اعتراض به حکم طلاق غیابی چگونه است؟

0

یکی از زیباترین پیوندها، بدون شک پیوند زناشویی است؛ اما گاهی اوقات شرایط به گونه ای پیش می رود که زن و شوهر نمی توانند با یکدیگر به زندگی ادامه دهند و دچار مشکل می شوند. قانون برای چنین شرایطی نیز تدابیری انجام داده است، به طوری که زن و شوهر می توانند در صورت مواجه با مشکل از یکدیگر جدا شوند. حال موضوعی که باید به آن اشاره کرد، این است که حکم طلاق نیز مانند حکم سایر دعاوی، به شکل حضوری یا غیابی صادر می شود. در موقعیتی که یکی از زوجین حکم غیابی طلاق بگیرد، طرف دیگر می تواند نسبت به این حکم اعتراض کند؛ اما اعتراض به حکم طلاق غیابی چگونه است؟

حکم طلاق غیابی چه حکمی است؟

پیش از آنکه روند اعتراض به حکم غیابی طلاق را بررسی کنیم، باید بدانیم که منظور از این حکم چیست. حکم غیابی طلاق در حقیقت به حکمی گفته می شود که یکی از زوجین بدون آنکه زوج دیگری در دادگاه حضور پیدا کند، در دادگاه حاضر می شود و حکم غیابی طلاق را می گیرد. بنابراین طرف دوم طلاق که در جلسه دادگاه حضور نداشته، نمی تواند از خود دفاع کند. حال اگر این حکم صادر شود و فرد غایب در دادگاه نسبت به این حکم ناراضی باشد، می تواند اعتراض خود را نسبت به این حکم اعلام کند.

لازم به ذکر است که اگر یکی از زوجین نسبت به درخواست طلاق اقدام کند و در پی این اقدام، حکم ماده 303 قانون آیین دادرسی مدنی ایجاد شود، دادگاه حکم غیابی طلاق را صادر خواهد کرد. طبیعتا به هر حکمی امکان اعتراض وجود دارد و این موضوع یک امر کاملا طبیعی می باشد. بنابراین اگر یکی از زوجین فکر کند که به حق و حقوقش نرسیده و در این زمینه به او ظلم شده است، می تواند نسبت به حکم صادر شده اعتراض کند. اما زوج یا زوجه در شرایطی می توانند به حکم طلاق غیابی اعتراض کنند؟

در چه شرایطی می توان به حکم طلاق غیابی اعتراض کرد؟

در چه شرایطی می توان به حکم طلاق غیابی اعتراض کرد؟

طلاق غیابی زمانی انجام می شود که یکی از زوجین در مراحل مربوط به طلاق حاضر نمی شود؛ حال برای آنکه بتوان به چنین حکمی اعتراض کرد باید یکسری از شرایط وجود داشته باشد که عبارتند از:

  1. یکی از اصلی ترین شرایط برای آنکه حکم غیابی طلاق صادر شود، عدم حضور خوانده، وکیل یا نماینده قانونی است. بنابراین اگر جلسات دادگاه تشکیل شود و هیچ فردی تحت عنوان خوانده، وکیل یا نماینده قانونی در جلسات حضور پیدا نکند، طلاق به طور غیابی صورت می گیرد.

  2. اگر در دادگاه از طرف زوج یا زوجه، دفاعی به صورت مکتوب انجام نشود، امکان صدور حکم غیابی طلاق وجود دارد. در واقع باید گفت اگر طلاق به صورت حضوری انجام شود، باید دفاع به صورت مکتوب و در قالب ارسال لایحه دفاعیه انجام شود.

  3. برای آنکه طلاق بین زوجین انجام شود، ابلاغیه ای صادر می شود؛ حال اگر به هر دلیلی در جلسات دادرسی برای خوانده ابلاغیه ای صادر نشود، قانون این شرایط را برای طلاق غیابی در نظر می گیرد.

چگونه می توان به حکم طلاق غیابی اعتراض کرد؟

تا به اینجای مقاله اطلاعاتی را در پاسخ به سوال اعتراض به حکم طلاق غیابی چگونه است در اختیارتان قرار دادیم. حال تصمیم داریم در این قسمت از مقاله بررسی کنیم که شیوه اعتراض به حکم طلاق غیابی چگونه است. در رابطه با این موضوع باید گفت برای اعتراض به چنین حکمی، شیوه های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

واخواهی: یکی از روش های اعتراض به حکم های غیابی، واخواهی است. حال اگر حکم طلاق به صورت غیابی صادر شود، شما می توانید از طریق واخواهی نسبت به این حکم اعتراض کنید.

