قانون 20 80 (اصل پارتو) چیست و کاربرد آن در مدیریت ارتباط با مشتری چگونه است؟

0

زمان بین تمام افراد به شکل منصفانه قسمت شده است. همه ما در طول شبانه روز 24 ساعت در اختیار داریم، اما معما این است که چگونه در حالی که تعداد زیادی از کسب و کارها به کارهایشان در طول این زمان نمی رسند، عده ای می توانند با در اختیار داشتن اندک زمان مشابه، پیروزی های بزرگی در مدیریت ارتباط با مشتری به دست آورند.

شاید بیشتر ما می بینیم که روزها بدون اینکه دقیقاً بدانیم چگونه آن ها را سپری کردیم تمام می شوند، اما حقیقت این است که اگر با وجود کار ‌های زیادی که در طول روز داریم ثمره مورد نظرمان را نمی گیریم، مشکل از کم کاری یا تنبلی ما نیست. ما فقط بلد نیستیم کارهایمان را اولویت‌ بندی و برنامه ریزی کنیم.

بیشتر آدم ها دوست دارند بدون اینکه لازم باشد، تلاش شان را بیشتر کنند، کارایی را افزایش دهند، اما نمی دانند چطور می توان زمان را مدیریت و مفید کار کرد. کلید این معما را حدود یک قرن پیش فردی در ایتالیا پیدا کرد و نام آن را قانون 20 80 یا اصل پارتو گذاشت.

 

فدریکو داماسو پارتو، مردی که جهان را تکان داد

بیاید نگاهی به تاریخچه احداث اصل پارتو داشته باشیم. برای تحقیق دقیق تر این اصل باید به قرن هجدهم میلادی سفر کنیم.

فدریکو داماسو پارتو در سال 1848 در ایتالیا متولد شد و پس از چند دهه به فیلسوف و اقتصاددانی مهم تبدیل شد.

یک روز زمانی که پارتو در حال آبیاری باغچه اش بود، متوجه شد که هشتاد درصد از نخود فرنگی ها از بیست درصد بوته های نخود فرنگی  دیگر ایجاد می شوند. این مشاهده باعث شد که به مسائل مشابه دیگری نیز توجه کند.

پارتو به این نتیجه رسید که هشتاد درصد زمین های کشاورزی متعلق به بیست درصد از افراد هستند یا هشتاد درصد کالاهای موجود در بازار را بیست درصد کارخانه ها تولید می کنند.

بنابراین او به یک اصل کلی رسید که باعث انقلابی در حیطه های مدیریت و اقتصاد شد و امروز ما آن را به عنوان قانون 20 80 یا اصل پارتو می شناسیم که میگوید: هشتاد درصد نتایج از بیست درصد عملکرد ایجاد می شوند و این موضوع در مدیریت ارتباط با مشتری نیز صادق است.

 

قانون 20 80 (اصل پارتو) در مدیریت ارتباط با مشتری

قانون 20 80 (اصل پارتو) در واقع واقعیتی جهانی درباره کارایی و نتیجه است. این عدم تعادل در بسیاری از زمینه های مدیریتی دیده می‌شود:

20 درصد از برنامه ریزی فروش باعث 80 درصد از میزان فروش می‌شود.

20 درصد از مشتری ها 80 درصد از سود را برای کسب و کار ایجاد می کنند.

20 درصد از مشکلاتی که توسط کاربران اعلام می شود، علت 80 درصد از خرابی های یک نرم افزار است.

20 درصد از بیماران، 80 درصد از هزینه های درمانی را پرداخت می کنند.

حتی اگر بخواهیم از حیطه مدیریت ارتباط با مشتری خارج شویم، می توانیم اصل پارتو را در عادت های روزمره ای که داریم مشاهده کنیم.

برای مثال، احتمالاً 80 درصد اوقات، 20 درصد از کفش هایی که دارید را می پوشید.

در گوشی های موبایل همه ما نرم افزار های فراوانی وجود دارد، اما ما بیشتر اوقات تنها از نرم افزار های محدودی استفاده می کنیم.

