روبان سررسید چیست و چه کاربردهایی دارد

0

روبان سررسید به پارچه ای از جنس ساتن گفته می شود که در ته دوخت یا ته چسب شیرازه سالنامه نصب و جا نمایی می شود و هدف از نصب آن جداسازی صفحات داخلی سالنامه یا نشانه گذاری در بخش های مختلف آن می باشد. روبان سررسید همانطور که گفته شد از جنس ساتن است که با توجه به شرایط و اندازه سالنامه در عرض ۵ تا ۱۰ میلی متر تولید و نصب می شود. معمولا نصب و جا نمایی روبان تاثیری در کیفیت سالنامه ندارد اما شکل و وضعیت روبان می تواند در افزایش زیبایی سررسید موثر باشد. از ویژگی های مهم روبان که باعث توجه تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کار های مختلف به آن شده است امکان تبلیغ برند یا لوگو های مختلف با چاپ روبان یا تولید و عرضه سررسید های خاص با روبان اختصاصی است که می تواند شرایط تبلیغاتی نسبتاً مناسبی را فراهم کند.

روبان سررسید چه کاربرد هایی دارد؟

همانطور که گفته شد روبان سررسید یک نوار پارچه ای باریک به عرض ۵ تا ۱۰ میلی متر است که به صورت سنتی برای جدا کردن صفحات سررسید کاربرد داشته است اما با توجه به پیشرفت های انجام شده در زمینه چاپ و طراحی این گونه روبان، از آن برای تبلیغ برندهای مختلف نیز استفاده می شود.

به عبارت دیگر سفارش دهنده سررسید می تواند با چاپ نام یا لوگوی شرکت یا برند خود بر روی روبان سررسید از آن به عنوان وسیله ای تبلیغی برای معرفی برند خود استفاده کند.

همچنین زیبایی و شکیل بودن روبانی که برای جدا کردن صفحات سررسید مورد استفاده قرار می گیرد می تواند باعث افزایش زیبایی و کیفیت ظاهری سررسید شود.

از ویژگی های روبان سررسید امکان انتخاب جنس، رنگ و ابعاد آن است به شکلی که بتواند اطلاعات برند یا لوگوی مورد نظر را به صورت شکیل و سفارشی به مخاطب عرضه کند.

روبان سررسید

انواع روبان سررسید

روبان های سر رسید از لحاظ اندازه، پارچه استفاده شده و طراحی از تنوع نسبتاً زیادی برخوردار هستند به شکلی که متقاضیان می توانند نوع مناسب و هماهنگ با سررسید یا سلیقه خود را انتخاب و سفارش دهند.

باید به این نکته توجه داشت که طول روبان هایی که در سررسید های مختلف جنبه تبلیغاتی دارند معمولاً از طول صفحات داخلی بلندتر در نظر گرفته می شود، دلیل این امر هم جلب توجه بیشتر مخاطب به مطالب درج شده بر روی آن است.

هرچند طراحی و جلوه ظاهری روبان تبلیغاتی می تواند باعث جذب مخاطب شود اما تاثیر زیادی در کیفیت سررسید ندارد. روبن های بکار رفته در سررسید های مختلف از لحاظ جنس از تنوع بالایی برخوردار هستند که از آن جمله می توان به مواردی مانند جنس توری، ساتن، مخمل، کبریتی، حریر و غیره اشاره کرد.

از روبان های متداول و پرکار بردی که در سر رسید های مختلف استفاده می شوند می توان به مواردی مانند روبان لمه لوزی شده، روبان گروگرن، روبان گلدار، روبان ساتن یک طرفه یا دو طرفه و غیر اشاره کرد.

در انتخاب روبان سررسید به چه نکاتی باید توجه شود؟

از جمله نکاتی که در انتخاب روبان سررسید باید مورد توجه قرار گیرد آن است که هرچه روبان استفاده شده در سررسید از کیفیت بالاتری برخوردار باشد مدت زمان بیشتری دوام دارد و بهتر می تواند به عنوان یک ابزار تبلیغاتی کاربرد داشته باشد.

معمولاً روبان در سررسید های کاربرد دارد که برای صحافی و چسباندن شیرازه آنها از ته دوخت یا ته چسب استفاده شود. روبان ها معمولاً به شکل ساده و تک لایه کاربرد دارند اما گاهی اوقات برای جلب توجه مخاطب از دو ربان یا یک روبان دولا که پلاک فلزی به آن آویخته می شود نیز در طراحی و تولید سالنامه استفاده می گردد.

همانطور که گفته شد برای جلب توجه مخاطب در خیلی از موارد به انتهای رولان یک پلاک فلزی نصب می شود که بر روی آن لوگو یا برند مورد نظر با استفاده از لیزر حک شده است. لازم به ذکر است قرار دادن پلاک سفارشی در انتهای روبان سررسید عمومیت ندارد و بیشتر به صورت سفارشی و با توجه به نظر فرد سفارش دهنده اضافه می شود.

از نکات مهم در چاپ لوگو یا برند بر روی روبان سررسید روش کار است به این معنا که لوگو یا برند به دو روش چاپ یا بافت بر روی روبان درج می شود.

همچنین لوگو یا برند معمولاً به صورت تک رنگ بر روی روبان درج می شود اما امکان چاپ و درج لوگو و برند بر روی روبان در رنگ های بیشتر هم وجود دارد که باعث بالا رفتن هزینه و شلوغ شدن سطح روبان می شود.

روبان سررسید

سخن پایانی

در پاسخ به این سوال که روبان سررسید چیست و چه کاربردی دارد باید گفت که ربان سر رسید به نوارهای باریک ۵ تا۱۰ سانتی متری گفته می ‌شود که از جنس ‌های مختلف مثل ساتن، مخمل، کبریتی، حریری و غیره درست شده و به صورت سنتی برای جدا کردن صفحات سررسید کاربرد دارد به این معنا که پس از طراحی و تولید به ته دوخت یا ته چسب سر رسید متصل می ‌شود.

هرچند کاربرد اصلی روبان سررسید جدا کردن صفحات و نشانه گذاری در سر رسید است اما با چاپ برند یا لوگو به صورت تک رنگ یا چند رنگ بر روی آن، می ‌تواند نقش تبلیغاتی داشته و به ابزاری برای معرفی لوگوها یا برندهای مختلف تبدیل شود.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.