راهکار های سرمایه گذاری

0

سرمایه گذاری چگونه است؟

مفهوم و هدف سرمایه گذاری برای شما می تواند بسیار پویا و همیشه در حال تغییر و تحول باشد. اما اشخاصی که برای درک اصول اولیه سرمایه گذاری و فرایند مدیریت دارایی وقت می‌گذارند، در درازمدت  موفقیت های قابل توجهی خواهند داشت.

اولین اصل یادگیری تفاوت های انواع مختلف سرمایه گذاری می باشد.

سرمایه گذاری برای تازه کار هاو افراد غیر حرفه ای  می تواند یک فعالیت استرس زا باشد زیرا که شما گزینه های بسیار زیادی را برای سبد دارایی های خود خواهید داشت که ممکن است مدام قیمت آنها تغییر کند و دستخوش تغییراتی شود.

خریدن سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس  یا همان (ETF) که فعالیت  بازار را هم منعکس می‌کنند، معمولا اسان ترین  راه برای یک سرمایه‌گذار جدید است.
سهام ها معمولاً بازدهی بالاتری نسبت به خرید اوراق قرضه دارند، اما ریسک بیشتری نیز دارند.
بسیاری از مشاوران سرمایه گذاری در ایران تنوع بخشیدن به سبد سهام و همینطور دارایی ها نظیر شمش طلا آب شده و شمش نقره و ساچمه نقره و املاک را به ما توصیه می کنند.

درجه بندی  ریسک سرمایه گذاری های مختلف

در اینجا به ترتیب پر ریسک ترین تا کم ریسک ترین سرمایه گذاری ها را برای شما معرفی می کنیم.

پول نقد

سپرده بانکی نقدی ساده ترین، قابل درک ترین دارایی سرمایه گذاری و ایمن ترین نیز می باشد.
از بعد دیگر البته اگر نگاه کنیم، سود به دست آمده از پول نقد ریالی در یک حساب پس انداز به ندرت بر تورم کشور می تواند غلبه کند.

خرید اوراق قرضه

اوراق قرضه یک ابزار بدهی می باشد که نشان دهنده وامی است که سرمایه گذار به وام گیرنده داده است. یک اوراق قرضه معمولی شامل یک شرکت یا یک سازمان یا پروژه دولتی می شود که در آن وام گیرنده در ازای استفاده از سرمایه خود، نرخ بهره ثابتی را برای وام دهنده صادر می کند. اوراق قرضه در سازمان هایی که از آنها برای تأمین مالی عملیات، خرید یا سایر پروژه ها استفاده می کنند، رایج می باشد.

نرخ اوراق قرضه معمولا با نرخ بهره معین می شود.

صندوق سرمایه گذاری مشترک

صندوق سرمایه گذاری مشترک نوعی از سرمایه گذاری هست که در آن بیش از یک سرمایه گذار سرمایه خود را برای خرید اوراق بهادار کنار هم جمع می کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک الزاما منفعل نیستند، زیرا توسط مدیران سبدگردانی مدیریت می‌شوند که سرمایه‌گذاری تلفیقی را به سهام، اوراق قرضه و سایر اوراق بهادار یا حتی صندوق های طلا تخصیص و توزیع می‌کنند.

با این وجود، این صندوق‌ها معمولاً هزینه‌های زیادی دارند – مانند هزینه‌های مدیریت سالانه و هزینه‌های اولیه و حقوق کارکنان، که می‌تواند باعث کاهش بازده سرمایه‌گذار شود.

صندوق های سرمایه گذاری مشترک در اخر روز معاملاتی ارزش گذاری می شوند و تمامی معاملات خرید و فروش نیز پس از بسته شدن بازار بورس انجام می شود.

صندوق های قابل معامله در بورس (ETF)

صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) از زمان معرفی آنها در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی بسیار معروف شدند. ETF ها شبیه به صندوق های سرمایه گذاری مشترک هستند، اما در طول روزمی توانید آنها را خرید و فروش کنید یا از آنها نوسان نیز بگیرید. به این ترتیب آنها رفتار خرید و فروش سهام را منعکس می کنند. این همچنین به این معنی است که ارزش آنها می تواند در طول یک روز معاملاتی به شدت دستخوش تغییر شود.

سهام شرکت ها

خرید سهام به سرمایه گذار اجازه می دهد تا از طریق افزایش قیمت سهام و از طریق سود سهام در موفقیت یک شرکت مشارکت کنند. سهامداران در صورت انحلال و ورشکستگی شرکت نسبت به دارایی های شرکت ادعایی دارند اما مالک دارایی ها نمی باشند.

دارندگان سهام عادی از حق رای در مجامع سهامداران برخوردار هستند.

