شدوبن چیست؟ و چگونه می شود از آن جلوگیری کرد؟

0

 

امنیت، برای هر صفحه‌ی اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است. اینستاگرام هم از این قاعده مستثنی نیست. الگوریتم اینستاگرام به نحوی است که با کسانی که قصد مزاحمت دارند، برخورد می‌کند و این صفحات را محدود می‌کندکه به این محدودیت شادوبن (shadowban) می‌گویند. در این محدودیت صفحه‌ی مجازی شما کمتر دیده می‌شود و دنبال کنندگانتان کاهش پیدا می‌کنند.در این مقاله به بررسی شادوبن و علت‌های آن می‌پردازیم

شادوبن (shadowban) در انگلیسی به معنای سایه‌بان است و کاربران اینستاگرام به آن سایه‌رفتن هم می‌گویند.شادوبن برای محدود کردن پست‌ها و ویدیوهای پیج‌هایی است که قوانین را زیر پا گذاشته اند.در واقع به نوعی شما توسط اینستاگرام جریمه شده اید بدون این که حتی خودتان بدانید ! در نتیجه نه تنها پست های شما در اکسپلور قرار نمی‌گیرد، بلکه  هشتگ‌ها و ویدیوهایتان هم در هیچ جایی دیده نمی‌شود.و فقط فالوورهایتان می‌توانند شما را ببینند.

در سال 2006 قانون شادوبن تایید شد و به تازگی به صورت جدی مورد استفاده قرار گرفته است. این الگوریتم به این صورت است که جلوی پست‌های غیراخلاقی و یا خلاف قانون را می‌گیرد و پست‌ها و عکس‌های کاربر از دید دنبال کنندگانش از دسترس خارج می شود.شادوبن می‌تواند کاربران را از دیدن پست‌های شما محروم کند. معمولا هشتگ‌ها مهم‌ترین راه برای شناخته شدن پیج می‌باشد واگر شما شادوبن شده باشید، فقط کاربرانی که صفحه‌ی شما را فالو داشته باشند با سرچ کردن اسم شما می‌توانند پیجتان را ببینند در غیر اینصورت کسانی که شما را نشناسند و یا فالو نکرده باشند، حتی با سرچ کردن هم نمی‌توانند پست شما را پیدا کنند.بنابراین مهم‌ترین ابزار شناخته شدن کاربران، یعنی همان هشتگ، با شکست مواجه می‌شود.

 

عواملی که باعث شادوبن می‌شوند:

عواملی که باعث شد و بن شدن میشود

 1-هشتک منقضی شده و یا تکراری

دلیل اصلی شادوبن این است که جلوی رفتار کاربرانی که با قوانین اینستاگرام مغایرت دارند را بگیرد. مانند هشتک و مطالب تکراری، غیر اخلاقی و هرچیزی که باعث سوتفاهم بشود در لیست شادوبن قرار دارد.

یک استراتژی درست، منطقی و دارای قوانین اینستاگرامی بهترین راه برای موفقیت در بیزینس و کسب درآمد در این پلتفرم است.

پس از هشتگ های تکراری، منقضی شده و ممنوعه استفاده نکنید. خیلی از ربات‌ها و اکانت‌های فیک از هشتک‌های بی ضرر استفاده می‌کنند و همین باعث می‌شود اینستاگرام این موضوع را بفهمد و آن را از رده خارج کند. به طور مثال beautyblogger # یک هشتگ بی ضرر و از طرفی پر طرفدار است و می‌توانند از آن به طور خیلی زیاد در پست‌ها و مطالب گوناگون مانند پست‌های نژادپرستی، اسپم‌هاو یا تصاویر خطرناک کودک آزاری استفاده کنند، بنابراین اینستاگرام این هشتک را از رده خارج می‌کند و اگر شما از این هشتگ استفاده کنید باعث می‌شود سایر هشتگ‌های شما منقضی شوند و هیچ کدام از پست‌های شما دیده نشوند.بنابراین هشتک‌های ممنوعه می‌تواند دردسر ساز شود.به همین دلیل حتما باید از هشتگ‌هایی که قبلا در زیر پست خود گذاشته بودید مطلع باشید و آن‌ها را چک کنید و مطمئن باشید که ممنوعه نشده باشند.

