دیگ بخار چه فرقی با دیگ روغن دارد؟

0

در اغلب تأسیسات تولیدی که در آن نیاز به تولید و تبدیل مواد وجود دارد، استفاده از فرآیند گرمایش امری ضروری است که معمولاً با کمک سیستم دیگ بخار یا دیگ روغن داغ انجام می‌گیرد. درحال‌حاضر، بویلرهای بخار یا همان دیگ‌های بخار، پرکاربردترین تجهیزات گرمایشی در تأسیسات تولیدی هستند؛ اما از رقابت این سیستم‌ها با دیگ‌های روغن داغ نمی‌توان غافل شد. به‌دلیل برخی تفاوت‌ها و مزایایی که بین این دو سیستم وجود دارد، در برخی مواقع بویلرهای روغن داغ و در باقی شرایط، بویلرهای بخار انتخاب بهتری خواهند بود؛ ولی چرا؟ برای آشنایی کامل با تفاوت‌های این دو دستگاه، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

تفاوت دیگ بخار و دیگ روغن در چیست؟

بویلر بخار دستگاهی است که برای تولید بخار از آب کاربرد دارد و می‌توان گفت اصلی‌ترین تفاوت آن با بویلرهای روغن داغ دقیقاً در همین مورد است. تولید بخار از آب با استفاده از نیروی گرمایشی انجام می‌گیرد که توسط سوخت‌هایی مثل گاز شهری، ذغال‌ سنگ و… به وجود می‌آید. جنس مخزن‌های بویلر بخار می‌تواند از چدن یا فولاد باشد که معمولاً نوع فولادی آن برای تولید بخار پرفشار مناسب‌تر است. درعوض، دیگ‌های روغن داغ، دستگاه‌هایی هستند که برخلاف بویلر بخار آب، روغن به‌عنوان ماده جاری در آن‌ها برای انتقال حرارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این سیستم‌ها به‌ گونه‌ای است که گرمای تولید‌ شده توسط لوله‌هایی که داخل روغن قرار دارند، به روغن وارد می‌شود تا دمای آن افزایش یابد.

از دیگر تفاوت‌های دیگ بخار و بویلرهای حرارتی روغن در فرایند تولید بخار و فشار مورد‌ نیاز، عبارت‌اند از:

  1. دیگ‌های بخار برای کار کردن به مقدار زیادی از فشار نیاز دارند؛ در‌صورتی‌که با بویلرهای روغن داغ، تمامی تجهیزات شما تحت فشار نخواهند بود و خطر انفجارهای خطرناک را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

  2. اگرچه بویلرهای بخار به‌دلیل این‌که آب یک ماده مقرون‌به‌صرفه است، بسیار محبوب هستند، اما در‌برابر خوردگی نیز بسیار حساس‌اند؛ در‌صورتی‌که روغن داغ باعث خوردگی نخواهد شد.

مزایای بویلر روغن داغ نسبت به دیگ بخار

باتوجه به این‌که اشاره کردیم دیگ‌های بخار در تأسیسات تولیدی بسیار محبوب‌تر هستند، اما اگر بویلرهای روغن داغ جایگزین آن‌ها شوند، قطعاً مزایای قابل توجه‌تری به همراه خواهند داشت که در ادامه معرفی خواهیم کرد. مزیت استفاده از دیگ بخار این است که از آب برای تولید گرما بهره می‌برد که ماده‌ای بسیار به‌صرفه از‌نظر اقتصادی است، ولی فراموش نکنید که احتمال خوردگی تجهیزات نیز بسیار بالاست که این مشکل را در استفاده از دیگ‌های روغن داغ نداریم.

بازدهی بیشتر

با‌توجه به استفاده از تله‌های بخار و بلودان حرارتی در دیگ‌های بخار، کارایی آن‌ها به‌طور قابل‌ توجهی کاهش می‌یابد. اما در‌ مقابل، دیگ‌های روغن داغ به‌دلیل داشتن هزینه‌های عملیاتی کمتر و کنترل فنی آسان‌تر، از کارایی بیشتری برخوردارند.

ایمنی بیشتر

یکی از اصلی‌ترین مزایای بویلر روغن داغ، امنیت بیشتر آن‌ها نسبت ‌به دیگ‌های بخار است. در بویلر بخار، بخار تولید‌ شده به‌طور مستقیم در اختیار سیستم‌ها قرار می‌گیرد و این ممکن است ریسک انفجار را افزایش دهد. در‌حالی‌که در دیگ روغن داغ، رسانه حرارتیِ روغن، بخار تولید‌ شده را عبور می‌دهد و خطرات کمتری ایجاد می‌کند.

تنظیم راحت‌تر دما

در دیگ‌های روغن، کنترل دما به سهولت انجام می‌شود و می‌توان دمای مناسب و دقیق را برای آن تنظیم کرد.

کارایی بیشتر در دمای بالا

در مقایسه با دیگ‌ بخار، دیگ‌های روغن داغ می‌توانند در دمای بالاتری عمل کنند. در برخی عملیات‌های حرارتی، دما بسیار حیاتی و مهم است. روغن حرارتی، به‌دلیل داشتن نقطه جوش بالاتر از آب، سیستم‌های گرمایش مبتنی‌ بر بویلر روغن داغ را قادر می‌سازد که در دماهای بالاتر کار کنند و حرارت مورد نیاز سیستم را تأمین کنند.

هزینه و بودجه کمتر

به‌دلیل سادگی در طراحی و اجزا، هزینه‌های خرید و سرمایه‌گذاری بویلرهای روغن داغ به‌طور قابل‌ توجهی کمتر است.

نگهداری راحت‌تر

در بسیاری از موارد، استفاده از یک سیستم دیگ بخار در صنایع مختلف نیاز به آموزش و استفاده از یک اپراتور فنی مجاز به کار با بویلر بخار دارد. به همین خاطر، برای راه‌اندازی یک سیستم بویلر بخار جدید در تأسیسات یک کارخانه و برای رعایت استانداردها و ایمنی لازم، استخدام یک اپراتور فنی برای کنترل و عملکرد این سیستم ضروری است. با‌این‌حال، توجه به این نکته برای سیستم‌هایی بر پایه روغن، ضروری نیست.

جمع‌بندی

تفاوت اصلی دیگ بخار و دیگ‌های روغن داغ در کارایی، استهلاک و هزینه‌های آن‌هاست که می‌توان گفت در این موارد، بویلرهای روغن داغ برتری قابل‌توجهی دارند؛ اما در‌نهایت، انتخاب شما بین این دو سیستم باید متناسب با نیازهای تأسیسات تولیدی‌تان باشد. به‌علاوه، مهم‌ترین فاکتوری که در خرید این دو دستگاه حائز اهمیت است، شرکتی است که از آن خرید می‌کنید. شاید قیمت را به‌عنوان یک عامل مهم در‌نظر بگیرید، اما فراموش نکنید که اگر از جای نامعتبری خرید کنید، تضمینی بابت کیفیت دستگاه وجود نخواهد داشت؛ از‌این‌رو، شرکت آذر استیل فن‌آوران با برخورداری از مجوزهای لازم و تیمی متخصص، محصولات خود را با تضمین کیفیت و البته قیمت، به صاحبان تأسیسات و تولیدی‌ها ارائه می‌دهد.

حتما از این صفحه هم بازدید کنید : کارواش بخار

اطلاعات بیشتر در سایت زیر

www.zagrosboiler.com

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.