فاکتورهای موثر در راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق

0

اگر شما هم یک کسب و کار اینترنتی دارید حتما تابحال این سوال برای شما پیش آمده است که چه عواملی در موفقیت فروشگاه‌های اینترنتی تاثیر گذار هستند؟ یا چگونه بازدید کننده‌های سایت فروش آنلاین خود را به خریدار تبدیل کنیم؟ و سوالاتی از این دست.

اما جای نگرانی نیست. در این مقاله به معرفی نکات مهم در طراحی وبسایت فروشگاهی و موفقیت آن خواهیم پرداخت تا علاوه بر آشنایی با آن ها، پاسخ روشنی را برای سوالات خود بیابید و بتوانید راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق خود را انجام دهید. اما قبل از معرفی این نکات مهم اجازه دهید تا با شما کمی درباره اصلی ترین نکته که مشخص کردن خواسته ها و نیازهای شما قبل از طراحی سایت است صحبت کنیم.

 

خواسته ها و نیاز های شما از یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای

اولین گام برای راه اندازی فروشگاه اینتنرتی موفق این است که نیاز ها و خواسته های خود را از فروشگاهتان روی کاغذ آورده تا یک دید کلی از آنچه که در ذهنتان است داشته باشید و بدانید دقیقا به دنبال چه چیزی هستید. در واقع باید پاسخ روشنی را برای سوالات زیر داشته باشید:

۱- برای سایت فروشگاهی خود چه تعداد محصول در نظر گرفته اید؟

۲- میزان بودجه در نظر گرفته شده برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی چقدر است؟

۳- آیا قصد دارید سفارش طراحی سایت فروشگاهی خود را به یک شرکت طراحی سایت دهید یا از فروشگاه سازها کمک بگیرید؟

۴- قرار است وبسایت فروش آنلاین شما چه تعداد محصول داشته باشد؟

۵- چه امکاناتی را برای فروشگاه اینترنتی خود در نظر گرفته اید؟

به طور حتم یافتن پاسخ برای سوالات بالا شما را در مسیر راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق بسیار کمک خواهد کرد.

 

آنچه که قبل از شروع باید بدانید!

یکی از موارد مهمی که تاثیر بسزایی در موفقیت وبسایت شما خواهد داشت، انتخاب نوع هدف و استراتژی است که می‌خواهید طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای بر اساس آن صورت گیرد. در واقع پیش از هر اقدامی باید بدانید که در چه زمینه ای می خواهید فعالیت کنید و مخاطب هدف شما چه کسانی هستند. به همین دلیل بدون داشتن برنامه از پیش تعیین شده به موفقیت نخواهید رسید.

۱۰  عامل تاثیر گذار در  ساخت وبسایت فروشگاهی موفق

علاوه بر مواردی که معرفی خواهیم کرد، بدون شک عوامل دیگری نیز وجود دارند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در موفقیت سایت فروش آنلاین شما تاثیر گذار هستند. اما در ادامه به معرفی مهم ترین ان ها خواهیم پرداخت.بنابراین اگر می خواهید فروشگاه آنلاین شما نیز جزو برترین ها باشد، خواندن ادامه مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

 

۱- در اختیار داشتن بودجه کافی

هر فردی که قصد راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی را دارد ابتدا باید به برآورد هزینه های اولیه ساخت آن بپردازد. زیرا بسیاری از افراد برای شروع هزینه کمی را در نظر می گیرند و این امر موجب می شود تا در ادامه نتوانند یک فروشگاه اینترنتی خوب و حرفه ای را داشته باشند.

بودجه کافی برای راه اندازی سایت فروشگاهی چقدر است؟
برای آنکه بتوانید بودجه کافی را برای طراحی سایت فروشگاهی خود در نظر بگیرید، اولین گام مشخص نمودن نوع پلتفرمی است که وبسایت شما بر پایه آن ساخته می شود. زیرا روش های گوناگونی برای ساخت سایت فروش آنلاین وجود دارد از جمله: خرید سایت فروشگاهی، طراحی سایت اختصاصی و …. که هر کدام با توجه به ویژگی ها و امکاناتی که دارند از قیمت های متفاوتی برخوردار هستند و شما می توانید با توجه به نوع کسب و کارتان یکی از آن ها را انتخاب کنید و سفارش ساخت آن را به یک شرکت طراحی وبسایت فروشگاهی بسپارید.

