معرفی برنامه‌ها و سایت‌های کم کردن حجم تصاویر

0

 

چگونه می‌توانیم حجم عکس را کم کنیم؟

خیلی وقت‌ها ممکن است برای شما اتفاق افتاده باشد که عکسی را آپلود کنید اما بخاطر حجم بالای آن به مشکل برخورده باشید. همچنین کم کردن حجم عکس بدون افت کیفیت یکی از مسائل مهمی است که خیلی از کاربران با آن درگیر هستند. این روزها عکس‌ها نقش مهمی در بیان احساسات یا افکار انسان‌ها بازی می‌کنند و کسانی که تولید محتوا می‌کنند با تولید عکس‌های مختلف، می‌توانند مفهوم خیلی از موضوعات را به مخاطب برسانند. یکی از مشکلات اصلی استفاده از تصاویر، حجم بالای آن است. یک دیدگاهی وجود دارد که بیان می‌کند اگر کیفیت عکس بالا باشد حجم آن نیز زیاد است! اما ما در این جا به شما یاد می‌دهیم که چگونه حجم عکس خود را پایین بیاورید بدون آن که کیفیت عکس پایین بیاید.

چطور می توانیم حجم تصاویر را بدون افت کیفیت کم کنیم؟

 

 

انواع تصاویر دیجیتال

اول از همه باید انواع فرمت‌های تصاویر دیجیتال را یاد بگیرید زیرا برای کم کردن حجم عکس باید بدانید عکس‌ها از چه فرمتی هستند. این تصاویر در دنیای دیجیتال 2 دسته هستند.

دسته‌ی اول: تصاویر پیکسلی 

دسته‌ی دوم: تصاویر وکتوری یا برداری

تصاویر پیکسلی، تصاویری هستند که از نقاط ریزی به نام پیکسل تشکیل شده‌اند که از کنار هم قرار گرفتن این نقاط، عکس‌ها تشکیل می‌شوند. اما تصاویر وکتوری برعکس تصاویر پیکسلی از فرمول و ریاضیات تبعیت می‌کند و در حقیقت خطوط در آن‌ها تشکیل بردار داده و تمام اطلاعات تصویر در داخل بردار است. این را باید بدانید که این روزها عکس‌های پیکسلی در وب بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند در مقایسه با عکس‌های وکتور، اما عکس‌های وکتور هم مورد قبول طراحان وگرافیست‌ها هستند.

 

رایج‌ترین فرمت‌های تصاویر در دنیای وب

رایج ترین فرمت های تصاویر

 

در دنیای وب فرمت‌های زیادی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها در جاهای مختلف کاربرد دارد.

4 مدل از پر استفاده ترین مدل‌های فرمت تصاویرpng,jpg,Gif و svg هستند که هر کدام از آن‌ها را به طور خلاصه برای شما توضیح می‌دهیم.

 

1-فرمت Png

این فرمت یکی از بهترین و پرکاربردترین فرمت‌ها درتصاویر دیجیتالی است و کیفیت بالایی دارد. همچنین فشرده سازی عکس‌ها خیلی کم‌تر از بقیه‌ی فرمت هاست و از طیف رنگی بالایی برخوردار هستند.

 

2-فرمت jpg

مهم‌ترین ویژگی این فرمت این است که فشرده سازی بالا و کیفیت قابل قبولی دارد و یکی از رایج‌ترین فرمت‌ها در دنیای وب است. به همین دلیل محبوبیت بیشتری در بین کاربران دارد.

 

3-فرمت Gif

حتما با فرمت gif آشنا هستید و به عنوان مثال آن را در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید. این تصاویر متحرک رونق بسیاری پیدا کرده‌اند و طرفداران خاص خود را دارد. این را بدانید که فرمت این عکس‌ها، متحرک( gif)  است و می‌شود به صورت ثابت هم از آن‌ها استفاده کرد.

 

4-فرمت svg:

فرمت svg  فرمتی است که تصاویر در آن بُرداری و مقیاس پذیر است. بنابراین این فرمت دردنیای وب، گسترش پیدا کرده است و روز به روز بیشتر می‌شود زیرا مقیاس پذیری و حجم بسیار پایین آن‌ها یک ویژگی منحصر به فرد است.

