موارد مصرف و کاربرد نشادر

0

آیا با موارد مصرف و کاربرد نشادر آشنا هستید؟ مواد شیمیایی بسیاری امروزه در صنایع مهتلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر یک از این مواد شیمیایی با ساختار ویژه و همچنین مشخصات متفاوت عملکرد خاصی دارند. بدون شک، اهمیت هر یک از این مواد شیمیایی نیز به سبب ارزش کاربرد آنها در صنایع مختلف است. نشادر به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد شیمیایی در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد. و در شرکت اسپیناس شیمی نیز عرضه می شود. در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با مصارف این ماده شیمیایی ارائه می‌دهیم.

کاربرد نشادر

نشادر همان کلرید آمونیوم است که به عنوان یک نمک جامد و بلورین کاربرد بسیار زیادی دارد. قبل از اینکه با موارد مصرف و کاربرد نشادر آشنا شوید، ابتدا به بررسی خصوصیات ظاهری و حتی مشخصات شیمیایی این ماده بپردازید. کلرید آمونیوم یک ماده بی‌رنگ و بدون بو است؛ اما مزه تلخ و زننده‌ای دارد. درصد اسیدیته این ماده معمولی است و با قدرت بالایی در آب حل می‌شود. این دانه‌های جامد سفید رنگ یک نوع ترکیب عالی با فرم معدنی هستند. این مواد عامل اسیدی، عامل افزایش خلط و ادرار می‌باشند که به همین سبب برای مصارف دارویی از آن استفاده می‌کنند.

امروزه در صنعت الکترونیک از ترکیب نشادر به عنوان یک حکاکی کننده در ساختار مدار چاپی برای عملکرد بهتر لحیم کاری استفاده می‌شود. حتی در صنعت نساجی، صنعت چرم و صنعت رنگ رزی نیز از کلرور آمونیوم استفاده می‌کنند. برای آبکاری و حتی در مواد آتش بازی نیز می‌توان از نشادر استفاده نمود. البته قبل از اینکه با کاربرد این ماده آشنا شوید بد نیست بدانید در دو نوع مختلف به تولید می‌رسد.

نشادر شیمیایی

نشادر در نوع شیمیایی از ترکیب کلرید آمونیوم و هیدروکلرید اسید به تولید می‌رسد.

نشادر معدنی

نوع معدنی نشادر تحت تاثیر فرآسند سوزاندن ناکامل زغال سنگ و در نتیجه تراکم گازهای مشتق از آن و آتش‌فشان‌ها به تولید می‌رسد.

نشادر در صنعت کشاورزی

یکی از مهمترین کاربردهای نشادر در صنعت کشاورزی و صنایع وابسته به آن است. در واقع این ماده به عنوان یک منبع نیتروژن برای تولید بسیاری از کودهای کشاورزی نظیر کلر آمونیوم فسفات مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدون شک بسیاری از محصولات کشاورزی وابسته به این کود هستند. برای تقویت برخی از محصولات کشاورزی حدود ۹۰ درصد از این کود در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صنعت فلزکاری

از دیگر کاربردهای مهم نشادر می‌توان به صنعت فلزکاری اشاره داشت که اهمیت بسیار زیادی دارد. نشادر به عنوان شار برای تولید فلزات و به منظور ایجاد پوشش قلع گالوانیزه یا لحیم کاری استفاده می‌شود. این ماده توسط واکنش با اسیدهای فلز و در نتیجه ایجاد یک کلرید فلز فعال، سطح قطعات مورد نظر را تمیز می‌کند.

نشادر در صنعت باتری سازی

مهمترین کاربرد آمونیوم کلرید برای صنعت باتری سازی خواهد بود. این ماده شیمیایی برای ساخت باتری‌های خشک به عنوان یک الکترولیت کاربرد دارد. اگرچه باتری‌های روی کربن در گذشته کاربرد بسیار زیادی داشتند؛ اما امروزه این باطری‌ها هنوز هم مصرف خاصی دارند. حتی با پیشرفت علم امروزه در ساختار این باتری‌ها از آمونیوم کلرید برای الکترولیت استفاده می‌شود.

