مفهوم بازاریابی پایدار چیست؟

0

مفهوم بازاریابی پایدار در دهه های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. دلیل این توجه مسائل مهمی از جمعه مسئله های محیطی، اجتماعی و اقتصادی است. در حال حاضر یکی از استراتژی های کلیدی که در دست اکثر کسب و کارها قرار دارد، همین مفهوم بازاریابی پایدار است. به طور خلاصه می توان گفت که بازاریابی پایدار ترکیبی از اهداف تجاری کسب و کار با ارزش های اجتماعی و محیطی است. یعنی باعث می شود که رشد اقتصادی هر کسب و کار همگام با حفظ محیط زیست و توسعه اجتماعی باشد.

بهترین روش برای انجام بازاریابی پایدار استفاده و چاپ کیسه پارچه ای می باشد.

انسان امروز، با مشکلات زیادی دست و پنجع نرم می کند. این مشکلات شامل تغییرات آب و هوا، کاهش یافتن منابع طبیعی و افزایش نیازهای جامعه است. برای همین کسب و کارها برای اینکه بتوانند موفق شوند باید بتوانند علاوه بر پاسخ به نیاز مشتریان، به سوی حفظ کحیط زیست و رشد اجتماعی نیز قدم بردارند.

با ما همراه باشید تا مفهوم و اصول بازاریابی پایدار را بررسی کنیم و ببینیم که پرا این استراتژی انقدر با اهمیت است.

بازاریابی پایدار به زبان ساده یعنی استفاده از اصول و روش های مخصوص برای بازاریابی با هدف توجه به نیازهای اقتصادی و همچنین جامعه و طبیعت. این نوع بازاریابی در کنار اهمیت دادن به رشد اقتصادی، به توسعه محیط زیست و همچنین جوامع نیز می پردازد و همین موضوع ان را متمایز کرده است.

محورهای بازاریابی پایدار

بازاریابی پایدار عملکرد دقیقی بر اساس این سه محور اصلی دارد:

۱٫ حفظ محیط زیست

بازاریابی پایدار هنگام فعالیت های بازاریابی، به اثرات زیست محیطی اعمال خود نیز توجه می کند و همواره به دنبال پیدا کردن روش هایی است که کمترین تاثیر منفی را بر محیط زیست می گذارند. این استراتژی ها شامل کاهش پسماند، دفع آلودگی ها به روش صحیح و اتسفاده از منابع طبیعی با اندازه گیری درست می باشد.

۲٫ رعایت انصاف اجتماعی

مفهوئم بازاریابی پایدار به این شکل عمل می کند که همواره به دنبال ایجاد عدالت و رعایت انصاف در جوامع است. پس این نوع بازاریابی سعی دارد تا به همه مردم بدون قائل شدن هیچ گونه تبعیضی، محصولات و خدمات با کیفیت ارائه دهد.

۳٫ اقتصاد پایدار

اقتصاد پایدار به هنگامی گفته می شود که یک کسب و کار برای رشد اقتصادی نیاز به استفاده از منابع غیر قابل تجدید نداشته باشد. بازاریابی پایدار از رویکرد های اتسفاده می کند که به کسب و کارها امکان این را می دهد که بتوانند در استراتژی های بازاریابی خود از ارزش های اجاتماعی و محیط زیستی غافل نشوند. این موضوع کسب و کار را قدرتمند تر می کند و همچنین اسیب فعالیت هایش را به محیط و جامعه تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

اصول اصلی بازاریابی پایدار چیست؟

اصول اصلی مفهوم بازاریابی پایدار شامل مجموعه ای از اصول می شود. این اصول همگی با ارزش های اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی هماهنگ هستند. هر کسب و کار با گنجاندن اصول بازاریابی پایدار می تواند به توسعه پایدار برسد. در ادامه به برخی از این اصول می پردازیم:

۱٫ حفاظت از محیط زیست

یکی از مهم ترین تاکیدات بازاریابی پایدار بر این موضوع است که هر فعالیت بازاریابی باید بتواند همراه با احترام به محیط زیست صورت بگیرد. این اصل باعث کاهش آلودگی هیا محیط زیستی، مصرف بهینه از منابع به خصوص منابع طبیعی و حفاظت از تنوع زیستی و … می شود.

۲٫ شفافیت

شفافیت به این معنی است که یک کسب و کار بادی نسبت به عملکرد های خود و ارزش هایی که به آن پایبند است شفاف باشد و آن را پنهان نکند.

۳٫ استفاده بهینه از منابع

در فعالیت های یک کسب و کار، در صورت استفاده از بازاریابی پایدار، باید از منابع طبیعی، اقتصادی و انسانی به صورت بهینه اتسفاده شود. این موضوع ضایعات را کاهش داده، باعث کنترل مصرف انرژی شده و با استفاده از فناوری های نوین می تواند بهره وری اقتصادی ایجاد کند.

۴٫ طول عمر محصولات

یکی از تاکیدات بازاریابی پایدار این است که همه محصولات باید بر اساس استاندارد های دوام و کیفیت تولید شوند. پایبندی به این اصل باعث کاهش مصرف منابع و همچنین کاهش پسماند می شود.

۵٫ پایداری اقتصادی

پایداری اقتصادی در یک کلام به معنای عدم وابستگی به منابعی است که تجدید پذیر نیستند.

این ۵ اصول اصلی بازاریابی پایدار دست به دست هم داده اند تا به کسب و کارها در بهبود عملکرد خود از نظر اقتصادی، اجتماعی و محیطی کمک کنند.

تاثیرات مثبت و مفید بازاریابی پایدار

بازاریابی پایدار می تواند بر محیط زیست، جامع و صد البته کسب و کارها تاثیر مصبت زیادی بگذارد. در ادامه به برخی از این تاثیرات مثبت که باعث می شود ما بازاریابی پایدار را انتخاب کنیم می پردازیم:

۱٫ ارتقای تصویر برند

استفاده از مفهوم بازاریابی پایدار و پایبندی به اصول آن می تواند تصویر برند را ارتقا دهد. دلیل این موضوع این است که مردم نسبت به شرکتی که غعالیت های اجتماعی و محیط زیستی می کند و به ارزش های این چنینی وفادار است، حس اعتماد و وفاداری پیدا می کنند.

۲٫ افزایش فروش

با توجه به نتایج تحقیقاتی که تا الان انجام شده، مصرف کنندگان معمولا به شرکت هایی که اهدافی متناسب با حفظ محیط زیست و پایداری دارند، بیشتر از دیگر کسب و کارها اعتماد می کنند و این موضوع باعث افزایش درآمد و فروش شرکت خواهد شد.

۳٫ کاهش هزینه ها

استفاده بهینه از منابع در کنار کاهش پسماند و مصرف بهینه انرژی می تواند باعث کاهش هزینه هایی شود که در فرایند تولید و دیگر فرایند های کسب و کار به کار می روند.

۴٫ افزایش رضایت مشتریان

یکی از مهمترین مواردی که به شما در امر بازاریابی بسیار کمک می کند افزایش رضایت مشتری است مثلا امروزه بسیاری افراد بخ محیط زیست توجه می کنند و سعی می کنند از وسایلی استفاده کنند که به محیط زیست آسیب نمی رساند . این افراد به جای استفاده از کیسه های پلاستیکی بیشتر از کیسه های پارچه ای استفاده می کنند. و همین امر باعث افزایش تقاضا برای استفاده از این نوع کیسه ها می باشد.

تهیه شده توسط چاپ سیلک جاوید

 

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.