اهمیت اردوی نوروزی در چیست؟ چرا باید در آن ثبت‌نام کنیم؟

0

آیا از اهمیت ارودوی نورزی اطلاع دارید؟ یک دانش‌آموز سخت‌کوش هستید و می‌خواهید تا از همین حالا برای عبور مفید از ایام نوروزی خودتان برنامه‌ریزی کنید. شاید هم در جمع والدین آگاه و نگران وضعیت تحصیلی فرزندان خود هستید که سعی می‌کنید تا به تعادلی از درس فرزندتان در کنار دید و بازدید عید برسید. اما آیا برای ایام نوروز برنامه دارید؟ چطور است فرصت شرکت در اردوی نوروزی را تجربه کنید. در این ‌میان اهمیت اردوی مطالعاتی نوروزی در چیست؟

اردوی نوروزی ایده نوپایی نیست. سال‌ها است که این اردو توسط تیم‌های گوناگونی برگزار می‌شود. دانش‌آموزان زیادی هم در این سال‌ها از این فرصت برای جهش تحصیلی خود و تسلط بیشتر بر مباحث مختلف درسی استفاده کرده‌اند. اما چرا باید در اردوی نوروزی ثبت‌نام کنیم؟ در این‌باره پای صحبت کارشناسان گروه یاوران دانش هستیم تا با هم به بررسی اهمیت این اردوها و اهداف و برنامه‌های آنها بپردازیم.

چرا باید در اردوی نوروزی ثبت‌نام کنیم؟

ایام عید زمان چالش جدی هر دانش‌آموز به خصوص دانش‌آموز کنکوری است، این در حالی است که دانش‌آموزان و حتی والدین آنها تجربه کافی عبور از این چالش را ندارند. به‌ هر حال این دانش‌آموزان و حتی والدین آنها اولین‌ بار است که در چنین شرایطی قرار می‌گیرند. از طرفی قطعاً علاقه دارند تا آخرین تجربه آنها هم باشد. چگونه انتظار دارید که از دانش‌آموز تا والدین در این اولین تجربه‌های خود بهترین برنامه‌ریزی را تدارک ببینند؟

کارشناسان یاوران دانش در این‌باره نکته‌های ظریفی را متذکر می‌شوند. اول اینکه بازه طلایی نوروزی کوتاه است و باید در این روزهای کلیدی از بهترین تکنیک‌های مطالعاتی استفاده کنیم. در ثانی، آیا دانش‌آموز همیشه شلوغ دم کنکوری فرصت کافی برای برنامه‌ریزی درست این ایام را دارد؟ در نهایت با دید و بازدیدهای نوروزی چه کنیم؟ آیا می‌توانیم والدین را از دیدار اقوام و یا یک مسافرت هر چند کوتاه محروم کنیم؟ در این ‌میان دانش‌آموزان در روزهای نوروزی چه بخوانند؟ و یا چطور بخوانند؟

اهمیت اردو نوروزی برای برنامه‌ریزی هدفمند تمامی این چالش‌ها است. چرا که از دانش‌آموز تا والدین آنها یک مسیر منظم، هدفمند و کامل را طی می‌کنند. اما در این اردوها چه می‌گذرد ؟ اهمیت اردوی نوروزی برخوردار شدن از پارامترهای گوناگون است.

 

اهداف و پارامترهای کلیدی اردوی نوروزی چیست؟

فرض کنیم که یک دانش‌آموز کنکوری هستید. در این ‌میان قطعاً با استرس روزهای کنکوری به ایام نوروز پای می‌گذارید. خصوصاً که حالا آزمون کنکور در ماه اردیبهشت برگزار می‌شود و بازه زمانی آن تا نوروز بسیار کوتاه است. از طرفی قطعاً علاقه دارید تا در کنار خانواده از لذت‌های نوروزی استفاده کنید. اما آیا این دو در تقابل با یکدیگر هستند؟ آیا والدین نیز باید از این تفریحات محروم شوند؟ و یا مجبور هستید که برای یک برنامه مطالعاتی شبانه‌روزی و کاملاً پلیسی شده ایام نوروز را سپری کنید؟! اگر ربات بودید، این نوع برنامه‌ریزی درست بود. اما شما انسان هستید و قطعاً در کنار بار مطالعاتی به روحیه قوی، حس پرانرژی و نگاه مثبت و سازنده نیاز دارید. اهمیت اردو نوروزی در ایجاد یک حس خوب و مفید بودن است. کارشناسان یاوران دانش در این‌باره به نکات قابل ‌توجهی اشاره می‌کنند. از قبیل:

تقویت روحیه و افزایش انرژی دانش‌آموز

حس خوب و انگیزه برای ادامه مسیر، مهمترین دستاورد اردوی نوروزی است. زیرا در پایان این اردو دانش‌آموزان حس مفید بودن را تجربه می‌کنند.

