انواع فیبر مدار چاپی و نحوه محاسبه قیمت فیبر مدار چاپی

0

فیبر مدار چاپی یا PCB، فیبری با ضخامت 106 میلی‌متر است. این قطعه مهم در صنعت الکترونیک، ممکن است از جنس مقوای فشرده و فایبر گلاس یا همان الیاف پشم شیشه ساخته شده باشد. طرف دیگر فیبر مدار چاپی یا برد مدار چاپی، لایه نازک مسی با ضخامت 25/0 میلی‌متر قرار دارد. این لایه، با کمک چسب و فشار در جای خود قرار می‌گیرد. از انواع فیبرمدار چاپی در ساخت انواع محصولات الکترونیکی استفاده می‌شود. در ادامه راجع ‌به انواع فیبر مدار چاپی و عوامل مؤثر در قیمت فیبر چاپی بیشتر توضیح می‌دهیم اگر در صدد سفارش ساخت pcb هستید حتما در ادامه با ما باشید.

فیبر مدار چاپی چیست؟

فیبر مدار چاپی اصولاً از یک ورقه کائوچو یا موادی نظیر آن که به خوبی فشرده شده‌اند، تهیه می‌شود. در روی این فیبر ممکن است یک یا دو لایه نازک مس قرار گیرد. فیبر مدار چاپی کاربردهای مختلفی دارد، برای مثال از آن در تهیه کیت‌های آموزشی، بردهای صنعتی و به طور کلی در وسایل الکترونیکی استفاده می‌شود.

انواع مختلف فیبر مدار چاپی کدام‌اند؟

فیبرهای مدار چاپی انواع مختلفی دارند. در ادامه مهم‌ترین انواع آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  1. فیبرهای فنلیک

فیبرهای فنلیک معمولاً به رنگ زرد پررنگ یا قهوه‌ای در بازار هستند. این فیبرها به راحتی سوراخ شده و لایه مس با کمک حرارت زیاد از آن جدا می‌شود. قیمت فیبر مدار چاپی مدل فنلیک نسبت به سایر مدل‌ها پایین‌تر است و به همین علت در ساخت اکثر کیت‌ها و مدارهای رادیویی، ضبط و تلویزیون به کار برده می‌شود.

  1. فیبرهای فایبرگلاس

فیبرهای فایبرگلاس رنگ سبز دارند و نسبت به فیبرهای فنلیک استحکام بیشتری دارند. فیبرهای فایبرگلاس به راحتی سوراخ نمی‌شوند و در مقابل حرارت بالا مقاومت بسیار بالایی دارند. قیمت فیبر مدار چاپی فایبرگلاس کمی بیشتر از فیبر فنلیک است و از آن در تهیه مدارهای ماشین‌حساب، ویدئو و کامپیوتر استفاده می‌شود.

  1. فیبرهای دو رو

منظور از فیبرهای دو رو، از انواع فیبر مدار چاپی است که در هر دو طرف آن‌ها لایه مس وجود دارد. این فیبرها می‌توانند هم از نوع فنلیک باشند و هم از نوع فایبرگلاس. قیمت فیبر مدار چاپی دو رو نسبت به سایر مدل‌ها بیشتر است و به علت وجود لایه نازک مس در هر دو طرف آن می‌توان حداکثر استفاده را از آن کرد.

فیبر مدار چاپی چه کاربردهایی دارد؟

با کمک فیبرهای مدار چاپی می‌توان بدون نیاز به مصرف سیم بالا، قطعات مختلف را به هم وصل کرد. برای مثال در صورتی که از فیبر مدار چاپی استفاده نکنیم، برای اتصال مدارهای مختلف رادیویی باید از مقدار زیادی سیم استفاده کنیم. این در حالی است که با وجود فیبر مدار چاپی می‌توان با کمک خطوط این مدار بدون نیاز به سیم، این اتصالات را برقرار کرد.

