نکات مهمی که در طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای باید بدانید

0

امروزه اینترنت به یکی از ارکان مهم زندگی ما تبدیل شده است و بسیاری از افراد خریدهای خود را از طریق سایت های فروشگاهی انجام می دهند. چرا که استفاده از سایت های فروشگاهی آسان است و برخلاف خریدهای حضوری و سنتی زمان کوتاهی صرف خرید کردن خواهد شد. به همین دلیل یکی از مواردی که سبب رشد کسب و کار شما خواهد شد طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای است.

 

برای ساخت سایت فروش آنلاین به چه چیزی نیاز داریم؟

طراحی وبسایت فروشگاهی نیازمند تجربه و دانش کافی است و در ساخت آن حتما باید نکات مهمی را رعایت کرد. در صورتی که طراحی اشتباهی را برای وبسیات خود انجام دهید ممکن است متحمل خسارت های جبران ناپذیری شوید که کسب و کار شما را تا پای نابودی پیش ببرد. اما جای نگرانی نیست. در این مقاله نکات مهمی را برای  راه اندازی فروشگاه اینترنتی بیان کردیم که با رعایت آن ها می توانید فروشگاه اینترنتی حرفه ای و پر فروش داشته باشید. پس خواندن ادامه مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

۱۲ نکته ی مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای

قبل از ساخت سایت فروشگاهی خود نیازمند آن هستید تا ابتدا با نکاتی آشنا شوید که رعایت آن ها ضامن موفقیت سایت فروشگاهی شما خواهند بود و باعث می شود تا وب سایت فروش آنلاین شما بتواند از رقبای خود پیشی بگیرد. به همین دلیل در ادامه به معرفی ده مورد از مهم ترین نکات پیش از طراحی وبسایت فروشگاهی خواهیم پرداخت که یاری دهنده شما در طراحی فروشگاهتان هستند.

 

۱- انتخاب نوع محصول و شناسایی بازار هدف

پیش از راه اندازی فروشگاه آنلاین خود قدم اول انتخاب نوع محصولی است که می خواهید به فروش برسانید. ممکن است انتخاب محصولات برای فروشگاه در ابتدا با وجود رقبای فراوان کمی دشوار به نظر برسد اما برای تصمیم گیری نهایی، انتخاب نوع محصول را  بر اساس نوع کسب و کارتان مشخص و تعیین کنید. به طور مثال اگر شما یک وب سایت فروشگاهی پوشاک داشته باشید می بایست محصولاتی را انتخاب کنید که علاوه بر سود آوری بالا و پر فروش بودن، متناسب با نیاز و سلیقه مخاطبان و مشتریان شما باشد.


قبل از انتخاب محصول ابتدا مخاطبان هدف خود را بشناسید

برای این منظور تعیین مخاطبان هدف می تواند شما را برای تصمیم گیری درباره نوع محصولاتی که قرار است به فروش برسانید، یاری دهد. بسیاری از کسب و کارها به سراغ محصولاتی می روند که در بازار به طور گسترده ای وجود دارد و این امر باعث می شود تا تنوانند آنطور که شایسته است در بازار رقابت آنلاین موفق ظاهر شوند. بنابراین با شناسایی دقیق بازار هدف و انتخاب محصولات متناسب با آن پایه های موفقیت فروشگاه اینتنرتی خود را محکم کنید.

۲- انتخاب نام و دامنه مناسب برای فروشگاه اینتنرتی

یکی از نکات مهم پیش از طراحی فروشگاه اینتنرتی حرفه ای، انتخاب نام دامنه مناسب است. زیرا نام دامنه شما همان نامی است که برای وب سایت فروشگاهی خود در نظر گرفته اید. به همین دلیل حتما دقت کنید تا نام انتخابی وبسایت خود مرتبط با نوع کسب و کار و حرفه ی کاری شما باشد. چرا که نقش تعیین کننده ای در جذب مخاطب و افزایش فروش خواهد داشت. برای این منظور به سراغ وبسایت هایی بروید که فروش دامنه معتبر را انجام می دهند و بهترین دامنه ممکن را برای فروشگاه اینتنتری خود انتخاب و ثبت کنید.

 

۳- انتخاب روش طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای

پس از طی نمودن مراحل گفته شده نوبت به انتخاب یکی از روش های طراحی سایت می رسد. به نوعی وبسایت شما همان کارت ویزیت شما می باشد و در طراحی حتما باید پلتفرمی را انتخاب کنید که علاوه متناسب بودن با نوع فعالیت کسب و کار شما، از ظاهر گرافیکی جذابی نیز برخوردار باشد.

