منظور از بازار گاوی و بازار خرسی در دنیای ارز دیجیتال چیست؟

0

در بازارهای مالی از جمله بازار ارز دیجیتال گاها به اصطلاحاتی برخورد می کنیم که کمی عجیب به نظر می رسد. یکی از اصطلاحات رایج در بازارهای مالی بازار گاوی و بازار خرسی  است. در این مقاله میخواهیم به مفهوم و خصوصیات این دو بازار بپردازیم تا بتوانیم آن‌ها را پیش از موعد شناسایی کنیم.ضمنا شما میتوانید برای مشاهده لیست ارز های دیجیتال اینجا کلیک کنید.

 

بازار گاوی چیست؟

به بازاری که در حال صعود است یا انتظار می‌رود صعود کند، اصطلاحا بازار گاوی میگویند. به طور کلی، هنگامی که بازار صعودی است و بیشتر از 20 درصد از پیک خود (پیک 52 هفته‌ اخیر) ریزش یا اصلاح نمیکند، گاوی تلقی می‌شود. در طول یک بازار گاوی، سرمایه گذاران بسیار خوش‌بین هستند. به این شکل از خوش‌بینی، گاوی بودن نیز می‌گویند. وقتی سرمایه‌گذاران ادعا می‌کنند که گاوی هستند، در واقع مطمئن هستند که قیمت یک دارایی در بلندمدت افزایش می‌یابد.

بازار خرسی چیست؟

اصطلاح بازار خرسی از دیدگاه یک صرافی آنلاین معتبر ایرانی برای بازاری به کار می‌رود که نزولی بوده و بیشتر از 20 درصد از پیک خود ریزش کرده است.

در برخی مواقع، بازار گاوی یا خرسی اشاره به یک دارایی یا گروهی از دارایی‌ها دارد، اما در اکثر موارد تمامی بازار مالی را توصیف می‌کند. بازارها می‌توانند تا چندین ماه یا چندین سال به صورت گاوی و خرسی باشند، اما به طور معمول برای این که یک بازار به وضعیت گاوی یا خرسی برسد، باید حداقل 20 درصد تغییر را نسبت به اوج یا فرود اخیر خود تجربه کند.

 

ریشه اصطلاح گاوی و خرسی از کجاست؟

در این رابطه که اصطلاح گاوی و خرسی از کجا آمده است، گمانه‌زنی‌های متفاوتی مطرح است، اما رایج‌ترین آن‌ها این است که این دو اصطلاح بر اساس نوع جنگیدن این دو حیوان نام‌گذاری شده است.

به این صورت که گاو هنگام جنگیدن، همیشه شاخ‌های خود را به‌طرف بالا می‌گیرد و به سمت بالا حمله می‌کند که از همین رو وقتی بازار صعودی است به آن بازار گاوی گفته می‌شود؛ و خرس هنگام جنگیدن همیشه پنجه‌های خود را به سمت پایین می‌گیرد و به سمت پایین حمله می‌کند که از همین رو وقتی بازار نزولی هست اصطلاحا به آن بازار خرسی میگویند.

یک روایت دیگر هم وجود دارد و آن اینکه در گذشته‌های دور عده‌ای دلال پوست خرس را با قیمت روز پیش فروش می‌کردند زیرا پیش‌بینی می‌کردند که در آینده قیمت آن احتمالا کاهش خواهد یافت. سپس زمانی که می‌خواستند پوست خرس را از شکارچیان خریداری کنند مبلغ کمتری پرداخت می‌کردند. در آن زمان به این دلالان، خرسی‌ها گفته می‌شد.

 

سرمایه‌گذاری در بازارهای گاوی و خرسی

از آنجایی که بین بازارهای گاوی و خرسی تفاوت‌های زیادی وجود دارد، نحوه تصمیم‌گیری شما برای سرمایه‌گذاری بسیار متفاوت است. یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در یک بازار گاوی، خرید زودهنگام ارز دیجیتال و فروش آنها قبل از رسیدن به اوج است. اما در بازار خرسی که احتمال ضرر آن بیشتر است، سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال باید با احتیاط زیادی انجام شود، زیرا احتمالاً حداقل در ابتدا متحمل ضرر خواهید شد.

 

نمونه بازار گاوی ارز دیجیتال

بیت کوین در تاریخش تاکنون چندین بازار گاوی را تجربه کرده است که در ادامه به ذکر نمونه می‌پردازیم.

بازار خرسی ارز دیجیتال

بازار گاوی سال 2017 بیت کوین

یکی از معروف‌ترین بازارهای گاوی بیت کوین سال 2017 بود که قیمت BTC و دیگر رمزارزها به طور تصاعدی افزایش یافت.

ناگهان همه در شبکه‌های اجتماعی و سطح اینترنت به صحبت در مورد ارزهای دیجیتال پرداختند و در هر گوشه و کناری صحبت از بیت کوین بود، از وارن بافت گرفته تا بیل گیتس. فومو یا ترس از دست دادن فرصت در بین سرمایه گذاران بسیار شدید بود. صرافی‌های ارزهای دیجیتال شلوغ‌تر از همیشه بودند. در این سال همه خوش‌بینی شدیدی نسبت به آینده ارزهای دیجیتال داشتند. تقریباً هر روز عرضه اولیه‌های (ICO)  جدید راه‌اندازی می‌شدند و همه می‌خواستند با سرمایه‌گذاری در توکن‌های جدید به سرعت ثروتمند شوند. در این سال بود که قیمت بیت کوین از هزار یورو به بیش از شانزده هزار یورو افزایش یافت.

