ویژگی های ورق استیل 316 به طور کامل و با تمام جزئیات

0

ورق استیل 316

ورق استیل 316 یکی از انواع ورق های استیل ضد زنگ است که همواره در بین فلزات موجود در بازارهای آهن، دارای جایگاه خاص و ویژه ای بوده است. این نوع از استیل را می توانیم به شکل های مختلفی در بازار پیدا کنیم، امروز و در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر معرفی جزئی ورق استیل 316 به ویژگی های این ورق نگاهی دقیق و با جزئیات کامل بیاندازیم تا متوجه شویم که چرا این ورق تا این حد مورد استفاده قرار می گیرد و در صنایع مختلف دارای جایگاه مهمی است.

ورق استیل 316 چیست؟

ابتدا بهتر است بدانیم که این ورق چیست. ورق استیل 316 یکی از گریدهای ورق استیل و در واقع زیرمجموعه یک خانواده بزرگ است. گرید 316 پس از گرید 304 در جایگاه دوم فروش قرار می گیرد و ویژگی های مختلفی دارد. عناصری همچون نیکل، آهن، کربن، مولیبدن در این آلیاژ استفاده شده اند و خواص جالبی را نیز به آن بخشیده اند.

اگر بخواهیم تمام عناصر به کار رفته در ورق استیل 316 را نام ببریم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: آهن، تیتانیوم، مولیبدن، نیتروژن، نیکل، کروم، گوگرد، فسفر، سیلیسیم، منگنز، کربن.

ویژگی های ورق استیل 316

با این گرید تا حد مختصری آشنا شدیم؛ حال بهتر است بدانیم ویژگی های این ورق شامل چه مواردی می شوند و چه جزئیاتی در مورد آن ها مطرح است.

  • ضد زنگ

اولین و در واقع مهم ترین ویژگی که ورق استیل 316 دارد مربوط به ضد زنگ بودن ان است. این ورق ها به دلیل وجود ماده کروم است که ضد زنگ می شوند. برای آن که الیاژ استیل ما ضد زنگ باشد لازم است تا حداقل 10.5 درصد آن از کروم تشکیل شود. کروم سبب می شود تا یک لایه غیر فعال بر روی سطح فلز پدیدار شود که به شکل قوی به لایه زیرینش پیوند می خورد.

در صورتی که این مرحله به طور دقیق انجام شود، حتی اگر بر روی سطح فولاد خراشی نیز ایجاد شود و این لایه از بین برود، فولاد توانایی این را دارد که خودش را ترمیم کند و لایه غیر فعال را مجددا ایجاد نماید.

  • فلز نگیر

ویژگی بعدی مربوط به عدم وجود خاصیت مغناطیسی در این نوع از فلزات است. اصطلاح بگیر و نگیر در مورد ورق های استیل به کار می رود. اصطلاح بگیر به معنای آن است که فلز خاصیت آهنربایی داشته و جذب آهنربا می شود و اصلاح نگیر نیز در نقطه مقابل آن است.  فلز استیل 316 دارای خاصیت نگیر بوده و آهنربا به آن وصل نمی شود.

  • شکل دهی و فرم دهی عالی

گرید 316 به دلیل موادی که داخل آن استفاده شده است می تواند دارای شکل دهی و فرم دهی بسیار مناسبی باشد. این گرید را می توانیم به طور کامل و تحت فرایند های نورد متناسب با خواص آن، به اشکال مختلفی که دوست داریم شکل دهیم. دو نوع نورد سرد و گرم وجود دارد که مهندسان متالوژی با توجه به تشخیصی که دارند، یک نوع از آن ها را بر روی فلز استیل با گرید 316 استفاده کرده و شکل و فرم دلخواه را به آن فلز می دهند و در موارد مختلف از آن استفاده می کنند.

