تفاوت اقامت دائم، موقت و شهروندی در چیست ؟

0

قطعا همه ما کلمه مهاجرت را شنیده و یا در اطرافیان خود فردی را که مهاجرت نموده را دیده ایم، ممکن است هر فردی بنا به دلایل خود ( تحصیلی،کاری، سرمایه گذاری و یا غیره ) تصمیم به مهاجرت بگیرد و این نکته را باید بداند که ابتدایی ترین کار در هر زمینه از جمله مهاجرت تحقیق در این باره است. ولی کسی که با شرایط مهاجرت آشنا نیست و این عدم آگاهی او باعث شکست او در پروسه مهاجرت می شود.

درک این کلمه و تفاوت بین اقامت موقت و دائم و همچنین تابعیت می‌تواند کمک بزرگی به وی کند. اجازه اقامت می‌تواند موقت یا دائمی و در بعضی موارد طولانی مدت باشد، همچنین با کسب شرایطی خاص شما می‌توانید تابعیت یک کشور را دریافت کرده و شهروند آن کشور شوید.

در این مقاله قصد داریم به سوالاتی از قبیل تفاوت اقامت دائم و اقامت موقت چیست؟ مفهوم شهروندی به چه معناست؟ تابعیت بهتر است یا اقامت؟ و غیره بپردازیم.

 

اقامت موقت چیست؟

اجازه اقامت سندی است که به شما این امکان را می‌دهد تا با توجه به شرایط خود برای مدتی مشخص در کشور مقصد بمانید و باید به طور مرتب تمدید گردد تا معتبر بماند. اقامت موقت اغلب به شما این امکان را می‌دهد که در هر زمان وارد کشور شوید، ملک بخرید، بیمه درمانی دریافت کنید و فرزندان خود را در مدرسه ثبت نام نمایید.

زمانی که فرد مجوز اقامت موقت یک کشور را به دست می آورد می تواند برای مدت یک تا پنج سال که البته میزان دقیق آن با شرایط و قوانین آن کشور سنجیده می شود، در آن کشور سکونت کند و همچنین می تواند به شهر های دیگر آن کشور نیز برود.

اگر مجوز اقامت موقت در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا را دارا باشید، می‌توانید هر شش ماه یکبار تا 90 روز بدون ویزا از سایر کشورهای شنگن  (اتحادیه اروپا) بازدید کنید. اجازه اقامت در هر کشوری شرایط مختص به خود را دارد. این نوع اقامت برای زمانی است که مجوز شما برای مدت زمان مشخصی به عنوان مثال، 1 سال یا 2 سال اعتبار داشته باشد.

بیان این نکته ضروری است که فردی که جواز ورود و اقامت موقت یک کشور را کسب می کند برای خروج از کشور خود و وارد شدن به آن کشور به پاسپورت یا گذرنامه کشورش احتیاج دارد.

 

dornamigration درنامایگریشن

 

اقامت دائم چیست ؟

مجوز اقامت دائم به شما این امکان را می‌دهد که برای مدتی بی‌پایان در این کشور بمانید. تفاوت عمده بین اقامت موقت و دائم در این مدت زمان آن است. برای اقامت دائم یا PR یک کشور، باید مقیم قانونی آن کشور باشید، حتی اگر شهروند آن کشور نباشید. صرف نظر از اینکه شهروند هستید یا نه، شما حق قانونی اقامت دائم در کشور را دارید. به عبارتی دیگر، مقیم دائم به معنای داشتن اقامت دائم و همیشگی است.

اقامت دائم را می‌توان در عمل در تمام کشورهای اتحادیه اروپا با اقامت قانونی در این کشور به مدت پنج یا هفت سال به دست آورد.

هنگامی‌که اجازه اقامت دائم را دریافت کردید تقریباً از امتیازات مشابه شهروندان برخوردار هستند. شما می‌توانید به راحتی زندگی، کار و تجارت کنید و از امتیازاتی مانند تحصیل رایگان برای فرزندان خود بهره‌مند شوید. بزرگترین محدودیت این است که شما نمی‌توانید رای دهید یا پست دولتی داشته باشید.

داشتن مجوز اقامت دائم به اندازه داشتن شهروندی یک کشور، مزایا و حقوق نخواهد داشت. با این وجود، مزایای بسیاری با دریافت اقامت دائم نصیب فرد خواهند شد. افرادی که اقامت دائم دارند، می‌توانند حامی مالی اعضای خانواده ازجمله همسر و فرزندان مجرد خود برای مهاجرت به کشوری که در آن اقامت دارند، باشند. همچنین حقوقی مانند امکان کار و تحصیل در شاخه‌های خاص یا سفر بدون ویزا به کشورهای دیگر نیز برای دارندگان اقامت دائم وجود دارد.

