مستربچ رنگی : دنیای رنگ ها در دستان شما

0

آیا می دانید مستربچ چیست؟ مستربچ های رنگی را می شناسید؟ ایا جذاب تر از مستربچ های رنگی جود دارد ؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی پلاستیک از ترکیبات مختلفی برای ارتقا سطح کیفیت تولیدات استفاده می شود، که یکی از مهم ترین آنها مستربچ ها می باشند. مستربچ ها افزودنی های جدیدی می باشند که برای اضافه کردن خواص جدید به تولیدات ساخته می شوند. یکی از انواع پر کاربرد مستربچ ها، مستربچ رنگی است که در نمونه های سفید، مشکی و رنگی وارد بازار می شوند.

آشنایی با مستربچ های رنگی و کاربرد آن :

مسترچ های رنگی، نوعی افزودنی پلاستیکی جامد هستند که با هدف ایجاد رنگ و تقویت خواص فیزیکی به پلاستیک ها اضافه می شوند. به طور کلی برای تولید مستربچ رنگی، رنگدانه و سایر افزودنی های پایه پلیمری، طی یک عملیات حرارتی مخلوط شده و پس از خنک سازی برش می خورند و به گرانول های گلوله ای رنگی تبدیل می گردند. این مواد در ترکیب با مواد اولیه، باعث رنگ آمیزی آن شده که در نهایت منجر به تولید محصولات پلاستیکی رنگی با ظاهری جذاب تر می شوند. مستربچ رنگی، از یک یا چند رنگ و یک رزین پلیمری است که باید برای استفاده از آن، به یکسان بودن پایه پلیمری مستربچ و مواد اولیه پلیمری توجه شود.

مزایای استفاده از مستربچ رنگی :

از مستربچ های رنگی در صنایع گوناگونی نظیر، صنایع خودروسازی، بسته بندی، الکترونیک، مبلمان و … استفاده می شود. از مزایای مستربچ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • افزایش کارایی فرآیند تولید
  • کاهش هدر رفت مواد اولیه
  • افزایش کیفیت و استحکام محصولات
  • حفظ ثبات رنگ برای محصولات

یکی از مزایای مهم مستربچ های رنگی این است که می توان برای تولید محصولات با رنگ های مختلف از یک پایه پلیمر استفاده کرد، بدون این که نیاز به تعویض و یا تغییر وسایل تولید داشته باشیم.

با توجه به این مورد که مستربچ های رنگی در صنایع مختلف استفاده می شوند، تولید آن برای تولید کنندگانی که به دنبال کاهش هزینه ها و افزایش کارایی فرآیند تولید هستند، بسیار مهم است.

کاربرد مستربچ های رنگی :

مستربچ رنگی در طیف گسترده ای تولید می شوند تا نیاز های صنایع مختلف را تأمین کنند. همچنین مستربچ رنگی می تواند به صورت مستقل یا در ترکیب با افزودنی های دیگر باعث بهبود عملکرد محصولات تولیدی شود. از کاربردهای مستربچ رنگی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • قالب گیری تزریقی
  • تولید انواع ظروف پلاستیکی آشپزخانه
  • قطعات رنگی خودرو
  • تولیذ کنندگان لوازم خانگی
  • صنعت کشاورزی
  • صنایع بسته بندی
  • صنعت فیلم
  • تولیدکنندگان کیسه های P.P و E.P
  • تولیدکنندگان لوله های پلیمری
  • روکش سیم و کابل و …..

انواع مستربچ های رنگی :

مستربچ سفید :

از این مستربچ برای فعالیت های مختلف نظیر لمینیت، پوشش، قالب گیری و … استفاده می شود. این نوع مستربچ دارای گریدهای تیتانیوم، دی اکسید تیتانیوم (Tio2) با کیفیت بالا در فضای باز و داخلی هستند که بازتاب نور را ممکن می کند.

مستربچ سیاه :

این نوع مستربچ ها اغلب برای میزان روشنی و تاریکی محصول مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرند، خواصی مانند لایه محافظ اشعه ماوراء بنفش و همچنین تماس ایمن با غذا با کمک مستربچ سیاه امکان پذیر است. از این نوع مستربچ به عنوان فیلم محافظ، قالب گیری و به عنوان ورق برای pet می توان استفاده نمود.

مستربچ های افزودنی رنگی :

این نوع مستربچ ها برای افزودن خواصی مانند بافت های مختلف به پلاستیک استفاده می شوند.

مستبرچ های جلوه های ویژه :

این مستربچ ها برای جلوه های ویژه مانند مروارید، متالیک، فلورسنت به محصولات نهایی مختلف استفاده می گردند.

مراحل تولید مستربچ :

اگر به دنبال خرید مستربچ هستید باید بدانید مستربچ های محصولاتی هستند که در آن پگمنت و رزین پایه به همراه پر کننده ها و افزودنی های دیگر ادغام می شوند. به طور کلی تولید مستربچ شامل مراحل، فرمولاسیون، خوراک دهی، و اختلاط است که به تشریح هر کدام به صورت مختصر می پردازیم :

فرمولاسیون :

این مرحله اولیه در توید مستربچ ها می باشد که در آن میزان دقیق ترکیب محصولات محاسبه و فرمول بندی می شود. در این مرحله توزین دقیق مواد تعیین می شوند.