  • مقاوم در برابر خوردگی

گفته شد که ورق استیل 316 در برابر زنگ زدگی مقاوم است. این موضوع می تواند تنها یکی از شاخه های خوردگی محسوب شود. در صورتی که ورق استیل 316 در برابر انواع خوردگی های مختلف همچون خوردگی های حفره ای و شیاری نیز می تواند به خوبی مقاومت کند. این مقاومت ها در محیط هایی که دارای کلر زیادی می باشد، اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • جوشکاری عالی

بسیاری از فلزات و ورق هایی که در بازار وجود دارند را نمی توان به سادگی و به راحتی جوشکاری کرد و یا اگر هم بتوان این کار را انجام داد، نیاز به رعایت کردن موارد مختلف بسیار زیادی دارد. این موضوع در حالی است که ورق های استیل با گرید 316 را می توان به سادگی و به شکل های مختلف جوشکاری نمود و همین موضوع باعث می شود که استفاده از این ورق ها در محیط های مختلف بسیار محبوب و رایج شود.

  • عدم نیاز به عملیات حرارتی

عملیات حرارتی به فرایند و پروسه تقریبا پیچیده ای گفته می شود که لازم است پس از جوشکاری بر روی برخی از قطعات اجرا می شود تا قطعات مورد نظر ما دچار ایراد و اشکال و همچنین خوردگی نشوند. این موضوع در حالی است که اگر جوشکاری بر روی قطعات نازک از ورق استیل 316 انجام شود، نیازی به گذراندن این عملیات های حرارتی برای مقاوم سازی فلز نیست و همین موضوع سبب کاهش هزینه ها و زمان صرف شده می شود.

  • مقاوم در برابر رسوب کاربید کروم

یکی از عناصری که در ورق استیل 316 پیدا می شود، عنصر کربن است. کربن سبب می شود تا این فلز نسبت به رسوب کاربید کروم مقاوم شود و همین موضوع دلیل مناسب و کاملی است متوجه شویم چرا گرید 316 در برابر خوردگی های بین دانه ای که در نتیجه رسوب این ماده است، می تواند تا این حد مقاوم باشد.

  • چقرمگی مناسب

یکی دیگر از ویژگی های این ماده مربوط به چقرمگی بسیار خوب این ماده می شود. چقرمگی یک ماده را می توانیم به شکل ساده به خاصیت انعطاف پذیری آن ماده ربط دهیم. در حقیقت در علم متالوژی منظور از چقرمگی به توانایی یک ماده و یا یک فلز در جذب کردن انرژی و همچنین تغییر شکل خمیری مانند فلز پیش از رسیدن به مرحله شکست گفته می شود. اگر بخواهیم به شکل پیچده تر و علمی تر این موضوع را بیان کنید، باید بگوییم که چقرمگی در حقیقت به میزان انرژی که به ازای حجم واحدی است و ماده مورد نظر می تواند پیش از رسیدن به مرحله شکست جذب کند، گفته می شود.

  • مقاوم در دماهای بالا

یکی از ویژگی های بسیار مناسب این ورق ها استیل مربوط به مقاومتی است که آن ها از خودشان در دماهایی بالاتر از 800 درجه سانتی گراد تا 950 درجه سانتی گراد نشان می دهند. استفاده از این فلز در این دماها می تواند انتخاب مناسبی باشد اما فراموش نکنید که استفاده از آن در دماهای بین 425 تا 860 درجه سانتی گراد توصیه نمی شود و احتمال بروز رسوب کاربید را افزایش می دهد.

جمع بندی

در طول این مقاله سعی کردیم تا به ویژگی های ورق استیل 316 بپردازیم. این ویژگی ها شامل چقرمگی خوب، مقاوم در دماهای بالا، نگیر بودن،  مقاوم در برابر رسوب کاربید کروم، فرم گیری عالی، جوشکاری عالی و همچنین ضد زنگ بودن می شود که اهمیت بسیار زیادی نیز دارد. در صورتی که قصد دارید تا انواع ورق استیل 316 و دیگر گریدها را بشناسید و همچنین پیش از خرید از قیمت ورق استیل 316 باخبر شوید، می توانید به سایت و یا خود شرکت فلز کالا با آدرس اینترنتی www.felez.org مراجعه کرده و از تمامی موارد و جزئیات آن ها باخبر شوید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.