از چه روش‌های می‌توان روند بازار فارکس را تشخیص داد؟

0

حتما می‌دانید که معامله خلاف جهت و روند بازار، کار بسیار اشتباهی است و در بلندمدت باعث ضرر کاربران بازار فارکس خواهد شد. به طور مثال شنا کردن در جهت رودخانه شما را بدون صرف انرژی زیادی به مقصد می‌رساند. حالا تصور کنید که بخواهید خلاف جهت حرکت رودخانه شنا کنید! شما هر چقدر هم که انرژی صرف کنید، در نهایت نمی‌توانید به مقصد برسید و این حرکت شما باعث شکست‌تان خواهد شد.

در تحلیل تکنیکال، روندها با خطوط روند یا «پرایس اکشن» تعریف شده‌اند. بیشتر معامله‌گران مایلند تا در جهت مشابه روند معامله نمایند؛ در حالی‌که برخی دیگر از معامله‌گران تازه‌کار به دنبال شناسایی موقعیت‌هایی در خلاف جهت روند هستند. روندهای صعودی و نزولی در همه بازارها مانند سهام، اوراق قرضه و قراردادهای آینده رخ می‌دهند. همچنین، روندها در طی زمان، هنگام افزایش یا کاهش در داده‌های اقتصادی ایجاد خواهد شد.

تحلیل روند تنها یکی از قسمت‌های استراتژی معاملاتی برای باز و بسته کردن معاملات است. فکر خوبی نیست که تنها براساس یک دلیل وارد معامله شوید، به همین خاطر تا حد ممکن تائیدیه‌های زیادی برای ورود به معاملات داشته برای خود به وجود آورید. شما باید در معاملات شخصی‌ خودتان، ترکیبی از تکنیک‌های مختلف مانند تحلیل روند، تحلیل سطوح حمایتی و مقاومتی و تحلیل سیگنال با اندیکاتور را در نظر داشته باشید. چگونه می‌توان روند حرکت نمودار را در بازار به درستی تشخیص داد؟

وقتی بتوانید با اطمینان روند بازار را تشخیص دهید، در این صورت می‌توانید به دنبال ناحیه یا سطح مناسبی در قیمت برای ورود به معامله باشید. شناسایی روند بازار ممکن است مشکل باشد، به ویژه برای کسانی که تازه وارد بازار شده‌اند. اینکه ستاپ‌ها و سیگنال‌های معاملاتی مختلف را بدانید ایرادی ندارد، اما اگر در خلاف جهت روند کلی بازار معامله کنید، احتمال موفقیت و کسب درآمد شما به شدت افت خواهد کرد. به یاد داشته باشید که بازار همیشه به یک سمت متمایل است، بنابراین اگر فقط در جهت روند و تمایل اصلی بازار معامله کنید، قطعاً بیشتر به سود شما خواهد بود.

با تست کردن هر کدام از روش‌ها بر روی استراتژی معاملاتی خود می‌توانید، بهترین گزینه را انتخاب کنید. مسیرهای متفاوتی برای تشخیص حرکت نمودار قیمتی در بازار وجود خواهد داشت که با توجه به استراتژی معاملاتی شما، معین شده و شما از این روش‌ها بهره‌مند خواهید شد. در ادامه مطلب ما چند روش ساده تشخیص روند بازار فارکس را برای شما شرح خواهیم داد، لطفاً تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

انواع روند در بازار فارکس

در بیانی ساده، روندها به انواع روندهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شوند و سه روند زمانی هستند که در تحلیل تکنیکال به مطالعه آنها خواهیم پرداخت. قبل از اینکه به روش‌های تشخیص روند در بازار فارکس اشاره کنیم، ابتدا لازم است ببینیم که چند روند حرکتی در نمودار وجود دارد. به‌طور کلی بازار همیشه در سه جهت ممکن در حرکت است. این جهت‌ها با حرکت صعودی، نزولی یا رنج(خنثی) نام برده شده‌اند.

  • حرکت صعودی زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت‌های بازار رو به افزایش باشد. در این زمان ما باید فقط به خرید کردن فکر کنیم و وارد معاملات فروش نشویم.
  • حرکت نزولی زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت در بازار دچار ریزش شده و نمودار رو به پایین باشد. در این حالت ما تنها به فروش فکر می‌کنیم و به هیچ عنوان وارد معاملات خرید نخواهیم شد.
  • حالت سوم زمانی اتفاق می‌افتد که به طور واضح نمی‌توان تشخیص داد که قیمت رو به بالا است یا پایین. به این حالت رنج یا خنثی گفته می‌شود. بسیاری معتقد هستند که در این زمان نباید معامله صورت گیرد، اما استراتژی‌های معاملاتی هستند که می‌شود از آن‌ها برای معامله در بازار رنج استفاده کرد.

