع پیچ‌ها و مهره‌ها به شما ارائه دهیم و نکات خرید این محصولات را برایتان توضیح دادیم. همان‌طور که متوجه شدید، متریال پیچ و مهره باید از جنس فولاد، آهن یا استیل ضدزنگ باشد تا بعد از مدتی استحکام خود را از دست ندهد. چنین محصولاتی را باید از یک فروشگاه پیچ و مهره معتبر و قابل‌اعتماد خریداری کنید؛ درواقع شما باید بعد از مشخص کردن نیازها و کاربردهای مورد انتظار خود، بهترین انواع مهره و پیچ را از یک فروشگاه قابل‌اعتماد، باقیمت مناسبی سفارش دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.