 

۲- انتخاب نام مناسب

برخی از افراد گمان می کنند که نام فروشگاه اینترنتی تاثیر چندانی در موفقیت کسب و کارشان ندارد. در حقیقت این تصور اشتباه است. چرا که نام فروشگاه شما همان هویت برند شما است و به وسیله آن می توانید فروشگاهتان را در ذهن مشتریان ماندگار کنید. همچنین فروشگاه اینترنتی شما قرار است تا سال ها به این اسم شناخته شود. به همین دلیل می باسیت افراد در انتخاب نام فروشگاه اینترنتی نهایت دقت را داشته باشیند. زیرا این موضوع به طور مستقیم در موفقیت وبسایت شما تاثیر گذار است.

برای انتخاب نام فروشگاه اینتنرتی از کلمات ساده و منحصر به فرد استفاده کنید!

برای آنکه بتوانید راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق خود را انجام دهید و برند شما در ذهن مخاطب باقی بماند، نامی را انتخاب کنید که کلمات ساده ای داشته باشد و کاربران بتوانند به راحتی آن را تلفظ کنند. اما نکته مهم آن است که نام فروشگا اینترنتی شما علاوه بر ساده بودن باید منحصر به فرد هم باشد. زیرا اگر بخواهید اسم دامنه و برند سایت‌تان یکی باشد، حتما باید یک اسم منحصر به‌فرد برای آن انتخاب کنید؛ چون در غیر این‌صورت اجازه ثبت آن را ندارید.

 

۳- انتخاب روش طراحی فروشگاه اینترنتی

یکی از مواردی که در راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، انتخاب بستری است که می خواهید فروشگاهتان بر پایه آن ساخته شود. وبسایت شما بیانگر هویت و اصالت برند شما می باشد. بنابراین بسیار مهم است که پلتفرمی را انتخاب کنید که نه تنها متناسب کسب و کار شما باشد و بتواند سودآوری مجموعه شمارا بالا ببرد بلکه قابل اعتماد و اطمینان نیز باشد.

در حال حاضر انواع مختلفی از روش های طراحی سایت فروشگاهی وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی ها و انکانات مخصوص به خود هستند. شما می توانید با توجه به کسب و کار و نیاز خود یکی از آن ها را انتخاب کرده و ساخت وبسایت خود را آغاز کنید.

 

به طور کلی سه روش برای ساخت فروشگاه اینترنتی وجود دارد که عبارت اند از:

۱- ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس

۲- طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی

۳- طراحی فروشگاه اینترنتی با استفاده از فروشگاه سازها

هر کدام از این روش ها دارای ویژگی های متعدد و هزینه ی متفاوتی هستند که شما با توجه به زمینه فعالیت کسب و کارتان می توانید یک از آن ها را انتخاب کرده و ساخت وبسایت فروش آنلاین خود را آغاز کنید.

 

۴- سئو و بهینه سازی سایت

سئو مجموعه فعالیت هایی است که در تولید محتوا، لینک سازی ها و … انجام می شود تا وبسایت مورد نظر جایگاه بهتری را در نتایج جستجوی گوگل داشته باشد.اگر به اندازه  کافی و موثر به سئو سایت فروشگاهی اهمیت داده باشیم، شانس اینکه وبسایت ما از طریق گوگل به مخاطبان بیشتری معرفی شود بسیار زیاد است. سئو تنها به تولید محتوای متنی وابسته نیست و عوامل مختلف دیگری مانند سرعت نمایش صفحه، خوانایی و دسترسی به محتوا، اعتبار سایت و نویسنده و … در این امر دخیل هستند.

تجربه کاربری کلید موفقیت شما در بهینه سازی وبسایت است!

یکی از موارد مهمی که موتور جستجوی گوگل به آن اهمیت ویژه ای می دهد و ترتیب قرار گیری وبسایت ها را در صفحات جستجو مشخص می کند تجربه کاربری است. به طور مختصر تجربه کاربری یا UX شامل تمامی رفتار های یک کاربر در استفاده از یک محصول یا سرویس خاص است. یک تجربه کاربری لذت بخش باعث می شود در نتایج جستجو رتبه بالاتری را کسب کنید.

 

۵- سرعت مناسب سایت

راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق به نوع طراحی آن بستگی دارد و یکی از عوامل تاثیر گذار در طراحی، سرعت وبسایت است. سرعت سایت به طور ویژه ای در جذب کاربر موثر است. به بیان ساده تر هر چقدر سرعت بارگذاری سایت بیشتر باشد، کاربران سریع تر می توانند محصولات یا خدمات شما را سفارش دهند و این به معنای افزایش درآمد کسب و کارتان است.

سرعت سایت چه تاثیری در میزان فروش دارد؟

کاربران ترجیح می دهند تا خرید های اینترنتی خود را از وبسایت های مختلف در زمان بسیار کوتاهی انجام دهند. بنابراین اگر وبسایت شما دارای سرعت مناسبی نباشد با کاهش ترافیک سایت مواجه خواهید شد و این امر در کوتاه مدت فروشگاه اینترنتی شما را به تعطیلی خواهد کشاند. به همین دلیل حتما باید راهکار های افزایش سرعت سایت را برای فروشگاه آنلاین خود به کار بگیرید.