در حال حاضر روش های متفاوتی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی وجود دارند. از جمله استفاده از سایت های آماده فروشگاهی، طراحی سایت فروشگاهی اختصاصی و … که هر کدام با داشتن ویژگی های منحصر به فرد خود، قیمت های مختلفی را شامل می شوند. اما اگر شما آموزش طراحی سایت فروشگاهی را دیده باشید به طور حتم در راه اندازی وبسایت خود متحمل هزینه های سنگین نخواهید شد. شما می توانید با توجه به نوع کسب و کارتان، روش های ساخت فروشگاه اینترنتی حرفه ای را با یکدیگر مقایسه کرده تا بهترین آن ها را برای طراحی سایت  خود انتخاب کنید.

 

سایت فروشگاه شما می باسیت برای نمایش در پلتفرم های مختلف بهینه شده باشد!

تفاوتی ندارد که سایت شما با استفاده از انواع فروشگاه ساز ها ساخته شده باشد یا به صورت اختصاصی. آنجه که مهم است در طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای خود باید دقت کنید که وبسایت شما در انواع پلتفرم ها به راحتی قابل مشاهده باشد. به خصوص در تلفن های همراه. چرا که بسیاری از کاربران به دلیل سهولت و آسانی، خریدهای خود را از طریق گوشی های هوشمند امروزی انجام می دهند. اگر وب سایت فروش آنلاین شما دارای طراحی واکنشگرا یا ریسپانسیو نباشد کاربران بسیار زیادی را از دست خواهید داد.

 

۴- اتصال به درگاه پرداخت اینتنرتی امن و مناسب

برای آنکه بتوانید فروش موفقی را در سایت فروشگاهی خود تجربه کنید می بایست یک درگاه پرداخت بانکی امن و قابل اعتماد را انتخاب کنید. بنابراین تا زمانی که فروشگاه خود را به درگاه پرداخت متصل نکرده باشید، خریدی از آن توسط کاربران صورت نخواهد گرفت. این مرحله دارای اهمیت فراوانی است. چرا که به طور ویژه اعتبار و صلاحیت برند شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وجود روش های پرداخت متفاوت، محبوبیت فروشگاه اینتنرتی شما را بالاتر خواهد برد!

یکی از موارد مهمی که می بایست در طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای و موفق در نظر بگیرید، اعمال روش های پرداخت متفاوت برای سایت است. چرا که روش های پرداخت متنوع نه تنها باعث آسان تر شدن مراحل خرید و پرداخت می شود بلکه رضایت مشتریان را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

همچنین برای جلب رضایت مشتریان جهت خرید از وبسایت شما، می بایست اقدام به اخذ نماد اعتماد الکترونیکی کنید. اگر تاکنون نماد اعتماد الکترونیکی سایت خود را دریافت نکرده اید با مطالعه راهنمای دریافت اینماد برای فروشگاه اینتنرتی اقدام به دریافت اینماد سایت خود کنید.

 

۵- ایجاد صفحه درباره ما

صفحه درباره ما به نوعی شناسنامه فروشگاه اینترنتی شما قلمداد خواهد شد. بسیاری از کاربران برای آنکه بتوانند اطلاعاتی را درباره فروشگاه اینترنتی دریافت کنند به صفحه درباره ما مراحعه می کنند. متاسفانه در ساخت وبسایت فروش آنلاین یکی از صفحاتی که کم تر مورد توجه قرار می گیرد صفحه درباره ما است. به همین دلیل نه تنها وجود این صفحه ضروری است بلکه طراحی آن باید به گونه ای باشد تا کاربر به راحتی بتواند اطلاعات فروشگاه اینترنتی شما را از این صفحه دریافت کند.

 

۶- ایجاد بخش مقالات در سایت

صاحبان مشاغل همواره در تلاش هستند تا بتوانند در بازار رقابتی آنلاین از رقبای خود پیشی بگیرند. یکی از مواردی که به آن ها در این زمینه کمک فراوانی خواهد کرد، ایجاد بخش مقالات برای فروشگاه اینتنرتی  است. چرا که وجود بخش مقالات یا وبلاگ در سایت فروشگاهی باعث می شود تا کاربرانی که نیاز به راهنمایی درباره خدمات مربوطه خود را دارند به راحتی از طریق وبلاگ همان سایت پاسخ سوالات خود را دریافت

علاوه بر این ها وجود بخش مقالات کمک شایانی به بهبود رتبه وبسایت شما در نتایح جستتجوی گوگل خواهد کرد. همین امر سبب شده است تا بسیاری از کسب و کارهای موفق بخش وبلاگ را برای سایت خود ایجاد کنند.