اهمیت اردوی نوروزی تقویت روحیه و افزایش انرژی دانش‌آموزان است. برنامه‌های سخت‌گیرانه و صرفا تک ‌بعدی در ایام نوروز نمی‌توانند بار روحی مناسبی را در دانش‌آموز ایجاد کنند. این دانش‌آموزان خسته از یک دوره مطالعه عمیق شبانه‌روزی ایام نوروز را سپری می‌کنند و روحیه قوی برای طی شدن روزهای باقیمانده را ندارند. در آن‌سوی بازی هم هستند دانش‌آموزانی که به ‌علت عدم برنامه‌ریزی فرصت طلایی ایام نوروز را به‌ راحتی از دست می‌دهند و حالا استرس عقب افتادن است که آنها را رها نمی‌کند. جواب اینکه چرا باید در اردو نوروزی ثبت‌نام کنیم، خیلی ساده است. زیرا قرار است تا در تعادلی میان درس و نوروز قرار بگیریم. تعادلی که ما را به بار مطالعاتی مفید رسانده و از برنامه‌های نوروزی محروم نمی‌کند.

 

جمع‌بندی تا سبک شدن کوله‌بار اطلاعات

برنامه‌ریزی و یا همان داشتن الگوی درست مطالعاتی چالش جدی دانش‌آموزان برای عبور از ایام نوروز است. دانش‌آموزها و حتی والدین آنها کم‌تجربه هستند و به ناگاه با روزهای تعطیل نوروز روبرو می‌شوند. روزهای تعطیلی که هم فرصت عالی مطالعه‌ای عمیق است و هم تهدیدی جدی برای سپری شدن روزهای بی‌برنامه است.

تجربه نشان داده است که دانش‌آموزان و حتی والدین آنها برای برنامه‌ریزی مطالعه هدفمند در ایام نوروز ناتوان هستند. نوبت اول کنکور در فاصله‌ی کوتاه از نوروز و در ماه اردیبهشت برگزار می‌شود. در این ‌صورت فکر می‌کنید فرصت جمع‌بندی چه هنگام است؟ آیا بدون جمع‌بندی می‌توانید قدم در عرصه امتحان جامع کنکور بگذارید؟ اهمیت اردوی نوروزی در جمع‌بندی هدفمند مطالب درسی است. در این اردوها بدون آنکه دغدغه آموزش جدیدی داشته باشید و یا بدون آنکه برای مطالعه‌ی کتابی جدید دست ‌به ‌کار شوید، با یک برنامه منظم به‌ مرور آموخته‌ها می‌پردازید و یک دوره جمع‌بندی کامل را تجربه خواهید کرد.

اهمیت اردوی مطالعاتی نوروز

درس خواندن را از نوروز تفکیک کنید

همه دانش‌آموزان در روزهای پایان سال به برنامه‌ریزی جدی درس خواندن در ایام نوروز فکر می‌کنند. قطعاً در این برنامه ساعات مطالعه هدفمندی را پیش ‌بینی کرده‌اند. حتی اگر فرض کنیم دانش‌آموز آگاه ما می‌داند که نباید شبانه‌روز درس بخواند و از تفریحات کافی برخوردار باشد و یا برای جمع‌بندی مناسب دروس اقدام کند، اما آیا می‌تواند نظم دید و بازدید نوروزی را مدیریت کند؟

روزهای عید غیر قابل‌ پیش ‌بینی هستند و تا زمانی‌ که قرار است در محیط خانه این ایام را سپری کنید، قطعاً بارها و بارها غافل‌گیر خواهید شد. چرا که از همان ابتدا برای تفکیک در خواندن و برنامه‌های نوروزی برنامه‌ریزی ندارید. در چنین شرایطی قطعاً در تقابل با خواسته و یا نیاز والدین هستید. اهمیت اردوی نوروزی در اجرای این تفکیک استراتژیک است. چرا که دانش‌آموز ما ساعات مطالعه خود را در اردو سپری می‌کند و در تداخل با برنامه های نوروز نیست. اردوی نوروزی به طور مستقیم در نتیجه کنکور شما و انتخاب رشته شما داوطلبان نقش دارد.

