از فریمیوم و استراتژی‌های آن چه می دانید؟

0

 

در طی سال‌های اخیر فریمیوم یک روش بسیار عالی برای جذب مخاطب بوده است. در این روش با اینکه کاربران می‌توانند از خدمات رایگان استفاده کنند، اما بعد از مدتی به دلیل احتیاجشان به آن خدمات، ملزم به پرداخت هزینه می‌شوند.

فریمیوم چیست؟

فریمیوم یک مدل کسب و کار و یا درآمد است واز ترکیب دو اسم free  وpremium  تشکیل شده است .فرض کنید شما وارد یک سایت اطلاعاتی شده‌اید و می‌خواهید از خدمات آن سایت استفاده کنید، شما تا یک سوم خدمات را می‌توانید به صورت رایگان دریافت کنید اما اگر بخواهید از مطالب جدید، آموزش‌ها، مزیت‌ها و قابلیت‌های بیشتری استفاده کنید، حتما باید اشتراک تهیه کنید و بابت آن هزینه بپردازید. همچنین ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که آیا این مدل از کسب و کار، باعث ضرر و زیان کارفرما نیست؟ در حقیقت، این قانون وجود دارد که برای توسعه کسب و کار باید هزینه کرد، مانند هزینه‌های تبلیغات، هزینه‌های فروش، توزیع و …. اما در حال حاضر به دلیل توسعه‌ی اینترنت و فضای مجازی، این امکان به وجود آمده که هزینه‌های شما کاهش پیدا کرده است و سازمان می‌تواند بخشی از این هزینه‌های کاسته شده را صرف خدمات رایگان کند.

مدل درآمدی فریمیوم چگونه است؟

فریمیوم همان مفهموم فریب دادن است!شما روزانه با برنامه‌ها و تبلیغات بسیاری در اینترنت مواجه هستید و حتما این موضوع را تجربه کرده‌اید که همگی پیشنهاد خدمات رایگان را به شما ارائه می‌دهند، دقیقا زمانی که کاربران کلمه‌ی رایگان را در تبلیغات می‌بینند، بسیار مشتاق می‌شوند تا از خدمات رایگان استفاده کنند و به همین دلیل فریب این کلمه‌ی معجزه آسا یا همان رایگان را می‌خورند. در صورتی که بعد از تمام شدن نسخه‌ی رایگان، آن‌ها باید نسخه‌ی اصلی را فراهم کنند که فقط 1درصد از کاربران مشتری شما می‌شوند و شما می‌توانید از این راه کسب درآمد کنید.از برنامه‌ها و سایت‌هایی که می‌توان اشاره کرد متمم، فیلیمو و دیوار است که معمولا این برنامه‌ها اشتراک 30روزه رایگان دارند و بعد از آن شما باید برای استفاده از خدماتشان هزینه‌ای پرداخت کنید.

روش فریمیوم یا تعامل نیوتنی

این روش طبق قانون نیوتن به وجود آمده ست و بیان می‌کند که تمام کاربرانی که از خدمات رایگان فریمیوم استفاده می‌کنند، تا زمانی که توسط یک عامل خارجی مجبور به کناره‌گیری نشوند، همچنان به عنوان کاربر آن خدمات باقی می‌مانند.تعامل دراین خدمات به چشم می‌خورد، بدین معنی که باعث جذب کاربران به آن خدمات می‌شوند. ازاین تکنیک در بازی‌ها هم استفاده می‌شود. به عنوان مثال در بازی کندی کراش شما بعد از چند بار بازی کردن مجبور هستید زمانی را صبر کنید تا دوباره بتوانید بازی کنید، بنابراین کاربر دوباره به بازی برمی‌گردد.پس زمانِ محدود، همان تعاملی ست که شتاب دهنده‌ی اصلی خدمات است.

پرداخت‌های کوچک و پرداخت‌های تکرار شونده

در روش فریمیوم تا مدتی که برنامه تعیین می‌کند کاربر پولی پرداخت نمی کند، اما در روش پریمیوم کاربر مجبور به پرداخت‌های کوچک است تا از خدمات ویژه استفاده کند و بعد از مدتی کاربر باید برای استفاده از امکانات، اشتراک ویژه تهیه کند و امکان دارد در ابتدا کاربر در پرداخت کمی تعلل کند اما بعد از آن راغب به استفاده از خدمات می‌شود.پرداخت‌های تکرار شونده در روش فریمیوم استفاده می‌شود و کاربران هر بار پرداخت‌های جزئی انجام می‌دهند اما نمی‌دانند این پرداخت‌ها حتی بیشتر از کل مبلغ  اشتراک دائمی می باشد . باید بگوییم کاربران برای استفاده از این خدمات احساس نیاز می‌کنند و وابسته‌گی به سیستم فریمیوم حتمی است.