هشتگ منقضی از عوامل شد وبن شدن است

 

 

2ممکن است از طرف کاربران خود ریپورت شده باشید!

همانطور که می‌دانید اینستاگرام دارای هوش مصنوعی است و هر چقدر پیام ریپورت از طرف پیج شما زیاد شود اصلا به نفع شما نیست. پس سعی کنید محتوا و پستهایتان به شکلی باشد که ریپورت نشوید. پست‌ها و محتواهای غیر اخلاقی، نقض قانون کپی رایت یا انتشار پست‌های مستهجن، از جمله مواردی است که باعث ریپورت شدن و در نتیجه شادوبن شدن شما می‌شود. از طرفی، کسانی هم هستند که به دلیل رقابت ناسالم حریفان خود را ریپورت می‌کنند، اما اصلا جای نگرانی نیست! اینستاگرام حتما پیج ریپورت شده را بررسی می‌کند و زمانی که از صحت آن کاملا مطمئن شد آن را شادوبن یا ریپورت می‌کند.

3-برنامه های جذب فالور غیر معتبر و خرید فالور

یکی دیگر از مواردی که باعث حساسیت اینستاگرام می‌شود خرید فالور و ربات فیک است. نکته‌ی قابل توجه این است که، شاید ربات‌هایی که در قدیم از آن‌ها استفاده می‌کردید فعال باشند. بنابراین آن‌ها را کنترل کنید زیرا احتمالا یا از وجود آن‌ها خبر ندارید یا فراموش کرده‌اید،و دقیقا همین باعث شدوبن شدن شما می‌شود.

از دیگر مواردی که باعث شدوبن شدن میشود، استفاده از فیلتر شکن یا نرم افزارهای تغییر آی پی است. با استفاده از این برنامه‌ها، لوکیشن شما تغییر می‌کند و این سوال برای اینستاگرام پیش می‌آید که شما دقیقا در کجا هستید! در ایران یا کشوری دیگر؟!

 

از کجا بفهمیم شادوبن شده‌ایم؟

بری این کار می‌توانید از دو روش استفاده کنید :

در روش اول برای پست‌های خود یک هشتگ منحصر به فرد انتخاب کنید و آن را در زیر پست‌های خود بگذارید.مثلا beautyblogger# و سپس وارد اینستاگرام بشوید و هشتگ خود را سرچ کنید، اگر با تایپ هشتگ، پست شما نمایش داده نشود یعنی شما شادوبن شده‌اید.

در روش دوم باید نام اکانت خود را با چند حساب کاربری دیگر سرچ کنید و البته نکته‌ی مهم این است که آن‌ها نباید شما را فالو کرده باشند، اگر شادوبن شده باشید حساب کاربریتان نمایش داده نمی‌شود.

سرچ نام خود در هشتگ برای اینکه بدانید شد وبن شده اید یا نه اگر اسم شما در هشتگ نبود یعنی شما شدوبن شده اید

روش سوم استفاده از ابزار shadowban tester است . با استفاده از این ابزار می‌توانید متوجه بشوید که آیا شادوبن شده اید یا نه. تنها کاری که باید بکنید این است که باید آیدی خود را در آن وارد کنید. این ابزار ده پست آخر شما را به همراه هشتگ‌ها و بازدید‌کنندگان بررسی می‌کند و به سادگی متوجه می شود که آیا پست‌های شما با هشتگ‌هایی که استفاده کردید نشان داده شده یا خیر! البته توصیه می‌شود زیاد از این برنامه‌ها استفاده نکنید و هشتگ‌ها را به صورت چشمی شمارش کنید.زیرا استفاده از این نرم افزار، خودش باعث شادوبن می‌شود.