خط قرمزها در ایام نوروزی چه هستند؟

دانش ‌آموزان در همان ابتدا متوجه تداخل برنامه‌های نوروزی با مطالعات درسی می‌شوند؛ اما ممکن است برای تغییر الگوی مطالعه خیلی دیر شود. اینکه دانش‌آموز ما در روز دوم و یا سوم نوروز متوجه این تداخل شده و حالا فکری کرده و برنامه خود را تغییر دهد، قطعاً فرصت طلایی این ایام را از دست داده است. چنین دانش‌آموزی از ابتدا تا انتها در بلاتکلیفی سپری می‌کند. در این ‌باره نظر کارشناسان گروه یاوران دانش را جویا شدیم و موضوع خط قرمزها در ایام نوروزی را پیش کشیدیم. در کل انجام چه کارهایی برای دانش‌آموز کنکوری در این ایام ممنوع است:

  • نداشتن برنامه‌ریزی هدفمند: اولین خط قرمز، نداشتن برنامه‌ریزی است. دانش‌آموزان بی‌برنامه حتی اگر ساعات مطالعه طولانی را سپری می‌کنند، قطعاً نمی‌توانند تجربه مفیدی از ایام نوروز را تدارک ببینند. این در حالی است که با فشار روانی کنکور روبه‌رو هستند.
  • حضور در کلاس‌های آموزشی: برنامه‌ریزی برای کلاس‌های تقویتی خط قرمز جدی ایام نوروزی است. به‌ اندازه کافی در طول سال تحصیلی از انواع کلاس‌ها استفاده کرده‌ایم و حالا باید این حجم مطالب پراکنده درسی را یک کاسه کنیم.
  • خواندن کتاب‌ها و جزوات کمک درسی جدید: کتاب‌های جدید دانش‌آموزان را گیج می‌کنند. این در حالی است که فرصت ما تا کنکور کوتاه است و باید بر داشته‌های خودمان سرمایه‌گذاری کنیم.
  • مطالعه شبانه‌روزی: مطالعه ۲۴ ساعته تهدید جدی دانش‌آموز کنکوری است. این سبک مطالعه آنها را خسته کرده و بار علمی مناسبی ندارد.
  • مطالعه پراکنده با دوستان: خیلی‌ها برای مطالعه در نوروز از پارک تا پانسیون مطالعاتی همراه دوستان کنکوری خود هستند. این همراهی غالباً مفید نیست، چرا که هدف‌گذاری‌ها مشخص نبوده و هر کسی ایده‌ی متفاوتی از دیگری را دنبال می‌کند. مطالعه گروهی مادامیکه برنامه‌ریزی مشترکی در میان افراد پیش‌ بینی نشده است، تهدیدی جدی است.

اهمیت اردوی نوروزی برای عبور از این خط قرمزهای عید است. در این اردوها دانش‌آموزان یک برنامه هدفمند از جمع‌بندی کامل دروس را سپری می‌کنند. مادامیکه در طول روز از فرصت مطالعاتی اردو بهره‌مند هستند، برای استراحت و برنامه‌های نوروزی، ساعات شب را در اختیار دارند.

فرصت تا کنکور کوتاه است!

سیاست برگزاری امتحان کنکور تغییر کرده ‌است و حالا این امتحان در پروسه‌ای طولانی برگزار می‌شود. مثلاً معدل امتحان نهایی سال‌های دهم و یازدهم نیز در نتایج کنکور تأثیرگذار هستند. این در حالی است که تاریخ نوبت اول کنکور نیز تغییر کرده و در ماه اردیبهشت برگزار می‌شود. یعنی درست در حد فاصل یک ماهه از پایان ایام نوروز باید در این آزمون حاضر باشیم. اینکه چرا باید در اردوی نوروزی ثبت‌نام کنیم، در واقع فرصت کوتاهی است که در اختیار داریم.

دانش‌آموز حرفه‌ای به برنامه‌ریزی حرفه‌ای برای طی شدن این فرصت کوتاه نیاز دارد. این فرصت آن‌قدر کوتاه است که حتی نباید برای آموزش مطالب جدید دست ‌به ‌کار شویم. در پایان اسفند ماه دانش‌آموزان با مطالب کاملاً گسترده و پراکنده روبرو هستند و این پراکندگی مطالب آنها را سردرگم خواهد کرد. در عین ‌حال لازم است تا در فرصت باقیمانده یک دوره جمع‌بندی کامل دروس را سپری کنند. اهمیت اردوی نوروزی برای آماده کردن دانش‌آموزان چه از لحاظ روحی و چه از لحاظ علمی و تسلط بر کنکور است تا در این فرصت کوتاه تبدیل به یک دانش‌آموز حرفه‌ای شوند.