نشادر در صنعت غذایی

نشادر در صنعت غذایی نقش مخمر و یک ماده اسید کننده را دارد. به سبب ایجاد مخمر و اسیدی کنندگی در صنعت پخت نان از نشادر استفاده می‌کنند. امروزه حتی در ترکیبات برخی از خوراکی‌های حیواناتی چون گاو نیز نشادر کاربرد دارد. در واقع یک ماده سازنده مواد مغذی است و برای مخمر و میکروارگانیسم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد برای دام خود از مکمل‌های غذایی یا دارویی استفاده می‌کنند. حال نشادر در برخی از مکمل‌های دامی به عنوان یک ماده مغذی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نشادر در صنعت داروسازی

از کاربردهای بسیار مهم ملرور آمونیوم می‌توان به صنعت داروسازی اشاره کرد. نشادر باعث افزایش خلط و ادرار در برخی از بیماری‌ها می‌شود. به همین منظور در تولید بسیاری از شربت‌های ضد سرفه با اثر تحریک کنندگی روی مخاط برونشی تنفسی از این ماده استفاده می‌کنند. پس از مصرف شربت ضد سرفه، در دستگاه تنفسی مایع اضافی تولید می‌شود که خلط را به شدت افزایش می‌دهد. همچنین در این ماده شیمیایی نمک‌های آمونیومی وجود دارد که باعث تحریک مخاط معده و در نتیجه ایجاد حالت تهوع و استفراغ می‌شود. نشادر برای لک صورت نیز کاربرد دارد.

این ماده یک عامل اسیدی سیستماتیک است که برای درمان آلکابوزمتابولیک شدید و درمان اختلالات دستگاه ادراری کاربرد دارد. حتی این ماده برای ریزش غیر طبیعی مو نیز بسیار مورد توجه است. در تولید بسیاری از شامپوها و محصولات مراقبت و درمان پوست و مو از آمونیوم کلراید برای بهبود وضعیت مو و حتی پوست استفاده می‌کنند.

بسیاری از افرادی که مشکلات بلغمی دارند از نشادر به عنوان یک خلط آور و سرفه برای تحریک غشاهای مخاطی استفاده خواهند نمود. به طور کلی این ماده برای بیماران مبتلا به آسم و مشکلات دستگاه گوارش اهمیت بسیار زیادی دارد. در صنعت داروسازی و پزشکی حتی بسیاری از بیماری‌های مزمن کبدی توسط نشادر برطرف می‌شود. در صنعت دامپزشکی نیز به منظور جلوگیری از ایجاد سنگ‌های ادراری در دام این ماده شیمیایی کاربرد بسیار زیادی دارد.

نکته

نشادر به عنوان یک ماده شیمیایی در صنایع بسیار زیادی مورد توجه است. کاربرد آمونیوم کلرید در بسیاری از صنایع اهمیت دارد. بد نیست بدانید کاربرد نشادر در صنایع مختلف باید به تناسب دوز استاندارد باشد تا مشکلاتی به وجود نیاورد. بد نیست بدانید. مصرف بیش از حد نشادر می‌تواند اثرات مضری روی سلامت انسان داشته باشد. از مهمترین اثرات سلامت آمونیوم کلرید می‌توان به تحریک تنفسی، تحریک پوست و چشم و تحریک دستگاه گوارش اشاره داشت.

خرید نشادر

بدون شک کاربرد نشادر بسیار زیاد است و موارد مصرف آن بیش از آن چیزی است که بخواهیم در چند سطر در رابطه با آن توضیحاتی ارائه دهیم. افرادی که قصد خرید کلرید آمونیوم دارند، بدون شک باید اطلاعاتی در رابطه با این ماده شیمیایی به دست بیاورند. نشادر برای استفاده در صنایع مختلف در دو نوع خوراکی و صنعتی به تولید رسیده است.

به طور کلی نشادر در هر گردی پایدار می‌باشد؛ اما در تماس با اسید و بازهای قوی ناپایدار می‌شود. حال برای خرید این ماده جامد پودری محلول در آب باید به نوع گرید آن توجه داشته باشید. همچنین باید بدانید که نشادر نسبت به رطوبت حساس است و باید در دمای ۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد در یک مکان خشک نگهداری شود. پس جدا از نوع گرید هنگام خرید به نوع بسته‌بندی و سطح کیفیت نشاادر نیز دقت کنید.

نتیجه

آشنایی با موارد مصرف و کاربرد نشادر باعث می‌شود تا بتوانید برای کاربردهای متناسب از آن استفاده کنید. به کارگیری نشادر در صنایع مختلف به سبب اهمیت عملکرد این ماده است. حال هنگام خرید باید به بررسی مشخصات ظاهری و حتی شیمیایی کلرید آمونیوم بپردازید.

این ماده در دو نوع شیمیایی و طبیعی است که بدون شک عملکرد هر یک کمی با دیگری متفاوت خواهد بود. اگر به دنبال نشادر با کیفیت با درصد خلوص بالا و قیمت مقرون به صرفه هستید، با کارشناسان مجموعه اسپیناس شیمی تماس بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.