صندوق سرمایه گذاری خصوصی:

صندوق های سرمایه گذاری خصوصی، ابزارهای سرمایه گذاری تلفیقی شبیه به صندوق های سرمایه گذاریمشترک می باشند. یک شرکت سهام خصوصی که به عنوان «مشاور» شناخته می‌شود، سرمایه های سرمایه‌گذاری شده در صندوق را توسط چندین سرمایه‌گذار جمع‌آوری می‌کند و بعد از طرف صندوق سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق‌های سهام خصوصی اغلب به یک شرکت عامل علاقه دارند و در مدیریت فعال شرکت در تلاش برای تقویت ارزش آن شرکت می‌کنند. سایر استراتژی های صندوق سرمایه گذاری خصوصی شامل هدف قرار دادن شرکت ها یا استارتاپ های با رشد سریع می باشد.

چگونه معقول، مناسب و ساده سرمایه گذاری کنیم

بسیاری از سرمایه گذاران با تجربه با استفاده از طبقات دارایی ذکر شده در بالای مقاله، پرتفوی سرمایه گذاری خود را متنوع می کنند، که این ترکیب نشان دهنده تحمل آنها برای ریسک است. یک توصیه خوب به سرمایه گذاران این است که با سرمایه گذاری های ساده شروع کنند، سپس سبد سهام خود را به تدریج گسترش و افزایش دهند. به طور خاص، صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل یا ETF اولین قدم خوبی می باشد.

انتظارات با توجه به شرایط اقتصادی

بیایید ابتدا عملکرد نسبی سهام و اوراق قرضه را در نظر بگیریم، که از نظر تاریخی تا حدودی همبستگی معکوس نشان داده اند:

هنگامی که اقتصاد قوی و رو به رشد است، با بیکاری کم، سهام تمایل به سوددهی خوبی دارند و مصرف کنندگان هزینه می کنند و سود شرکت ها افزایش می یابد. در همان زمان، اوراق قرضه ممکن است با افزایش نرخ بهره برای پیگیری رشد اقتصادی و تورم، عملکرد ضعیفی داشته باشند.
وقتی اقتصاد وخیم می شود و رکود شروع می‌شود، بیکاری افزایش می‌یابد و مردم به همان اندازه هزینه نمی‌کنند و کالا نمی خرند و به سود شرکت‌ها لطمه می‌زند. این به نوبه خود می تواند بر قیمت سهام تاثیر بگذارد. اما از آنجایی که نرخ بهره در واکنش به سقوط اقتصاد کاهش می یابد، اوراق قرضه ممکن است عملکرد بهتری داشته باشند.

اکثر متخصصان و مشاوران مالی ترکیبی از سهام و اوراق قرضه را توصیه می کنند، همانطور که در بالا توضیح داده شد. سایر طبقات دارایی نیز ممکن است به نفع شرایط اقتصادی خاصی باشند. با این حال، همه طبقات دارایی برای سرمایه گذاران مناسب نیستند چون ریسک و خطر متفاوتی دارند.

املاک و مستغلات:
اقتصاد قوی و بیکاری کم می تواند باعث شود تا بازار مسکن قوی شود که ممکن است برای سرمایه گذاری در املاک و مستغلات مفید واقع شود.

همینطور نرخ تورم و افزایش دلار و کاهش قیمت دلار می تواند بر قیمت ملک تاثیر بگذارد.

طلا: طلا به عنوان دارایی ایمن در نظر گرفته می شود و در مواقع عدم اطمینان اقتصادی، تنش های ژئوپلیتیکی و در شرایط تورمی عملکرد خوبی دارد.
نقره:
نقره نیز مانند طلا می تواند بهترین سپر دفاعی شما برای سرمایه تان در مقابل تورم و افزایش قیمت ارز باشد.

انواع مختلف دارایی چیست؟

از نظر اقتصادی، سه طبقه اصلی دارایی به عنوان سهام (سهام)، بدهی (اوراق قرضه) و ابزارهای بازار پول در نظر گرفته می شوند. امروزه، بسیاری از سرمایه گذاران ممکن است املاک، کالاها، قراردادهای آتی، مشتقات یا حتی ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را به عنوان طبقه های دارایی جداگانه در نظر بگیرند.

کدام دسته از دارایی ها کمترین نقدینگی را دارند؟

به طور کلی و معمولا، زمین و مستغلات و خانه جزو دارایی های کم نقدینگی محسوب می شوند، چون خرید یا فروش ملک به قیمت بازار زمان زیادی به درازا می کشد. ابزارهای بازار پول نقدشونده ترین هستند، زیرا به راحتی می توان آنها را به ارزش کامل فروخت.

کدام دسته از دارایی های ما در طول تورم بالا خوب عمل می کنند؟

املاک و کالاها و طلا و نقره به عنوان محافظ تورم مناسب در نظر گرفته می شوند، زیرا ارزش آنها با افزایش قیمت ها افزایش پیدا می کند.

جمع بندی

مهم ترین سرمایه گذاری در زندگی شما سرمایه گذاری بر روی خودتان است!! و بزرگی می گفت که تلاش کنید تا با سرمایه کم سرمایه گذاری های پر ریسک انجام دهید و و با سرمایه زیادتان سرمایه گذاری های کم ریسک، برای سرمایه گذاری مطمعن حتما اموزش ببینید و از مشاوران مالی نیز کمک بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.