پخت غذا بدون روغن | امکان دارد؟

1

از نظر شما می توان غذاهای گوناگون و خوشمزه را بدون استفاده از روغن طبخ کرد؟ قطعا بله ! متاسفانه اغلب افراد برای آشپزی تصور می کنند تنها روشی که برای برشته کردن و خوشمزه کردن غذا وجود دارد، استفاده از روغن و سرخ کردن مواد غذایی است. در حالی که امروزه با وجود ماهیتابه رژیمی و انواع ظروف کاربردی، می توان میزان مصرف روغن را کاهش داد و گام مهمی در راستای حفظ سلامتی برداشت.

چرا باید مصرف روغن را کاهش دهیم؟

اگر نگاهی به آمار بیندازید به خوبی متوجه می شوید که طیف وسیعی از مردم جامعه درگیر مشکلاتی از جمله کلسترول بالای خون هستند. این موضوع به دلیل سبک تغذیه ای نادرست اتفاق می افتد و نتیجه آن در طولانی مدت خود را نشان می دهد. افزایش آگاهی در این زمینه موجب شده که اغلب مردم سبک تغذیه ای خود را اصلاح کنند و میزان مصرف روغن، نمک، قند و … را کاهش دهند. در این مطلب به شما کمک می کنیم تا در هنگام خرید قابلمه و ظروف آشپزخانه، ظروفی را انتخاب کنید که طبخ غذا در آن ها نیازی به روغن نداشته باشد.

هنگامی که صحبت از رژیم غذایی و طبخ غذای بدون روغن می کنیم بسیاری از افراد تصور می کنند که منظور، خوردن غذای آب پز، بدون نمک و … است. در حالی که از مهم ترین ویژگی های قابلمه چدن اصل و تابه رژیمی این است که مواد غذایی را بدون کمترین روغن، کاملا برشته و قهوه ای می کند. به همین علت این ظروف بسیار محبوب و پرفروش هستند. به قدری که جوانان نیز تمایل دارند از آن ها برای آماده سازی انواع غذا استفاده کنند.

ماهیتابه رژیمی

پرطرفدارترین تابه نسل جدید

تابه های رژیمی از محبوب ترین و پرفروش ترین تابه های نسل جدید هستند که به اشکال مختلفی تولید می شوند. بهترین نوع آن تابه های دوطرفه است. شما می توانید انواع مواد غذایی از جمله مرغ، گوشت، قارچ، سبزیجات، ماهی و … را درون این تابه ها قرار دهید و بعد از بسته شدن درب، شاهد بخارپز شدن مواد غذایی باشید. این تابه ها از شیارهایی برخوردار هستند که قادرند خطوط قهوه ای رنگ و برشته را بر روی گوشت و مرغ ایجاد کنند و حالتی برشته و همانند باربیکیو به آن ها بدهند. طبخ غذا در تابه های رژیمی به روغن نیاز ندارد اما اگر کلسترول خون شما بالا نیست می توانید از چند قطره روغن یا کره استفاده کنید. توجه داشته باشید که مرغ، گوشت و … بدون استفاده از روغن نیز کاملا برشته و خوش طعم خواهند شد.

ویژگی های تابه رژیمی

  • تابه های دوطرفه از آهن ربای قوی برخوردار هستند که قادرند دو درب را به یکدیگر بچسبانند و از خروج بخار جلوگیری کنند. این موضوع باعث کاهش مدت زمان پخت غذا خواهد شد. همچنین امکان برگرداندن تابه بدون باز کردن آن نیز وجود دارد.
  • در میان دو درب ماهیتابه رژیمی لاستیک یا واشری تعبیه شده که از بیرون ریختن مایعاتی مانند آب مواد غذایی یا روغن جلوگیری می کند و شما می توانید با خیال راحت تابه را تکان دهید یا برعکس کنید.
  • هر دو طرف ماهیتابه امکان جداسازی از یکدیگر را دارند و شما می توانید به راحتی آن را شسته و تمیز کنید.