حتی در زمینه روابط اجتماعی نیز افراد بیشتر (حدود 80 درصد) زمان خود را تنها با تعداد محدودی از دوستان و آشنایان (حدود 20 درصد) می گذرانند.

این مثال ها در تمام زمینه های زندگی وجود دارند. بنابراین با استفاده از اصل پارتو می توانید جنبه های مختلفی از زندگی تان را بهبود ببخشید. اما سؤال اساسی این است که چطور می توانیم از قانون 20 80 (اصل پارتو) به نفع خودمان استفاده کنیم؟

اصل پارتو که به عنوان قانون ۸۰ ۲۰ یا قانون اقلیت های حیاتی نیز مشهور است، بیان می کند که برای بسیاری از رویدادها، تقریباً ۸۰٪ اثرات از ۲۰٪ علل ناشی می کند.

 

قانون 20 80 (اصل پارتو) کلیدی برای داشتن زندگی بهتر؛

فهم اصل پارتو می تواند زندگی شما را تغییر دهد. در واقع این اصل بیان می کند که 80 درصد از نتایجی که در زندگی برایتان حاصل می شود به دلیل 20 درصد از تلاش هایی است که انجام داده اید. شاید به نظر بیاید که قانون 20/80 کمتر کار کردن را تشویق می کند، اما در واقع اینطور نیست.

نگاه کلی این قانون به زمان نیست بلکه پیشنهاد می کند افراد حوزه و زمینه ای که باید روی آن تمرکز زیادی داشته باشند را پیدا کرده و برای انجام درست آن حوزه تلاش بیشتری بکار ببندند. این قانون از ما می خواهند برای موفق شدن، بیست درصد سرنوشت ساز فعالیت های روزانه مان را پیدا کنیم.

همچنین می توان گفت که با بکار گیری این قانون در طول حیات می توان موثر تر زندگی خود را پیش برد اما می بایست در این مسیر از ابتدا تا انتها آن صبوری کرد. می توان با استفاده از این قانون در زندگی خود در کنترل کردن زمان موفق عمل کنید و بر روی تمامی فعالیت های روزمره خود تمرکز بالایی داشته باشید، به راحتی به بررسی لیست عملکرد و انجام وظایف خود برسید، در طول روز ممکن است در یک مدت مشخص به طور مداوم کارایی بالاتری از زمان های دیگر داشته باشید با پیدا نمودن این قانون آن مقطع زمانی در یک روز را مشخص می سازید، با تمرکز بالا و بی حواس پرتی به کارهای خود مشغول می شوید.

 

تاثیر قانون 20 80 در مدیریت ارتباط با مشتری

آنچه در خصوص قانون 20 80 گفته شد می تواند ذهن بازتری در اختیار مدیران کسب و کارها قرار دهد تا با شناسایی 20 درصد از مشتریان که 80 درصد درآمد آنها را تامین می کنند برنامه ریزی صحیح تر و اصولی تری در رابطه با برنامه های بازاریابی و توسعه کسب و کار خود داشته باشند.

در صورتی که هنوز شناخت صحیحی نسبت به مشتریان خود ندارید یا پرونده ا از میزان خرید، علایق، دلایل عدم خرید یا مشکلات مرتبط با حوزه فروش دارید استفاده از نرم افزار crm می تواند کمک شایانی به شما و کسب و کارتان داشته باشد.

نرم افزار سی آر ام با ارائه امکاناتی همچون باشگاه مشتریان، پرونده کامل سوابق مشتریان و اطلاعات مالی و بازرگانی دیدگاه کامل نسبت به آنچه اتفاق می افتد در اختیارتان قرار می دهد.

 

نرم افزار crm چیتاک می تواند شما عزیزان را به خوبی راهنمایی نموده و در هر زمینه از کسب و کار خود با ارائه پیشنهادات مناسب به شما کمک نماید از این رو می توان جهت کسب اطلاعات و یا پاسخ و پرسش با ما ارتباط گرفته و همچنین جهت ثبت درخواست های خود با مشاوران متخصص ما خواسته های خود را در میان بگذارید.

برای استفاده از نرم افزار crm رایگان چیتاک به وبسایت chitalk.net مراجعه کنید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.