 

چرا در دنیای وب کم کردن حجم عکس اهمیت دارد؟

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده از تجهیزات ذخیره‌سازی، باز هم دنیای وب با کمبود حجم مواجه است و  مشکلات حافظه هنوز وجود دارد. زیرا تصاویر با حجم بالا به سرعت حافظه را پر می‌کنند. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که استفاده از تصاویر با حجم بالا می‌تواند از حجم پهنای باند اینترنت شما بیشتر مصرف کند و همچنین سرعت بارگذاری عکس‌های شما و باقی کاربران کم شود. مهم‌ترین فاکتور برای دیده شدن سایت، این است که مخاطب بتواند به راحتی مقاله یا تصاویر را دانلود کند، اما اگر حجم آن‌ها بالا باشد به مرور زمان بازدید کنندگان سایت کم می‌شوند، همچنین توسط گوگل اعلام شده است که سرعت بارگذاری تصاویر یک پارامتر بسیار مهم در سئو و رتبه بندی سایت هاست، در نتیجه رتبه بندی سایت را هم از دست می‌دهید.

 

چطور فرمت عکس را تغییر بدهیم؟

در ابتدا باید فرمت عکس خود را بدانید. بنابراین روی عکس کلیک راست کنید و گزینه properties  را بزنید و فرمت عکس خود را ببینید. البته می‌توانید نشانگر موس خود را روی عکس نگه دارید و اطلاعات کامل عکس برای شما نشان داده می‌شود. برای تغییر فرمت باید به برنامه‌ی paint بروید و fil>> save as  را  انتخاب کنید. درپایین صفحه paint گزینه‌ی png  یا gnp  را می‌توانید انتخاب کنید .

استفاده از پینت برای تغیر فرمت

 

 

 کم حجم کردن آنلاین تصاویر توسط سایت‌ها

یکی از ابزارهایی که برای کاهش حجم عکس وجود دارد، سایت‌ها هستند. در حقیقت شما می‌توانید حجم عکس‌های خود را به صورت آنلاین کاهش دهید. در این جا به معرفی چند سایت می‌پردازیم که می‌توانند به صورت آنلاین حجم عکس‌ها را کاهش دهند.

1-سایت compressor.io

معرفی سایت برای کم کردن حجم

این سایت یکی از بهترین سایت‌ها برای کاهش حجم تصاویر می‌باشد. زمانی که وارد این سایت می‌شوید باید گزینه try it  را کلیک کنید. حالا یک صفحه‌ی جدید برای شما باز می‌شود که تصویر خود را drag&drop  کنید و یا می‌توانید با انتخاب select file  تصویر خود را وارد سایت کنید. این سایت از دو حالت فشرده سازی افت کیفیت و بدون افت کیفیت پشتیبانی می‌کند. برای تصاویر pnj  و jpg  خود می‌توانید ساختار بدون افت کیفیت یا همان losselesse را انتخاب کنید.

2- سایت squoosh.app

معرفی سایت های کم کردن حجم تصاویر

 

این سایت بسیار منعطف و پایدار در کم کردن حجم سایت است. زمانی که وارد این سایت می‌شوید با انتخاب گزینه select an image ، عکس شما آپلود می‌شود و سایت به طور خودکار حجم عکس شما را کم می‌کند. همچنین بعد از آپلود شدن عکس، در قسمت بالا سمت چپ می‌توانید نوع فشرده سازی را مشخص کنید و با انتخاب هر الگوریتم، نوعِ فشرده‌سازی، به صورت درصد نشان داده می‌شود. اگر فکر می‌کنید نمی‌دانید بهترین الگوریتم برای فشرده سازی عکستان چیست اجازه بدهید سایت، خودش آن را انجام دهد.