به صورتی تاریخی، ریشه تحلیل تکنیکال از «نظریه داو» گرفته‌ شده است. نظریه داو در اوایل سال‌های 1900 توسط چارلز داو گسترش و توسعه یافته است. اصول نظریه داو به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم واقعیاتی مانند روند طبیعی قیمت‌ها، صعود یا نزول قیمت به‌ واسطه دانستن اطلاعات کافی، تأیید و تثبیت، تغییر روند قیمت به واسطه انعکاس حجم مبادلات، خطوط حمایت و مقاومت را در بر می‌گیرد. چارلز داو از جمله بزرگ‌ترین متفکرین مالی در دوره خود بود و برای نظریه خود، تلاشی خستگی‌ناپذیر همراه با زمانی زیاد صرف کرد.

باید بدانید که چگونه این روند‌ها را تشخیص دهید، تا بتوانید برای ورود به معامله عکس‌العمل بهتری داشته باشید. قبل از آن می‌توانید از صفحه آموزشی انواع روند در فارکس دیدن کرده و با کلیه مباحث آموزشی روند بیشتر آشنا شوید.

استفاده از خطوط ساده برای تشخیص روند

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تشخیص روند قیمتی بر روی نمودار، استفاده از یک خط ساده استاتیک است. با کشیدن خط زیر کندل‌ها یا بالای آن‌ها می‌توانید به صورت واضح تشخیص دهید که نمودار در کدام جهت در حال حرکت هستند. شاید برایتان جالب باشد زمانی که کندل‌ها این خط استاتیک را بشکنند، می‌تواند هشداری برای تغییر روند باشد.

در این حالت بهتر است که خطوط روند را در تایم فریم‌های بالاتر رسم کرده و یک دید کلی از روند حرکتی پیدا کنید. سپس وارد تایم فریم پایین‌تر شوید و برای ورود به معامله به دنبال نقاط کلیدی بگردید.

در حالت نزولی باید به سقف‌های اخیر تشکیل شده دقت کرد و همینطور اگر روند بازار صعودی باشد، باید روی کف‌های اخیر بازار تمرکز نمایید. دلیل این امر آن است که این کار نه تنها روند کلی قیمت را برای ما مشخص می‌کند، بلکه همچنین به ما نشان می‌دهد که آیا پرایس اکشن روند بازار همچنان منظم پیش می‌رود یا اینکه تغییراتی در آن به وجود آمده است.

قله‌ها و دره‌ها برای تشخیص روند

یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص روند بازار فارکس، استفاده از قله‌ها و دره‌ها است. در واقع نمودار چیزی نیست به جز بالا و پایین رفتن کندل‌ها و شما می‌توانید از همین نقاط برای تشخیص روند بازار استفاده کنید.

همانطورکه در طبیعت اطرافتان نیز شاهد هستید هر قله‌ای با یک سرازیری همراه بوده و هر دره‌ای با یک سربالایی مواجه است. زمانی که قیمت تا یک محدوده بالا می‌رود و سپس به مکان اولیه خود برمی‌گردد، یک قله تشکیل شده است، و زمانی که دوباره به حرکت خود از پایین به بالا ادامه می‌دهد یک دره تشکیل خواهد شد. به این حرکات زیگزاکی، قله و دره گفته می‌شود.

هر زمان که قیمت، قله قبلی خود را به سمت بالا بشکند، در واقع ما در یک روند صعودی خواهیم بود. و برعکس، اگر قیمت از دره قبلی خود پایین‌تر بیاید، یعنی ما در روند نزولی قرار گرفته‌ایم. زمانی که قیمت نتواند قله و دره‌های قبلی خود را به یک سمت بشکند ما در روند خنثی حضور می‌یابیم.

استفاده از ‌اندیکاتور میانگین

لغت اندیکاتور (indicator) به معنی شاخص و یا معیار اندازه‌گیری است. به طور کلی با مقایسه برخی از داده‌ها و متغیر‌هایی که در نظر گرفته شده است می‌توان اندیکاتور ایجاد نمود. اندیکاتور فارکس یا بهتر بگوییم اندیکاتورهایی که معامله گران در بازارهای مالی و بر روی پلتفرم‌هایی مثل متاتریدر استفاده می‌کنند در واقع فایل‌هایی هستند که در محیط متاادیتور با فرمت‌های mql4 یا mql5 نوشته شده‌اند و با فرمت‌های ex4  و ex5  در محیط متاتریدر ۴ و یا متاتریدر ۵ اجرا می‌شوند. در برنامه نویسی برای اندیکاتور فارکس، اکسپرت فارکس و اسکریپت‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و تمام برنامه نویسی آنها در محیط ویرایش کدها در پلتفرم مربوطه اجرا خواهد شد. برخی بر این باورند که استفاده از ‌اندیکاتور‌ها بی‌فایده خواهد بود. اما ‌اندیکاتور مووینگ اوریج می‌تواند در تشخیص روند بازار به شما کمک شایانی کند.

این ابزار معروف‌ترین ‌اندیکاتور تشخیص روند است که در ببین معامله‌گران مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که نمودار بالای خط مووینگ اوریج در حال حرکت باشد، ما در یک روند صعودی قرار می‌گیریم و زمانیکه کندل‌ها در زیر مووینگ اوریج در حال حرکت باشند، ما در یک روند نزولی قرار خواهیم داشت.

