دلایل افت فشار بار پکیج (صفر تا صد)

0

افت فشار بار پکیج از مشکلات رایج در این دستگاه بوده که اکثر مردم به خصوص آن هایی که در مناطقی با فشار آب کم و یا طبقات بالای ساختمان ها زندگی می کنند با آن به طور مکرر روبه رو هستند. ممکن است پائین امدن فشار بار به طور مداوم یا به شکل روزی یک بار، دو روز یک بار، هفته ای یک بار و غیره پیش بیاید که لازم است پکیج آب گیری شده و به همراه رادیاتورها از نظر ظاهری بررسی شوند، اگر نتیجه ای حاصل نشد دلایل افت فشار بار چک گردد. بهتر است بدانید عقربه مانومتر پکیج، فشار بار در مدار گرمایش و رادیاتورها را نشان می دهد و به آب گرم بهداشتی ارتباطی ندارد. از دلایل افت فشار بار می توان به نشتی در مدار پکیج و یا رادیاتورها اشاره کرد که عمدتا این مورد علت شایع مشکل فشار بار است. خود مشکل نشتی نیز دلایل متفاوتی دارد که سبب می شود در نهایت فشار بار پکیج افت نماید. در این مطلب این دلایل مطرح شده تا با مطالعه و بررسی آن ها بتوانید مشکل فشار بار پکیج را حل نمایید.

دلایل افت فشار بار پکیج

روش روشن کردن پکیج بوتان

نشتی در مدار بسته شوفاژ

برای بررسی افت فشار پکیج در قدم اول بهتر است موضوع نشتی را بررسی نمایید که این نشتی می تواند در قسمت های مختلف مدار بسته شوفاژ باشد. به همین دلیل برای این که به شکل دقیق تر چک شود لازم است مدار را به دو بخش تقسیم کرده و در ابتدا خود پکیج و نشتی در آن بررسی شود و سپس رادیاتور و اتصالات آن بازبینی شده تا علت نشتی و افت فشار پیدا شود. بنابراین در این قسمت هر کدام از دو بخش ذکر شده به طور جداگانه توضیح داده می شود تا بعد از پیدا کردن منبع و علت مشکل به رفع آن پرداخته شود.

نشتی در پکیج و اتصالات ان

در حالت کلی پکیج دیواری سالم بعد از این که به شکل درست و تخصصی نصب و راه اندازی شد، در شرایط ایده آل نباید کمتر از یک ماه نشتی پیدا کند و دچار مشکل شود. حال اگر پکیج ما نشتی دارد برای پیدا کردن علت آن لازم است در ابتدا قاب روی پکیج باز شده تا اتصالات و اورینگ ها چک شود. با یک بازدید باید مشخص شود این اتصالات نم دار نبوده و خشک باشند. بعد از اتصالات خود مبدل حرارتی پکیج می تواند منبع نشتی باشد و البته تشخیص این مورد ممکن است مشکل باشد چرا که در اثر حرارت موجود در این بخش آب ریخته شده بخار می شود و کار را سخت می کند. مبدل ثانویه در بخش اورینگ ها و یا خود بدنه نیز می تواند دچار نشتی شده باشد که باید جز به جز بررسی گردد.

دو قطعه دیگری که احتمال نشتی در آن زیاد است شیر اتوماتیک هواگیری و پمپ پکیج بوده که برای بررسی آن می توانید کاور بخشی که زیر مشعل قرار دارد را باز کنید و پمپ را در آن ببینید. به غیر از پمپ قسمت حوزینگ که به پمپ وصل شده و سیاه رنگ است باید چک شود و در صورت داشتن نشتی رد رسوب سفید در آن مشاهده می شود. از دیگر موارد چک کردن نشتی بررسی شیلنگ ها و وضعیت اورینگ و واشرهای آن است که خراب شده و یا حتی عمر خود را کرده اند و لازم است حتما تعویض گردند. لازم به ذکر است برای بررسی شیلنگ ها تنها شیلنگ های مدار گرمایش بررسی می شوند و شیلنگ های مربوط به آب گرم مصرفی ارتباطی به فشار بار پکیج نداشته و نیازی به بررسی آن ها نیست. در صورتی که به این نتیجه رسیدید که نشتی از شیلنگ بوده و لازم است تا تعویض گردد باید ابتدا آب مدار تخلیه شود.

