چرا به مشاوره ایزو نیازداریم؟

0

چرا به مشاوره ایزو نیازداریم ؟

دو دلیل اصلی برای این پرسش وجود دارد : اول نبود تجربه و دانش کافی در داخل شرکت  که عمدتا در شرکت های کوچک به دلیل محدودیت منابع و سادگی فرآیندهای کاری نیاز به حضور یک نفر برای پیشبرد اهداف کیفیت احساس نمی شود .

دلیل دوم که برای تمام شرکت ها و سازمان تقریبا صدق می کند صرفه جویی در زمان و هزینه برای رسیدن به اهداف کیفیت می باشد . در هر صورت استخدام شخص یا تیم متخصص با سابقه مشخص برای انجام کاری خاص همیشه به صرفه تر می باشد .

چرا به سراغ مشاور ISO  می رویم ؟

این پرسش یک پاسخ ساده دارد که در 90 درصد موارد درست است : برا ی دریافت تاییدیه و گواهینامه ISO

یا برای رسیدن به اهداف کیفی و جلب رضایت مشتریان سازمان اقدام به پیاده سازی و اجرای الزامات سیستم مدیریت و آموزش پرسنل و ارزیابی و اصلاح رویه ها می کنید که درنهایت برای تایید و اثبات آن بایستی توسط یک مرجع دارای صلاحیت ارزیابی شوید که درنهایت گواهینامه ایزو دریافت خواهید کرد .

یا برای اهداف تبلیغاتی و توسعه کسب و کار و شرکت در مناقصات و اخذ مجوزها و تاییدیه ها از کارفرمای خود هستید که بایستی گواهینامه ایزو دریافت کنید .

پس در هر حال  وظیفه مشاور ایزو زمانی انجام می شود که شما را با کمترین هزینه و زمان ممکن به هدفتان که دریافت گواهینامه ISO می باشد برساند .

مشاور ایزو کیست ؟

شخص حقیقی یا حقوقی که شما برای خدمات مرتبط با دریافت گواهینامه ایزو شامل آموزش سیستم های مدیریت ، پیاده سازی سیستم مدیریت ،  اخذ گواهینامه ایزو و اخذ فوری گواهینامه ISO  به وی مراجعه می کنید .

ISO چیست ؟

سازمان بین المللی استاندارد که وظیفه تهیه و توسعه استانداردهای محصول ، استانداردهای سیستم مدیریت ، استانداردهای ایمنی و سلامت را دارد .

CB چیست ؟

سازمانی که با رعایت الزامات استاندارد ایزو 17021 صلاحیت ممیزی و تایید و صدورگواهینامه ایزو را دارد .

برخی  CB  های شناخته شده در ایران  که دارای اعتبار و مجوزهای لازم از مراکز دولتی و خصوصی هستند عبارتند از DNW ، QAL ، TUV NORD   ، TUV AUSTRIA  . برای مثال گواهینامه DNW تحت اعتبار ASCB انگلستان صادر می شود .

گواهینامه ISO

اطلاعات  درج شده در آن شامل موارد زیر است :

اطلاعات مشتری : نام  شرکت یا برند ، آدرس مرکز یا مراکزی که تحت پوشش استاندارد ایزو قراردارد و زمینه فعالیت یا دامنه  که تحت پوشش استاندارد است .

استاندارد دریافت شده با بیان کد و ویرایش برای مثال ISO/IEC 9001:2015

EA code  و NACE CODE  که کدهای تعریف شده برای اسکوپ کاری ست که گواهینامه صادر شده است .

تاریخ صدور اولیه ، تاریخ انقضا یا تجدید گواهینامه که سه سال پس از تاریخ صدور اولیه است

تاریخ اولین مراقبتی که یکسال پس از اولین تاریخ صدور گواهینامه است .

در عین حال شرکت صدور گواهینامه هر زمان که لازم بداند می تواند نسبت به ممیزی ، ابطال و یا تعلیق گواهینامه درصورت مغایرت با الزامات و عدم انطباق اقدام نماید .