مشاوره برگ برنده دانش‌آموز کنکوری است

مطالعه در ایام نوروز صرفاً یک درس‌ خواندن ساده نیست؛ بلکه تدارک یک استراتژی تمام ‌عیار است. دقت کنید که باید برای جمع‌بندی مطالب درسی اقدام کنید. از سوی دیگر شروع درس جدید به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و همچنین نشستن طولانی ‌مدت در کلاس‌های تقویتی غیر قابل توجیه است. در این ‌میان چگونه به تعامل با والدین و تدارک برنامه‌های نوروزی اقدام می‌کنید؟

وقتی همه این موارد را کنار هم می‌گذارید، قطعاً ماجرا در حد یک درس‌ خواندن ساده نیست. بلکه به داشتن استراتژی کاملاً هدفمند نیاز داریم. اما چطور این استراتژی را برنامه‌ریزی می‌کنید؟

کارشناسان یاوران دانش با تکیه بر تجارب خود متذکر می‌شوند که از دانش‌آموز کنکوری نباید انتظار برنامه‌ریزی همه‌ جانبه داشته باشیم. راه‌حل، همراهی مشاور است تا تمامی شرایط دانش‌آموز را بررسی کرده و حتی برای تفریحات والدین و هماهنگی روزهای مطالعاتی او برنامه‌ریزی کند. ویژگی‌ای که هرگز در مطالعه خانگی و یا مطالعه پانسیون و گروه‌های دورهمی دوستانه وجود ندارد.

در واقع تفاوت یک اردوی نوروزی خوب و یک اردوی نوروزی معمولی در سطح مشاوران و برنامه‌ریزان اردو مطالعاتی عید است.

اهمیت اردوی نوروزی کنکور

جمع‌بندی

اردوی نوروزی یک روش مطالعاتی هدفمند برای سپری شدن ایام طلایی نوروز است. اول آنکه دانش‌آموز ما فرصت این را دارد تا در برنامه‌ای هدفمند برای یک دوره کامل جمع‌بندی مطالب درسی اقدام کند. از طرفی در طول این دوره از خدمات مشاوره کنکور و مشاوره تحصیلی و خانوادگی آگاه استفاده می‌کند و می‌تواند نظم مناسبی را در روش جمع‌بندی خود تدارک ببیند. در عین ‌حال کارشناسان برگزارکننده دوره از قبل برای جمع‌بندی مطلب برنامه‌ریزی دارند و می‌دانند که در این روش مطالعاتی سراغ چه موضوعاتی بروند و پشتیبان کنکور اختصاصی، همیشه در کنار شماست. لذا دانش‌آموز ما برای آغاز و طی شدن پروسه جمع‌بندی دچار سردرگمی نمی‌شود. در عین ‌حال از خدمات آزمون روزانه متناسب با برنامه جمع‌بندی مطالب درسی برخوردار است. این در حالی است که می‌تواند برای ساعات غیر از اردو نیز برنامه‌ریزی کند و حتی همراه خانواده برای یک برنامه مسافرت کوتاه همراه شود.

سوالات متداول اردوی نوروزی

  • چرا دانش‌آموزان دهمی و یازدهمی هم باید از اردوی نوروزی استفاده کنند؟

اردوی نوروزی برای دهمی‌ها و یازدهمی‌ها با هدف یادگیری شیوه صحیح مطالعاتی برگزار می‌شود و آن‌ها را برای امتحانات نهایی آماده میکند.

  • روش مطالعاتی دانش‌آموز دهمی و یازدهمی در اردوی نوروزی چگونه است؟

این دانش‌آموزان برای امتحانات تشریحی پایان سال آماده می‌شوند. بنابراین به جمع‌بندی با تکنیک‌های تشریحی نیاز دارند.

  • چرا مطالعه گروهی با دوستان در ایام نوروز توصیه نمی‌شود؟

مطالعه گروهی مادامیکه برنامه جامعی وجود ندارد، دانش‌آموزان را بلاتکلیف و در نهایت سردرگم خواهد کرد و در نهایت باعث می‌شود که هم از تعطیلات عید لذت نبرند و هم مطالعه مناسبی انجام ندهند.

  • بهترین تکنیک مطالعاتی برای طی شدن فرصت کوتاه نوروز چیست؟

با توجه به نزدیک بودن امتحان کنکور، بهره‌مندی از مطالعه با روش جمع‌بندی اما کاملاً هدفمند را توصیه می‌کنیم.

4.5/5 - (19 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.