راهنمای خرید ۰ تا ۱۰۰ معجزه گر صنعت کشاورزی، پهپاد سمپاش از نگاهی دیگر

0

پهپادهای سمپاش، نمونه‌ای از فناوری نوین در حوزه کشاورزی هستند که با ترکیب بین هوش مصنوعی و تکنولوژی پهپاد، انقلابی در کشاورزی مدرن را به وجود آورده‌اند. این ابزارهای بی‌سرنشین، با توانایی اجرای سمپاشی دقیق و هوشمندانه، به کشاورزان این امکان را می‌دهند که بهبودهای قابل توجهی در مدیریت مزارع خود داشته باشند.

پهپادهای سمپاش با استفاده از دوربین‌ها و سنسورهای پیشرفته، می‌توانند به صورت دقیق نقاط نیازمند به سمپاشی را شناسایی کرده و سموم را با دقت بالا در این نقاط توزیع کنند. این ویژگی منحصر به فرد، منجر به کاهش هدررفت سموم، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و حفاظت از محیط زیست می‌شود.

همچنین، پهپادهای سمپاش با اتصال به سیستم‌های هوشمند مدیریت مزرعه، اطلاعات دقیقی از وضعیت گیاهان، خاک و شرایط جوی را جمع‌آوری کرده و به کشاورزان این امکان را می‌دهند که تصمیمات مدیریتی خود را بر اساس داده‌های به‌روز و قابل اعتماد اتخاذ کنند. این ادغام هوشمندانه تکنولوژی و کشاورزی، بهبود بهره‌وری و سودآوری مزارع را بهبود می‌بخشد و در کل، پهپادهای سمپاش به عنوان نمایندگانی از پیشرفت در راستای کشاورزی پایدار و هوشمند قرار می‌گیرند. امروز با شما هستیم تا یک راهنمای خرید پهپاد سمپاش ۰ تا ۱۰۰ را در اختیار شما قرار دهیم تا دیگر دغدغه ای در مورد خرید این وسیله اعجاب انگیز صنعت کشاورزی نداشته باشید.

پهپاد سمپاش چیست؟

همانطور که بیان کردیم امروزه شاهد پیشرفت تکنولوژی، تغییر و تحولات در یک چشم بهم زدن هستیم. به این شکل که با افزایش جمعیت و تغییرات جهانی شرایط آب و هوایی، کشاورزان باید از فناوری های نسل جدید برای چالش های به روز استفاده کنند. یکی از این تکنولوژی ها، استفاده از پهپاد سمپاش و اجرای عملیات سمپاشی با پهپاد در زمین های وسیع کشاورزی می باشد. این نوع پهپادها، از جدید ترین تکنولوژی های کشاورزی نوین در جهان به حساب می آیند.

با هواپیمای سمپاش می توان وضعیت محصول، تصاویر مزرعه، نیازهای آبیاری و دفع آفات را با استفاده از سنسورهای دیجیتال و دوربین به دست آورد. از ویژگی های دیگر سمپاشی با پهباد، ارزیابی شرایط محصول و انجام کارهایی مانند؛ سمپاشی، پاشش کودهای مایع و سموم دفع آفات با سرعت و دقت بسیار بالایی انام می شود و همچنین هزینه آن کم می باشد. محلول یا سم از طریق پمپ به شیلنگ انتقال داده شده و سپس توسط نازل ها در محل مورد نظر پاشیده می شود. پهپادهای کشاورزی معمولا دارای چند موتورهستند که شامل ؛ هگزاکوپتر (۶ موتوره)، کوادکوپتر (۴ موتوره)، اکتا کوپتر (۸ موتوره) هستند. برای مقایسه با کارگران مزرعه، این پهپادها به طور تاثیر گذاری جایگزین مهارت های معمول انسانی می شوند. استفاده از پهپاد سمپاشی باعث می شود که کشاورزان بتوانند مزارع وسیع تری را اداره کنند به طوری که بیش از ۱۰ هزار هکتار را در عرض چند ساعت مدیریت می کنند. در کشور ما نیز همزمان با توسعه و گسترش این فناوری های جدید، استفاده از پهپادها در صنایع کشاورزی به ویژه در زمینه سمپاشی محصولات، اخیرا به کار گرفته شده است.

