فاز دوم معماری چیست

0

برای مشخص بودن تمامی مراحل یک پروژه معماری و اجرای عملیات های مختلف در آن و جهت بهینه سازی این مراحل و گسترش ساده تر آن در زمینه های گوناگون فازهای مختلفی را برای اجرایی ساختن آن تعریف کرده اند. فاز دوم معماری اصطلاحی رایج و پرکاربرد در بین متخصصان این حوزه است.

فازهای صفر، یک و دو از مراحل اصلی طراحی یک پروژه معماری هستند. بهتر است بدانید که نقشه های فاز دوم در بخش تاسیسات، برق و … نیز مورد استفاده می‌باشند. در ادامه این محتوا به معرفی فازهای مختلف در یک پروژه معماری، خصوصا فاز دوم آن خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با مراحل طراحی و اجرای یک پروژه با ما همراه باشید.

فازهای مختلف پروژه های معماری

به طور کلی یک پروژه معماری دارای ۳ فاز اصلی صفر، یک و دو می‌باشد. فازهای دیگر در زمینه اجرایی ساختن پلن های مختلف بر اساس نقشه طراحی شده می‌باشد. فازهای صفر و یک بیشتر در زمینه طرح های مقدماتی و آماده کردن نمای خارجی، حجم سازه و طراحی محیط می‌باشد. در اصل این مراحل، مقدمات ورود به یک پروژه معماری هستند.

عمده فعالیت های طراحی و نقشه کشی، در فاز دوم صورت می‌گیرند. به همین جهت می‌توان گفت مهمترین بخش در یک پروژه معماری و قسمت اصلی ساخت و ساز در فاز دوم انجام می‌شوند. به همین دلیل فاز دوم تبدیل به یک اصطلاح رایج در بین فعالان حوزه معماری شده است. در ادامه به معرفی کامل فاز دوم معماری خواهیم پرداخت.

فاز دو چیست؟

نقشه های کلی یک ساختمان و همچنین طرح های عمده آن شامل اطلاعاتی کلی و محدود در زمینه پروژه هستند. معرفی پروژه، حجم، فضای در دسترس، محوطه نمای خارجی و … اطلاعات اولیه در هر پروژه هستند. اما نقشه ها و مدل های فاز دوم به صورتی ترسیم خواهند شد که دارای ریزترین اطلاعات و نکات مربوط به سازه خواهند بود.

طرح ها و مدل های فاز دوم، می‌توانند شامل اطلاعاتی مانند نوع فونداسیون، اندازه دقیق آن، نوع متریال و جزئیات دیگری مانند ابعاد مقاطع مختلف ساختمان به صورت دقیق، مسیر لوله ها و سیم ها، اندازه دیوار و ستون ها، همچنین جنس آنها و نوع مصالح مورد استفاده برای هر بخش، باشد. با استفاده از داده های این نقشه، یک معمار می‌تواند به بخش های مختلف پروژه مسلط بوده و از ریزترین اطلاعات آن خبر داشته باشد.

بنابراین فاز دوم، یک مفهوم در روند معماری است و به مرحله ای از توسعه طرح ها و نقشه های پروژه می‌گویند که در آن اطلاعات بخش های مختلف ساختمان یا سازه به صورت دقیق جمع آوری خواهد شد. تیم طراحی در این فاز اقدام به ارائه پیشنهادات و راه حل هایی جهت تبدیل دقیق تر نقشه های فاز صفر و یک به فاز دوم خواهد کرد.

اطلاعات نقشه های فاز دو

نقشه های فاز دوم، شامل تمامی طرح هایی است که به صورت دقیق و هماهنگ با طرح های فاز صفر و یک طراحی شده اند. اطلاعات موجود در این طرح ها مربوط به بخش های مختلف ساختمان اعم از ساختمان، تاسیسات، اسکلت و … می‌باشد. در ادامه برخی از اطلاعات اصلی در نقشه های فاز دوم را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نوع، اندازه و حجم فونداسیون سازه، آکس بندی ستون ها و بخش های فرعی آن، همراه با اندازه های دقیق به صورت کاملا هماهنگ با بخش های دیگر بخشی از اطلاعات نقشه های فاز دوم هستند. ابعاد و اندازه های خارجی و داخلی نمایش کدهای ارتفاع و اطلاعاتی در رابطه با نوع و حجم مصالح مورد نیاز در اجرا از جمله داده های نقشه فاز دوم می‌باشند.

