نقشه نصب دوربین مداربسته چیست؟

0

نصب و راه اندازی دوربین مداربسته، مهمترین و زمان برترین مرحله در ساخت سیستم های نظارتی است. برای سازمان ها این کار بر اساس یک پروژه یا نقشه نصب دوربین مداربسته انجام می شود. نصب دوربین مداربسته برای خانه روستایی، کلبه های تابستانی و غیره را می توان بدون کار طراحی انجام داد. البته بسیار توصیه می شود که به عنوان مشتری و مالک آینده، یک طرح شماتیک ترسیم کنید. نقشه نصب دوربین مداربسته باید قابلیت پوشش سوال های زیر را داشته باشد:

  • دوربین های نظارتی شما باید در محل چه چیزی را ببینند؟
  • چه تعداد دوربین باید وجود داشته باشد؟
  • فاصله دوربین ها از یکدیگر باید چقدر باشد؟
  • محل نصب DVR به طور بهینه کجا خواهد بود؟
  • چه راهی برای مشاهده فیلم های ضبط شده باید ایجاد کنید؟ (مانیتور، تلویزیون، کامپیوتر، لپ تاپ، از طریق اینترنت از دستگاه های تلفن همراه)

تعیین بودجه نصب دوربین مداربسته برای خودتان بسیار مفید می باشد. این شامل هزینه خرید تجهیزات و پرداخت هزینه نصب دوربین مداربسته خواهد بود. برای سهولت در پیش بینی هزینه تجهیزات برای شما، توصیه می کنیم با بخش کیت های دوربین مداربسته آماده آیریوژن آشنا شوید. بدین صورت شما ایده ای در مورد هزینه و ترکیب تجهیزات لازم خواهید داشت.

داشتن بودجه تقریبی برای سیستم دوربین مداربسته در آینده به شما این امکان را می دهد که از هزینه های غیر ضروری جلوگیری کنید. همچنین به طور دقیق آنچه را که نیاز دارید به دست خواهید آورد. هنگام انتخاب شرکت نصب، علاوه بر موارد فوق، باید در مورد ضمانت تجهیزات و نحوه تایید آن سؤال کنید.

دلیل تهیه نقشه نصب دوربین مداربسته

اتصال سیم ها، تعیین تعداد دوربین ها و نصب دستگاه ها همه بخش های فرآیند نصب سیستم امنیتی هستند. به بیان مختصرتر، بدون نقشه جامع ساختمان و مکان های نصب مورد نظر، اجرای ایمن این دستگاه ها ممکن نیست.

هر شرکت نصب سیستم های امنیتی و نظارتی باید کلیه مقررات نصب را رعایت نماید. بیشتر مقررات دوربین مداربسته در درجه اول، بر ایجاد یک نقشه جامع از منطقه و مکان دقیق نصب دوربین تمرکز دارند. در هر مرحله، تکیه بر دانش و تجربه افراد متخصص توصیه می شود.

درست مانند سیم کشی ساختمان، نصب انواع دوربین مدار بسته ارزان قیمت نیاز به برنامه ریزی دارد. نقشه های نصب سیستم حفاظتی و امنیتی باید ساختار ساختمان و هر جنبه ای از مکان را در نظر بگیرند. ویژگی های مهمی که هنگام تهیه نقشه نصب دوربین مداربسته باید به دقت بررسی شوند، عبارتند از:

  • پلان ها
  • ابعاد
  • دیوار
  • سقف
  • سیم های برق
  • پریزها و سیستم های روشنایی
  • زاویه ها

نصب دوربین مداربسته بدون دانستن اینکه دستگاه در کجا قرار دارد و سیم ها کجا می روند، ایده بدی است. اهمیت ایجاد نقشه برای دوربین مداربسته در زمان درگیر شدن سیم های برق آشکارتر خواهد شد. سیم های مخصوص سیستم های امنیتی و مانیتورینگ نباید بر سیم کشی برق ساختمان تاثیر بگذارند. حتی کوچکترین نقص سیم کشی می تواند سطح آسیب و سر و صدای کابل های دوربین مداربسته را افزایش دهد. در نتیجه تیم متخصص آیریوژن بر اهمیت پایبندی به طرح در تمام مراحل نصب دوربین مداربسته تاکید دارند.

