7 ایراد اصلی در تعمیرات تابلو روان

0

تعمیر تابلو روان یا تعمیر تلویزیون شهری یک مشکل عمده برای تمام مشاغل به حساب می آید. تابلو های روان در هر کسب و کاری نقش مهمی در بازاریابی و درآمد دارند. از این رو خاموش شدن تابلو روان و یا مشکلاتی نظیر چشمک زدن تابلو روان میتواند درآمد هر مجموعه ای را به خطر بیاندازد. در مطالب قبلی نحوه تعمیر آنتن مرکزی را بررسی کردیم حال امروز تصمیم گرفتیم تا تمام مشکلات تابلو روان و ایرادات اصلی آن را با یکدیگر بررسی نماییم.

نگاهی بر ایرادات اصلی تابلو روان

یک تابلو روان از مجموعه ترانس و ماژول و مین برد تشکیل شده است. که هرکدام وظایفی را برعهده دارد. مجموعه ترانس و مین برد و ماژول با یکدیگر یک تلویزیون را تشکیل میدهد که این تلویزیون شهری قابلیت پخش تمام متون همراه با افکت را دارد. اما جهت تعمیر یک تابلو روان یا تلویزیون شهری چه نکاتی را باید بدانیم؟  در این مطلب تمام مشکلات تابلو روان را به صورت زیر دسته بندی میکنیم:

  • تابلو روان روشن نمیشود
  • تابلو روان چشمک میزند
  • قسمتی از تابلو روان خاموش است
  • کل تابلو روان خاموش است

نحوه کارکلرد تابلو روان قبل تعمیر

همانطور که میدانیم یک تابلو روان تشکیل شده است از ترانس و ماژولها که همان LED ها هستند و یک مین برد که وظیفه کنترل این الای دی ها را بر عهده دارد. اما این که چه رابطه ای بین این قطعات وجود دارد، میتواند در تعمیر یک تابلو روان بسیار کمک کند. پس به طور کلی تابلو روان تشکیل شده است از :

  • مین برد یا کنترلر تابلو روان
  • ترانس ها
  • ماژول ها
  • کابل های رابط

کاربرد مین برد تابلو روان

مین برد همان کنترل کننده اصلی ال ای دی ها میباشد. در تعمیر یک تابلو روانی که به هیچ عنوان روشن نمیشود و یا نوشته ها به اشتباه نمایش داده میشوند بسیار کاربرد دارد. کنترل کننده در واقع یک مین برد اصلی دارای پردازشگر است که وظیفه ارسال فرمان منفی به ال ای دی ها را دارد. در صورت نرسیده ولتاز کافی برای کارکرد این قطعه اصلی میتواند به درستی کار نکند.

کارایی ماژول در تعمیر تابلو روان

همانطور که میدانیم یک ماژول تشکیل شده است از تعدادی LED که به صورت سری موازی در مدار قرار گرفتهخ اند و توسط یک آی سی کنترل میشوند. این ماژول ها معمولا در سایز های 32*16  در بازار ایران موجود می باشند. یک ماژول یک آی سی برای کنترل ورودی و یک آی سی برای کنترل خروجی دارد و در صورت خرابی هرکدام ال ای دی های بعدی یا همان ماژول های بعدی خاموش یا خراب می شوند. برای تعمیر این گونه از تابلو روان ها بهتر است به طور کلی ماژول تعویض گردد.

یک مازول می تواند تک رنگ یا چند رنگ و یا فول کالر به معنی تمام رنگ باشد. پس در خرید ماژول تابلو روان باید به همین نکته توجه نمود.

کارایی ترانس در عیب یابی تابلو روان

در عیب یابی یک تابلو روان ترانس همان عامل مهم برای روشن شدن ماژول ها و مین برد می باشد. ترانس در صورت خرابی می تواند کل تابلو و یا قسمتی از تابلو روان را خاموش کند. در صورت خاموشی قسمتی از تابلو روان خود و یا کل تابلو روان خود باید در ابتدا ولتاژ کامل تابلو توسط ولتمتر گرفته شود.