قطعه بعدی شیر اطمینان است که برای بررسی آن می توانید از قسمت زیر پکیج انگشت خود را داخل مهره شیر اطمینان ببرید و اگر در این بخش نشتی وجود داشته باشد دست شما نم دار می شود. در این جا دو نکته وجود دارد که باید گفت معمولا نشتی پکیج بیشتر از نم بوده ولی چون در فصل زمستان به علت حرارت بالای دستگاه، تبخیر آب نیز بیشتر بوده و بخار می شود. نکته بعدی این است که در صورت مراجعه سرویس کار و بررسی شیر اطمینان اجازه ندهید تا از طریق شیر اطمینان فشار بار پکیج را کم کند زیرا این کار باعث می شود بعد از این از همان بخش، نشتی پدیدار شود و برای دفعات بعدی مشکل ایجاد نماید.

شیر پرکن قطعه دیگری از پکیج است که نشتی در آن سبب افت فشار بار می شود که محل قرار گیری آن زیر پکیج بوده و به رنگ آبی یا سیاه است و از محل دسته آن آب چکه می کند. گاها اورینگ خود شیر پرکن مشکل نشتی داشته و سبب بروز مشکلات بعدی می شود. کاهش بار منبع انبساط و خرابی آن علت دیگری برای مشکل افت فشار بار در پکیج است که باید بررسی شود. برای تست منبع انبساط لازم است شیلنگ آب سرد را به منبع انبساط ببندید و بعد شیر آب را باز نمایید، زمانی که شیر آب باز می شود آب وارد منبع انبساط شده و در این موقع با یک پیچ گوشتی والف را باید فشار دهید. در صورتی که آب بیرون بزند نشان می دهد که منبع انبساط سوراخ است ولی اگر هوا بیرون بیایید یعنی قطعه سالم بوده و در این موقع حداقل سی ثانیه منتظر بمانید تا هوا به طور کامل تخلیه شود. در این صورت اگر سوراخ ریزی نیز درمنبع انبساط باشد باز شما متوجه آن خواهید شد.

عوامل نشتی پکیج

نشتی در رادیاتورها و اتصالات انها

رادیاتور و اتصالات آن از دیگر مواردی است که باید برای افت فشار در پکیج بررسی شوند و برای این کار لازم است تا به شکل دقیق انجام گیرد چرا که به علت گرما آب سریع تبخیر می شود و با نگاه کردن به رادیاتورها امکان تشخیص نشتی وجود ندارد. نکته دیگر این که حتما لازم نیست آب از رادیاتور فوران کند که مشخص شود نشتی وجود دارد یا خیر، بلکه کافی است نم داشته باشد تا در مدار گرمایش اختلال ایجاد نماید. از دلایلی که سبب می شود تا نشتی آب در رادیاتورها پیش بیاید می توان به جنس نامناسب، پوسیدگی رادیاتور، رسوب زدگی، ترکیدگی لوله ها، عدم کیفیت لوله ها، خراب شدن شیر رادیاتور و بی کیفیت بودن شیرها اشاره کرد. در حالت کلی معمولا در رادیاتورها شیر زانو، شیر برگشت آب و شیر هواگیری نشتی پیدا می کنند و باید این سه مورد در ابتدا چک شوند. برای تست این مرحله لازم است یک نایلون فریزر بر روی شیر زانوهای رادیاتور ببندید و در صورتی که حتی یک قطره آب در داخل نایلون فریزر بود نشان دهنده نشتی در آن است. در خصوص حوله خشک کن نیز باید نگاه کنید اگر بخشی از آن تبله کرده باشد بهتر است آن تبله را شکسته تا زیر آن را به دقت نگاه کنید و در این صورت متوجه می شوید آیا نشتی آب رخ داده است یا خیر و بر اساس آن اقدامات لازم را انجام دهید.