برای احراز اقامت دائم شرایطی وجود دارد که عبارتند از:

  • داشتن مکانی برای اقامت
  • داشتن شغل برای تأمین هزینه‌های خود و خانواده
  • بیمه درمانی یا گذراندن معاینه پزشکی
  • فارغ از هرگونه جرم جنایی
  • تسلط به زبان
  • آزمون ادغام در جامعه

 

شهروندی چیست ؟

شهروند بودن یک رابطه سیاسی و حقوقی است که شخص را عضوی از یک کشور می‌کند به عبارتی دیگر شهروند عضو قانونی یک کشور است. به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک شهروند از یک کشور به کشوری دیگر متفاوت خواهد بود. زمانی که از شهروند و حقوق شهروندی سخن به میان می آید، منظور از یک شهروند، با تمام امکانات و حقوق شهروندی است.  این شهروند به عنوان یک عضو رسمی کشور، ایالت یا شهر شناخته می شود و دارای امتیازاتی همچون پاسپورت، حق رای و غیره نیز است.

برای دریافت تابعیت یک کشور معمولا باید ابتدا اقامت آن کشور را دریافت کرد، البته در موارد خاصی برای دریافت تابعیت بدون اقامت نیز وجود دارد.

از حقوق شهروندی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک شهروند می‌تواند واجد شرایط دریافت پاسپورت کشوری که در آن ساکن است شود. بسیاری از کشورها اجازه سفر بدون ویزا را برای افرادی که امتیاز شهروندی را دریافت کرده‌اند، ارائه می‌دهند.
  • یک شهروند می‌تواند در هر زمان که بخواهد، کشوری که در آن اقامت دارد را ترک یا وارد کند و هیچ محدودیتی برای مدت زمانی که در خارج از آن کشور است، ندارد.
  • شهروندان حق رای در انتخابات را کسب می کنند حتی می توانند نامزد انتخاباتی شوند. در مشاغل دولتی اشتغال داشته باشند و در هیئت‌منصفه حضور داشته باشند. بسیاری از کمک‌های مالی، بورسیه‌ها و مزایای دولتی فقط برای شهروندان در دسترس هستند.
  • شهروندان واجد شرایط دریافت مجوز امنیتی ویژه موردنیاز برای برخی مشاغل می‌باشند.
  • به عنوان یک شهروند، افراد می‌توانند برای مهاجرت برخی از اقوام خود به کشوری که در آن اقامت دارند، درخواست دهند.
  • شهروندان را نمی‌توان از کشوری که در آن اقامت دارند، اخراج کرد. مگر اینکه برای دریافت اقامت دائم یا شهروندی خود مرتکب کلاه‌برداری یا اظهارات نادرست شده باشند.

 

شهروندی با citizenship با درنامایگریشن

 

تفاوت شهروندی و اقامت

کسی که اقامت یک کشور را دریافت کند تمام حقوق یک شهروند را در آن کشور نخواهد داشت و در زمینه های مختلف از جمله تجارت، امور اداری، حق رأی دادن و .. محدودیت هایی دارند.

در حالی که با اخذ حق شهروندی فرد دارای تمام حق و حقوقی می شوند که یک شهروند بومی آن کشور دارد. با این حال در کشور ایران فرد حتی اگر تابعیت را نیز به دست آورند باز هم از یکسری حقوق حروم است مثل رسیدن به مقامات عالیه ی لشکری و کشوری.

به دیگر بیان اقامت و تابعیت هم از لحاظ لغوی و هم از لحاظ ماهیت با هم متفاوت هستند زیرا اقامت به این معنا است که فرد در محل خاصی سکونت داشته باشد. مثلا یک فرد می تواند برای ادامه تحصیل به یک کشوری رفته و در آن جا سکونت داشته باشد، در این فرض فرد اقامت آن کشور را دارد اما به واسطه ی این اقامت همان گونه که بیان کردیم از یکسری حقوق محروم است، از جمله خرید ملک، خرید خودرو، دادن رأی و یا مشارکت داشتن در فعالیت های مهم آن کشور.

در صورتی که سابق بر این گفتیم که حق شهروندی بی قید و شرط است و با اخذ آن فرد دیگر شهروند آن کشور محسوب می شود و از تمام حقوق شهروندی در آن کشور به صورت کامل بهره مند می شود.

و البته که تابعیت مدت محدودی ندارد بر عکس اقامت و چنانچه کسی که اقامت یک کشور را داشته باشد و برای مدتی بیشتر از ۶ ماه در آن کشور سکونت نداشته باشد با مشکلاتی مواجه می شود و امکان دارد که حق اقامت خود را از دست بدهد. اما این محدودیت ها در تابعیت وجود ندارد.

اقامت دائم شهروندی
کارت اقامت باید تمدید شود. تابعیت مادام العمر است.
بسته به شرایط و صلاحیت فرزندان شما اعطا می‌شود. تابعیت می‌تواند به فرزندان شما منتقل شود.
قادر به رای دادن یا نامزدی در مناصب دولتی نیست. حق رای و نامزد شدن برای مناصب دولتی
به مجوز اقامت نیاز است. به مجوز اقامت نیاز است.
تابعیت را نمی توان لغو کرد. اقامت دائم را می توان لغو کرد.

 

برای اطلاعات بیشتر به وبسایت https://dornamigration.com/fa

مراجعه کنید

ادرس: نیاوران، اطلس مال، طبقه A۸ واحد ۱۱

ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه 9 تا 17
پنجشنبه 9 تا 13

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.