 

۷- قابلیت ارسال خبرنامه

خبرنامه یکی از بهترین روش ها برای ایجاد ارتباط میان شما و مشتریان است. با استفاده از این روش به راحتی می توانید با بهره گیری از داده های مشتریان، ایمیل ها را برای هر کاربر شخصی سازی کرده و در نتیجه فرصت تبدیل آن ها را از کاربر به مشتری در اختیار داشته باشید.

همچنین این امر باعث افزایش ترافیک وبسایت شما نیز خواهد شد. به بیان ساده تر استفاده از خبرنامه در طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای تاثیر بسزایی را در در سئو و بهینه سازی وب سایت خواهد داشت. چرا که با افزایش بازدید کنندگان رتبه شما در نتیجه موتورهای جستجو بالاتر خواهد رفت.

 

۸- ایجاد نوار جستجوی پیشرفته و مقایسه محصولات

یکی از مواردی که باعث می شود تا کابران تجربه ی خریدی لدت بخش را از وبسایت فروشگاهی داشته باشند، وجود نوار جستجوی پیشرفته در وبسایت فروشگاهی است. زیرا این امر مراحل خرید را برای مشتریان آسان تر می کند. در برخی موارد کاربران نمی توانند محصول مورد نیاز خود را در سایت پیدا کنند. در این زمان امکان جستجوی پیشرفته می تواند به آن ها کمک فراوانی کند.

همچنین وجود بخش فیلترینگ محصول باعث می شود تا کاربران با توجه به معیارهای خود اعم از رنگ محصول، قیمت محصول، برند محصول و … آنچه که در جستجویش هستند را در یک صفحه مشاهده کنند و بتوانند فرایند خرید را به راحتی انجام دهند.

 

۹- بخش نظرات مشتریان

بسیاری از کاربران برای آنکه بتوانند تصمیم نهایی را برای خرید محصول مورد نظر خود از فروشگاه اینترنتی بگیرند به سراع بخش نظرات کاربران خواهند رفت. نظرات کاربران علاوه بر کمک به دیگران در انتخاب محصول، تاثیر مثبتی را روی سئو خواهد گذاشت. هنگامی که موتورهای جستجوی گوگل زیر محصول یا پست شما در سایت تعداد زیادی از نظرات را مشاهده می کنند، متوجه می شوند که نرخ تعامل بالایی در صفحه سایت شما ایجاد شده و کاربران را درگیر خود کرده است. به همین علت سئوی وبسایت شما نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

با استفاده از نظرات کاربران نقاط قوت و ضعف خود را بهتر بشناسید!

برای آنکه بتوانید شناخت بیشتری را نسبت به نکات مثبت و منفی فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید، می توانید نظرات کاربران را مطالعه کنید. اگر متوجه شوید محصول یا خدمات شما از نظر مشتریان چه ایراد و اشکالی دارد، بهتر می توانید آن را بهبود دهید. به بیان ساده تر از تمام این نظرات می توانید در مسیر رشد خود استفاده کنید.

علاوه بر این نظرات انلاین باعث ایجاد ارتباط شما با مخاطبان خواهد شد. بسیاری از کاربران تمایل دارند تا نظراتی که در سایت ثبت کرده اند پاسخ داده شود. همین امر سبب می شود تا بین شما و کاربر ارتباط بیشتری شکل بگیرد و او را تبدیل به یکی از مشتریان دائمی وبسایت شما کند.

 

۱۰- سرعت وبسایت فروشگاهی

سرعت بالا در طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای یکی از مهم ترین نکات می باشد. کاربران انتظار دارند یک وبسایت فروشگاهی از سرعت مناسبی برخوردار باشد. در واقع لود شدن عکس ها و بالا آمدن سایت در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام گیرد. چرا که زمان برای افراد بسیار مهم است و اگر وبسایت فروشگاهی شما از سرعت خوبی برخوردار نباشد، کاربر به خاطر تعلل جند ثانیه ای ممکن است از وب سایت شما خارج شود و سایت رقیب شما را باز کند. بنابراین مهم ترین نکته در طراحی سایت فروشگاهی سرعت لود بالا می باشد.

 

چگونه سرعت لود سایت فروشگاهی خود را افزایش دهیم؟

برای آنکه وب سایت فروش آنلاین شما از سرعت لود مناسبی برخوردار باشد لازم است تا نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

۱- از سرویس هاست پر سرعت و قابل اطمینان استفاده کیند.

