چک اپ کامل شامل چه مواردی می شود؟

0

سرمایه گذاری بر روی سلامتی یک کار بسیار ارزشمند است. معاینه منظم بدن توسط پزشکان برای همه افراد از جمله کودکان، سالمندان و حتی ورزشکاران ضروری است. ما نمی توانیم سلامت بدن مان را تضمین کنیم؛ اما می توانیم از بروز عوارض زیاد بیماری ها جلوگیری نماییم. همه ما این ضرب المثل که پیشگیری بهتر از درمان است را شنیده ایم؛ اما سوالی که وجود دارد این است که چگونه باید این کار را انجام دهیم؟ برای پاسخ به این سوال پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

یک راه حل فوق العاده برای اینکه مراقب سلامتی مان باشیم انجام چک آپ کامل بدن است. وقتی که آزمایش کامل را انجام می دهیم، وضعیت سلامت بدن مان به صورت کامل مورد بررسی قرار می گیرد و می توانیم تمامی اندام و سیستم ها از جمله سیستم گوارشی، سیستم قلب و عروق و سایر عملکردهای بدن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

اگر زیر ۳۵ سال سن دارید هر ۳ تا ۵ سال و اگر بالای ۳۵ سال هستید باید به صورت سالانه آزمایش کامل را انجام دهید. با انجام این کار هر نوع بیماری ای که داشته باشید تشخیص داده می شود و قبل از اینکه دیر شود، اقدامات درمانی توسط پزشکان انجام می گیرد. با انجام به موقع درمان، هزینه های پزشکی نیز به میزان چشم گیری کاهش پیدا می کنند و باعث می شود که نگرانی شما از بابت هزینه ها کمتر شود.

به صورت کلی، انجام چک آپ منظم می تواند، منجر به شادابی شما در زندگی و افزایش طول عمرتان شود. مواردی که در چک آپ کامل بررسی می شود، بسته به وضعیت سلامتی شما متفاوت خواهد بود؛ اما به صورت کلی در آزمایش کامل، مواردی که در ادامه بررسی می کنیم برای شما تجویز می شود.

پیشرفته ترین آزمایشگاه های تهران با امکانات عالی

آزمایش خون

در آزمایش شمارش کامل سلول های خونی که اصطلاحا به آن آزمایش شمارش خون گفته می شود، مدل ها و تعداد سلول های خونی بررسی می شوند. با انجام آزمایش، بیماری هایی همچون کم خونی، سرطان خون، مالاریا، عفونت ها و مشکلات تغذیه ای شناسایی می شوند. برای انجام این آزمایش نیاز نیست که ناشتا باشید.

آزمایش ادرار

برای انجام این آزمایش لازم است مقداری از ادرارتان را در ظرف مشخصی که آزمایشگاه به شما می دهد، بریزید. بهتر است ابتدا چند قطره از ادرارتان را از مثانه خارج کنید و ظرف را با مابقی ادرار پر کنید. با انجام این آزمایش عفونت ادراری، بیماری های کلیه و دیابت تشخیص داده می شوند.

آزمایش قند خون

در آزمایش خون، سطح قند خون یا همان گلوکز خون اندازه گیری می شود. از طریق این آزمایش ابتلا یا عدم ابتلا شما به دیابت مشخص می شود. برای انجام آن لازم است که شب قبل از آزمایش، فقط یک شام سبک میل کنید و از ساعت ۱۲ به بعد چیزی غیر از آب نخورید تا مشکلی در آزمایش شما ایجاد نشود.

معرفی آزمایشگاه آنلاین آنی آزما

آزمایش چربی خون

در این آزمایش عواملی همچون کلسترول، تری گلیسیرید، لیپوپروتئین با چگالی بالا و لیپوپروتئین با چگالی کم بررسی می شود. با این تست بیماری های قلبی، سکته مغزی و قلبی مشخص می شود. برای انجام آزمایش چربی خون باید بین ۸ تا ۱۲ ساعت ناشتا باشید.

آزمایش تیروئید

با آزمایش تیروئید مقدار هورمون تحریک‌کننده ‌ی تیروئید (TSH) و هورمون‌ های تیروئیدی (تری یدوتیرونین یا T۳ و تیروکسین یا T۴) در خون بررسی می شود. اگر دچار چاقی یا لاغری ناگهانی شده اید، بهتر است این چک آپ را انجام دهید؛ چراکه این ها از علائم اصلی بیماری تیروئید هستند. میل کردن غذا قبل از انجام این آزمایش مشکلی ندارد.

