از کجا بفهمیم دوربین مداربسته فعال است؟

0

دوربین مدار بسته برای کنترل ورود و خروج و محافظت از محیط مورد استفاده قرار می‌گیرد در نتیجه فعال بودن آن بسیار اهمیت دارد؛ زیرا ممکن است در زمان‌های حساس که به تصاویر نیاز دارید، متوجه شوید تصویر محیط ضبط نشده است. برای جلوگیری از این اتفاق باید از فعال بودن دوربین مداربسته خود مطمئن شوید و بدانید مدت زمان ضبط دوربین مداربسته چقدر است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا تمام نکات مهم در این زمینه را آموزش ببینید.

نشانه‌ها و ترفندهای فعال بودن دوربین مداربسته

خوشبختانه دوربین‌های مداربسته نشانه‌های ظاهری دارد که می‌توانید با بررسی آنها از روشن بودن دوربین مطمئن شوید. در ادامه با این نشانه‌ها آشنا می‌شویم.

حرکت دوربین

اولین نشانه‌ای که می‌توانید از فعال بودن دوربین مداربسته مطمئن شوید، حرکت کردن دوربین است. اغلب زمانی که دوربین مداربسته در حال فیلم‌برداری یا تصویربرداری است، به اطراف حرکت می‌کند. این حرکت ممکن است به صورت عمودی و افقی باشد یا لنز آن در زمان زوم شدن (بزرگنمایی) حرکت کند.

گاهی ممکن است دوربین به صورت بی‌نظم به اطراف حرکت کند یا به صورت منظم و مشخص به سمت اطراف بچرخد یا روی سوژه‌ای زوم کند. در هر دو حالت نشان دهنده این است که دوربین مداربسته فعال است.

روشن بودن چراغ دوربین

دومین نشانه فعال بودن دوربین مداربسته، روشن بودن چراغ‌های ال ای دی دوربین است. اغلب در اطراف دوربین‌های مداربسته چراغ‌های قرمز کوچکی وجود دارد که مخصوص ثبت تصاویر در شب است. بنابراین اگر نور محیط کم باشد با نگاه کردن به دوربین می‌توانید از فعال بودن دوربین اطمینان حاصل کنید.

صدای حرکت موتور

اگر در محلی هستید که صدای زیادی در محیط وجود ندارد، می‌توانید از این ترفند برای بررسی وضعیت دوربین مداربسته کمک بگیرید. در اکثر دوربین‌ها موتوری وجود دارد که در اثر حرکت صدای کمی تولید می‌کند. چنانچه دوربین مداربسته پیش روی شما هم از این دسته باشد، می‌توانید در صورت حرکت آن و شنیدن صدای موتور از فعال بودن دوربین مطمئن شوید. اما در صورتی‌که دوربین شما از نوع بی‌صدا باشد، استفاده از این ترفند در تشخیص وضعیت دوربین کمکی نخواهد کرد.

بررسی با دوربین موبایل

ترفند دیگری که می‌توانید روشن بودن دوربین مداربسته را با آن بررسی کنید، استفاده از دوربین  گوشی موبایل است. برای این کار کافیست وارد برنامه دوربین گوشی موبایل خود شوید، سپس صفحه گوشی را به سمت دوربین مداربسته بگیرید. چنانچه در صفحه گوشی موبایل خود نوری را از سمت دوربین مداربسته مشاهده کردید یعنی دوربین فعال است.

دلیل این کار ساطع شدن نور غیر مرئی و مادون قرمز از دوربین مداربسته است. این نور با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست و باید حتماً توسط تجهیزات مخصوص بررسی شود.

بررسی شبکه وای فای

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید به کمک آن فعال بودن دوربین مداربسته را مورد بررسی قرار دهید، کمک گرفتن از شبکه وای فای است. البته این روش برای دوربین‌هایی که در شبکه وجود دارند و دارای وای فای هستند، کاربرد دارد. برای بررسی این حالت باید به کمک یک دستگاه دیجیتال ثانویه مثل تبلت یا موبایل وارد تنظیمات وای فای شوید و نام دستگاه‌هایی که وای فای دارند را مشاهده کنید. چنانچه دوربین مدار بسته شما فعال باشد، اسم آن در دستگاه‌های وای فای دار مشاهده می‌شود. این قابلیت برای دوربین‌های مداربسته برند هایک ویژن بیشتر کاربرد دارد.

استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوص

یکی از ترفندها و روش‌های دیگری که می‌توانید به کمک آن وضعیت دوربین مداربسته را متوجه شوید، استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوص دوربین است. برای سیستم عامل‌های مختلف برنامه‌های متعددی ایرانی و خارجی در این زمینه وجود دارد که می‌توانید با توجه به قابلیت‌های آنها یکی را روی دستگاه خود نصب کنید. از جمله بهترین برنامه‌های این حوزه که طرفداران زیادی دارد می‌توان به Glint Finder و Hidden Camera Detector اشاره کرد. البته نرم افزار Hidden Camera Detector برای شناسایی دوربین‌های مخفی جاساز شده در مکان‌ها نیز کاربرد دارد.

در نتیجه اگر می‌خواهید مطمئن شوید در محل موردنظر شما دوربین مخفی وجود ندارد، می‌توانید این برنامه را روی دستگاه خود نصب کنید.

بررسی NVR/DVR دوربین

اگر دوربین مداربسته برای خود شماست و می‌خواهید از فعال بودن آن مطمئن شوید یکی دیگر از مطمئن‌ترین روش‌ها بررسی دستگاه NVR/DVR دوربین است. البته باید در این روش از فیلم‌های ضبط شده دوربین خروجی بگیرید. زیرا در برخی از مواقع ممکن است در مانیتور مشاهده کنید که دوربین درحال ضبط است اما در عمل دوربین فیلمی را ضبط نکند و علت آن پر شدن فضای داخلی یا موارد دیگر باشد. بهترین کار برای جلوگیری از غیرفعال شدن دوربین مداربسته این است که به صورت دوره‌ای وضعیت فیلم‌های ضبط شده دوربین را بررسی کنید و در صورت ایراد داشتن، مشکل را به‌سرعت برطرف کنید.

با توجه به اینکه حافظه هاردهای دوربین مداربسته محدودیت دارد، بسته به میزان حافظه، تعداد دوربین‌ها، کیفیت تصاویر ضبط شده، حالت ضبط، تعداد فریم ها و … ممکن است مدت زمان ضبط دوربین مدار بسته متفاوت باشد. شما می‌توانید از کارشناسی که دوربین را برای شما وصل می‌کند مدت زمان را بپرسید یا با توجه به فرمول‌هایی که در رابطه با مدت زمان ضبط دوربین مداربسته است، این زمان را حساب کنید.

در این مطلب سعی کردیم به پرسش مهم از کجا بفهمیم دوربین مداربسته فعال است؟ پاسخ  دهیم و تمام نکاتی که باید در رابطه با فعال بودن دوربین مدار بسته بدانید را به زبان ساده به شما آموزش دهیم. به کمک این روش‌ها می‌توانید وضعیت دوربین‌های اطراف خود را بررسی کنید و در صورتی‌که مشکلی در آن وجود دارد از یک کارشناس ماهر در این حوزه برای رفع مشکل کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.