تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور

0

با فراهم‌شدن امکان تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد می‌توانند علاوه بر رشته اصلی خود یک رشته تحصیلی دیگر را نیز انتخاب کنند. تحصیل در رشته دوم دانشگاه پیام‌نور به‌صورت غیرحضوری و کاملاً الکترونیکی است. تحصیل در دو رشته دانشگاه پیام‌نور به‌صورت هم‌زمان طبق قوانین و شرایطی است که توسط دانشگاه تعیین می‌شود.

روند پذیرش در دانشگاه های پیام نور و برگزاری کلاس ها

پذیرش در دانشگاه‌های پیام‌نور به دو صورت قبولی در آزمون و بدون آزمون انجام می‌شود. پذیرش بدون آزمون هر سال در دو دوره انجام می‌شود که دانشجویان می‌توانند در تاریخ‌های مشخصی که توسط سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود، اقدام کنند.

کلاس‌های دانشگاه پیام‌نور به سه صورت حضوری، نیمه‌حضوری و غیرحضوری برگزار می‌شود. البته برخی رشته‌های دانشگاه پیام‌نور واحدهای تجربی و عملی دارند و شرکت حضوری در آن‌ها الزامی است. دانشگاه پیام‌نور برای افرادی که به دلایلی نمی‌توانند در دانشگاه‌های روزانه دولتی، آزاد یا غیرانتفاعی تحصیل کنند فرصت خوبی است تا تحصیلات خود را در مقطع دانشگاهی ادامه دهند. همچنین تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور از دیگر امکاناتی است که این دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار داده است.

پی ان یو اگزم نیز با فراهم‌سازی امکانات مناسب، نمونه سؤالات امتحانی پیام‌نور را در این وب‌سایت قرار داده است. با مراجعه به این وب‌سایت می‌توانید نمونه سؤالات رشته خود را دانلود کنید و در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان در این سایت در ارتباط باشید.

تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور

امکان تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور یکی از امکاناتی است که این دانشگاه در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد. این فرصت برای دانشجویان مستعد برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد است؛ ولی برای دوره دکترا این امکان وجود ندارد. دانشجویان دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد که تمایل دارند هم‌زمان در دو رشته تحصیل کنند بعد از گذراندن حداقل ۲ نیمسال تحصیلی و داشتن حداقل معدل ۱۷ می‌توانند برای انتخاب رشته دوم درخواست دهند.

شرایط تحصیلی

برای تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور دانشجویان باید از شرایط مربوط به آن مطلع بوده و طبق آن‌ها را عمل کنند. این قوانین توسط سازمان سنجش و همچنین دانشگاه پیام‌نور تعیین می‌شود. به همین دلیل برای تحصیل در دو رشته دانشگاه پیام‌نور به‌صورت هم‌زمان مطابق با ضوابط تعیین شده عمل کرد. مهم‌ترین شرایط تحصیلی برای تحصیل در دو رشته به‌صورت هم‌زمان عبارت‌اند از:

  • تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور مخصوص مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد است.
  • شهریه پذیرش در رشته دوم مطابق شهریه‌های دوره‌های فراگیر (نوبت دوم) است.
  • پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری، پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی و فراگیر دانشگاه پیام‌نور مجاز است.
  • دانشگاه محل قبولی در رشته اول دانشجو باید مدارک برابر اصل شده دانشجو را باتوجه‌به درخواست دانشگاه رشته دوم آماده کند. سپس مدارک را همراه با نامه اداری رسمی ارسال کرده و برای وصول مدارک تقاضای اعلام وصول کند.
  • دانشجویان پسر که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند می‌توانند با استفاده از معافیت تحصیلی صادر شده برای رشته اول، تحصیلات در رشته دوم را هم بر اساس همان معافیت ادامه دهند.

شرایط علمی و آموزشی برای تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور

علاوه بر شرایط و ضوابط تحصیلی برای تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور، یک مجموعه شرایط علمی و آموزشی وجود دارد که باید موردتوجه قرار گیرند. این ضوابط عبارت‌اند از:

  • امکان معادل‌سازی دروس عمومی که دانشجو در رشته اول گذرانده وجود دارد و در پایان دوره تحصیلی برای رشته دوم انجام می‌شود.
  • دروس تخصصی رشته اول که دانشجو گذرانده است در پایان هر سال تحصیلی برای رشته دوم معادل‌سازی می‌شود. نکته مهم اینکه همانند مدرک تحصیلی رشته اول، مدرک رشته دوم نیز مورد تأیید وزارت علوم است.
  • متقاضیان تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور باید به تاریخ امتحانات در هنگام انتخاب واحد توجه کنند تا تداخل امتحانی وجود نداشته باشد.

