چرا به مشاوره ایزو نیازداریم ؟
دو دلیل اصلی برای این پرسش وجود دارد : اول نبود تجربه و دانش کافی در داخل شرکت که عمدتا در شرکت های کوچک به دلیل محدودیت منابع و سادگی فرآیندهای کاری نیاز به حضور یک نفر برای پیشبرد اهداف کیفیت احساس نمی شود .
دلیل دوم که برای تمام شرکت ها و سازمان تقریبا صدق می کند صرفه جویی در زمان و هزینه برای رسیدن به اهداف کیفیت می باشد . در هر صورت استخدام شخص یا تیم متخصص با سابقه مشخص برای انجام کاری خاص همیشه به صرفه تر می باشد .
چرا به سراغ مشاور ISO می رویم ؟
این پرسش یک پاسخ ساده دارد که در 90 درصد موارد درست است : برا ی دریافت تاییدیه و گواهینامه ISO
یا برای رسیدن به اهداف کیفی و جلب رضایت مشتریان سازمان اقدام به پیاده سازی و اجرای الزامات سیستم مدیریت و آموزش پرسنل و ارزیابی و اصلاح رویه ها می کنید که درنهایت برای تایید و اثبات آن بایستی توسط یک مرجع دارای صلاحیت ارزیابی شوید که درنهایت گواهینامه ایزو دریافت خواهید کرد .
یا برای اهداف تبلیغاتی و توسعه کسب و کار و شرکت در مناقصات و اخذ مجوزها و تاییدیه ها از کارفرمای خود هستید که بایستی گواهینامه ایزو دریافت کنید .
پس در هر حال وظیفه مشاور ایزو زمانی انجام می شود که شما را با کمترین هزینه و زمان ممکن به هدفتان که دریافت گواهینامه ISO می باشد برساند .
مشاور ایزو کیست ؟
شخص حقیقی یا حقوقی که شما برای خدمات مرتبط با دریافت گواهینامه ایزو شامل آموزش سیستم های مدیریت ، پیاده سازی سیستم مدیریت ، اخذ گواهینامه ایزو و اخذ فوری گواهینامه ISO به وی مراجعه می کنید .
ISO چیست ؟
سازمان بین المللی استاندارد که وظیفه تهیه و توسعه استانداردهای محصول ، استانداردهای سیستم مدیریت ، استانداردهای ایمنی و سلامت را دارد .
CB چیست ؟
سازمانی که با رعایت الزامات استاندارد ایزو 17021 صلاحیت ممیزی و تایید و صدورگواهینامه ایزو را دارد .
برخی CB های شناخته شده در ایران که دارای اعتبار و مجوزهای لازم از مراکز دولتی و خصوصی هستند عبارتند از DNW ، QAL ، TUV NORD ، TUV AUSTRIA . برای مثال گواهینامه DNW تحت اعتبار ASCB انگلستان صادر می شود .
اطلاعات درج شده در آن شامل موارد زیر است :
اطلاعات مشتری : نام شرکت یا برند ، آدرس مرکز یا مراکزی که تحت پوشش استاندارد ایزو قراردارد و زمینه فعالیت یا دامنه که تحت پوشش استاندارد است .
استاندارد دریافت شده با بیان کد و ویرایش برای مثال ISO/IEC 9001:2015
EA code و NACE CODE که کدهای تعریف شده برای اسکوپ کاری ست که گواهینامه صادر شده است .
تاریخ صدور اولیه ، تاریخ انقضا یا تجدید گواهینامه که سه سال پس از تاریخ صدور اولیه است
تاریخ اولین مراقبتی که یکسال پس از اولین تاریخ صدور گواهینامه است .
در عین حال شرکت صدور گواهینامه هر زمان که لازم بداند می تواند نسبت به ممیزی ، ابطال و یا تعلیق گواهینامه درصورت مغایرت با الزامات و عدم انطباق اقدام نماید .