نمونه‌های کسب و کارهای معروف که از مدل فریمیوم استفاده می‌کنند

 

دراپ باکس(dropbox):

دراپ باکس،برنامه ای که از مدل فریمیوم استفاده میکند

 

این برنامه تحت وب، به کاربران اجازه می‌دهد تا برنامه‌های خود را در آن ذخیره کنند.نسخه شخصی و رایگان این برنامه 3گیگ است که در اختیار کاربران قرار داده می‌شود و کاربران می‌توانند از 3 دستگاه جداگانه از آن استفاده کنند.اگر کاربران بخواهند از حجم بیشتری استفاده کنند‌، حتما باید حق اشتراک بپردازند و عضو این برنامه شوند که در این صورت حجم ذخیره سازی قابل توجهی در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد و همچنین افزایش تعداد دستگاه‌هایی که کاربران حق دارند به آن وصل بشوند، بیشتر می‌شود.

 

ویکسWIX:

ویکس،برنامه ای که از فریمیوم استفاده می کند

 

ویکس یک پلتفرم عالی است که کاربران با استفاده از ابزارهای بصری کشیدن و رها کردن (Drag&drog) می‌توانند وبسایت‌های آماده، برای خود بسازند.اما باوجود اینکه این برنامه به کاربران خود این اجازه را می‌دهد که از خدمات رایگان استفاده کنند، اما کاربران باید برای اتصال به دامنه شخصی، افزایش پهنای باند، ارتقای ظرفیت ذخیره‌سازی و افزودن برخی ویژگی‌های سایتِ فروشگاهی، باید از نسخه‌ی پولی استفاده کنند وهزینه‌‌ی اشتراک بپردازند.

 

سایت متمم:

متمم از سایت هایی است که از مدل فریمیوم استفاده می کند

سایت متمم یک سایت ایرانی است که در سال 92 ساخته شد و هدف این سایت تولید محتوا، آموزش برای کسب و کار و توسعه‌ی آن و مقالات رشته‌ی روانشناسی است.اشخاص می‌توانند به عنوان یک کاربر آزاد عضو شوند و هیچ هزینه‌ی خاصی پرداخت نکنند. همچنن می‌توانند مشترک سایت بشوند و هزینه‌ی ماهانه بپردازند و از تمام دروسی که در این سایت وجود دارد استفاده کنند.

 

محدودیت های مدل کسب و کار در فریمیوم

محدودیت های مدل فریمیوم

 

در مدل کسب و کار فریمیوم چند نوع محدودیت وجود دارد که در اینجا به آن می‌پردازیم :

 

نوع اول، محدودیت در امکانات این مدل است . یعنی با اینکه خدمات و محصول با کیفیت در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، اما کاربران برای استفاده کامل از آن باید هزینه پرداخت کنند .

نوع دوم، محدودیت در ظرفیت یا حجم برنامه است.در این حالت سیستم کاملا برنامه را با کیفیت عالی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، اما ظرفیت استفاده از آن محدود است. برنامه dropbox یکی از این برنامه‌هاست که تا ظرفیت 3 گیگ را در اختیار کاربرانش می‌گذارد، اما بیشتر از این ظرفیت با خرید اشتراک و پرداخت هزینه امکان پذیر است.

نوع سوم، محدودیت بر اساس گروه بندی کاربران است، یعنی فقط افرادی که عضو گروه خاصی هستنند می‌توانند از این خدمات به طور رایگان استفاده کنند و بقیه افراد باید اقدام به خرید کنند.

نوع چهارم، محدودیت بر اساس فعالیت کاربر است. در این حالت کاربر باید در برنامه مورد استفاده فعالیت کند تا بتواند از بقیه خدمات استفاده کند. بهترین مثال برای این مدل، برنامه‌ی بازی است. شاید خیلی از شما تجربه‌ی این مدل برنامه را داشته باشید، تا زمانی که مرحله‌ی اول را تمام نکرده باشید، نمی‌توانید به مرحله‌ی دوم بروید.

محدودیت پشتیبانی و محدودیت پهنای باند هم برای کاربرانی است که به صورت رایگان از برنامه استفاده می‌کنند و تا زمانی که برای این برنامه‌ها اشتراک تهیه نکنند، برنامه برای آنها پشتیبانی تلفنی یا آنلاین و پهنای باند درنظر نمی‌‌گیرد.

