چسب هبلکس چیست؟ و با ملات هبلکس چه تفاوتی دارد؟

0

متریال های مدرن به ملات مدرن و با کیفیت نیاز دارند؛ درست به مانند بلوک هبلکس. بلوک های هبلکسی یکی از متریال های مدرن در ساختمان سازی هستند و برای آنکه آنها را به هم بچسبانند، از ملاتی جدید به نام ملات هبلکس استفاده می کنند. با ما همراه باشید تا در مورد مزیت ها، میزان مصرف و ضخامت و همین قیمت و نحوه خرید آن نکاتی را بیان کنیم.

 

چسب هبلکس (چسب بلوک هبلکس) چیست؟

بلوک هایی که از جنس هبلکس هستند و به آنها بلوک اتوکلاو شده هم می گویند را نمی توان به کمک ملات هایی مانند ماسه و سیمان در کنار هم قرار داد. به خاطر مواد اولیه خاصی که در ساخت این نوع بلوک ها به کار برده شده است، ماسه و سیمان نمی تواند آنها را در کنار هم نگه دارد. در این مواقع، از ملات هبلکس استفاده می کنند.

ملات هبلکس که همان چسب بلوک هبلکس است، یک نوع پودر آماده است که به صورت خشک به فروش می رود. در تولید این نوع چسب از سیمان، نوعی چسب پلیمری و همین طور ماسه ریزدانه استفاده می کنند.

بیشترین ماده ای که در ترکیب این چسب به کار برده شده، ماسه است. ماسه، خاصیت پرکنندگی داشته و برای آنکه حجم چسب افزایش پیدا کند به کار برده می شود.

چسب پلیمری را نیز برای آنکه آب به کار برده شده در ساخت ملات هبلکس توسط بلوک جذب نشود، به ترکیبات اضافه می شود. اگر آب چسب توسط بلوک ها جذب شود، میزان چسبندگی آن به شدت کاهش پیدا می کند. سیمان را هم برای افزایش مقاومت فشاری، افزایش استحکام و افزایش چسبندگی بلوک استفاده می کنند. خرید چسب هبلکس در کیسه های 25 کیلوگرمی امکان پذیر است.

نکته ای که ذکر آن لازم و ضروری به نظر می رسد این است که طبق نظر سنجی انجام شده توسط فارس، ایلنا و مشرق، چسب هبلکس شرکت سورنا کیفیت بالایی داشته و گزینه بسیار خوبی برای چسباندن بلوک های هبلکسی به شمار می رود.

 

چسب هبلکس سورنا هبلکس

از معایب چسب هبلکس و مزایای چسب هبلکس چه می دانید؟

حال که با ترکیبات به کار برده شده در ساخت چسب هبلکس آشنا شدید، خوب است در مورد معایب و مزایای این ملات نیز چند نکته بسیار مهم را مطرح کنیم.

1- معایب

  • یکی از مهم ترین معایب این چسب، پایین بودن مقاومت و چسبندگی آن تا قبل از خشک شدن است. از موقعی که چسب روی سطح بلوک هبلکس چسبانده می شود، باید 24 ساعت زمان بگذرد. تا قبل از خشک شدن کامل چسب، باید با احتیاط کامل با بلوک های اتوکلاو چیده شده رفتار کرد.
  • یکی از عیب هایی که به بلوک های هبلکسی می گیرند، شکننده بودن آنهاست؛ متاسفانه ملات هبلکس در بهبود این عیب، خاصیتی از خود نشان نمی دهد.
  • در مناطقی که دمای هوا زیر 10درجه سانتی گراد است، از این چسب نمی توان استفاده کرد. در مناطق سرد، چسب هبلکسی در اثر سرما خشک شده و خاصیت چسبندگی آن به شدت کم می شود. اگر قرار است از این چسب در مناطق سرد استفاده شود، بهتر است از آب گرم برای آماده سازی آن استفاده کرد.

2- مزایا

  • در جایی که شرایط برای تولید و ساخت این چسب فراهم است، بلوک های هبلکسی به کمک این ملات به خوبی به هم چسبانده می شوند.
  • از دیگر مزیت های بسیار مهم این چسب می توان به بالا بودن مقاومت آن اشاره کرد. ملات هبلکسی در برابر ضربه مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.
  • در مقایسه با خرید برخی ملات های مورد استفاده در صنعت ساختمان، تهیه و خرید چسب هبلکس، مقرون به صرفه تر خواهد بود. این موضوع، تاثیر قابل ملاحظه ای بر کاهش هزینه تمام شده پروژه خواهد داشت.
  • از دیگر مزیت هایی که آن نیز بی تاثیر بر افزایش محبوبیت چسب هبلکسی نبوده است، سادگی و سهولت در زمان آماده سازی و اجرای چسب است.
  • چسب های هبلکسی در مقابل رطوبت عایق های بسیار خوبی هستند.
  • یکی از دلایلی که باعث می شود بلوک های هبلکسی عایق های خوبی باشند، استفاده از همین ملات خاص و متفاوت است.
  • چسب مخصوص بلوک هبلکس از مقاومت خوبی در برابر آتش برخوردار است.
  • افزایش ایمنی ساختمان از دیگر مزیت های این نوع ملات است.

چسب هبلکس خاکستری و سفید

ضخامت چسب هبلکس (ملات هبلکس) چقدر باید باشد؟

موضوع دیگری که می بایست در مورد آن صحبت کرد، ضخامت چسب هبلکس است. اولا که باید بدانید برای قرار دادن چسب های هبلکس، از ابزار مخصوص، مانند ملاقه دستی دندانه دار و کاردک شانه ای استفاده می کنند. ملاقه دستی برای حمل و ریختن چسب هبلکس روی سطح بلوک استفاده می شود و از کاردک شانه ای نیز برای پخش کردن ملات روی سطح بلوک استفاده می کنند. از آنجایی که در چسب و بلوک aac، ماده ای به نام سیلیس به کار برده شده است و این ماده، چسبندگی بلوک و چسب را به شدت افزایش می دهد، نیازی نیست بیش از مقدار بیان شده، ملات هبلکس روی سطح بلوک قرار داده شود.

یکی از مهم ترین مراحل اجرای پروژه های عمرانی بزرگ، تعیین هزینه تمام شده پروژه است. در پروژه هایی که قرار است از بلوک های هبلکسی استفاده شود، هزینه ی صرف شده برای خرید چسب هبلکس نیز باید در نظر گرفته شود. برای آنکه خرید این چسب با مناسب ترین قیمت همراه شود بهتر است میزان دقیق مصرف چسب در همان ابتدا مشخص شده و سپس برای تهیه آن اقدام کرد. خرید به صورت عمده تاثیر خوبی بر کاهش هزینه خرید این چسب دارد.

قیمت چسب هبلکس چقدر است؟ برای خرید چسب هبلکس چه کنیم؟

در زمان خرید چسب هبلکس نباید انتظار داشته باشید که یک قیمت ثابت مشاهده کنید. کیفیت چسب و همین طور، برندی که آن را تولید کرده است، از جمله عوامل تاثیر گذار بر قیمت چسب هبلکس به شمار می رود.

توصیه می کنیم برای اجرای پروژه هایی که قرار است از بلوک هبلکس در آنها استفاده شود، تولیدکنندگانی شناسایی شوند که قادرند چسب هبلکس را با مناسب ترین قیمت به شما بفروشند. از جمله فروشندگان مطرح و برتر ملات هبلکس در کشور می توانیم به سورنا هبلکس اشاره کنیم. بهترین و با کیفیت ترین نوع چسب، در انحصار این برند قرار دارد.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.