نریشن چیست؟

0

شاید تا کنون واژه هایی همچون نریشن، نریتور و پادکست را شنیده اید و حتی برای شما این سوال پیش آمده باشه که اصلا پادکست چیست؟ یا نریشن چیست و چه کاربردهایی دارند؟ نریشن یکی از روش های تولید محتوا بوده که در برندسازی و تبلیغات کسب و کارمورد استفاده قرار می گیرد. نریشن به عنوان یک ابزار قدرتمند در جلب توجه و ایجاد ارتباط با مخاطبان به کار می رود.این روش، به عنوان یکی از شیوه های نوآورانه و جذاب در برندسازی شناخته شده است و به دلیل قابلیت تعامل با مخاطبان، محتوای نریشن به سرعت پرطرفدار شد. در ادامه این مقاله اطلاعات بیشتری در خصوص نریشن به شما ارائه خواهیم کرد پس تا پایان همراه ما باشید.

نریشن چیست؟

آشنایی با نریشن

نریشن واژه ای انگلیسی بوده که این روزها به راحتی توانسته در زبان فارسی هم جای بگیرد. نریشن را متن خوانی و به یک عبارت کلی تر گویندگی باید در نظر گرفت. فرقی ندارد که در خصوص چه نوع مطلبی قصد گویندگی دارید و می خواهید یک نریشن را آماده کنید، مهم این است که با قواعد و هنر گویندگی آشنا باشید تا بتوانید همه چیز را در قالب یک صدای جذاب و شیوا به کاربر خود القا کنید. نریشن را باید یکی از حوزه های تخصصی رسانه های دیجیتال بدانیم که با توجه به استقبال خوبی که این روزها از آن شده طرفداران فراوانی دارد و باید اهمیت زیادی به آن داد.

کاربردهای نریشن

در خصوص کاربردهای نریشن می توان موارد زیادی را عنوان کرد. به صورت کلی نریشن در زمینه های مختلفی همچون صداگذاری روی فیلم، انیمیشن و برنامه های رادیویی مورد استفاده قرار می گیرد. نریشن را باید به عنوان یکی از تخصص های فوق العاده دانست که تنها از عهده افرادی که هنر گویندگی را دارند بر می آید. این روزها بیشتر افراد مشغله های کاری زیادی داشته و نمی توانند فرصت زیادی برای مطالعه کتاب را در نظر بگیرند. همین موضوع سبب شده تا کتاب های صوتی فوق العاده ای به بازار عرضه شود و همین را باید یکی از مهم ترین کاربردهای نریشن بدانیم. از دیگر کاربردهایی که می توانیم برای نریشن از آن یاد کنیم موارد زیر هستند:

  • پادکست ها
  • تبلیغات
  • تلفن گویا
  • دوبله
  • صداگذاری
  • مستند

چرا باید از نریشن استفاده کنیم؟

چرا باید از نریشن استفاده کنیم؟

استفاده از نریشن به دلایل زیادی مورد توجه قرار گرفته است. این روزها در فیلم های تبلیغاتی و صنعتی چیزی که اهمیت بسیار زیادی دارد این است که یک متن به شکل گویا بیان شود تا بتواند بیننده را به خود نزدیک کند. تاثیرگذاری صدا بر هیچکس پوشیده نیست و قطعاً شما هم بارها این جمله را شنیده اید که تنها صدا است که می ماند. یک صدای حرفه ای و گرم یک ابزار قدرتمند بوده تا بتواند به محتوای تولیدی جان تازه ای بدهد و آن را در ذهن مخاطب ماندگار کند. صدای مناسب می تواند اثرات زیادی را روی ذهن و مغز مخاطب شما داشته باشد و اطلاعات آن خیلی سریع در ذهن مورد پردازش قرار گیرد.

آیا تاکنون در خصوص فرضیه دو کاناله چیزی شنیده اید؟ فرضیه دو کاناله بر اساس تحقیقاتی که روی آن صورت گرفته تاثیر زیادی بر روند یادگیری خواهد داشت. معمولاً از این فرضیه در محتواهایی با فرمت ویدیویی استفاده می شود. این در حالی است که به صورت متداول در فیلم ها اگر بخواهند یک پیام پیچیده را به کاربر انتقال دهند، زمان کوتاهی را نیاز خواهند داشت؛ از این رو متن و یک صدای مناسب توانسته به آسانی این زمان را به کوتاه ترین حد ممکن خود برساند.