 

مزایای مدل رایگان فریمیوم

اگرچه مدل فریمیوم داری محدودیت‌های خاصی است اما مزایا و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. اولین ویژگی آن رایگان بودن است که همین یک کلمه، کاربران را جذب خود می‌کند و باعث افزایش اشتراک کاربران به آن برنامه می‌شود. مزیت بعدی زمانی است که کاربر جذب برنامه می‌شود و تمایل دارد از برنامه استفاده بیشتری کند و ویژگی‌های ممتاز آن را ببیند، پس حتما برای آن هزینه می کند. همچنین زمانی که کاربران بیشتری جذب برنامه شوند، اعتبار و موفقیت کسب و کار، بیشتر می‌شود.مهم‌ترین ویژگی و مزیت فریمیوم استفاده رایگان کاربر از برنامه است، بنابراین باعث می‌شود که کاربران از برنامه آشنایی کامل داشته باشند‌ و با آگاهی کامل برنامه را خریداری کنند، بنابراین امکان پس دادن و نارضایتی وجود ندارد.

 

استراتژی مدل فریمیوم

در این مدل، نسخه ای ازمحصول به صورت رایگان به کاربر عرضه می‌شود و کاربر برای تهیه نسخه‌های بعدی باید پول بپردازد. در شیوه‌ی استراتژی، مبتنی بر ارزش استفاده‌ی کاربران از نسخه‌ی رایگان، محصول را به اندازه ای که عرضه شده، استفاده میکنند و اگر بخواهند از محصول استفاده‌ی بیشتری کنند باید محصول را خریداری کنند. در واقع این نسخه مشتق شده از محصول رایگان است.این استراتژی موفق‌ترین نوع در بین بقیه تکنیک‌های موجود می‌باشد.باید به این نکته توجه کرد که فریمیوم صرفا یک مدل بازاریابی نیست، در دنیای مدرن که هرروز شاهد پیشرفت تکنولوژی هستیم، اینترنت جای خود را بین همه‌ی مردم باز کرده است و بیشتر کسب و کارها به صورت اینترنتی شده است.بنابراین صاحبان کسب و کار برای فروش محصولاشان، وقت و هزینه‌ی خود را صرف تبلیغات و بازاریابی نمی‌کنند.مدل فریمیوم، مبتکر ارتباط‌سازی، ارائه پیشنهادات و خلق محصولات است که به کمک آن افراد هر روز با آن بیشتر آشنا می‌شوند و می‌توانند محصولات را به صورت رایگان داشته باشند و از آن‌ها استفاده کنند، شما در این مدل ایده‌ی خود را به افراد ارائه کرده‌اید و از طرفی کاربران با شما آشنایی بیشتری پیدا کرده‌اند.در حقیقت مدل فریمیوم را می‌توان شیوه‌ی بازاریابی هم نامید. بهترین مثال برای این مدل، گوگل است.زیرا زمانی که جی میل را به طرفدارانش معرفی کرد میلیون ها نفر از آن استقبال کردند و عضو آن شدند.درحقیقت گوگل هیچ بازاریابی و یا تبلیغاتی برای آن نکرد و فقط به خاطر اعتباری که از قبل جمع‌آوری کرده بود و همچنین استفاده از مدل فریمیوم، توانست موفق شود.

حرف آخر

در این مقاله راجع به مدل کسب و کار فریمیوم و تعریف آن توضیحاتی ارئه شد. اگر می‌خواهید مدل کسب و کار فریمیوم داشته باشید، باید دقت کنید.زیرا این مدل برای هر کسب و کاری گذینه‌ی جالبی نیست.این را بدانید که هزینه‌ی هدیه دادن محصولات یا خدمات ممکن است به  کسب و کار شما صدمه بزند . حتما به این نکته توجه کنید که پیاده سازی این مدل، برای شرکت‌هایی است که کار آن‌ها با اینترنت و اشتراکِ کاربران آن است.از دید تجاری، زیبایی درآمدی مدل فریمیوم، توانایی رشد سریع شرکت به وسیله استفاده‌ی کاربران از محصول و یا خدمات آن شرکت است.امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از این مدل برای کسب و کار خود استفاده کنید.یادتان باشد موفقیت شما به شرطی است که پیشنهاد شما برای محصول به گونه‌ای باشد که، تقاضای اشخاص برای آن زیاد و استفاده از برنامه برای کاربران راحت باشد تا بتوانید در آن موفق شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.