دلایل اصلی استفاده از پهپادهای سمپاش

دلایل مختلفی می توانند شما را ترغیب به استفاده از پهپادهای سمپاش نمایند. این دلایل عبارتند از:

  • پهپادها با قابلیت های بی نظیر خود می توانند با دقت بیشتری سمپاشی را انجام دهند. این امر میزان مصرف سموم را کاهش داده و همچنین از آلوده شده هوا و آب جلوگیری می نماید.
  • سمپاشی مزارع دور دست با دسترسی دشوار یکی دیگر از دلایلی است که موجب انتخاب این دستگاه ها خواهد شد؛ چرا که پهپادها می توانند عملکردی عالی را از خود در این مناطق نشان دهند.
  • از پهپادها می توان برای تجزیه زمین های کشاورزی و خاک آن استفاده نمود.
  • این دستگاه ها امکان سمپاشی هوشمندانه را برای شما فراهم می سازند؛ زیرا قبل از شروع به کار نیاز به نقشه برداری دارند تا پهپاد با استفاده از نقشه عملیات سمپاشی را انجام دهد. از مزایای قابل توجه این نوع سمپاشی می توان به امکان انجام فرایند در شب اشاره نمود. پهپادها با استفاده از نقشه قادرند تا در نبود نور نیز سمپاشی را به راحتی انجام دهند.

مزیت های استفاده از پهپاد سمپاشی در بخش کشاورزی

  • کاهش میزان آلودگی و بیماری نیروی انسانی ناشی از عدم تماس کشاورزان با سموم کشاورزی
  • پاشش یکنواخت سمپاشی
  • افزایش کیفیت سمپاشی
  • افزایش تولید و بازدهی سالانه منظم محصولات از طریق سمپاشی
  • کاهش مدت زمان سمپاشی در مقایسه با شیوه های سنتی
  • کاهش میزان مصرف سموم
  • قابلیت استفاده در زمین های ناهموار
  • کاهش آسیب های محیطی مرتبط با افراد بومی و جانوران سودمند
  • ارتقا کیفیت محصولات تولیدی

کاربردهای پهپاد درکشاورزی

دربخش کشاورزی، پهپادهای کشاورزی برای کارهای متفاوتی استفاده می شوند شامل نظارت هوایی، نظارت در محصولات، سمپاشی کود، نقشه برداری، بازرسی زمین، بازرسی محصولات آسیب دیده و یا پوسیده و غیره می شود. داده‌های جمع‌آوری‌شده از پهپادها به کشاورزان کمک می‌کند که برنامه‌های بهتری برای کاشت و درمان‌ها داشته باشند تا برداشت آنها به بهترین شکل ممکن انجام شود. بر اساس برخی گزارش‌ها، استفاده از سیستم‌های کشاورزی دقیق تمایل به افزایش عملکرد تا ۵% دارد و این افزایش قابل توجهی در بازاری است که حاشیه سود کمی دارد.

یکی از مهم ترین کاربردهای پهپاد در کشاورزی، انعطاف پذیری آن برای حرکات سریع و در مکان های مقصد است. این توانایی پهپادها به اسپری کودها و حشره کش ها کمک می کند تا پرورش محصولات و تامین مواد مغذی مورد نیاز آنها به خوبی انجام شود و چنین تقویتی باعث می شود محصولات سالم و شکوفا باشند. اپراتورهای پهپادهای کشاورزی می‌توانند برکودهای سمپاشی پهپاد که حشرات، آفات و کرم‌ها را دور نگه می‌دارند و طول عمر محصول را افزایش می‌دهند، نظارت لازم را داشته باشند.