 

3-سایت image resizer

کار کردن با این سایت بسیار لذت بخش و راحت است. زیرا این سایت بسیار منعطف است و به شما این اجازه را می‌دهد که عکس خود را به هر سایزی که می‌خواهید در بیاورید و یا آن را بچرخانید. همچنین می‌توانید حجم و فشرده سازی تصاویر را برای سایت مشخص کنید. بعد از آن که تغییرات لازم را برای عکس انجام دادید گزینه save and download  را بزنید تا عکسی که حجم آن را کم کردید را ببنید و بعد از تایید شدن آن توسط شما، گزینه download image را بزنید تا عکستان دانلود شود.

 

 

 4-سایت imagecompressor.com

معرفی سایت های آنلاین کاهش حجم تصاویر

این سایت هم یکی از سایت‌های عالی و پرکاربرد از نظر کاربران است. دم دست بودن گزینه‌های دانلود، از ویژگی‌های خوب این سایت است. با آپلود شدن عکس، تصویر برای سایت ارسال می‌شود و سایت بهترین الگوریتم را برای کاهش حجم عکس انتخاب می‌کند. سپس هردو عکس، یعنی عکس با حجم بالا و عکس فشرده شده، را درکنار هم قرار داده و گزینه دانلود برای شما ظاهر می‌شود. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که عکس را در ابتدا با هم مقایسه کنید و بعد از آن برای دانلود تصمیم‌گیری کنید.

 

5-سایت picresize

Picresizeیکی از قدیمی ترین و پر کاربردترین سایت‌هایی است که برای کاهش حجم تصویر استفاده می‌شود. در بالای سایت می‌توانید عکس‌هایی که تا به حال ویرایش شده‌اند را ببینید. از سه روش می‌توانید عکس‌های خود را در این سایت آپلود کنید. اولی ارسال عکس از کامپیوتر، دومی از طریق وارد کردن آدرس اینترنتی(URL) و در آخر ارسال چندگانه عکس می‌باشد. بعد از ارسال می‌توانید به هر اندازه که بخواهید حجم تصویر خود را کم کنید. درنهایت با زدن گزینه Continue to edit picture  صفحه‌ی جدید برای شما باز می‌شود و می‌توانید عکس‌ها را ادیت کنید. بعد از اعمال تغیرات، گزینه  im done را بزنید. همچنین برای ذخیره عکس گزینه  save to disk را باید انتخاب کنید.

 

کاهش حجم عکس png  و jpg در برنامه‌ی image resizer

برای کم کردن حجم عکس در ابتدا باید عکسی که انتخاب کردید را در این سایت آپلود کنید. حالا می‌توانید عکس را برش بزنید، بچرخانید یا میزان تغییر سایز عکس را بر حسب درصد مشخص کنید. بعد از تغییرات لازم، میزان کیفیت عکس را تعیین کنید و  فرمت نهایی png) یا jpg) را انتخاب کنید و در آخر گزینه resize image را کلیک کنید.

 

 

کاهش حجم عکس به 200 کیلو بایت

برای کم کردن حجم عکس خود به 200 کیلوبایت، روش آنلاین یا همان استفاده از سایت، بهترین راهکار است. با استفاده از smallpdf، می‌توانید حتی حجم بزرگترین سایز jpg  را هم کم کنید. برای کم کردن حجم عکس از مگابایت به کیلوبایت باید به صورت زیر عمل کنید.

  • ابتدا jpg را به pdf  تبدیل کنید.
  • در صفحه‌ی نمایش روی compress کلیک کنید.
  • برای فشرده کردن فایل توسط نرم افزار روی گزینه basic compression کلیک کنید.
  • در صفحه‌ی بعد روی to jpg کلیک کنید تا فایل به عنوان تصویر ذخیره شود
  • فایل jpg جدید و فشرده خود را دانلود کنید.

 

معرفی نرم افزار برای کم کردن حجم عکس

 

1-نرم افزار image size

در این نرم افزار شما می‌توانید عکس‌های خود را به هر سایزی تغییر دهید و فرمت خروجی آن را خودتان انتخاب کنید. با این نرم افزار عکس‌های کم‌حجم‌تری را در گوشی خود خواهید داشت تا حافظه‌ی گوشیتان کم‌تر، پر شود.