تعمیر روشن نشدن تابلو روان

در تعمیر روشن نشدن تابلو روان یعنی نداشتن برق مورد نیاز برای کارکرد تابلو روان یا ماژول ها و مین برد. پس در این صورت باید تمام موارد زیر چک گردد.

  1. برق ورودی 220 ولت شهری متناوب به ترانس ها بررسی گردد
  2. خروجی ترانس ها باید ولتاژی معادل 5 ولت مستقیم داشته باشند که در صورت نوسان یا نداشتن آن ترانس تعویض میگردد.
  3. برق ورودی به مین برد را بررسی کنید. چراکه در صورت نرسیدن برق ورودی به مین برد هیچ نوشته ای نخواهیم داشت.

تعمیر ترانس تابلو روان

تعمیر چشمک زدن تابلو روان

چشمک زدن تابلو روان به معنای رسیدن ولتاژ نامناسب به مین برد و یا ماژول ها می باشد. باید در ابتدا تمامی ترانس ها را چک نماییم تا ولتاژ تابلو روان را دچار نوسان نکرده باشد. از این رو بهترین راه طی کردن موارد زیر می باشد.

  1. کلیه ترانس ها ولتاژگیری شود.
  2. کابل خروجی از ترانس ها چک شود.
  3. مین برد تابلو روان کاملا از برد جدا شود. درصورت درست شدن چشمک تابلو روان مین برد باید تعمیر و یا تعویض گردد. میتوانید جهت تعمیرات برد از شرکت سریر تصویر کمک بگیرید.

قسمتی از تابلو روان خاموش است

در این مورد بهتر است بدانیم که خاموشی قسمتی از تابلو روان کار را برای ما بسیار راحت تر میکند. چون در این صورت امکان خرابی مین برد تقریبا به صفر میرسد. پس بهتر است جهت تعمیر تابلو روان خود موارد زیر را چک نمایید.

  1. ترانس همان قسمت از تابلو روان که روشن نمیشود را تست نمایید. این ولتاژ باید مقدار 5 ولت مستقیم را نشان دهد.
  2. خروجی مین برد به همان خط را جدا نموده و به خط دیگری بر رویس مین برد متصل کنید. در صورت روشن شدن خط مین برد شما یک خروجی سوخته دارد(10% احتمال خرابی)
  3. کابل های رابط از همان قسمتی از تابلو که قطع است میتواند دچار قطعی و یا اتصالی شوند. پس کابل های رابط را جا به جا کنید تا از صحت آنها مطمعن شوید.

تعمیرات ماژول تابلو روان

کل تابلو روان خاموش است

خاموشی در کل تابلو روان بسیار راحت بوده و دیگر نیازی به تعمیرات تخصصی نخواهد داشت. در ابتدا موارد زیر را چک نمایید.

  1. برق ورودی تابلو روان را چک نمایید این مقدار باید ولتاژ 220 ولت متناوب را داشته باشد.
  2. برق خروجی ترانس ها را چک نمایید باید مقدار 5 ولت مستقیم را داشته باشد.
  3. مین برد را تعویض نمایید . چون در صورت چک کردن موارد بالا مشکل از مین برد تابلو روان خواهد بود.

نتیجه گیری

تابلو روان ها بسته به نوع ماژول از فول کالر تا تک رنگ مورد ارزیابی قرار میگیرند. اما در تعمیر یک تابلو روان به این نکته توجه داشته باشید که تعمیرات غیر اصولی تابلو روان ضرر و زیان بسیاری را برای شما رقم خواهد زد. چراکه تابلو های روان معمولا جهت دید بیشتر بر روی ارتفاع قرار میگیرند که این امر برای تعمیرات هزینه بسیاری را خواهد داشت. پس باید به گونه ای تعمیر شود تا دیگر هزینه جداسازی و نصب نداشته باشد. استفاده از شرکتها در این زمینه بسیار بهتر از اعتماد به شخص است. شرکتهای زیادی در این زمینه فعالیت میکنند که میتوان از شرکت سریر تصویر در این میان به عنوان یک مرکز تخصصی تعمیرات الکترونیک نام برد.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.