وب‌سایت پی ان یو اگزم نیز یک مجموعه کامل از دانلود رایگان سؤالات پیام نور را فراهم کرده است که دانشجویان می‌توانند با مراجعه به آن سؤالات را به‌صورت رایگان دانلود کرده و خود را برای امتحان آماده کنند.

مدارک لازم برای تحصیل همزمان

همان‌طور که در بخش شرایط تحصیلی گفته شد شهریه پذیرش در رشته دوم دانشگاه پیام‌نور همانند شهریه‌های نوبت دوم فراگیر دانشگاه پیام‌نور است. علاوه بر این برای تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور متقاضیان باید مدارک لازم را آماده کنند. این مدارک عبارت‌اند از:

  • گواهی دوره دبیرستان و پیش‌دانشگاهی متقاضی برای ارائه به دانشگاه دوم
  • کارنامه مربوط به دروس گذرانده شده در رشته اول/ دانشگاه اول
  • ریزنمرات دوره دبیرستان و پیش‌دانشگاهی متقاضی برای ثبت‌نام در رشته دوم
  • مدارک نظام‌وظیفه برای مشخص‌شدن شرایط معافیت یا مشمول بودن (مختص آقایان)

شرایط تحصیل همزمان برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

ممکن است برخی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در مقاطع کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد تصمیم بگیرند هم‌زمان در یک رشته دانشگاه پیام‌نور اقدام کنند. این دانشجویان بر اساس زمان و نوع تعهد خود با دانشگاه رشته اول می‌توانند برای تحصیل در رشته دوم در دانشگاه پیام‌نور اقدام کنند. لازم است این دانشجویان قبل از ثبت‌نام در آزمون دانشگاه موافقت کتبی دانشگاه خود را اخذ کنند.

پی ان یو اگزم به‌منظور آشنایی دانشجویان با سؤالات امتحانی و ارائه آموزش‌های شب امتحانی، نمونه سؤالات مهم و کاربردی را در اختیار دانشجویان دانشگاه پیام‌نور قرار می‌دهد. تنها با مراجعه به این سایت و با چند کلیک می‌توانید در قسمت دانلود، نمونه سؤالات را به‌صورت رایگان دریافت کنید.

جمع‌بندی

تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور از جمله امکاناتی است که این دانشگاه برای دانشجویان فراهم کرده است. تحصیل هم‌زمان در دو رشته در دانشگاه پیام‌نور مختص دوره کارشناسی و کارشناسی‌ارشد است و مقطع دکترا را شامل نمی‌شود. برای این منظور دانشجویان با رعایت شرایط و ضوابط تعیین‌شده می‌توانند برای تحصیل در رشته دوم اقدام کنند.

پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری، پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی و فراگیر دانشگاه پیام‌نور مجاز است. همچنین دانشجویان پسری که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند می‌توانند با استفاده از معافیت تحصیلی صادر شده برای رشته اول، تحصیلات در رشته دوم را هم بر اساس همان معافیت ادامه دهند.

برای تحصیل هم‌ زمان در دو رشته دانشگاه پیام نور، ارائه مدارک تحصیلی شامل مدارک دوره دبیرستان و پیش‌دانشگاهی برای تحصیل در دوره کارشناسی و مدارک دوره کارشناسی برای مقطع ارشد الزامی است. آقایان نیز باید مدارک نظام‌وظیفه خود را ارائه دهند. وب‌سایت پی ان یو اگزم باهدف ارائه آموزش‌های راهبردی و مفید برای دانشجویان دانشگاه پیام‌نور، نمونه سؤالات پیام‌نور را در مجموعه‌های کامل و منسجم جمع‌آوری کرده است. دانشجویان می‌توانند با مراجعه به این سایت سؤالات مربوط به رشته و مقطع تحصیلی خود را به‌صورت رایگان دانلود کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.