ایزو فوری که خیلی رایج شده برای شرکت های کوچک به لحظ ابعاد و منابع و رویه های کاری کاربرد دارد چرا که در نهایت با ارائه پکیج های آموزشی و مستندات سیستم می توان به شکل صوری وجود سیستم مدیریت در آن شرکت ها را توجیح کرد و همانگونه که در بالا بیان شد بیشتر برای مقاصد تبلیغاتی و الزام از سوی کارفرمایان ، شرکت ها اقدام به دریافت گواهینامه ISO فوری می کنند .
استانداردهای ایزو 9001 ، ایزو 14001 ، ایزو 45001 و راهنماهای ایزو 10002 ، ایزو 10004 ، ایزو 10015 ، ایزو 10668 از جمله استانداردهایی هستند که می توان برای اخذ ایزو فوری اقدام کرد .
ایزو 9001 چیست ؟
استاندارد فراگیر برای تمام شرکت ها مستقل از ابعاد و زمینه کاری ، با نام سیستم مدیریت کیفیت برمبنای استاندارد ایزو 9001 شناخته شده . هر چندسال یکبار متناسب با نیازها و برای بهبود کارایی ویرایش می شود .
ایزو 14001 چیست ؟
استاندارد کاربردی برای تمام شرکت ها مستقل از ابعاد و زمینه کاری ، با نام سیستم مدیریت زیست محیطی برمبنای استاندارد ایزو 14001 شناخته شده . هر چندسال یکبار متناسب با نیازها و برای بهبود کارایی ویرایش می شود .
برای شرکت هایی که با ریسک های زیست محیطی درگیر هستند در رویه های جاری کاربردی و در یرخی موارد الزامی ست .
ایزو 45001 چیست ؟
استاندارد کاربردی برای تمام شرکت ها مستقل از ابعاد و زمینه کاری ، با نام سیستم مدیریت ایمنی برمبنای استاندارد ایزو 45001 شناخته شده . هر چندسال یکبار متناسب با نیازها و برای بهبود کارایی ویرایش می شود .
برای شرکت هایی که در رویه های جاری با ریسک های ایمنی درگیر هستند کاربردی و در یرخی موارد الزامی ست .
ایزو 10002 چیست ؟
استاندارد کاربردی برای تمام شرکت ها مستقل از ابعاد و زمینه کاری ، با نام سیستم مدیریت شکایات مشتری برمبنای راهنمای استاندارد ایزو 10002 شناخته شده و مکمل با ایزو 9001 . هر چندسال یکبار متناسب با نیازها و برای بهبود کارایی ویرایش می شود .
برای تمام شرکت هایی که در رویه های جاری با ارزیابی و جلب رضایت مشتریان درگیر هستند کاربردی است .
ایزو 10004 چیست ؟
استاندارد کاربردی برای تمام شرکت ها مستقل از ابعاد و زمینه کاری ، با نام سیستم مدیریت رضایت مشتری برمبنای راهنمای استاندارد ایزو 10004 شناخته شده و مکمل با ایزو 9001 . هر چندسال یکبار متناسب با نیازها و برای بهبود کارایی ویرایش می شود .
برای تمام شرکت هایی که در رویه های جاری با ارزیابی و جلب رضایت مشتریان درگیر هستند کاربردی است .
ایزو 10015
استاندارد کاربردی برای تمام شرکت ها مستقل از ابعاد و زمینه کاری ، با نام سیستم مدیریت نیاز نسجی آموزشی برمبنای راهنمای استاندارد ایزو 10015 شناخته شده و مکمل و هم خانواده با ایزو 9001 . هر چندسال یکبار متناسب با نیازها و برای بهبود کارایی ویرایش می شود .
برای تمام شرکت هایی که در رویه های جاری با آموزش پرسنل و نیاز سنجی آموزشی درگیر هستند کاربردی است .
ایزو 10668
استاندارد کاربردی برای تمام شرکت ها مستقل از ابعاد و زمینه کاری ، با نام سیستم مدیریت ارزیابی برند برمبنای راهنمای استاندارد ایزو 10668 شناخته شده و مکمل و هم خانواده با ایزو 9001 . هر چندسال یکبار متناسب با نیازها و برای بهبود کارایی ویرایش می شود .
برای تمام شرکت هایی که با ارزش گذاری برند درگیر هستند کاربردی است .