تیپ های مختلف تست دیسک چگونه با استرس ها مقابله می کنند؟

0

افراد با تیپ های شخصیتی مختلف در برابر مشکلات روش های خاص خودشان را دارند. شما چه تیپ شخصیتی دارید؟ چگونه با استرس ها روبه رو می شوید؟

در این پس توضیح می دهیم که هر تیپ شخصیتی تست دیسک چگونه با استرس ها و مشکلات زندگی کنار می آید.

تست دیسک (DISC) چیست؟

تست دیسک یک زبان رفتاری جهانی یا بین المللی است. تحت مدل DISC، تحقیقات نشان داده است که ویژگی‌های رفتاری را می‌توان در چهار بخش عمده به نام سبک‌های شخصیتی دسته‌بندی کرد.

افراد با سبک های مشابه تمایل دارند ویژگی های رفتاری خاص مشترک با آن سبک را از خود نشان دهند. در تست شخصیت شناسی دیسک DISC همه مردم این چهار سبک را با درجات مختلف نشان می دهند.

دیسک مخفف چیست؟

تست رفتارشناسی دیسک مخفف DISC یا چهار سبک شخصیتی است که با حروف زیر نشان داده می شود:

  • تیپ شخصیت D (نتیجه گرا)
  • تیپ شخصیت I (نافذ)
  • تیپ شخصیت S (با ثبات)
  • تیپ شخصیت C (متفکر)

سوالی که در این پست می خواهیم به آن جواب دهیم این است که آیا سبک های رفتاری تست دیسک به مسائل، مشکلات و استرس ها چگونه پاسخ می دهند؟

در ادامه به بررسی برخی از واکنش های تیپ های شخصیت DISC، هنگام مقابله با استرس ها می پردازیم.

واکنش اولیه تیپ های دیسک به استرس

تیپ شخصیت D در تست دیسک و مقابله با استرس

مهمترین صفات تیپ شخصیتی D:

سریع، مستقیم، نتیجه محور

واکنش اولیه D ها به استرس:

«یا باید جنگید یا باید فرار کرد!»

واکنش اولیه D های بالا در تست دیسک احتمالاً سریع و فوری خواهد بود. استرس های شدید و ناگهانی ممکن است آنها را به واکنش “جنگ یا گریز” سوق دهد.

تیپ های D ممکن است احساس کنند که باید از خود و عزیزانشان دفاع یا محافظت کنند یا در صورت نیاز فرار کنند.

واکنش ثانویه D ها به استرس:

«خلاقیتم را به کار می گیرم و راه حلی برای مشکلات می یابم!»

پس از اینکه  شوک اولیه فروکش نمود، D های بالا به سرعت ذهن خود را پاک می کنند، آرام می شوند و شروع به ارائه برنامه ها و یا استراتژی های عملی می کنند.

آن‌ها به تیم‌های خود کمک می‌کنند تا روی اهداف بزرگ‌تر  تمرکز کنند، بدون اینکه تاکید زیادی بر «جنبه های منفی» داشته باشند.

D های بالا به این می پردازند که چه وظایفی را می توانند کنترل کنند و چه نتایجی هنوز قابل دستیابی هستند.

آنها شجاع هستند، بنابراین در مورد تغییراتی که باید سریعاً ایجاد شوند و اقداماتی که باید انجام شود با دیگران صحبت می کنند.

در زمان بحران، فرآیند تصمیم‌گیری سریع و جسورانه افرادی که D بالایی دارند بسیار قابل ستایش است. آنها رهبران بزرگی هستند که می توانند قدرت را در دست گرفته و آن را در شرایط سختی حفظ کنند (اگرچه ممکن است همچنان به کمک ها و حمایت افراد دیگر با سبک های مختلف DISC نیاز داشته باشند).

تیپ شخصیتی I در تست دیسک و مقابله با استرس

مهمترین صفات تیپ شخصیتی I:

مشتاق، انعطاف پذیر، خوش بین

واکنش اولیه I ها به استرس:

«ای وای، چه بر سر روابطم می آید؟!»

من به عنوان تیپ شخصیت I همیشه نگران این موضوع بودم که بحران و استرس ها چگونه بر روابطم تأثیر می گذارد.

از آنجایی که افراد با تیپ I مردم گرا هستند و از تعامل با مردم تغذیه می شوند، نگران اقدامات و محدودیت های اجتماعی هستند. بنابراین این تیپ شخصیتی در موقع بحران و مشکلات در درجه اول نگران روابطش خواهد بود.

واکنش ثانوی I ها به استرس:

«چگونه می‌توانم در این شرایط بر دیگران تأثیر بگذارم؟»

افرادی که دارای I بالا در تست دیسک هستند دارای روابط اجتماعی عالی هستند. آنها می توانند از این استعداد در مواقع سخت برای کمک به دیگران برای ایجاد تغییرات ضروری استفاده کنند.