نریتور کیست؟

نریتور به شخصی گفته می شود که نریشن را می خواند. در نگاه اول خواندن متن شاید کار ساده ای به نظر برسد؛ اما این در حالیست که نریتور هم کار سختی را پیش رو دارد؛ زیرا باید بداند با چه سبکی و با چه لحنی کار را اجرا کند تا تاثیر کافی روی مخاطب بگذارد. نریتور مهارت بالایی را باید در بیان جملات داشته باشد، به شکلی که بتواند بدون هیچ مشکلی متن را در اشکال مختلف بیان کند. این افراد برای اینکه بتوانند به این مهارت ها تسلط پیدا کنند، در کلاس های متفاوتی حضور پیدا کرده و با تمرین های متوالی توانسته اند مهارت خود را افزایش دهند.

چطور به یک نریتور موفق تبدیل شویم؟

چطور به یک نریتور موفق تبدیل شویم؟

اگر می خواهید به یک نریتور موفق تبدیل شوید لازم است به موارد زیر توجه داشته باشید و آنها را دنبال کنید تا بتوانید به یکی از نریتورهای حرفه ای در این کار تبدیل شوید:

علاقه و اشتیاق به گویندگی

برای انجام هر کاری داشتن علاقه از ضروریات به حساب می آید. اگر می خواهید در کار نریشن هم بی نقص به نظر آیید، ابتدایی ترین شرط آن داشتن انگیزه و علاقه است. گفته های شما باید به شکلی باشد که یک انرژی خوب و مثبت را به شنونده انتقال دهد. اگر کارتان بدون علاقه انجام شود مخاطبین موضوع را متوجه شده و همین موضوع روی کیفیت نهایی کار اثر منفی دارد.

انتقال احساس به شنونده

در گویندگی شما باید آنقدر مهارت داشته باشید که بتوانید در قالب افراد و شخصیت های مختلف صداهای متنوعی را ایجاد کنید. با توجه به اینکه مخاطب شما را نمی بیند و تنها صدایتان را می شنود لازم است قدرت بیان شما در حالات خشم، شادی، ترس، هیجان، غم و.. کاملاً واضح باشد. باید این احساسات را مخاطب درک کند تا میزان اثرگذاری کار شما مشخص شود.

ادای صحیح کلمات

نریتور باید بتواند تلفظ صحیح کلمات و اسامی را انجام دهد. اسامی شهرها ، اصطلاحات خاص و.. ازمهم ترین موضوعاتی بوده که لازم است تلفظ آنها به درستی انجام شود. برای درست ادا کردن کلمات و واژگان باید چند بار مطلب را روخوانی کنید. اگر در خصوص تلفظ کلمه ای شک دارید، حتماً آن را پرس و جو کنید. در ضمن در حین ادای کلمات هیچ لهجه ای نباید داشته باشید.

 

ریتم نریشن باید چگونه باشد؟

برای اجرای نریشن لازم است، نریتور متن را با یک ریتم مناسب بیان کند تا بتواند مخاطب را تا پایان کار با خود همراه کند. در صورتی که بی توجه بخواهید از متن عبور کنید و آن را خیلی تند یا خیلی آرام بیان کنید احتمالاً مخاطب هیچ توجهی به آن نکرده و به آن کار علاقه ای پیدا نمی کند. برای بیان مطلب لازم است جامعه هدف خود را مورد بررسی قرار دهید به عنوان مثال اگر قصد دارید اهمیت متن را به مخاطب خود منتقل کنید لازم است از یک ریتم تند استفاده کنید؛ اما تمرکزتان را روی آن متن به درستی بگذارید. لحن حماسی، لحن پر انرژی، لحن احساسی، لحن انگیزشی و لحن تبلیغاتی از انواع ریتم هایی هستند که شما می توانید در کار خود از آنها استفاده کنید.

سخن پایانی

نریشن را باید از جمله انواع محتواهای پرتقاضایی بدانیم که این روزها بیشتر افرادی که کسب و کار خود را در دنیای مجازی راه اندازی کرده اند و قصد دارند آن را بیش از پیش رونق دهند، مورد استفاده قرار خواهند داد. البته با توجه به اینکه تولید نریشن یک کار تخصصی محسوب می شود پیشنهاد ما به شما ثبت سفارش از طریق مجموعه کاروکانتنت است. با سفارش نریشن کاروکانتنت بهترین ها را در اختیار شما قرار خواهد داد و با کمک گویندگان حرفه ای که دارد، موجب می شود به اهداف خود در زمانی کوتاه دست پیدا کنید. پس اگر شما هم به دنبال جذب مشتری و افزایش ترافیک سایت خود هستید، همین الان با کارشناسان سایت کاروکانتنت ارتباط برقرار کنید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.