 

۶- جلب اعتماد مشتریان

جلب اعتماد مشتریان یکی از دشوارترین و مهم ترین مراحل در راه اندازی فروشگاه اینتنرتی موفق است. چرا که اگر شما تمامی مراحل طراحی وبسایت فروشگاهی را به صورت دقیق و با رعایت تمامی نکات انجام دهید اما فروشگاه شما مشتری و کاربر نداشته باشد مانند آن است که هیچ کاری انجام نداده باشید.

چگونه می توان اعتماد مشتریان را جلب کرد؟

نمای ظاهری سایت، محتوای مناسب و باکیفیت، انجام دقیق اصول سئو و تبلیغات در شبکه های اجتماعی و در نهایت پشتیبانی قدرتمند در هنگام طراحی سایت و پس از آن از جمله مواردی هستند که در اعتماد سازی و جذب کاربر تاثیر بسزایی دارند.

همچنین برای جذب کاربران بیشتر می توانید تسهیلاتی همچون امکان پس گرفتن کالا در صورت عدم رضایت و بازگشت وجه پرداختی را برای خریداران تضمین کنید.

 

۷- طراحی اپلیکیشن فروشگاهی

به دلیل در دسترس بودن همیشگی تلفن های همراه و سهولت استفاده از اپلیکیشن های گوناگون، برخی از افراد ترجیح می دهند تا خریدهای اینترنتی خود را از طریق اپلیکیشن های فروشگاهی انجام دهند. به همین دلیل برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق می بایست اقدام به ساخت اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios  در کنار وبسایت فروشگاهی خود کنید.

 

اهمیت طراحی اپلیکیشن برای فروشگاه اینترنتی

یکی از مهم ترین مزیت هایی که ساخت اپلیکیشن فروش آنلاین برای شما به ارمغان خواهد آورد ارتباط بیشتر شما با مشتریان است. شما می توانید مشتریان خود را هر لحظه با ارسال نوتیفیکیشن از تخفیف ها و محصولات جدید مطلع کنید. در این صورت طیف گسترده ای از مشتریان را خواهید داشت.

 

۸- ارائه کد تخفیف به مشتریان

صاحبان مشاغل برای آنکه بتوانند مشتریان بیشتری را برای فروشگاه اینترنتی خوب جذب کنند ارائه کدهای تخفیف جذاب و متنوع به مشتریان است. این امر برای مشتریانی نخستین بار است که به سایت شما سر می زنند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که باعث می شود تا کاربر تجربه ی لذت بخشی را از خرید اینترنتی داشته باشد و در کوتاه مدت  به یک مشتری وفادار و ثابت تبدیل شود. در واقع وقتی به خریداران تخفیف بدهید، احتمال استفاده آن ها از خدمات و محصولات شما بیشتر می شود.

ارائه کد تخفیف باعث افزایش تعداد مشتریان، افزایش فروش، شناخته شدن برند و افزایش مشتریان وفادار می شوند.

 

۹ـ شرایط پرداخت آنلاین آسان

زمان یکی از عناصر مهم در زندگی افراد است. کاربران از آن رو خریدهای اینترنتی را به خریدهای حضوری ترجیح داده اند که در خرید از وبسایت های آنلاین زمان کم تری صرف خواهد شد و سهولت و راحتی آن نیز نسبت به خرید های حضوری بیشتر است. به همین دلیل مشتریان توقع دارند تا یک خرید سریع و آسان را تجربه کنند. اگر مراحل خرید از پیچیدگی زیادی برخوردار باشد احتمال آنکه مشتریان از خرید خود صرف نظر کنند نیز بیشتر می شود.

طراحی فروشگاه اینترنتی باید به گونه ای باشد که انجام مراحل ثبت سفارش و خرید در آن توسط مشتری به راحت ترین و سریع ترین شکل ممکن انجام گیرد.

 

۱۰- پشتیبانی حرفه ای از سایت

یک پشتیبانی خوب و حرفه ای بدان معناست که مشتریان بتوانند در هر لحظه با شما در ارتباط باشند و مشکلات احتمالی که برایشان پیش خواهد آمد را با شما در میان بگذارند. به طور کلی در دسترس مشتری بودن کلید طلایی پشتیبانی خوب و حرفه ای محسوب می شود.