به طور کلی یکی از کاربردهای پهپاد کشاورزی نظارت بر سلامت خاک است؛ قابلیت‌های قدرتمند پهپادها به فرآیند کار فشرده تجزیه و تحلیل سلامت خاک کمک می‌کند. پهپادها داده ها را از سیستم های نظارتی جمع آوری کرده و تجزیه و تحلیل می کنند که باعث می شود برای نظارت، اصلاح و حفظ ماهیت و سلامت خاک مورد استفاده قرار گیرند. فناوری پهپاد همچنین می تواند به خاک کمک کند تا مواد مغذی مورد نیاز خود را برای افزایش سلامت خود دریافت کند و پهپادهای کشاورزی وظیفه نظارت بر سلامت خاک را از طریق عملیات پردازش داده ها و نقشه برداری سه بعدی انجام می دهند.

کشاورزی طبق تعریف صنعتی کاربر و وقت گیر است، زیرا نیاز به سطح بالایی از توانایی برای انجام فعالیت های خود دارد. بذر، به ویژه، به کار انسانی نیاز دارد، زیرا فرآیندی است که زمان می برد.از فناوری پهپاد می توان برای کاشت بذر چندین نوع محصول استفاده کرد تا این کار پر زحمت را آسان تر کند. لیزرها، حسگرها، مخازن و سایر ویژگی‌های تعبیه‌شده در پهپادها به آنها امکان می‌دهد بذرها را سریع و تمیز بکارند.

یکی دیگر از مزایای بسیار عالی استفاده از پهپادهای کشاورزی برای بارور کردن محصولات کشاورزی و توانایی آنها برای ارزیابی، تشخیص و بررسی این محصولات برای هر گونه نارسایی می باشد. دوربین‌های پهپادها با وضوح بالا و حسگرها، که مجهز به لیزر نیز می باشند، به انجام سریع وظایف مختلف کمک می‌کنند.

در مجموع پهپادهای کشاورزی برای تکنیک های نظارت و سنجش بسیار عالی هستند چرا که می توانند به سرعت قلمرو را برای بررسی توسعه محصول و سلامت خاک پوشش می دهند. پهپادها بیشتر در این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا حسگرهای آن‌ها قابلیت این را دارند که جذب یک طول موج خاص را تشخیص دهند و در نتیجه تصویری با کنتراست رنگی ایجاد می‌کنند که به صورت قابل ‌توجهی مکان‌هایی که احتمال مشکل‌ را دارند منعکس می‌کند.

و کاربرد عمده پهپادها در کشاورزی، حفظ سلامت محصولات با پراکندگی آب، کود و آفت کش ها می باشد. پهپادهایی که دارای فناوری طیف‌سنجی و ترموگرافی هستند می توانند مناطق خشک را شناسایی کنند و مشکلاتی را که درتجهیزات آبیاری سنتی از دست داده‌اند را برطرف کنند. از طرفی دیگر پهپادها می توانند نشت تجهیزات و مشکلات آبیاری را به خوبی تشخیص دهند.

استفاده ازپهپادهای کشاورزی در فرآیند زمان بر کوددهی کشاورزی به طور کلی کمک کرده است. خلق و خوی کارآفرینانه و قدرتمند آنها به کشاورزان در انواع وظایف و عملیات کمک بسیاری می کند.

بهترین پهپاد برای سمپاشی کدام است؟

کمپانی دی جی آیشرکت چینی DJI با سابقه ی ۲۰ ساله ای دارد، در بازار جهانی یک برند معروف و مشهور بشمار می رود که هر چند محصولات آن از قیمت بالایی برخوردارند ولی در مقابل کیفیت بی نظیری دارند.

حتما نام شرکت DJIشنیده اید. شرکتی که امروزه توانسته رهبر شرکت های تولیدکننده Drone در جهان باشد .DJI در تولید پهپادهای غیر نظامی با کاربردهای مختلف (بازرسی هوایی، تصویر برداری، کشاورزی و … سابقه طولانی دارد و در این حوزه بسیار موفق است. محصولات پروازی کشاورزی Dji برای پاشش و اسپری سموم مدل ربات های پرنده ۸ موتوره یا به اصطلاح (اکتاکوپترهای Agras MG-1) است که مورد استفاده بسیاری از فعالان درحوزه کشاورزی در جهان قرار گرفته است.

