چگونه در آزمون نظام مهندسی قبول شویم؟

0

آزمون نظام مهندسی عمران یک آزمون تخصصی است که حداقل دو بار در سال توسط سازمان نظام مهندسی کشور و زیر نظر سازمان سنجش برگزار می شود. این آزمون در سال ۱۴۰۲ به طور استثنا برای ۳ بار برگزار شد. هدف از شرکت در این آزمون، دریافت پروانه نظام مهندسی است.

آزمون نظام مهندسی برای ۷ رشته است که این ۷ رشته شامل معماری، عمران، تاسیسات مکانیکی، ترافیک، شهرسازی، نقشه برداری و تاسیسات برقی است که رشته عمران آن از ۳ بخش اجرا، نظارت و محاسبات تشکیل می شود. زمان آزمون برای ۲ بخش اول ۱۵۰ دقیقه و برای محاسبات ۲۴۰ دقیقه است.

تعداد سوالات هر بخش از این آزمون ۶۰ عدد است و نمره منفی دارد؛ این به این معنا است که هر ۳ پاسخ غلط باعث حذف یک پاسخ صحیح می شود. این آزمون کتاب باز یا Open Book است و استٍفاده از ماشین حساب مهندسی در آن بلامانع می باشد.

پروانه نظام مهندسی لازمه ورود به بازار کار و فعالیت در حوزه های ذکر شده نمی باشد. با این حال، در صورت قبولی در آزمون نظام مهندسی، مجوز اشتغال به کار معتبر، ثبت شرکت مهندسی، دریافت سهمیه سالانه کاری، و امکان تاسیس دفاتر طراحی برای فرد صادر می شود.

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی

برای ثبت نام و شرکت در آزمون نظام مهندسی، باید بازه زمانی مشخص از آخرین مدرک تحصیلی دانشگاهی شما گذشته باشد. این بازه زمانی برای تحصیلات کترشناسی حداقل ۳ سال، برای کارشناسی ارشد ۲ سال، و برای دکتری ۱ سال است. پس این زمان می توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کرده و در صورت قبولی، پروانه نظام مهندسی پایه ۳ را به دست آورید.

همچنین پس از گذشت ۴ سال از تاریخ کسب پروانه پایه ۳، می توانید با شرکت مجدد در آزمون به پایه ۲، پس از ۵ سال از پابه ۲ به پایه ۱، و پس از ۶ سال از پایه ۱ به ارشد برسید.

پس از شرکت در آزمون، در صورتی که موفق شوید به ۵۰% سوالات پاسخ صحیح دهید، در آزمون نظام مهندسی با موفقیت قبول می شوید. در نظر داشته باشید که این آزمون مانند کنکور نبوده و رتبه بندی درصدها در آن تاثیری ندارد. از این رو، تفاوتی میان فردی که به ۵۰% سوالات پاسخ صحیح داده با فردی که ۹۰% نمره را گرفته است وجود نداشته و هر دو نفر در این آزمون قبول شده اند.

برای آقایانی که قصد شرکت در آزمون نظام مهندسی را دارند داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت از خدمت الزامی می باشد.

به طور معمول، آزمون نظام مهندسی ۲ الی ۳ بار در سال برگزار می شود و بهتر است برای قبولی در این آزمون از ۳ تا ۶ ماه قبل شروع به مطالعه کرده و آزمون های قبلی را نیز حل نمایید.

چگونه در آزمون نظام مهندسی قبول شویم؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، بهتر است برای قبولی در این آزمون از ۳ تا ۶ ماه قبل شروع به مطالعه کنید. آزمون نظام مهندسی یک آزمون سنجش سرعت و تسلط بر مباحث است و یکی از مهم ترین چالش هایی که متقاضیان این آزمون با آن مواجه می شوند کم بودن زمان آزمون و حجم بالای مطالب است.

برای قبولی در آزمون نظام مهندسی می توانید از دوره کاتالیزور قبولی در آزمون نظام مهندسی آکادمی عمران استفاده نمایید.

هدف دوره کاتالیزور آزمون نظام مهندسی آکادمی عمران همراهی شما تا قبولی در آزمون نظام مهندسی عمران صلاحیت اجرا و نظارت، در مدت زمان کوتاه و با کم‌ترین حجم مطالعه است.

این دوره ۶۰ ساعته به گونه ای طراحی شده است که بتوانید با مشاهده آن و به دست آوردن تسلط بر مباحث مهم تر آزمون (که حدودا ۹۰% سوالات را شامل می‌شوند)، راه قبولی در این آزمون را اسان تر طی کرده و با کمبود زمان مواجه نشوید.

۱۲ نکته شرکت در آزمون نظام مهندسی

طبق توصیه های سایت آکادمی عمران، نکات و راهنمایی های زیر می توانند تاثیر مثبتی در روند آزمون برای متقاضیان به همراه داشته باشند و با رعایت این نکات می توانید با خونسردی و حفظ آرامش خود در آزمون شرکت کنید.

۱) حضور در مکان آزمون از حداقل یک ساعت قبل

۲) بررسی مکان آزمون

۳) شبیه سازی نحوه چینش منابع و کتاب ها در جلسه از شب قبل

۴) آشنایی کامل با نحوه استفاده از ماشین حساب مهندسی

۵) اطمینان یافتن از سلامت باطری ساعت و ماشین حساب

۶) چک کردن شماره داوطلبی و تطبیق دادن آن با شماره درج شده در صندلی و پاسخنامه

۷) به همراه داشتم آب و مواد قندی در هنگام جلسه آزمون

۸) دسته بندی سوالات بر اساس سطح آن ها و پاسخگویی به همان ترتیب برای مدیریت و زمان بندی آزمون

۹) توجه به تبصره ها در هنگام پاسخگویی

۱۰) خواندن دقیق سوال ها و توجه به افعال مثبت و منفی

۱۱) دقت در وارد کردن پاسخ سوال در پاسخنامه

۱۲) حفظ آرامش و خونسردی

 

 

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.