تجدید نظرخواهی: تجدید نظر خواهی یکی از متداول ترین روش های اعتراض به حکم طلاق غیابی است. این روش برای هر دو طرف دعوا وجود دارد و می توانند از طریق تجدید نظر خواهی نسبت به حکم اعتراض کنند. این در حالی است که روش واخواهی، تنها برای خوانده دعوا قابل انجام است.

فرجام خواهی: از دیگر شیوه های اعتراض به حکم طلاق غیابی، می توان به فرجام خواهی اشاره کرد. امکان فرجام خواهی نیز هم برای خوانده و هم خواهان وجود دارد. این روش به گونه ای است که با درخواست آن پرونده دوباره در راستای بررسی قرار می گیرد.

اعاده دادرسی: روش اعاده دادرسی روشی دیگر برای اعتراض به حکم طلاق غیابی است، اما باید گفت این روش نسبت به سایر روش ها تفاوت دارد و کمی پیچیده تر می باشد. اما اگر به هر دلیلی نتوانستید از روش های قبل برای ثبت اعتراض کمک بگیرید، اعاده دادرسی نیز روش مناسبی خواهد بود. باید گفت امکان استفاده از این روش هم برای خواهان و هم برای خوانده وجود دارد.

چگونه می توان به حکم طلاق غیابی اعتراض کرد؟

از وکیل کمک بگیرید!

تا به اینجای مقاله بررسی کردیم که اعتراض به حکم طلاق غیابی چگونه است و از چه روش هایی می توان برای ثبت این اعتراض استفاده کرد. به احتمال زیاد با مطالعه این مقاله متوجه شده اید که انجام مراحل مربوط به اعتراض سخت و پیچیده هستند و اگر شخصی تخصص و دانش لازم را نداشته باشد، نمی تواند از پس مراحل مربوط به این روند بربیاید. در چنین موقعیتی، پیشنهاد ما به شما این است که از خدمات یک وکیل کمک بگیرید.

بهترین وکیل تهران فردی است که دانش و تخصص لازم را دارد و می تواند با استفاده از تجربه و مهارت های خود پیگیری های مربوط به حکم طلاق غیابی را انجام دهد. فراموش نکنید که اعتراض به حکم طلاق غیابی، مهلت مشخص و محدودی دارد و به همین دلیل باید پیگیری ها به بهترین شکل انجام شود. فراموش نکنید که یک وکیل خوب و حرفه ای، علاوه بر دانش و اطلاعات باید خصوصیات دیگری نیز داشته باشد تا بتواند به موفقیت پرونده کمک کند. از مهم ترین ویژگی های بهترین وکیل طلاق در تهران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امین و صادق بودن

  • داشتن مهارت های روانشناسی

  • ارائه راهکارهای نوین و موثر

  • ارتباط درست و موثر با موکل، طرف دیگر پرونده و قاضی

اگر شما بتوانید چنین وکیل متخصص و ماهری را انتخاب کنید، در ادامه می توانید با خیال راحت پرونده مربوط به اعتراض به حکم طلاق غیابی را به او بسپارید تا خود وکیل تمام مراحل را پیگیری کند. البته انتخاب یک وکیل خوب و ماهر کار ساده ای نیست، از همین رو ما در سایت مستر وکیل بهترین وکلا را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید با خیالی مطمئن بهترین انتخاب را داشته باشید.

کلام آخر

اعتراض به حکم طلاق غیابی چگونه است؟ در این مقاله به طور کامل در رابطه با این موضوع صحبت کردیم و هر آنچه باید می دانستید را در اختیارتان قرار دادیم تا بتوانید پیگیری های لازم را انجام دهید و به این حکم اعتراض بزنید. البته همانطورکه اشاره شد، توصیه می شود مراحل مربوط به اعتراض و پیگیری آن را به یک وکیل متخصص بسپارید تا تمام مراحل طبق قانون انجام شود و شما بتوانید در کوتاه ترین زمان، بهترین نتیجه را بگیرید.

منبع: مستر وکیل

4.3/5 - (9 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.