تعیین محل نصب دوربین های مداربسته روی نقشه

تعیین محل نصب دوربین ها بر روی نقشه باعث اطمینان از صحت فرآیند نصب و در عین حال صرفه جویی در هزینه می شود. این کار به شما کمک می کند تا دوربین و مکان مناسب آنها را در منطقه خود انتخاب کنید. هنگام تعیین محل نصب دوربین های مداربسته باید به تعدادی از عوامل توجه نمایید. شما باید در انتخاب دوربین ها پارامترهای زیر را در نظر بگیرید:

  • زاویه دوربین
  • وضوح دوربین
  • جزئیات اشیاء (چهره، شماره ماشین و غیره)
  • وجود نور مادون قرمز شب
  • نقاط اتصال (دیوار و سقف)

تعیین نوع و تعداد دوربین های مدار بسته

برای انتخاب نوع و تعداد سیستم دوربین مداربسته ابتدا باید مقیاس موردنظر خود را تعیین کنید. بر کسی پوشیده نیست که هر تجهیزاتی دارای محدودیت هایی است. تعیین هدف مورد نظر هنگام نصب سیستم دوربین مداربسته به طور مستقل در یک منطقه کوچک، مهم می باشد. هدف مشتریان از نصب دوربین می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • نظارت مداوم ثابت
  • نظارت از راه دور
  • ضبط تنها در زمان شناسایی صداها و حرکات مشکوک
  • مشاهده ضبط بایگانی

پس از تعیین اینکه کدام سیستم دوربین مداربسته باید نصب شود، همه چیز به اهداف شما از خرید و نصب دوربین بستگی دارد. به سادگی می توانید دوربین را از طریق HDMI به کامپیوتر یا تلویزیون متصل کنید. اگر دوربین آنالوگ است، باید یک برد فیلمبرداری روی کامپیوتر نصب نمایید. این کار هزینه زیادی نخواهد داشت، اما گاهی اوقات باید دیوارها را اسکنه کنید.

دوربین های IP به کارت فیلمبرداری نیاز ندارند، نرم افزار در نسخه رایگان موجود است و یک سرور داخلی وجود دارد. برای آرشیوهای بزرگ می توانید سرور خود را با هزینه کم بسازید. همه اینها به راحتی با یک UPS  تجهیز شده که هم سرور و هم دوربین ها را تغذیه می کند، ممکن می شود.

تعیین تعداد دوربین و هزینه آنها

نصب دوربین مداربسته در کشور ما طبق نقشه سایت و تعداد دوربین فیلمبرداری مورد نیاز تعیین می شود. فهرست قسمت های کنترل شده برای صاحبان خانه معمولا شامل موارد زیر است:

  • محیط ساختمان
  • در هر دیوار (در گوشه ها)
  • ورودی خانه
  • گاراژ و سایر ساختمان های بیرونی
  • سالن

هر چه زاویه عکس برداری توسط دوربین های امنیتی بیشتر باشد، دوربین های مداربسته کمتری می توان نصب کرد. وضوح دوربین، اندازه سنسور و حساسیت، فاصله دید را تعیین می کنند.

پس از تعیین تعداد مکان های مورد نظر جهت نصب دوربین ها، می توان هزینه را محاسبه کرد. دوربین ها و اجزای بسیاری با رنج های قیمتی مختلف در بازار وجود دارند. البته همیشه قیمت بالا نشانگر کیفیت عالی نیست. یک اشتباه رایج این است که بسیاری از افراد سعی در صرفه جویی با خرید دوربین مدار بسته ارزان و عدم توجه به رزولوشن دارند. در نتیجه، تصویر ضبط شده مبهم بوده و تشخیص چهره و اعداد خودرو روی آن غیرممکن خواهد بود.

تهیه پلان دوربین مداربسته

هنگام تهیه نقشه نصب دوربین مداربسته باید محل قرارگیری دوربین ها را روی نقشه مشخص کنید. ایجاد طرح دوربین مدار بسته یکی از الزامات نصب و راه اندازی سیستم نظارت است. دانستن محل قرارگیری دستگاه های زیر بسیار ضروری می باشد:

بدین صورت کار پروژه از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و کار نصب با سرعت بیشتری به پایان می رسد. اگر کابل کشی به درستی انجام شود، هیچ کابل یا سیمی روی دیوار یا در کار دیده نمی شود. در این صورت تنها راه دیدن مسیر کابل کشی از طریق نقشه نصب دوربین مداربسته است.