پهپاد سمپاش ایرانی و مونتاژی

با تحریم پهپادهای سمپاش جدید شرکت DJI در ایران، شرکت های ایرانی در تولید و مونتاژ پهپادهای سمپاش فعال شده اند. پهپادهایی هستند با مونتاژ قطعات شرکت های چینی در ایران تولید می شود. در این مقاله قصد داریم در مورد قطعات این پهپادها صحبت می کنیم.

بدنه پهپادهای سمپاشی ایرانی یا مونتاژی

در پهپادهای سمپاش ایرانی معمولا دو دسته بدنه یا فریم دیده می شود. بدنه اول یک بدنه تمام کامپوزیتی است از لایه چینی الیاف شیشه و رزین به صورت دستی است و دسته دوم پهپادهای ایرانی و مونتاژی است که با بدنه های آن آماده تولید می شود توسط شرکت های چینی مونتاژ شده و ساخته می شود.

آشنایی با شرکت EFT

EFTیک شرکت چینی است که تولید بدنه و فریم مولتی روتور و پهپادهای سایز بزرگ و کشاورزی را انجام می دهد. بدنه های تولیدی این شرکت کیفیت مطلوبی در بازار این حوزه دارد به همین دلیل شرکت های بسیاری در جهان، محصولات تولیدی خود را با این بدنه مونتاژ می کنند. در ایران هم شرکت هایی هستند که سازنده پهپاد ایرانی و مونتاژی با این بدنه پهپاد های خود را مونتاژ می کنند.

چرا بدنه EFT در حوزه پهپادهای سمپاش محبوب است

یکی از مهمترین خصوصیات این بدنه، ماژولار بودن یا قطعه به قطعه بودن آن است. کلیه اجزای بدنه با اتصالات غیر دائم پیچی به یکدیگر متصل می شود. از این سبک طراحی ها در بیشتر پهپادهای کشاورزی به روز دنیا استفاده می شود. یکی دیگر از ویژگی های این بدنه، کیفیت ساخت بالای آن است.

چرا وجود بدنه ماژور و قطعه به قطعه در پهپادهای سمپاش لازم و حیاتی است

امروزه ازپهپادهای سمپاش در جاهای مختلف دنیا توسط مردم و کشاورزان برای سمپاشی و محلول پاشی مورد استفاده قرارمی گیرد. احتمال بروز مشکل در این پهپادها وجود دارد. بدنه های ماژولار و قطعه به قطعه به راحتی توسط صاحبان پهپاد قابلیت باز شدن و تعویض سریع، کم هزینه و … را دارند. در مواقعی که یکی از بازوهای پهپاد شما دچار مشکلی شد، فقط کاقیه چند پیچ باز کنید و به راحتی بازوهای جدید را که یک قطعه مجزاست تعویض کنید. کشاورزان و دارندگان دستگاه به راحتی تنها با خرید همان قطعه بر روی زمین کشاورزی در کمترین زمان ممکن می توانند این تعویض و تعمیر را انجام دهند. در صورتی که پهپاد شما از یک ساختار یک تکه تشکیل شده باشد، شما باید حتما برای تعمیر پهپاد خود به شرکت فروشنده مراجعه کنید.

محل قرارگیری مخزن و تانک پهپادهای سمپاش

سال ۲۰۱۵ میلادی اولین تولیدات شرکت بزرگ DJI به نام پهپاد سمپاش AGRAS MG1 با بدنه های قدیمی که مخزن های آن ثابت ودر قسمت زیرین قرارداشت وارد بازار شد و به سر عت بدنه پهپادهای سمپاش تغییر کرد و به حالت بدنه های امروزی تبدیل شدند و در بدنه های جدید مخزن از قسمت بالا به صورت کشویی به راحتی بیرون کشیده می شود.

خصوصیت مهم در پهپادهای سمپاش

برای خرید پهپاد بهتر است از پهپادهایی که دارای بدنه ماژولار و قطعه به قطعه هستند را خریداری کنیم به این دلیل که در طول زمان استفاده از پهپاد، در صورتی که مشکلی پیش بیاد و نیاز به تعمیرات داشته باشد به راحتی با کمترین هزینه و در زمان کم توسط خود فرد با خرید همان قطعه قابل تعمیر هستند.