برای اینکه متوجه شوید شدوبن شده اید از برنامه اینستاگرام شدوبن تست استفاده کنید

مدت زمان شادوبن

مدت زمان شادوبن طبق آماری که می‌توانید در خود اینستاگرام ببیند، 14 روز ادامه دارد و بعد از آن اینستاگرام شما از حالت سایه خارج می‌شود. برخی کاربران این سوال برایشان پیش می‌آید که آیا شادوبن دا ئمی است؟ باید به شما بگویم خیر.حالت سایه یا همان شادوبن دوهفته طول می‌کشد و بعد از آن حساب شما به حالت عادی باز می‌گردد.

 

چطوری از شر شادوبن خلاص شویم؟کارهایی که باید برای رهایی از شدوبن استفاده کنید

 

 

1-حساب کاربریتان را از بیزینس به پرسونال تغییر دهید.

اگر پیج شما بیزینسی است چند روز آن را از این حالت خارج کنید و آن را به حساب کاربری شخصی تغییر دهید. اگرچه این راه صد در صد نیست و خود اینستاگرام آن را قطعی نمی‌داند اما کاربران اینستاگرام با این راه حل نتیجه گرفته اند.

2-مدت کوتاهی در اینستاگرام فعالیت نکنید وپست نذارید!

اگر فکر می‌کنید شادوبن شده‌اید چند روز از فعالیت خود صرف نظر کنید و حتی از گذاشتن پست و استوری بپرهیزید.با توجه به تجربه‌ی کاربران اگر تا 3روز به اکانتتان استراحت بدهید امکان بازگشت شما از سایه خیلی زیاد است. فقط باید این را بدانید که اینستاگرام یک الگوریتم هوشمند دارد و از فعالیت شما با خبر است. بنابراین خیلی باید دقت کنید چون نمی‌توانید آن را گول بزنید.

 

3-به اینستاگرام ایمیل بزنید و در مورد مشکلات پیش آمده توضیح دهید

یکی از راه‌های موثر برای حل مشکل شادوبن ایمیل زدن به اینستاگرام است. برای این کار ابتدا به اینستاگرام خود بروید، در قسمت پروفایل setting  را انتخاب کنید. گذینه help و report problem  را کلیک کنید و درنهایت گذینهsomething isn’t worki را انتخاب کنید و مشکل خود را توضیح دهید .بهتر است درباره‌ی شادوبن شدن چیزی نگویید و مثلا به کارنکردن هشتگ‌هایتان اشاره کنید.

به اینستاگرام پیام بدهید

 

4-استفاده نکردن از سیستم‌هایی که قوانین اینستاگرام را نقض می‌کند.

سرویس‌های دریافت فالوور رایگان، لایک، کامنت و ..از مواردی است که باعث شادوبن شدن شما می‌شوند، بنابراین سریع‌تر پسورد خود را عوض کنید و این سرویس‌ها را از پیج خود حذف کنید. همچنین اگر زیاد از فیلتر شکن استفاده می‌کنید باعث می‌شود آی پی شما مدام در حال تغییر باشد و این موضوع را اینستاگرام متوجه می‌شود . پس سعی کنید کم‌تر از فیلترشکن استفاده کنید.

حرف اخر

اگر می‌خواهید کسب و کار خود را در اینستاگرام با خیال راحت داشته باشید، بهتر است از ربات‌ها و برنامه‌های افزایش فالوور کمتر استفاده کنید و این را بدانید صد عدد فالوور واقعی بهتر از هزار عدد فالوور غیر واقعی است. شادوبن شدن ضرر و زیان زیادی به شما وارد می کند و با توجه به رقابتی که در فضای مجازی وجود دارد، 2 هفته زمان زیادی برای از دست دادن مشتری‌هایتان است. و بدتر ازآن این که شما از شادوبن بودن خود خبر نداشته باشید! بنابراین، تمام زحماتی که برای تهیه پست‌ها و استوری‌های خود کشیدید به هدر می‌رود، چون در واقع کسی از آنها خبر نداشته است

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.