چه عواملی در قیمت انواع فیبر مدار چاپی تأثیر می‌گذارند؟

اگر به فیبر مدار چاپی نیاز دارید، بهتر است ابتدا از نحوه قیمت‌گذاری آن و عوامل مؤثر بر قیمت آن را بدانید. فیبر مدار چاپی دارای انواع مختلفی است که هر کدام قیمت متفاوتی دارند. به طور کلی برای محاسبه دقیق قیمت فیبر مدار چاپی بهتر است با شرکت‌های تولیدکننده آن مشورت کرد. در ادامه مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت آن را توضیح می‌دهیم. بد نیست بدانید که در حال حاضر در ساخت مدار چاپی از برنامه آلتیوم دیزاینر استفاده می کنند که می توانید از صفحه آلتیوم دیزاینر چیست بیشتر در این رابطه بدانید.

جنس فیبر مدار چاپی

گفتیم که فیبر مدار چاپی ممکن است از جنس‌های مختلفی تولید شده باشد. فیبر خام، مس، طلا، نیکل و قلع از جمله مهم‌ترین مواد اولیه مهم برای تولید فیبر مدار چاپی هستند که قیمت بالایی دارند. در تهیه فیبر مدار چاپی، جنس آن بسیار مهم است. برای مثال یکی از بهترین جنس‌هایی که برای تهیه فیبر مدار چاپی استفاده می‌شود، فایبرگلاس است. فایبرگلاس دوام بسیار بالایی دارد و احتمال بروز شکستگی در آن بسیار پایین است؛ اما در عوض قیمت فیبرهایی که از جنس فایبرگلاس هستند نسبت به سایر مواد گران‌تر هستند.

اندازه برد و حجم تولید فیبر مدار چاپی

مهم‌ترین عامل مؤثر در قیمت انواع فیبر مدار چاپی اندازه آن است. قیمت هر سانتی‌متر از فیبر مدار چاپی یک میزان ثابت است. در نتیجه با افزایش ابعاد فیبر مدار چاپی، قیمت آن نیز بیشتر می‌شود. به طور کلی هرچه فیبر مدار چاپی در تعداد بیشتری تولید شود، قیمت نهایی هر فیبر مدار چاپی برای مشتری مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود.

اندازه و تعداد سوراخ کاری بر روی برد

در طراحی و ساخت فیبر مدار چاپی هر چه اندازه سوراخ کاری روی برد کوچک‌تر باشد، به ابزار پیچیده‌تری نیاز دارد و در نتیجه قیمت آن بالاتر خواهد رفت. با کوچک‌تربودن سوراخ‌های کاری، تولید آن‌ها حساسیت و دقت بالاتری را می‌طلبد و به مدت زمان بیشتری هم نیاز دارد. در نتیجه قیمت نهایی فیبر مدار چاپی گران‌تر تمام می‌شود.

تعداد لایه‌های فیبر مدار چاپی

یکی دیگر از عوامل مهم در قیمت فیبر مدار چاپی، تعداد لایه‌های آن است. هر چه تعداد لایه‌های فیبر مدار چاپی بالاتر باشد، قیمت نهایی آن بیشتر می‌شود. با افزایش تعداد لایه‌های فیبر مدار چاپی، برای تولید آن به مواد بیشتری نیاز است و قیمت بالایی خواهد داشت.

نوع برش فیبر مدار چاپی

مدل برش فیبر مدار چاپی از عوامل مهم بر قیمت آن است. برای مثال فیبرهای ساده چهارگوش، برش ساده‌تری دارند در نتیجه قیمت پایین‌تری هم خواهند داشت. اگر طراحی فیبر مدار چاپی مدل خاصی باشد، قیمت تولید آن بالاتر می‌رود. با انواع فیبر مدار چاپی آشنا شدیم. عوامل موثر بر محاسبه قیمت فیبر مدار چاپی را نیز شناختیم. اگر برای کار خود، به فیبر مدار چاپی نیاز دارید، برای سفارش انواع فیبر مدار چاپی و اطلاع از قیمت، هم اکنون با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.