تابه رژیمی

توجه داشته باشید که تابه های رژیمی از نظر شکل ظاهری بسیار زیبا هستند و قادرند حرارت را به طور یکنواخت توزیع کنند. اگر حجم مواد غذایی شما زیاد است می توانید ابعاد بزرگ تر آن را تهیه کنید. در حال حاضر بهترین جنس ماهیتابه رژیمی از چدن یا گرانیت است که امکان تهیه بهترین جنس آن از وب سایت فروشگاهی sepeno.com امکان پذیر می باشد.

چدن | نوستالژیک ترین قابلمه !

بدون شک قابلمه های چدنی جزو نوستالژیک ترین ظروف آشپزخانه محسوب می شوند. زیرا نسل قبلی ما یعنی مادربزرگ ها، از آن ها در حین آشپزی استفاده می کردند. هنوز هم قابلمه های چدنی جزو بهترین انتخاب ها تلقی می شوند و علاوه بر خانم های خانه دار، نوعروسان نیز به دنبال خرید آن ها هستند. متاسفانه اغلب برندهای موجود در بازار ادعا می کنند که قابلمه هایی از جنس چدن اصل تولید می کنند.
در حالی که بخش عمده ای از آن ها ادعای نادرست دارند. زیرا چدن اصل بسیار کمیاب است و نمی توان به راحتی آن را در بازار پیدا کرد. در حال حاضر یکی از برندهای تولیدکننده ظروف آشپزخانه به نام “سپنو” در همین حوزه فعالیت می کند و از بهترین متریال برای تولید قابلمه های چدن استفاده می کند.

ویژگی های قابلمه چدنی

از قدیم گفته اند که طبخ غذا در قابلمه های چدنی، باعث رفع کم خونی می شود. زیرا مهم ترین عنصری که در چدن وجود دارد آهن است و در هنگام آشپزی، یون های آهن آزاد شده و وارد غذا می شوند. چدن قادر است حرارت و گرمای غذا را به شکل طولانی مدت حفظ کند و هیچ تاثیر منفی یا واکنشی با غذا نداشته باشند.

قابلمه چدن اصل

استفاده و نگهداری از قابلمه های چدن به آگاهی نیاز دارد. اگر قابلمه بدون روکش را خریداری کرده اید باید بدانید که به هیچ عنوان نباید آن را در سینک نگهداری کنید و شستشوی آن را به بعد موکول کنید. زیرا احتمال زنگ زدگی آن افزایش پیدا می کند و طبخ غذا در قابلمه زنگ زده به هیچ عنوان توصیه نمی شود. همچنین شستشوی آن را به طور دستی انجام دهید و از قراردادن آن در ماشین ظرفشویی اجتناب کنید. دما و فشار بالای آب منجر به خراب شدن این ظروف می شود. همچنین وزن بالای آن باعث آسیب به ماشین ظرفشویی خواهد شد.

قیمت قابلمه های چدن نسبت به سایر قابلمه ها مقداری گران تر است. اما اگر خرید خود را از فروشگاه سپنو انجام دهید متوجه مقرون به صرفه تر بودن آن خواهید شد. این فروشگاه با تولید این محصولات تلاش کرده تا واسطه ها را حذف کند و محصول را به طور مستقیم به دست مصرف کننده برساند.

5/5 - (1 امتیاز)
1 نظر
  1. یوسی می گوید

    ممنون از این مطلب مفید و آموزنده! من همیشه به دنبال راه‌هایی برای سالم‌تر کردن غذاهایم هستم و آشپزی بدون روغن یکی از این راه‌هاست. خوشحالم که می‌دانم با استفاده از ظروف مناسب مثل ماهیتابه رژیمی و قابلمه چدن اصل، می‌توانم بدون روغن هم غذاهای خوشمزه و برشته داشته باشم.

    چند سوال داشتم:

    چه نوع غذاهایی را می‌توان بدون روغن پخت؟
    آیا استفاده از ظروف نچسب برای آشپزی بدون روغن مناسب است؟
    نکاتی برای پخت بهتر غذا بدون روغن وجود دارد؟
    با تشکر از شما و صبرتان برای پاسخ به سوالاتم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.