تهیه نقشه سیم کشی دوربین مداربسته

باید توجه ویژه ای به انتخاب منبع تغذیه مناسب و انتخاب کابل برای تغذیه و انتقال سیگنال ویدیویی داشت. بعضی از این موارد را میتوانید در انواع پکیج دوربین مدار بسته ارزان قیمت پیدا کنید و دیگر درگیر خرید آن ها به صورت جداگانه نشوید. به طور معمول، دوربین های مداربسته خانگی از برق 12 ولت (DC) و 14 ولت (DC) تغذیه می شوند. اگر فاصله دوربین ها تا دستگاه ضبط بیش از 50 متر نباشد، منبع تغذیه 12 ولت کافی است. در این حالت می توان کابل های ترکیبی مخصوصی را گذاشت که باعث صرفه جویی در هزینه و زمان برای تعیین مسیرها می شوند. کابل های متصل کننده دوربین ها با بقیه تجهیزات باید از دید غریبه ها پنهان باشند.

در تاسیسات بزرگ، از دستگاه های متصل به شبکه 220 ولت (جریان متناوب) و با طول مسیر بیش از 50 متر استفاده می کنند. اگر کابل ترکیبی مناسب نیست (تداخل احتمالی با کواکس)، بهتر است یک خط برق و فیلم جداگانه اجرا کنید. با طول مسیر بیش از صد متر، باید ویدیو را از طریق جفت پیچ خورده ارسال نمایید. همچنین منبع تغذیه را با ولتاژ 220 ولت راه اندازی کنید.

فاصله بسیار دوربین فیلمبرداری از منبع تغذیه، منجر به افت ولتاژ در ورودی به مصرف کننده می شود. با توجه به ناهمواری افت ولتاژ به دلیل دور بودن دوربین، مطمئن ترین منبع تغذیه دستگاهی خواهد بود که قابلیت تنظیم ولتاژ را داشته باشد. با استفاده از چنین واحدی به همراه ولت متر خانگی، می توانید به راحتی مقدار مورد نیاز را در ورودی دریافت کنید.

نیروی پشتیبان

به منظور اطمینان از فیلمبرداری بی وقفه در شرایط قطع برق غیرقابل پیش بینی، باید یک منبع تغذیه انتخاب کنید. این منبع تغذیه باید در صورت عدم وجود ولتاژ در شبکه عمومی قادر به تغییر منبع به باتری باشد. برق پشتیبان نه تنها برای همه دوربین ها، بلکه برای دستگاه DVR نیز باید تامین شود. توان منبع تغذیه باید با توان کل (وات) مصرف کنندگان متصل به آن، مطابقت داشته باشد.

نرم افزار های تهیه نقشه سیم کشی و نصب دوربین مداربسته

نرم افزارهای تهیه نقشه سیم کشی و نصب دوربین مداربسته عبارتند از:

Microsoft office Visio

نرم افزارهای نقشه برداری پیشرفته برای بیشتر متخصصان و نصاب های سیستم دوربین مدار بسته ناآشنا هستند. یک نرم افزار ساده می تواند سرعت نصب و پیکربندی سیستم دوربین مداربسته را افزایش دهد. برای این کار، Microsoft Office Visio نرم افزار مفیدی است. این نرم افزار یکی از زیر مجموعه های نرم افزارهای آفیس می باشد.

Concept Draw

نرم افزاری به نام Concept Draw به هر کسی اجازه می دهد یک نقشه سیستم دوربین مدار بسته طراحی کند. این اپلیکیشن شباهت های زیادی با نرم افزار Visio دارد. این نرم افزار دارای چندین مجموعه علائم و اشکال مربوط به سیستم های حفاظتی و ویژگی های جذاب برای طرح های الکتریکی می باشد.

AutoCAD Electrical

AutoCAD Electrical یکی از برنامه های سری اتوکد بوده که به طور خاص برای مدل سازی سیستم های الکتریکی طراحی شده است. استفاده از این نرم افزار نسبت به دو نرم افزار دیگر دشوارتر می باشد. البته این اپلیکیشن به شما امکان ساخت نقشه های بسیار بهتر را می دهد. نرم افزار AutoCAD Electrical شامل مجموعه ای از نمادها برای سیستم های الکتریکی و مدار بسته است. در صورت نیاز می توانید اشکال را طراحی کرده یا در نرم افزار قرار دهید.