آزمایش مدفوع

همان طور که از اسم این آزمایش مشخص است باید یک نمونه از مدفوع خود را که با آب یا ادرار مخلوط نشده باشد، در ظرف های مخصوص به آزمایشگاه بدهید. تحویل نمونه نباید بیش از یک ساعت طول بکشد. اگر دچار عفونت، باکتری، ویروس، قارچ و انگل باشید با این آزمایش مشخص می شود.

لیست بهترین آزمایشگاه ها در شهرستان

آزمایش پاپ اسمیر

این آزمایش برای تشخیص بیماری های دهانه رحم که می تواند، باعث بروز سرطان رحم و عفونت های واژن یا رحم شود، انجام می گیرد. همچنین با انجام آن عفونت های مختلف باکتریایی، قارچی و ویروسی نیز مشخص می شوند. این تست با برداشتن نمونه از گردن رحم صورت می گیرد و به همین خاطر اگر از قبل غذا خورده باشید، مشکلی در آزمایش ایجاد نمی شود.

آزمایش روماتیسم

آرتریت روماتوئید که با نام روماتیسم شناخته می شود، در واقع یک بیماری خود ایمنی است که باعث درد و از کار افتادگی استخوان های فرد می شود. وقتی آزمایش روماتیسم می دهید  anti ccp ،(CRP) C-Reactive Protein، ANA، فاکتور روماتوئیدی (RF )، اسید اوریک (uric acid)، کلسیم (Ca)، آلکالین فسفاتاز (ALP) و سدیمانتاسیون یا سرعت رسوب گلبول قرمز (ESR) ارزیابی می شوند.

حرفه ای و مجرب ترین کارشناسان آزمایشگاه

آزمایش ایدز

آزمایش ایدز یا اچ آی وی یکی از بیماری مقاربتی است و یکی از راه های انتقال آن برقراری رابطه جنسی است. انجام این تست به افرادی که رابطه جنسی دارند، توصیه می شوند. تشخیص این بیماری از راه نمونه خون وریدی صورت می گیرد. از آنجایی که این بیماری درمان ندارد، بهتر است از وقوع آن پیشگیری کنید.

آزمایش HPV

این آزمایش به افرادی توصیه می شود که بیش از یک نفر شریک جنسی داشته باشند یا با فردی رابطه برقرار می کنند که به بهداشت جنسی او اطمینان ندارند. این عفونت می تواند، منجر به سرطان دهانه رحم شود و همچنین در بروز سرطان کولورکتال (مقعد)، سرطان آلت تناسلی، سرطان واژن و سرطان اوروفارنکس (سرطان گلو، معمولاً لوزه‌ها یا پشت زبان) نیز نقش تاثیرگذاری دارد و انجام آن از طریق نمونه برداری از دهانه رحم صورت می گیرد.

آزمایش هپاتیت

این بیماری از طریق ویروس هپاتیت ایجاد می شود و می تواند به کبد آسیب های جدی بزند. ویروس هپاتیت در انواع A, B, C, D, E وجود دارد و از زمان ابتلا تا شروع علایم یعنی حدودا ۴ هفته امکان انتقال آن به دیگران وجود دارد. زمانی که می خواهید این آزمایش را انجام دهید، احتیاجی نیست که ناشتا باشید.

آزمایش بارداری

در آزمایش خون هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) بررسی می شود. این هورمون توسط سلول های تشکیل دهنده جفت، به وجود می آیند. با این تست مواردی همچون بارداری، بارداری خارج رحمی، بیماری تروفوبلاستیک (تومورهایی که منشا آن ها از جفت بوده و در دوران بارداری ایجاد می شوند)، تومورهای سلول زایا (تومورهایی که در بیضه از سلول اسپرم یا در تخمدان ها از سلول تخمک ایجاد می‌شوند)،‌ مشخص می شوند.

بهترین آزمایشگاه آنلاین در ایران

برای اینکه چک آپ کامل یا هر نوع آزمایش دیگری انجام دهید، بهتر است به افرادی که در این زمینه علم کاملی دارند، مراجعه کرده تا جواب آزمایش تان به درستی تحلیل شود. هدف آنی آزما سلامت و راحتی افراد است به همین خاطر بهترین آزمایشگاه ها را در تهران و ایران به شما معرفی می کنند. همچنین در هر مکانی، خانه یا محل کار باشید، می توانید از طریق سایت آنی آزما نوبت رزرو کنید تا کارشناسان به محل مورد نظر بیایند و آزمایش شما را انجام دهند. برای اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان آنی آزما تماس حاصل فرمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.