به چه پهپادهایی،پهپادهای چند منظوره کشاورزی می گویند؟

هر پهپادی که مخزن آن از قسمت بالا به صورت کشویی خارج شود به راحتی با قراردادن یک مخزن یا ماژول بذرپاشی، گرده افشانی و … تبدیل به آن کاربری می شود و فقط پهپادهایی دارای قابلیت چند منظوره شدن هستند که ساختار آن ها جدید باشد یعنی مخزن کشویی آن قسمت فوقانی باشند. پهپادهایی که بدنه آن ها قدیمی است و مخزن در قسمت زیر نصب شده است پهپادهای تک کاربری و فقط سمپاش می گویند.

موتور پهپادهای سمپاش ایرانی و مونتاژی

موتور پهپادهای سمپاش از نوع براشلس است. اغلب موتورهای پهپاد سمپاش دارای ساختار یک تکه و آماده هستند که شامل موتورها و اسپیدکنترل، ملخ و دسته موتور می باشند که به طور یکپارچه خریداری می شود و بر روی بدنه نصب می شوند.

یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده موتور در جهان شرکت Hobbywing است. این شرکت دارای ساختارهای آماده موتور، اسپید، ملخ و دسته موتور است و موتورهای این شرکت با همه ی محصولات تولیدی و مونتاژی در ایران نصب می گردند.

موتور X6 Hobbywing برای پهپادهای ۶ موتوره ۱۰ لیتری است.

موتور X8 Hobbywing برای پهپادهای ۶ موتوره ۱۵ لیتری است.

موتور X9 Hobbywing برای پهپادهای ۶ موتوره ۲۰ لیتری است.

موتور X9 plus Hobbywing برای پهپادهای ۶ موتوره ۳۰ لیتری است.

فلایت کنترل یا کنترل پرواز پهپادهای سمپاش

JIYI یک کمپانی بزرگ شناخته شده است که در تولید فلایت کنترل یا سیستم کنترل پرواز برای مولتی روتورها است. یکی از جدیدترین فلایت کنترل های این شرکت که مخصوص پهپادهای سمپاش است K++V2 نام دارد. تمام پهپادهای سمپاش تولیدی و مونتاژی که در ایران هستند از این فلایت کنترل استفاده می کنند.

فلایت کنترل چیست؟

فلایت کنترل یا سیستم کنترل پروازمی توان گفت مغز یک پهپاد است که بر تمامی دستورات کنترلی پهپاد نظارت دارد و تمامی آنها را تجزیه و تحلیل می کند. با وجود این قطعه ایمنی و پروازی مطمئن برای پهپاد را به ارمغان می آورد. همه سیم های فرامین از موتورها و اسپیدکنترل به این قطعه یعنی کنترل پرواز متصل می شوند.

اتوپایلوت

اگرتجربه پرواز یک پهپاد یا مولتی روتور را داشته باشید متوجه می شوید که پهپاد در زمانی که پرواز می کند، بدون اینکه شما هدایتی بر روی آن داشته باشید به صورت خودکار پایدار و هاور و کاملا safe و مطمئن است. این قابلیت به کمک کنترل پرواز و سنسورهای متصل به آن به ارمغان می آید.

آشنایی با قطعات مختلف سیستم کنترل پرواز پهپاد سمپاش

۱٫قطعه PMU نام دارد و مخفف آن را power management unit می نامند این قطعه وظیفه برق رسانی به سیستم کنترل پرواز و دیگر ماژول های آن را بر عهده دارد. Pmu به برد ولتاژ پهپاد نصب می شود.

۲٫قطعه Can hub این قطعه در واقع یک قطعه واسط است که ماژول های مختلف به آن نصب شده و این قطعه به صورت مستقیم به فلایت کنترل نصب می شود.

۳٫قطعه LED ال ای دی وضعیت پهپاد را با روشن شدن رنگ های مختلفی اطلاع رسانی می کند.

۴٫ همان کنترل پرواز و مغز یک پهپاد است.