نمایش خطوط مقطع طولی و عرضی سازه، بخش دیگری از اطلاعات موجود در نقشه های فاز دوم هستند. همانطور که بیان شد در این نقشه ها اطلاعاتی در رابطه با مشخصات مصالح مورد نیاز برای اجرا و حجم آن نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت. جهت شمال ساختمان و همچنین طرح های مربوط به پلان بام و شیب بندی آن بخش های دیگر در نقشه های فاز دوم هستند. در این فاز خطوط شیب و همچنین میزان درصد آنها، به همراه درج کدهای ارتفاعی برای نما الزامی می‌باشد.

موقعیت دقیق حیاط و محوطه خارجی، به همراه نمای بیرونی سازه، همراه با جزئیات کامل بخش های دیگر نقشه های فاز دوم هستند. با توجه به مطالب بالا، نقشه های فاز دوم مربوط به بخش های معماری، سازه، تاسیسات و برق می‌باشد. اطلاعات دقیق پروژه در بخش های مختلف محتوای این فاز را تشکیل می‌دهد.

بهترین ابزارها برای طراحی و مدل سازی فاز دو

امروزه ابزارهای متعددی برای طراحی و مدل سازی در زمینه های مختلف از جمله ساختمان سازی مورد کاربرد هستند. محبوب ترین نرم افزارهایی که برای طراحی، نقشه کشی و مدل سازی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل موارد زیر می‌شوند.

  • رویت (Revit)
  • اسکچ آپ (Sketchup)
  • اتوکد (Auto CAD)
  • وی ری (V-Ray)
  • آرچی کد (Archi CAD)

در این میان بهترین و قدرتمند ترین گزینه که ابزارهای مختلفی را برای طراحی نقشه ها و مدل های فاز دوم معماری در اختیار کاربردان قرار می‌دهد رویت می‌باشد. بسیاری از افراد با گذراندن یک دوره آموزش رویت و تسلط بر روی بخش های مختلف آن می‌توانند به راحتی وارد بازار این کار شده و در این زمینه کسب درآمد کنند. در ادامه این نرم افزار را بیشتر معرفی خواهیم نمود.

ویژگی های دیگر رویت

رویت از نرم افزار های بسیار پرکاربرد در زمینه مدل سازی و طراحی قسمت های مختلف سازه های مختلف و ساختمان می‌‎باشد. این برنامه بر روی سیستم بیم قرار دارد و می‌توان آن را به نرم افزارهای دیگر موجود روی بیم متصل نمود. با استفاده از رویت می‌توان برای یک پروژه در دیسیپلین های مختلف طراحی، نقشه کشی و مدل سازی نمود.

مهندسان ساختمان، برق، سازه، تاسیسات و … با استفاده از این نرم افزار می‌توانند به صورت همزمان بر روی یک پروژه فعالیت داشته و طرح های خود را به صورت کاملا هماهنگ با بخش های دیگر ساختمان اجرایی نمایند. از دیگر خصوصیات نرم افزار رویت می‌توان به ارائه ابزارهای مختلف در محیط های دو بعدی و سه بعدی برای طراحی اشاره نمود.

رویت محیطی کاملا کاربرد پسند و ساده دارد و آموزش آن احتیاج به دوره های طولانی مدت و زمان زیادی نخواهد داشت. به همین دلیل کارآموزان و دانشجویان رشته های معماری علاقه زیادی به کار کردن با این برنامه دارند. مجموعه آرک پرو یکی از با سابقه ترین آموزشگاه هایی است که به صورت تخصصی در زمینه آموزش نرم افزار رویت فعالیت دارد.

جمع بندی

مهمترین بخش در طراحی یک ساختمان فاز دوم معماری می‌باشد. بهترین نرم افزاری که می‌توان با استفاده از آن به سادگی نقشه های فاز اول را به فاز دوم تبدیل نمود، رویت می‌باشد. این برنامه ابزارهای متعددی برای این کار در دسترس کاربران قرار خواهد داد. در این محتوا سعی داشتیم که فاز دوم معماری را به همراه بهترین ابزار موجود برای این کار، معرفی نماییم. امیداریم که محتوای این صفحه مورد کاربرد و پسند شما مخاطبان عزیز و ارجمند قرار بگیرد.

5/5 - (4 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.