کهن الگوها به زبان ساده

0

کهن‌الگو (آرکتایپ) چیست؟

کهن‌الگوها،  الگوهای رفتاری است که ما معمولا از اجداد مان به ارث می‌بریم. مثلا ممکن است که بعضی در همان کودکی پرخاشگر باشند و بعضی نیز در همان کودکی آرام باشند. بعضی‌ها خجالتی و بعضی‌ها معاشرتی هستند بعضی‌ها ترسو وبعضی‌ها شجاع هستند. این ویژگی ها ذاتی است که مربوط به کهن‌الگوهای ما است که مردان 8 کهن‌الگو و زنان 7 کهن‌الگو دارند. برای اینکه خیلی سریع و زود بفهمید که کهن‌الگوی شما چیست، می‌توانید به مقالات متعدد کهن الگو در وبسایت خودبیداری مراجعه نمایید.

 هفت نوع کهن‌الگوی زنانه بر اساس نظریه یونگ

1- زنان دیمیتر (مادر صفت): زنانی که بسیار مراقب دیگران و عاشق فرزندان خود هستند. آنها بیشتر ازین که به همسرشان اهمیت بدهند به فرزندانشان اهمیت میدهند. ویژگی های آنها رشددهنده ، حمایتگر ، تغذیه کننده، پرورش دهنده و هر آنچه که ویژگیهای یک مادر است را دارند.

 

2- زنان هرا (شوهر پرست): این زنان به شدت عاشق ازدواج هستند و وقتی وارد ازدواج می‌شود به شکلی همسر خود را کنترل می‌کنند. این زنان معمولا در کودکی هم نقش همسر را همیشه بازی میکردند و در بزگسالی به عنوان همسر بسیار انحصار طلب هستند و تا حدی شوهر خود را کنترل میکنند.

 

3- زنان آرتمیس (جنگجو): این زنان غالبا با مردان جنگ دارند. آنها حافظ حقوق کودکان فرزندان و زنان هستند اما نوعی پرخاشگری هم دارند. آنها اگر آسیبی ببینند یا شکست عشقی بخورند سوگواری کوتاه مدتی دارند و در آنحال نمی مانند. این زنان اغلب عضو گروه های فمنیسنتی هستند .

 

4- زنان آتنا  (زنان خردمند): این زنان انگار مردانی در بدن زن هستند. آنها معمولا استراژیست خوبی هستند. احساسات شان را به شدت مدیریت می‌کنند. زنان عاقلی هستند که این ویژگی برایشان هم نقطه ضعف محسوب می‌شوند و هم نقطه قوت.

 

5- زنان هیستیا  (زنان آرام): این زنان زنانی آرام معمولا خانه‌دار و بدور از هیاهو و مطلقا اهل رقابت نیستند.  معمولا در فضای مدیتشن و ریلکسشن این زنان را می‌بینیم. این زنان معمولا شکست عشقی نمیخورند و مستقل و متکی به خود هستند.

 

6- زنان افرودیت  (زنان خالق): این زنان بسیار دلربا، تاثیرگذار و خالق هستند. گاهی مرد مرد و گاهی زن زن هستند. این زنان معمولا شاید زیبا نباشند اما جذاب هستند و دارای شورو شوق زندگی. نقط ضعف آنها این است که معمولا تحمل و صبر برای رسیدن به اهداف یا درست کردن مشکلات ندارند.

 

7- زنان پرسفون (زنان پذیرنده ): این زنان زود تحت تاثیر دیگران قرار می‌گیرد که این هم نقطه ضعف محسوب میشود هم نقطه قوت. آنها اهل بحث و دعوا نیستند ولی معمولا بارها و بارها فریب میخورند و یا مورد سو استفاده قرار میگیرند.

برای اینکه با آنها آشنا شوید و ببینید که شما کدام یک از اینها هستید لینک ذیل را لمس کنید و آزمون را اجرا کنید. در انتهای آزمون همه کهن‌الگوها را تک به تک به صورت جداگانه توضیح داده ایم.

 

دسته بندی مردان

الف- مردان پدر

این مردان غالبا اهل ازدواج و مسوولیت پذیر هستند مردان پدر خود سه نوع است:

1- مردان زئوسی : قدرت طلب و گاهی خودشیفته. آنها به پیشرفت، شهرت و کار بسیار اهمیت میدهند. آنها بر اساس عقل و منطق عمل میکنند و کمتر احساس خود را درگیر میکنند.

۲- مردان هادس: مردان متفکر و گاهی افسرده، اهل کتاب های فلسفی و شعر ، بیشترین خدمت در زمینه هنر و موسیقی را مردان هادس انجام داده اند. به نظر بی‌احساس هستند و به سختی احساس های خود را نشان میدهند.

 ۳- مردان پوزیدون: بسیار احساساتی وگاهی بدون تعادل. این تیپ شخصیتی و ویژگی های رفتاری همیشه تحت تاثیر احساسات، عواطف و غرایز است ، این احساسات هم شامل احساسات مهربانانه و عاشقانه می‌شود و هم شامل خشم و عصبانیت.

ب– مردان پسر

پنج نوع هستند:

1- مردان آپولو: شوهران عالی ولی بی مزه، آنها میدانند چه می‌خواهد و برای خود اهدف‌های مشخص تعیین می‌کند آپولو مردی متعهد، مقرراتی، با اراده، منظم، با پشتکار و علاقه‌مند به شعر و موسیقی ، موسیقی کلاسیک را به انواع دیگر موسیقی ترجیح می‌دهد است.

 ۲- مردان آرس: گاهی ضد اجتماعی، آنها معمولا خیلی زود عصبانی میشوند و میتوانند افرادی غیر قابل پیش بینی و خطرناک باشند. آنها برنامه ریزها خوبی نیستند و معمولا نمیتوانند اهداف خود را به خوبی دنبال کنند.

3- مردان هیفایس توس: مردان خجالتی و گاهی گوشه گیر، او دل‌نازک است و نمی‌خواهد کسی را از خود برنجاند. اما در بسیاری از مواقع هفائستوس ناراحتی و خشم درونی خود را جمع می‌کند و بعد یک‌دفعه با قهر یا عصبانیت آن را نشان می‌دهد. از لحاظ شغلی آنها را معمولا در کارگاه های صنعتی میبینید.

 ۴- مردان دیونوسوث: خوشگذران ، به قید و بندها پایبند نیستند و برای آینده هیج برنامه ای ندارند. حوصله فکرکردن ندارند. مثلا درس خواندن و یا هر چیزی که نیاز به ذهن باشد، برایشان غیر قابل انجام است.آنها معمولا خودرا تافته جدا بافته از دیگران میدانند.

 ۵- مردان هرمس: خوش زبان و جذاب ، آنها سخنرانهای خوبی هستند. معمولا خودرا درگیر فرد یا موقعیت خاصی نمیکنند. متاسفانه آنها به قول و برنامه ریزی پایبند نیستند.

برای اینکه بدانید جزء کدامیک از این دست مردان هستید کافی است این آزمون رایگان را برای شناخت کهن الگوی مردانه انجام دهید. در انتهای آزمون همه کهن‌الگوها را تک به تک به صورت جداگانه توضیح داده ایم.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.