خوراک دهی :

مرحله خوراک‌دهی، میزان تغذیه اجزای دستگاه، متناسب با خروجی که دارد تعیین می‌شود. در واقع می‌توان گفت در این مرحله است که نسبت معین خوراک اصلی دستگاه که عبارت است از پیگمنت و رزین پایه، به ترکیبات افزوده می‌شوند.

اختلاط :

مهم ترین مرحله تولید مستربچ این مرحله می باشد، که ساخت گرانول است. در این مرحله پلیمر پایه و رنگ دانه را مخلوط می کنند و در دمای مناسبی ذوب می کنند تا بتواند تبدیل به گرانول شود. برای این کار از دستگاه های پیچیده، نظیر مخلوط کن ها، اکسترودرهای تک مارپیچ و دو مارپیچ استفاده می گردد.

برای اختلاط، مواد اولیه داخل اکسترودر ریخته می‌شوند و پس طی مراحل زیر از بخش اکستروژن به شکل گرانول خارج می‌شوند.

  • خیس کردن رنگ‌دانه ها و پیلمر پایه
  • مخلوط کردن پیلمر پایه با افزودنی‌ها
  • ذوب کردن
  • مخلوط کردن برای جلوگیری از کلوخه شدن

تکنیک های اختلاط مواد اولیه جهت تولید مستربچ :

دو روش کلی برای اختلاط مواد اولیه وجود دارد که به روش های پیش اختلاط و تسهیم خوراک مشهور هستند.

روش پیش اختلاط :

در این روش مواد فرمولاسیون توسط دستگاه با سرعت بالا با هم مخلوط می شوند. این کار به دو روش سرد و گرم صورت می گیرد. در روش اختلاط سرد، تنها مخوطی از مواد اولیه لا هم ترکیب می گردند، اما در روش گرم، مواد ذوب شده و سپس ترکیب می گردند.

پس از مخلوط شدن مواد به بخش اکسترودر فرستاده می شوند و برهم کنش و پراکنش رنگ‌دانه ها داخل پلیمر مذاب انجام می‌شود و نهایتاً مواد مذاب به شکل گرانول و دانه‌های کوچک برش داده می‌شوند

روش تسهیم خوراک :

در این روش بر خلاف روش پیش اختلاط که تمام مواد با هم ترکیب شده و ذوب می شدند در این روش فرآیند تولید و اختلاط مواد اولیه جداگانه انجام می شوند. ابتدا پلیمر پایه به صورت جداگانه وارد مخزن شده و پس از وزن کشی، به اندازه‌ای که در فرمولاسیون تعیین شده است ذوب می‌شود، سپس وارد دستگاه اکسترودر شده و ذوب می‌شود.

نحوه خرید مستربچ :

از آنجا که تقاضا برای خرید مستربچ بسیار زیاد است و تنوع پلاستیک و مشتقات آن در بازار به خوبی یافت می شود، انتخاب بهترین تولید کننده و فروشنده مستربچ از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. با توجه به پارامترهای تاثیر گذار بر روی قیمت مواد اولیه پلیمری، قیمت این محصول دائما در حال نوسان است. استفاده از مواد مرغوب برای رنگ، و سایر افزودنی ها منجر به تولید محصولات با کیفیت می گردد.

برای خرید مستربچ ها، تولید کنندگان برتر را شناسایی کنید، تولید کنندگانی که تمرکز آنها، بر تولید انواع مستربچ های با کیفیت و مرغوب است.

شرکت آسیا رنگدانه یکی از اولین تولیدکنندگان رنگدانه های پلاستیکی در ایران می باشد که از سال ۱۳۸۵ در صنعت پلاستیک کشور جهت گیری خود را بر اساس سلایق موجود در بازار قرار داده و با دانش متخصصان دخلی و تکنولوژی روز دنیا یار و همره بسیاری از تولید کنندگان صنعت پلاستیک بوده و انواع مستربچ را با بالاترین کیفیت تولید می کند.

این شرکت همواره هدف خود را بر ارتقا کیفیت، تولید محصولات جدید و توسعه صادرات قرار داده و به این وسیله تلاش می کند رضایت مشتریان خود را برآورده کند.

در واقع این شرکت سرلوحه خویش را بر این قرار داده است که رضایت مشتریان بالاترین و ارزشمندترین سرمایه، گروه تولیدی آسیانرنگدانه می باشد.

این شرکت با هدف بهبود کیفیت و با بهره گیری از پیشرفته ترین خطوط تولید و کادری مجرب و کارآمد، انواع مستربچ های رنگی، سفید، مشکی، کربنات و افزودنی ها را با بالاترین کیفیت تولید نموده است.

از جمله تولیدات اصلی این شرکت مستربچ های رنگی در صنایع بسته بندی، فیلم ، تولیدکنندگان لوازم خانگی، کیسه های P.P و E.P ، انواع لوله های پلیمری، روکش سیم و کابل و .. اشاره کرد.

گواه کیفیت این محصولات استفاده برترین های صنعت پلاستیک هستند که پشتوانه ای برای این شرکت می باشند.

شماره های تماس شرکت:

۰۲۱-۷۷۵۲۹۶۷۱

۰۲۱-۷۷۵۳۹۱۵۴

آدرس:

خیابان شریعنی، سه راه طالقانی، ابتدای خیابان خواجه نصیر، ساختمان ۲۳۹، طبقه ۲، واحد ۳

تآنها در تولید

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.