انواع اندیکاتورها

۱. اندیکاتورهای همراهی‌کننده قیمت در چارت، ۲. اندیکاتورهای نوسان‌کننده در محدوده‌های مشخص و ۳. اندیکاتورهای سفارشی.

در اندیکاتورهای سفارشی اعداد زیادی اندیکاتورهای رایج در سکوهای معاملاتی وجود دارد و در صورت نیاز بیشتر شده و یا پیاده‌سازی اندیکاتوری خاص برای افراد می‌بایست با استفاده از محیط برنامه‌نویسی همان سکوی معاملاتی اقدام به برنامه‌نویسی اندیکاتور فارکس کرد. معمولاً به این دسته اندیکاتورهای سفارشی می‌گویند. مثلاً یکی از اندیکاتورهای سفارشی که می‌توانید استفاده کنید، ویکلی اوپن است که یک اندیکاتور فارکس ساده اما کاربردی است.

زمانی که بازار یک روند مشخص دارد، استفاده از‌ اندیکاتور مووینگ اوریج بهترین گزینه برای همراه شدن با بازار و کسب سود است. اما تنها عیب مووینگ اوریج این است که در بازار رنج یا خنثی به هیچ عنوان کارایی ندارد. این مسئله باعث شده است تا محبوبیت این اندیکاتور در نزد مخاطبان آن کاهش یابد.

اندیکاتورها در زمان‌های خاص بر اساس شرایط شکل گرفته روی آنها، قبل از تغییر روند یا همزان با چرخش روند، در بازار علائم بازگشت روند را نشان خواهند داد. بنابراین یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از اندیکاتورها برای تعیین هشدارهای مناسب تغییر روند و جهت حرکت قیمت در بازار است.

اندیکاتورهای دیگری نیز برای تشخیص روند بازار وجود دارند که می‌توانید از صفحه اندیکاتورهای هوشمند فارکس، آنها را به رایگان دریافت کنید.

روند بازار و استفاده از کانال‌ها

استفاده از کانال‌ها، یکی از روش‌ها و استراتژی‌های محبوب در بین معامله گران است. کانال‌ها یکی دیگر از ابزار‌های ترسیمی مناسب برای تشخیص ساده روند بازار فارکس هستند. در بسیاری از مواقع قیمت بر روی نمودار درون یک کانال در حال حرکت است. این کانال ممکن است به اشکال گوناگون مانند مثلث باشد.

تا زمانی که قیمت درون این کانال در حرکت است ما می‌توانیم آن را یک روند معتبر تلقی کنیم. هر زمانی که قیمت از هر سمت کانال بیرون برود، هشداری برای تغییر روند است.

برای ایجاد یک کانال صعودی، کافی است یک خط موازی با همان زاویه خط روند صعودی رسم کنید و سپس آن خط را به موقعیتی منتقل کنید که به آخرین قله تشکیل شده برسد. این کار باید همزمان با کشیدن خط روند انجام شود.

برای ایجاد یک کانال نزولی، فقط یک خط موازی با همان زاویه خط روند نزولی رسم کنید و سپس آن خط را به موقعیتی منتقل کنید که آخرین دره تشکیل شده را لمس کند. این کار باید همزمان با کشیدن خط روند انجام گیرد.

به طور کلی سه نوع کانال در این بازه موجود است، کانال صعودی (سقف بالاتر و کف بالاتر)، کانال نزولی (سقف پایین‌تر و کف پایین‌تر)، کانال افقی (رنج).

نکاتی که هنگام ترسیم روند باید به خاطر داشته باشید شامل موارد زیر می‌شود.

۱. هنگام ترسیم یک کانال روند، هر دو خط روند باید موازی یکدیگر شوند.

۲. به طور کلی، کف کانال روند «منطقه خرید» و سقف کانال روند «منطقه فروش» در نظر گرفته خواهد شد.

۳. مانند ترسیم خطوط روند، هرگز قیمت را به کانال‌هایی که ترسیم می‌شود، تحمیل نکنید.

۴. اگر دو خط کانال با هم زاویه داشته باشند، این یک کانال ایدئال نیست و می‌تواند منجر به شکست معاملاتی شود.

۵. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، این الگوی نمودار دیگر یک کانال روند نیست؛ بلکه یک مثلث است.

۶. لازم نیست کانال‌های روند کاملاً موازی هم باشند. همانطور که 100٪ حرکات قیمتی نباید در داخل کانال باشد.

برخی از معامله‌گران اشتباه متداولی را مرتکب می‌شوند. آنها فقط به دنبال الگوهای قیمتی مشابه تعاریف کتابی می‌گردند. آنها اطلاعات مهمی که حرکات قیمتی در خود دارد را از دست داده و سایر نشانه‌های مهم را نمی‌بینند. فرقی نمی‌کند که استراتژی معاملاتی شما چیست، یا از چه کانال در فارکس استفاده می‌کنید، در هر حال هم جهت شدن با روند بازار می‌تواند درصد موفقیت شما را تا اندازه زیادی بالا ببرد. فراموش نکنید که روند دوست شما است و استفاده درست از آن می‌توانید به موفقیت شما در بازار و کسب سود بیشتر کمک کند.

5/5 - (10 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.