 

چه عواملی باعث ایجاد بازار خرسی ارز دیجیتال می‌شود؟

حجم معاملات پایین: حجم پایین معاملات به این معنی است که مردم به دلیل عدم اطمینان در بازار شروع به نگه داشتن رمزارزهای خود کرده‌اند.

بازار ارزهای دیجیتال

احساسات منفی ناشی از اظهارنظرهای افراد بزرگ: یک نمونه از این زمانی بود که جیمی دیمون، مدیر عامل بانک جی پی مورگان، بیت کوین را در سال 2017 یک کلاهبرداری خواند، درست چند ماه قبل از اینکه قیمت آن به 20000 دلار در هر واحد برسد و سپس به سرعت سقوط کرد.

تلاقی مرگ: تلاقی مرگ یک شاخص تکنیکال است که زمانی اتفاق می‌افتد که میانگین متحرک 50 روزه بیت کوین میانگین متحرک 200 روزه را رو به پایین قطع می‌کند.

عقب افتادگی: زمانی که قیمت بیت کوین در بازار فیوچرز یا آتی کمتر از قیمت بازار نقدی یا اسپات بازار باشد، عقب افتادگی قیمت یا Backwardation رخ می‌دهد.

تغییر نرخ بهره فدرال رزرو: تغییر نرخی که بانک‌ها ذخایر اضافی خود را یک شبه وام می دهند/قرض می‌گیرند.

مداخله نهادهای رگلاتوری: نمونه‌ای از آن محدودیت‌های دولت چین بر استخراج ارز دیجیتال است.

 

خصوصیات بازار خرسی ارز دیجیتال

  • کاهش پایدار قیمت‌ها در یک بازه زمانی طولانی؛
  • عرضه بیشتر از تقاضا است؛
  • عدم اعتماد سرمایه گذاران به بازار؛
  • عدم صحبت (یا صحبت منفی) در مورد ارزهای دیجیتال در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی؛
  • بی‌اعتمادی عمومی به ارزهای دیجیتال در میان اقتصاددانان، تحلیلگران و فعالان سیستم مالی سنتی؛
  • تشکیل سقف‌های پایین‌تر بعد از انتشار اخبار مثبت
  • تشکیل کف‌های پایین‌تر بعد از انتشار اخبار منفی

 

 

چه عواملی باعث آغاز بازار گاوی می‌شود؟

حمایت عوام و رسانه‌های عمومی: برای مثال، بازار گاوی سال ۲۰۱۷ تحت تأثیر افرادی مانند پاریس هیلتون و دی‌جی خالد، و سریال‌هایی مانند بیگ بنگ تئوری بود بودند.

سرمایه‌گذاری سازمانی: یک مثال خوب، سرمایه‌گذاری 650 میلیون دلاری شرکت میکرواستراتژی در بیت (بیش از 70000 BTC) بود.

افزایش خوش‌بینی چهره‌های مالی سنتی: استراتژیست های جی پی مورگان گفتند قیمت بیت کوین می‌تواند تا 146000 دلار افزایش یابد.

رویدادهای منحصربه‌فردی که سیستم مالی سنتی را تهدید می‌کند: برای مثال کرونا، بسیاری از مردم را در میان قرنطینه ناشی از همه‌گیری، به سمت ارزهای دیجیتال سوق داد.

 

خصوصیات بازار گاوی ارز دیجیتال

  • افزایش مداوم قیمت در یک بازه زمانی طولانی؛
  • تقاضای بالا علیرغم عرضه ضعیف؛
  • افزایش اعتماد سرمایه گذاران به بازار؛
  • گرانی پروژه‌های خاص؛
  • صحبت در مورد ارز دیجیتال در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی؛
  • علاقه عمومی به ارزهای دیجیتال در میان افراد مشهور، اینفلوئنسرها.
  • افزایش شدید قیمت‌ها در صورت انتشار اخبار مثبت؛
  • کاهش جزئی قیمت در صورت انتشار اخبار منفی.

 

جمع بندی

در این مقاله با مفهوم بازار گاوی و بازار خرسی و خصوصیات این دو در بازار ارز دیجیتال آشنا شدیم. تشخیص صعودی یا نزولی بودن بازار در ارز دیجیتال، بسیار مهم است چرا که به شما کمک می‌کند تصمیم درست در مورد خرید و فروش به موقع داشته باشید. در اینجا ما به برخی ویژگی‌های این روندها پرداختیم تا به تصمیم‌گیری شما کمک کنیم. در آخر باید گفت که بازار ارزهای دیجیتال به نسبت بازار سهام سرمایه‌گذاران کمتری دارد و پرنوسان‌تر است، بنابراین هنگام سرمایه‌گذاری و خرید و فروش در بازارهای گاوی و خرسی باید دقت زیادی داشته باشیم.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.