۵٫ سنسور یا رادار تنظیم ارتفاع است. زمین های کشاورزی دارای پستی و بلندی هستند. با نصب این قطعه بر روی پهپاد،پهپاد به کمک این قطعه همیشه ارتفاع خود را حفظ می کند. مثلا اگر اینطور تنظیم کرده باشیم که پهپاد در طول سمپاشی با سطح گیاه ۲ متر فاصله داشته باشد، این قطعه همیشه ارتفاع را کنترل و تصحیح می کند.

۶٫قطعه شماره (۵) و (۶) که در کنار هم هستند سنسورهای موانع سنج جلو و عقب هستند. اگر این قطعات بر روی پهپاد نصب باشند، پهپاد می تواند از قسمت های جلو و عقب در طول حرکت بر روی مسیر برای سمپاشی، موانع را شناسایی کند و بایستد.

۷٫ جی پی اس پهپاد نام دارد که وظیفه آن موقیت یابی است.

۸٫ فلومتر پهپاد است که تنظیم کننده مقدار و جریان پاشش است. برای مثال اگر شما قبل از عملیات سمپاشی تنظیم کنید که پهپاد ۱۰ لیتر سم را در یک هکتار زمین خالی کند، این قطعه این تنظیم را انجام میدهد.

دقت داشته باشید چه نوع قطعاتی بر روی پهپاد سمپاش نصب شده است.

در قسمت بالا در مورد سیستم کنترل پرواز و قطعات مختلف آن توضیحات مختصری دادیم. قطعات شماره (۱)، (۲)، (۳)، (۴)،(۷) و (۸) در همه پهپادهای ایرانی و مونتاژی وجود دارد. اما سنسور تنظیم کننده ارتفاع، سنسور موانع سنج از جلو، سنسور موانع سنج از عقب انتخابی است و ممکن است توسط هر یک از شرکت ها انتخاب شود و یا نشود.

ماژول Hand Held GPS JIYI

برای اینکه یک زمین کشاورزی را سمپاشی کنید، برخی اوقات نیاز است دور تا دور مرز زمین کشاورزی را با در دست گرفتن ریموت کنترل قدم بزنید. در واقع در داخل ریموت کنترل یک GPS قرار داده شده است. این GPS موقعیت و مرز زمین را ذخیره کرده و پهپاد به صورت دقیق بر روی همان موقعیت و مرز تعیین شده پرواز کرده و سمپاشی می کند.

اما در بیشتر اوقات دیده شده با اینکه به کمک GPS داخلی ریموت کنترل این مرز مشخص شده اما پهپاد از مرز زمین به بیرون می رود. برای اینکه دقت نقشه برداری و برداشت موقعیت و مرز زمین در حد سانتی متر شود ماژولی به نام ماژول نقشه برداری دقیق JIYI AB Positin وجود دارد که با تهیه آن می توان مرز زمین کشاورزی را با دقت سانتی متر تعیین کرد ودقیقا پهپاد روی آن مرز و در محدوده داخلی آن پرواز کند.

BMS باتری

Battery Management System به معنی سیستم مدیریت باتری( BMS) یک جزء و بخش هوشمند از یک باتری است که مسئولیت نظارت و مدیریت پیشرفته باتری را برعهده دارد. BMS در واقع مغز باتری است و نقش مهمی در سطوح ایمنی، عملکرد، نرخ شارژ و طول عمر آن دارد.

کلام پایانی

پهپاد سمپاش انتخابی عالی برای نوین نمودن فرایند سمپاشی مزارع و باغات کشاورزی است. این دستگاه ها با سرعت بالایی سمپاشی را انجام داده و میزان مصرف سم را نیز کاهش می دهند. به موجب خرید این دستگاه ها می توانید در زمان و هزینه های خود صرفه جویی نموده و به شیوه ای عالی مزارع کشاورزی را سمپاشی کنید. لازم است پیش از شروع فرایند سمپاشی با پهپادها حتما شرایط جوی، نوع سموم، وضعیت زمین و زمان مناسب سمپاشی را مورد بررسی قرار دهید تا بهترین کارایی را از این دستگاه ها شاهد باشید. اگر به دنبال یک شرکت ایرانی عالی برای خرید پهپاد سمپاش هستید اوجیران میتواند در انتخاب یک پهپاد عالی به شما کمک کند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.