۲- از ویدئوها و تصاویر با حجم کم استفاده کنید یا در صورت امکان حجم آن ها را کاهش دهید.

۳- پلاگین های اضافی را از سیستم مدیریت محتوا حذف کنید.

۴- از قالب های وردپرس سنگین در طراحی سایت استفاده نکنید.

۵- اصول کدنویسی را در طراحی سایت اختصاصی به طور دقیق رعایت کنید.

 

۱۱- تولید محتوا با کیفیت بالا

تولید محتوای با کیفیت از جمله مواردی است که در سئو سایت شما تاثیر مستقیم دارد. برای وبسایت فروشگاهی خود تصاویری را انتخاب کنید که وضوح و کیفیت بالایی دارند. زیرا استفاده از تصاویر بی کیفیت مانند آن است که در سایت شما غلط املایی وجود داشته باشد که این امر دیدگاه منفی را در ذهن مخاطبان ایجاد خواهد کرد. محتوای با کیفیت تنها در ظاهر خلاصه نمی شود. محتوای شما باید متشریان را تحت تاثیر قرار دهد و آن ها را ترغیب به خرید از وبسایت شما کند.

به یاد داشته باشید که تمام محتوای شما باید در مدت زمان بسیار کوتاهی بارگیری شود. به طور معمول تصاویر با کیفیت بالا، زمان بیشتری را برای بارگیری شدن نیاز دارند. اما با استفاده از ابزار های مختلف کاهش حجم تصاویر می توانید تصاویر با کیفیت با حجم کمتری را داشته باشید.

 

۱۲- امنیت فروشگاه اینترنتی

امنیت بالا شاید مهم ترین ویژگی در طراحی فروشگاه اینتنتری حرفه ای باشد. چرا که یک نقص ساده در وبسایت می تواند کسب و کار شما را با خسارات جبران ناپذیری مواحه کند. صاحبان مشاغل از روش های گوناگونی اقدام به بالابردن امنیت سایت خود می کنند که در ادامه برای آشنایی بیشتر شما خوانندگان محترم برخی از آنان را معرفی خواهیم کرد.

 

۱- برای کاهش احتمال حملات سایبری از فایروال (Firewall ) استفاده کنید.

۲- سیستم فروشگاهی خود را به طور پیوسته به روز رسانی کنید.

۳- گواهی SSL برای فروشگاه اینتنرتی خود دریافت کنید.

۴- قالب و افزونه های مختلف را تنها از منابع اصلی و قابل اطمینان تهیه کنید.

طراحی اپلیکیشن فروشگاهی در کنار ساخت وب سایت

به دلیل همه گیر شدن استفاده از اپلیکیشن های مختلف دیگر داشتن یک وبسایت فروشگاهی به تنهایی کافی نیست. به بیان ساده تر طراحی اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی در کنار سایت یکی از روش های جذب کاربر و افزایش فروش محسوب می شود که این امر سود آوری کسب و کار شما را بالا خواهد برد. از مهم ترین دلایلی که برای ساخت اپلیکیشن فروشگاهی می توان به آن اشاره کرد موارد زیر هستند.

۱- سهولت در خرید از فروشگاه آنلاین با استفاده از اپلیکیشن فروشگاهی

۲- مزیت رقابتی بالا و افزایش جذب مشتریان

۳- در اختیار داشتن بخش گسترده ای از بازار هدف

۴- تعامل و ارتباط بیشتر با مشتریان فروشگاه اینتنرتی

جمع بندی

بسیار خوب! خسته نباشید. شما به انتهای مطالعه این مقاله رسیده اید. در این مقاله درباره نکات مهمی صحبت کردیم که رعایت آن ها در طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای بسیار مهم است و فروشگاه شما را تبدیل به یک فروشگاه اینترنتی موفق خواهد کرد. همچنین اهمیت طراحی اپلیکیشن فروشگاه آنلاین در کنار طراحی وبسایت بررسی کردیم تا بتوانید در کنار ساخت وبسایت فروش آنلاین، طراحی اپلیکشن فروشگاهی را نیز انجام دهید. امیدواریم مقاله گرد آوری شده شما را با مهم ترین نکات راه اندازی فروشگاه اینترنتی آشنا کرده باشد. در انتها اگر گمان می کنید پرسشی در ذهنتان بی پاسخ مانده است آن را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید تا درکوتاه ترین زمان پاسخگوی شما باشیم.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.