 

گواهینامه ایزو فوری

ایزو فوری  که خیلی رایج شده  برای شرکت های کوچک به لحظ ابعاد و منابع و رویه های کاری کاربرد دارد چرا که در نهایت با ارائه پکیج های آموزشی و مستندات سیستم می توان به شکل صوری وجود سیستم مدیریت در آن شرکت ها را توجیح کرد و همانگونه که در بالا بیان شد بیشتر برای مقاصد تبلیغاتی و الزام از سوی کارفرمایان ، شرکت ها اقدام به دریافت گواهینامه ISO فوری می کنند .

استانداردهای ایزو 9001 ، ایزو 14001 ، ایزو 45001 و راهنماهای ایزو 10002 ، ایزو 10004 ، ایزو 10015 ، ایزو 10668 از جمله استانداردهایی هستند که می توان برای اخذ ایزو فوری اقدام کرد .

 

ایزو 9001 چیست ؟

استاندارد فراگیر  برای تمام شرکت ها مستقل از ابعاد و زمینه کاری ، با نام سیستم مدیریت کیفیت برمبنای استاندارد ایزو 9001 شناخته شده . هر چندسال یکبار متناسب با نیازها و برای بهبود کارایی ویرایش می شود .

ایزو 14001 چیست ؟

استاندارد کاربردی برای تمام شرکت ها مستقل از ابعاد و زمینه کاری ، با نام سیستم مدیریت زیست محیطی  برمبنای استاندارد ایزو 14001 شناخته شده . هر چندسال یکبار متناسب با نیازها و برای بهبود کارایی ویرایش می شود .

برای شرکت هایی که با ریسک های زیست محیطی درگیر هستند در رویه های جاری کاربردی و در یرخی موارد الزامی ست .

ایزو 45001 چیست ؟

استاندارد کاربردی برای تمام شرکت ها مستقل از ابعاد و زمینه کاری ، با نام سیستم مدیریت ایمنی   برمبنای استاندارد ایزو 45001 شناخته شده . هر چندسال یکبار متناسب با نیازها و برای بهبود کارایی ویرایش می شود .

برای شرکت هایی که در رویه های جاری  با ریسک های ایمنی درگیر هستند کاربردی و در یرخی موارد الزامی ست .

 

ایزو 10002 چیست ؟

استاندارد کاربردی برای تمام شرکت ها مستقل از ابعاد و زمینه کاری ، با نام سیستم مدیریت شکایات مشتری  برمبنای راهنمای استاندارد ایزو 10002  شناخته شده و مکمل با ایزو 9001 . هر چندسال یکبار متناسب با نیازها و برای بهبود کارایی ویرایش می شود .

برای تمام شرکت هایی که در رویه های جاری  با ارزیابی و جلب رضایت مشتریان  درگیر هستند کاربردی است .

ایزو 10004 چیست ؟

استاندارد کاربردی برای تمام شرکت ها مستقل از ابعاد و زمینه کاری ، با نام سیستم مدیریت رضایت مشتری  برمبنای راهنمای استاندارد ایزو 10004  شناخته شده و مکمل با ایزو 9001 . هر چندسال یکبار متناسب با نیازها و برای بهبود کارایی ویرایش می شود .

برای تمام شرکت هایی که در رویه های جاری  با ارزیابی و جلب رضایت مشتریان  درگیر هستند کاربردی است .

ایزو 10015

استاندارد کاربردی برای تمام شرکت ها مستقل از ابعاد و زمینه کاری ، با نام سیستم مدیریت نیاز نسجی آموزشی   برمبنای راهنمای استاندارد ایزو 10015  شناخته شده و مکمل و هم خانواده با ایزو 9001 . هر چندسال یکبار متناسب با نیازها و برای بهبود کارایی ویرایش می شود .

برای تمام شرکت هایی که در رویه های جاری  با آموزش پرسنل و نیاز سنجی آموزشی  درگیر هستند کاربردی است .

ایزو 10668

استاندارد کاربردی برای تمام شرکت ها مستقل از ابعاد و زمینه کاری ، با نام سیستم مدیریت ارزیابی برند   برمبنای راهنمای استاندارد ایزو 10668  شناخته شده و مکمل و هم خانواده با ایزو 9001 . هر چندسال یکبار متناسب با نیازها و برای بهبود کارایی ویرایش می شود .

برای تمام شرکت هایی که با  ارزش گذاری برند  درگیر هستند کاربردی است .

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.