آنها نگرش های عالی و مهارت های ارتباطی خوبی برای صحبت در مورد مسائل چالش برانگیز دارند. این افراد می توانند مسائل و مشکلات را با توانایی خلاقیت خود حل کنند.

افراد با تیپ I بالا معمولاً بسیار خوشبین هستند. آنها روحیه خود را بالا نگه می دارند (با وجود سختی ها و مشکلات).

آن‌ها می‌توانند راه‌هایی برای سرگرم‌تر کردن و جذاب‌تر کردن کارها پیدا کنند. افراد با تیپ I تمایل دارند اخبار مثبت و محتوای الهام بخش بیشتری را با دیگران به اشتراک بگذارند تا روز خود را بسازند.

واکنش ثانویه تیپ های دیسک به استرس

تیپ شخصیتی S در تست دیسک و مقابله با استرس

مهمترین صفات تیپ شخصیتی S:

پایدار، ثابت، حمایت کننده، شنونده

واکنش اولیه S ها به استرس:

«آگاه باش و درک خود را حفظ کن!»

افراد با S بالا در تست دیسک هرچند نسبت به تغییرات مقاوم هستند اما هنگام چالش ها و استرس ها سعی می کنند حمایت گر باشند. ثبات که ویژگی بارز آنهاست در این زمان بسیار مفید است.

افراد با S بالا هر کاری را برای کمک به حمایت از دیگران انجام می دهد تا از چالش ها عبور کنند. آنها در کارهای تیمی و گروهی بسیار قوی هستند. این افراد ممکن است با همه تغییرات و مشکلات راحت نباشند، اما سعی می کنند با همکاری و حمایت، از مشکلات عبور کنند.

واکنش ثانویه S ها به استرس:

«پایدار باش و تمرکز خود را حفظ کن!»

افراد با S بالا در تست دیسک آماده هستند تا همکاری خود برای رفع چالش ها و مشکلات را حفظ کنند. هدف آنها ادامه روند قابل پیش بینی است، در حالی که منتظر تغییرات در استراتژی در جهت حل مشکلات هستند.

قابلیت اطمینان، شکیبایی و ثبات آنها منبع آرامش زیادی است و این افراد را قادر می سازد تا از رهبران قوی حمایت کنند.

کسانی که S بالایی دارند طبیعتا شنوندگان عالی و صلح جو هستند. در طول یک بحران، این ویژگی آن ها بارز تر می شود و  سعی می کنند تا به درگیری ها خاتمه دهند و یا بین افراد آشتی برقرار کنند.

در واقع S ها همدلی بالایی دارند. اگر کسی در موقعیت سخت و دشوار نیاز دارد تا باری از روی دوشش برداشته شود افرادی که S بالایی دارند کمک زیادی به او خواهند کرد.

 

تیپ شخصیت تست DISC دیسک C و مقابله با استرس

مهمترین صفات تیپ شخصیتی C:

وظیفه شناس، سیستماتیک، تحلیل گر

واکنش اولیه C ها به استرس:

«سختی و بحران؟ مشکلی نیست!»

افرادی که شخصیت C بالا دارند بسیار منطقی با چالش ها و سختی ها رو به رو می شوند و سعی می کنند طبق یک استاندارد مشخص یا برنامه دقیق عمل کنند.

ماهیت وظیفه گرایی آن ها حکم می کند تا از سختی ها نترسند و نسبت به آن ها مقاوم باشند. کسانی که در شاخص C بسیار قوی هستند در واقع سختی را جزئی از زندگی می دانند که به رشدشان کمک خواهد کرد.

واکنش ثانویه C ها به استرس:

«از فرصت های جدید استفاده کن!»

C ها در شرایط سختی بعد از گذر زمان سعی می کنند تا فرصت ها و روش های جدید برای غلبه بر آن را کشف کنند. آنها به تیم خود کمک می کنند تا روی جنبه های مثبت و افزایش کارایی تمرکز کنند.

افراد با تیپ شخصیتی C به مردم کمک می کنند تا ساختار برنامه های خود را دوباره ارزیابی کنند یا برنامه های جدیدی برای خروج از بحران به بهترین شکل ممکن انجام دهند. آن ها ذاتا تحلیل گر هستند و چالش ها و سختی ها، ذهن تحلیل گرشان را به کار می اندازد.

 

جهت اطلاعات بیشتر در مورد تیپ های تست دیسک و روابط بین تیپ ها می توانید به بررسی تست دیسک در سامانه جامع  ای سنج مراجعه نمایید.

منبع: ارزیابی آنلاین ای سنج

https://esanj.ir

4.9/5 - (11 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.