نقشه سیم کشی دوربین مداربسته توربو اچ دی

نصب دوربین مطابق برنامه، اولین قدم در نصب سیستم مداربسته آنالوگ می باشد. سپس با کابل کواکسیال می توانید دوربین مدار بسته را به دستگاه متصل کنید. کانکتور BNC برای اتصال دوربین های زیر مورد نیاز است:

  • DVR
  • دوربین مدار بسته
  • کابل های ویدئویی کواکسیال RG58 و RG59
  • انواع کابل های کواکسیال

مقدار برق مورد نیاز را می توان با استفاده از منبع تغذیه مرکزی به دست آورد. هر دوربین مداربسته باید آداپتور و منبع تغذیه مجزای خود را داشته باشد. در هر صورت باید یک کابل به منبع تغذیه هر دوربین مداربسته متصل شود.

نقشه سیم کشی دوربین مداربسته تحت شبکه

اولین قدم در راه اندازی سیستم تحت شبکه، بررسی طرح دوربین مداربسته، کابل کشی و منطقه موردنظر جهت نصب دوربین مدار بسته است. ساختار این سیستم فقط با NVR و دوربین مدار بسته قابل راه اندازی می باشد. این دستگاه ها از طریق پیوند سازمانی به یکدیگر مرتبط می شوند. اگر فقط چند دوربین مداربسته دارید، باز هم می توانید با پیوند دادن آنها به NVR از طریق یک لینک، تصاویر خاصی را دریافت کنید.

در پروژه های بزرگتر با دوربین های متعدد، باید هر دوربین به یک سوئیچ تجاری و همه سوئیچ ها به سوئیچ کانونی (Center) متصل شوند.

انواع کابل دوربین مداربسته

در حال حاضر سه نوع کابل زیر برای کابل کشی سیستم دوربین استفاده می شوند:

کواکسیال

  • رایج ترین راه برای انتقال تصاویر به ضبط کننده سیستم دوربین مداربسته
  • عایق بودن اولین لایه کابل کواکسیال
  • عدم هدایت جریان الکتریکی
  • تشکیل شده فقط از یک سیم
  • پوشش تمامی لایه ها با یک پوشش پلاستیکی
  • انسداد قابل توجه هنگام انتقال تصویر
  • سیم مرکزی رسانا و از مس
  • نیازمند به سخت افزار با کیفیت بالا
  • کیفیت تصویر دوربین ها متاثر از کیفیت کابل ها

کابل شبکه

  • تشکیل شده از هشت جفت رشته سیم پیچ خورده
  • قابل استفاده در داخل خانه
  • بدون نویز
  • فاقد هر گونه فویل یا لایه محافظ
  • بسیار ایده آل برای انتقال تصاویر از دوربین‌های شبکه

کابل فیبر نوری

  • یکی از سریع ترین روش ها برای انتقال تصاویر دوربین مداربسته
  • انتقال اطلاعات با استفاده از سیگنال های نوری
  • تشکیل شده از سه بخش
  • عدم ورود رطوبت و سایر عناصر مضر به فیبر

مزایای کابل فیبر نوری

  • ایده آل برای استفاده در فواصل طولانی
  • ارزان تر نسبت به سایر کابل ها
  • ظرفیت انتقال بیشتر از سیم های مسی
  • کمتر از دست دادن سیگنال توسط فیبر نوری در مقایسه با سیم های مسی

جمع بندی

فروشگاه آنلاین دوربین مدار بسته آیریوژن در نصب سیستم های امنیتی و دوربین مداربسته تخصص دارد. همیشه می توانید کیت های دوربین مداربسته را با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت از ما خریداری کنید. رمز موفقیت نصب دوربین های مدار بسته، در مکان مناسب است. اگر نیاز به خرید سیستم دوربین مداربسته دارید و در انتخاب آن مهارت چندانی ندارید، نگران نباشید. مشاوران ما در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

شما همچنین می توانید سیستم دوربین مداربسته را از سراسر ایران سفارش داده و خریداری کنید. با انتخاب آیریوژن، نصب دوربین مقرون به صرفه تر و آسان تر خواهد شد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.