درمان خانگی سرماخوردگی، راهکار­هایی سریع و ساده

0

در این مقاله با درمان خانگی سرماخوردگی همراه ما باشید. یکی از بیماری‌های رایجی که بیشتر مردم دنیا در زمستان و فصول سرد سال آن را تجربه می­کنند، سرماخوردگی است.

این بیماری از دوران قدیم وجود داشته و رفته‌رفته از شدت آن کم شده است. امروزه این بیماری به­حدی ضعیف است که نه نیاز به واکسن خاصی دارد و نه برای آن دارو و درمان پیچیده­ای تجویز می­شود.

شما می­توانید این بیماری را به­راحتی در خانه خود و با استفاده از برخی راهکار­های سنتی از بین ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می­کنیم که تا انتهای این مقاله را بخوانید.

درمان خانگی سرماخوردگی، راهکار¬هایی سریع و ساده

سرماخوردگی در بزرگسالان چگونه اتفاق می­افتد؟

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است که از راه مجرای تنفسی وارد بدن ما می­شود و از همین راه هم می­تواند به دیگران انتقال یابد.

در طول سال همه افراد ممکن است دچار این عارضه خفیف شوند. میانگین ابتلا به این بیماری 2 تا 3 بار است. بسته به قدرت سیستم ایمنی بدن هر فرد ممکن است این میزان کمتر یا بیشتر شود.

سرماخوردگی با اینکه یک بیماری خفیف است، اما می­تواند چند روزی روال عادی زندگی شما را مختل کند. نشانه­های این بیماری آزاردهنده هستند و به همین دلیل باید آن را سریع درمان کرد.

به شکل میانگین این بیماری 3 الی 5 روز (و در موارد شدید­تر 7 تا 10 روز) زمان برای بهبودی نیاز دارد. در اینجا بیشتر بخوانید درمان خانگی سرماخوردگی را با ارائه راهکار­هایی عملی معرفی مشخص خواهیم کرد.

برای درمان خانگی سرماخوردگی چه کنیم؟

درمان خانگی سرماخوردگی بزرگسالان از خانه با راهکارهایی ساده امکان­پذیر خواهد بود. گاهی برای نمونه­های پیشرفته این بیماری مثل آنفولانزا باید به پزشک مراجعه کرد اما نمونه­های خفیف نیازمند دارو­های شیمیایی نیستند.

دارو­های پزشکی در طولانی مدت بر روی اندام­های داخلی شما مثل کبد تاثیر منفی خواهند گذاشت. به همین دلیل پزشکان توصیه می­کنند که تا جایی که امکان دارد دارو مصرف نکنید.

برخی از افراد که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می­توانند برای به­دست آوردن سریع بهبودی دارو­های بدون نسخه و متداول سرماخوردگی را مصرف نمایند.

راهکار­هایی برای درمان خانگی سرماخوردگی

برای درمان سرماخوردگی راه­های درمانی زیادی وجود دارد. شما می­توانید با مواد غذایی در دسترس و برخی گیاهان و راهکار­ها به سرعت خود را درمان کنید.

تغییر در برنامه غذایی

به هنگام سرماخوردگی شما نیاز به تغذیه­ای متفاوت دارید. تغذیه­ای که برای شما مقوی باشد، مجاری تنفسی شما را باز کند و سریع­تر درمان­تان کند.

بهترین ماده غذایی برای شما در چنین وضعیتی سوپ گرم است. برای اینکه از پروتئین در غذای خود بهره­مند شوید، می­توانید از مرغ در سوپ­های خود استفاده کنید.

سوپ سبزیجات نیز به‌علت وجود گیاهان مختلف می­تواند به درمان شما سرعت ببخشد. سوپ را با فلفل سیاه میل کنید و برای مرطوب کردن مجاری تنفسی به خاطر آن را نفس بکشید.

مرطوب کردن محیط خانه

·        مرطوب کردن محیط خانه

در هنگام سرماخوردگی دستگاه تنفسی شما خشک خواهد شد و همین مورد التهاب­های زیادی در بینی و گلو به­وجود خواهد آورد. برای رفع این مشکل نیاز دارید که به شکل مکرر رطوبت وارد دستگاه تنفسی خود کنید. دستگاه بخور می­تواند محیط خانه شما را مرطوب کند.

اگر چنین چیزی در دسترس شما نبود با استفاده از یک کاسه آب ­گرم و حوله خودتان بخور را انجام دهید. اکالیپتوس در آب بخور تا حد زیادی برای درمان خانگی سرماخوردگی و ابریزش بینی مفید است، پس از آن نیز غافل نشوید. در دوران سرماخوردگی دوش آب­گرم بگیرید. بخارات حمام برای دستگاه تنفسی شما عالی­است.