 

2-نرم افزار photo compress2

این نرم افزار هم به خوبی می‌تواند عکس‌های گوشی را کم حجم کند و به هر سایز و فرمتی که شما می‌خواهید تبدیل کند. این نرم افزار به شما کمک می‌کند که از این عکس‌های کم حجم، برای آپلود در شبکه‌های اجتماعی و ایمیل استفاده کنید.

 

3- نرم افزار fotosizer (اپلیکیشنی که رایگان نیست!)

نرم افزار کم کردن حجم که رایگان نیست

 

 

برای معرفی این نرم افزار در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که نرم افزار کاهش حجم fotosizer  رایگان نیست و برای استفاده از آن باید پول پرداخت کنید. در این نرم افزار هم، عکس را درآن drag  می‌کنید، سپس تنظیمات مد نظر خود را از منوی سمت راست اعمال کنید و مسیر ذخیره‌ی عکس خود را از destination setting  انتخاب کنید. برای ذخیره عکس کلمه‌یstart  در پایین صفحه را انتخاب ‌کنید و تمام! عکس شما با حجم کم آماده است.

 

کم کردن حجم عکس با استفاده از فوتوشاپ

یکی از راه‌های کم کردن حجم عکس‌ها استفاده از فوتوشاپ است . فوتوشاپ از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین نرم افزارهایی است که کاربران از آن استفاده می‌کنند. فوتوشاپ دارای این ویژگی است که می‌تواند حجم عکس را تا 90درصد کاهش دهد. مخصوصا اگر صاحب سایت هستید و می‌خواهید تصاویر وب را بهینه کنید‌، فوتوشاپ به شما کمک می‌کند.

  • ابتدا تصویر خود را در فوتوشاپ وارد کنید.
  • از بالای صفحه در منو گزینه file و سپس گزینه export را انتخاب کنید.
  • حالا گزینه save for web را انتخاب کنید.
  • با زدن گزینه save عکس شما به صورت خودکار و پیش فرض ذخیره می شود .  همچنین شما می توانید به صورت دستی و مطابق با نیازتان آن را تغییر بدهید.

 

نرم افزار فوتوشاپ تنظیمات متنوعی در این زمینه دارد و شما با انتخاب هر کدام از آن‌ها بسته به نیازتان می‌توانید عکس دلخواه خود را تهیه کنید. به عنوان مثال:

  • می‌توانید فرمت عکس خود را به png ,gif و یا jpeg تغییر بدهید.
  • گزینه quality را انتخاب کنید. زیرا همانطور که می‌دانید این گزینه می‌تواند کیفیت عکس را بهتر کند اما در مقابل حجم عکس بالاتر می‌رود.
  • با کم کردن BLUR حجم عکس کاهش می‌یابد، و فقط تصویر به شکل مات درمی‌آید.
  • و درآخر ابعاد تصویر در قسمت IMAGE SIZE میتواند تغییر کند.
  • استفاده از فوتوشاپ برای کاهش حجم تصاویر

 

 

آموزش کم کردن حجم در Paint

پینت یک نرم افزار قدیمی و محبوب است که هنوز هم طرفداران خاص خودش را دارد. طرز کار پینت به این صورت است که اولا از الگوریتم خاصی استفاده نمی‌کند و با کم کردن پیکسل و ابعاد، عکس را فشرده می‌کند.

طرز کار با این نرم افزار به این صورت است:

ابتدا عکس خود را در این برنامه باز کنید سپس از منو، home را انتخاب کرده و  وارد بخش resize  شوید. در این بخش شما دو گزینه برای تغییر سایز  دارید، گزینه ی اول percentages  که به صورت درصد می‌توانید حجم عکس را کاهش بدهید و بعدی گزینه pixel  است که به شما اجازه می‌دهد ابعاد تصویر را کم یا زیاد کنید . این را بخاطر داشته باشید که این کارتاثیر مستقیمی در حجم عکس شما دارد.

 

جمع بندی و نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله سعی کردیم تمام سایت‌ها و ابزارهای کاهش حجم عکس را به شما معرفی کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما سودمند باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.