یک پشتیبانی خوب در راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق از اهمیت دو چندانی برخوردار است. زیرا گاهی نیاز است تا در وبسایت های فروش آنلاین محصولاتی اضافه یا حذف شود و تغییراتی در ظاهر گرافیکی آن ایجاد شود. در این صورت است که وجود پشتیبانی آنلاین و پیشرفته نقش بر رنگی را به خود می گیرد. امکان چت آنلاین یکی از روش هایی است که در طراحی فروشگاه اینترنتی به کار گرفته می شود و شما می توانید به وسیله آن ارتباط بیشتری را با مشتریان خود داشته باشید.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا فاکتورهای موثر در راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق را بیان کنیم. برای آنکه فروشگاه آنلاین شما در نتایج اولیه جستجوهای گوگل قرار گیرد رعایت نکات گفته شده را به صورت پیوسته انجام دهید. در واقع مبحث سئو همیشگی است و اینطور نیست که تها در یک دوره خاص انجام گیرد. اما قبل از سخن پایانی اجازه دهید تا مروری کوتاه بر آنچه که تاکنون گفته ایم داشته باشیم.

 

مروری کوتاه بر اهمیت خواسته ها و نیازها

در ابتدای مقاله به سراغ اهمیت خواسته ها و نیاز ها رفتیم و گفتیم که اولین گام برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق آن است که بدانید چه در ذهن دارید و دقیقا به دنبال چه چیزی هستید. مشخص نموندن خواسته حتما شما را در مسیر طراحی سایت فروشگاهی موفق بسیار کمک خواهد کرد.

 

مروری کوتاه بر عوامل موفقیت سایت فروشگاهی

پس از بررسی خواسته ها و نیازها به سراغ عوامل موثر در راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق رفیتم که باعث افزایش جذب کاربر و سود آوری خواهد شد. در ادامه به ده فاکتور مهم و تاثیر گذار در موفقیت سایت فروشگاهی اشاره کردیم.

– در اولین مورد به در  اختیار داشتن سرمایه کافی اشاره و نکات مربوط به آن را بیان کردیم.

– در مورد دوم به سراغ انتخاب نام مناسب برای فروشگاه اینترنتی رفتیم و بیان کردیم که نام فروشگاه شما در واقع هویت شماست و انتخاب یک نام زیبا اهمیت فراوانی دارد.

– سومین موردی که به آن پرداختیم انتخاب نوع طراحی سایت فروشگاهی بود و گفتیم که انخاب آن بر اساس نوع کسب و کار شما صورت می گیرد.

– چهارمین موردی که به ان اشاره کردیم سئو و بهینه سازی وبسایت بود که نقش تعیین کننده ای در افزایش فروشگاه اینترنتی شما خواهد داشت.

– در پنجمین مورد به سراغ سرعت سایت رفتیم و به این موضوع اشاره کردیم که زمان برای همه ی افراد مهم است و وبسایت فروشگاهی شما باید از سرعت خوبی برخوردار باشد تا کاربر بتواند به راحتی در صفحات مختلف سایت شما جا به جا شود.

– در مورد ششم به معرفی جلب اعتماد مشتریان پرداختیم که یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت فروشگاه های آنلاین محسوب می شود.

– مورد هفتمی که بیان کردیم طراحی اپلیکیشن فروشگاهی در کنار طراحی سایت بود و گفتیم که باعث تعامل بیشتر شما با مشتریان خواهد شد.

– در هشتمین مورد نیز به توضیح درباره ارائه کد تخفیف پرداختیم و گفتیم که استفاده از آن باعث افزایش تعداد مشتریان، افزایش فروش، شناخته شدن برند شما خواهد شد.

– نهمین عامل تاثیر گذار را به شرایط پرداخت آنلاین آسان اختصاص دادیم و بیان کردیم که انجام مراحل ثبت سفارش و خرید درفروشگاه آنلاین  توسط مشتری باید به راحت ترین شکل ممکن انجام گیرد.

– در آخرین مورد هم به سراغ پشتیبانی حرفه ای رفتیم و گفتیم که مشتریان باید بتوانند در هر لحظه با شما در ارتباط باشند و مشکلات احتمالی که برایشان پیش خواهد آمد را با شما در میان بگذارند.

 

سخن پایانی

امیدواریم این مقاله راهنمای کامل و جامعی در خصوص عوامل موثر در راه اندازی فروشگاه اینتنرتی موفق برای شما بوده باشد و توانسته باشیم سوالاتی که در این خصوص در ذهن شما ایجاد شده است را پاسخ داده باشیم. در انتها اگر فکر می کنید که عامل موثر دیگری در موفقیت فروشگاه اینترنتی وجود دارد یا اگر سوالی در مورد عوامل موفقیت سایت فروشگاهی دارید، خوشحال می شویم نظر یا سوال خود را در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.