نشتی در رادیاتور

تست نشتی در رادیاتور و مسیر لوله کشی به رادیاتور ها از پکیج

برای تشخیص و تست این که فشار بار پکیج با نشتی رادیاتورها پایین امده لازم است شیر رفت و برگشت آب رادیاتور را که در زیر پکیج قرار دارد ببندید و مجددا فشار بار را چک نمایید. در صورتی که با خارج شدن مدار گرمایش از مسیر پکیج مشکل حل شد باید به دنبال نشتی در رادیاتور باشید. از طرف دیگر به علت فعل و انفعالات شیمیایی از تجزیه مولکولی آب با فلزات غیر هم جنس رادیاتور و پکیج، گاز هیدروژن تولید می شود. این گاز هم از ایرونت هواگیری پکیج خارج شده و سبب می شود تا فشار بار پکیج به طور مکرر افت نماید و رادیاتورها نیز نیاز به هواگیری داشته باشند. لازم به ذکر است معمولا در ساختمان های نوساز این مورد بیشتر رخ می دهد و برای رفع آن می توان یک لیتر ضدیخ اتومبیل را با نصف استکان مایع ظرفشویی ترکیب کرد و به مدار سیستم تزریق نمود. به این ترتیب این مشکل برای همیشه حل شده و سبب افت فشار پکیج نمی شود.

راهنمای قدم به قدم تنظیم فشار بار پکیج

بعد از این که علت افت فشار بار پکیج مشخص شد و مشکل را رفع کردید حالا نیاز است تا این فشار مجددا تنظیم گردد. برای ست کردن فشار بار پکیج اقداماتی لازم است که در این جا قدم به قدم ذکر شده و شما می توانید به راحتی آن را انجام دهید.

۱٫شیر ورودی آب سرد به پکیج در ابتدا باید چک شده و مطمئن شوید که این شیر باز است. به عقربه مانومتر پکیج دقت نمایید و در خاطر نگه دارید که روی چه عددی قرار دارد.

۲٫شیر پرکن پکیج که در زیر آن قرار دارد را در جهت خلاف عقربه ساعت به آرامی باز کنید و از طرف دیگر عقربه مانومتر را همزمان چک کنید. کار باز کردن شیر پرکن را ادامه دهید تا عقربه مانومتر به ۱٫۵ بار برسد. در این جا لازم به ذکر است که در صورتی که فشار آب محل زندگی شما کم باشد ممکن است با باز کردن شیر پرکن عقربه مانومتر تکان نخورد و ضروری است تا در این شرایط حتما شیر پرکن را ببندید و در زمانی که فشار آب منطقه شرایط بهتری را داشته باشد این کار را انجام دهید. معمولا در چنین شرایطی نیمه شب یا اویل صبح زمان مناسبی برای انجام این کار است. نکته بعدی بستن شیر پرکن است و در صورتی که فراموش نمایید تا آن را ببندید سبب می شود تا ۳ بار فشار پکیج بالا رفته و شیر اطمینان دستگاه فعال شود و در نتیجه از زیر پکیج آبریزی اتفاق بیفتد.

۳٫بعد از تنظیم فشار، شیر پرکن را در جهت عقربه های ساعت ببندید. در خصوص بسته شدن کامل شیر پرکن اطمینان حاصل نمایید.

۴٫شیر آب گرم مصرفی را باز کنید تا از روشن شدن مشعل پکیج مطمئن شوید. در صورتی که روشن نشد پکیج را یک بار خاموش و سپس روشن نمایید تا دستگاه شروع به کار کند.

۵٫طبق فصل و استفاده ای که دارید پکیج را در حالت زمستانه یا تابستانه قرار داده و دمای آن را تنظیم نمایید.

خطرات افت فشار بار پکیج

فشار بار پکیج بسیار مهم بوده و در صورتی که مدام با افت فشار این دستگاه مواجه هستید باید در اسرع وقت به آن رسیدگی نمایید. در صورتی که به این موضوع اهمیت ندهید و یا علت را پیدا نکرده و یا دلیل آن را رفع ننمایید این امر سبب می شود تا قطعات دیگر پکیج دیواری مانند خرابی روتور پمپ پکیج، سوراخ شدن مبدل و یا فرسودگی تمام اورینگ های قطعات به دلیل خشکی بیش از حد پیش آید. از طرف دیگر جوش آوردن پکیج و ترکیدن لوله ها از نتایج دیگر اهمیت ندادن به مشکل افت فشار بار پکیج است. شایان ذکر است زمانی که عقربه مانومتر عدد صفر را نشان می دهد، در این شرایط پکیج به طور کامل خاموش شده و لازم است مجددا روشن گردد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.