استفاده از عسل

عسل یک ماده ضد التهابی فوق­العاده است. استفاده از این ماده در دوران سرماخوردگی معجزه خواهد کرد. عسل را می­توانید در آبجوش حل کنید و با کمی آبلیموی تازه نوش ­جان نمایید.

اگر سرماخوردگی شما با سوزش و خارش در گلو همراه است عسل تسکین­دهنده­ای عالی برای آن خواهد بود. عسل را می­توانید در چای و شیر گرم نیز حل کنید.

یک راه دیگر برای استفاده از آن ترکیب عسل، آب جوش و فلفل ­سیاه است. تا جایی که امکان دارد در وعده­های غذایی خود هم عسل مصرف کنید. دارو­های بدمزه گیاهی مثل آب­ پیاز به کمک این ماده شگفت­انگیز شیرین و موثر­تر خواهند شد.

مصرف ویتامین سی و زینک

مصرف ویتامین سی می­تواند احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهد و از مدت درمان آن کم کند. جالب است بدانید که این میزان کاهش در کودکان بیشتر است.

آب لیمو و پرتقال منابع غنی و سرشار از ویتامین سی هستند. زینک یا همان روی نیز که به شکل کپسول مصرف می­شود، می­تواند روند درمان بیماری را سرعت ببخشد. برای کاهش التهاب گلو می­توانید از زینک استفاده کنید.

مصرف مواد ضدباکتریایی

بسیاری از مواد خانگی خاصیت ضدباکتریایی دارند و در زمان سرماخوردگی برای ما مفید هستند. به عنوان مثال ماست با پروبیوتیک خود می­­­تواند شدت نشانه­های سرماخوردگی را در ما کم کند و از التهاب ما بکاهد.

در هنگام سرماخوردگی می­توانید ماست را در کنار وعده­های غذایی خود یا بین آن مصرف نمایید. این ماده باعث تسکین گلوی شما نیز خواهد شد. یکی دیگر از مواد ضدباکتریایی موثر در درمان این عارضه سیر است.

سیر می­تواند سیستم ایمنی بدن شما را هم تقویت کند و مجاری تنفسی گرفته شده را بار دیگر رها سازد. بهتر است که سیر را به­صورت خام مصرف کنید؛ چراکه شکل پخته آن دارای ماده مفید آلیسین نیست.

استفاده از دم­نوش­های گیاهی

دم­نوش­های گیاهی به 2 دلیل در معالجه سرماخوردگی مفید هستند. اولین اثر آن‌ها خاصیت آرامش­بخشی است که می­تواند بیماران را برای چند ساعت از مشکل خود دور کند.

دومین مورد خاصیت خود گیاهان در ضدعفونی بدن و مبارزه با ویروس مهاجم است. گیاهانی مثل آویشن، اکالیپتوس، گل بابونه، زنجیبل، پوست بلوط، نعناع، چای سبز، شیرین­بیان، اکیناسه، برگ گردو، بومادران، قاصدک، ریحان، گل ختمی و بادرنجبویه می­توانند به­سرعت شما را از شر این بیماری رها کنند. آن‌ها را می­توانید به همراه آب دم کنید و سپس به­صورت گرم نوش­جان نمایید.

مصرف دارو­های بدون نسخه

دارو­های سبک در دوران سرماخوردگی قابل مصرف هستند. برای تهیه این دارو­ها نیاز به نسخه پزشک نیست اما باید بدانید که تاثیر انها در حد تاثیر درمان­های خانگی ­است. اما یک مزیت بزرگ برای درمان خانگی وجود دارد و آن هم این بوده که سالم است. دارو­های شیمیایی در طولانی مدت به اندام داخلی شما آسیب می­زنند.

دارو­هایی مثل استامینوفن، آنتی­هیستامین­های مختلف و ایبوپروفن دارو­های عمومی و موثر در سرماخوردگی هستند. اگر قصد درمان خانگی سرماخوردگی کودکان را دارید، پیش از مصرف دارو از پزشک آنها درباره موضوع پیش آمده مشورت بگیرید.

جمع ­بندی

درمان خانگی سرماخوردگی ساده است. شما با کم‌ترین امکانات می­توانید در خانه خود را درمان کنید و شاید دیگر به سراغ دارو­های شیمیایی و پزشک نروید. سرماخوردگی یک عارضه خفیف و شایع است و همه دچار آن می­شوند.

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری مراقب سطوح بیماری­زا، افراد دارای علائم و مشکوک به بیماری باشید. با به­ کار­گیری توصیه­های بالا شما ظرف کمتر از یک هفته سلامتی خود را به­دست خواهید آورد.

توجه داشته باشید که در فعالیت سنگین در هنگام سرماخوردگی موجب بدتر شدن شرایط شما و خسته­شدن بدن خواهد شد. پس چند روزی به­خودتان استراحت بدهید و نگران چیزی نباشید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.