علت بیقراری نوزاد بعد از ختنه و راه حل آن

0

ختنه نوزاد یک عمل جراحی سخت و حساس است که نیاز به مراقبت دارد. نوزاد در این شرایط بیقراری می‌کند و شما باید تا بهبودی کامل موضع جراحی شده را مدام ضدعفونی کنید. والدین نگران اغلب به دنبال راهی هستند تا این بیقراری و گریه کودک را کاهش دهند. درد و سوزش خصوصا هنگام ادرار کردن نوزاد را اذیت می‌کند که کاملا طبیعی است و والدین می‌توانند به کمک داروهایی که پزشک متخصص تجویز کرده این بیقراری را کمتر کنند.

پس از اینکه فرزند پسر به دنیا می‌آید، والدین آن با چالش‌های مرتبط با ختنه نمودن آن مواجه هستند و همواره برایشان سوال است که چه زمانی باید فرزند خود را ختنه کنند؟ یا اینکه ویژگی بهترین دکتر ختنه برای ختنه نمودن پسر چیست؟ به طور کلی ختنه نمودن پسر یکی از متداول‌ترین جراحی‌هایی محسوب می‌شود که برای هر پسری انجام می‌شود.

علت بیقراری نوزاد بعد از ختنه

بیقراری نوزاد بعد از ختنه به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و در برخی موارد کاملا طبیعی است. شایع‌ترین دلیل این بیقراری قرمزی و تورم و زخم اطراف آلت است که وقتی ادرار گرم روی آن قرار می‌گیرد درد و سوزش شدیدی دارد که برای نوزاد قابل تحمل است و او این سوزش را با گریه کردن به والدین نشان می‌دهد. ناآرامی و بیقراری در ۲۴ ساعت اول به اوج خود می‌رسد و وظیفه والدین این است که داروهای آرام‌بخش توصیه شده استفاده کنند. حذف شدن پوست آلت یک تغییر بزرگ در بدن نوزاد است و تا بهبودی کامل این شرایط ادامه دارد.

گاهی علت این درد و بیقراری کشیدگی حلقه و قرار گرفتن آن در جای نامناسب است که مانع از دفع ادرار می‌شود و سوزش را بیشتر می‌کند‌. اگر بهبودی بعد از ۲۴ ساعت حاصل نشد باید پزشک نوزاد را معاینه کند. گرفتگی مجاری ادراری به دلیل عمل نادرست هم می‌تواند دلیل دیگر این بیقراری باشد که در چنین شرایطی باید چسبندگی و تنگی مجرا برطرف شود. اگر زخم و جراحت دور آلت زیاد باشد این بیقراری شدت بیشتری پیدا می‌کند و نیاز به مراقبت بیشتر دارد.

نوزادان بعد از ختنه تحریک‌پذیر و حساس می‌شوند و خلق و خوی آنها بهم می‌ریزد، پس بهتر است در این شرایط صبور باشید. به دلیل درد و سوزش خواب و خوراک آنها کم می‌شود و این می‌تواند بیقراری و ناآرامی آنها را افزایش دهد. والدینی که به مراقبت‌های بعد از ختنه توجه نمی‌کنند، قطعا در شرایط سخت‌تری قرار می‌گیرند. پوشک کردن نوزاد می‌تواند تورم و سوزش را بیشتر کند‌. کودکانی که دچار بیماری خاص هستند ممکن است بیقراری بیشتری از خود نشان دهند. والدین باید در این شرایط آمادگی لازم را داشته باشند.

مطالعه پیشنهادی: عوارض ختنه نکردن | اگر ختنه نکنیم چه میشود؟

راه‌حل‌های مناسب برای بیقراری نوزاد بعد از ختنه

چون نگرانی والدین بعد از ختنه نوزاد زیاد است پزشکان همیشه راه‌حل‌های خوبی را ارائه می‌دهند تا بیقراری نوزاد بعد از ختنه کمتر شود. این راهکارهای خوب و مفید عبارتند از:

  • مهمترین راهکار توجه به مراقبت‌های قبل و بعد از ختنه است که می‌تواند در کاهش این بیقراری تاثیر بسزایی داشته باشد.
  • به هیچ وجه از پوشک استفاده نکنید. پوشک با ایجاد رطوبت باعث له شدگی محل زخم و ایجاد عفونت می‌شود.
  • آلت تناسلی نوزاد باید مدام شستشو و ضدعفونی شود. خشک نگه داشتن آن می‌تواند بهبودی را سرعت ببخشد که در این صورت بیقراری نوزاد هم کمتر خواهد شد.
  • به کمک پمادهایی که پزشک تجویز کرده موضع جراحی شده را مدام چرب کنید تا از چسبندگی و تنگی شدن مجاری ادراری جلوگیری شود. آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند مانع از بروز عفونت شوند.
  • از دیگر راه‌حل‌ها می‌توان به استفاده از داروهای مسکن تجویز شده اشاره کرد که نوزاد را آرام می‌کنند‌.
  • بهتر است قبل از جراحی به نوزاد شیر داده شود تا بعد از جراحی به دلیل گرسنگی بیقراری نداشته باشد. بیشتر نوزادان به دلیل درد و سوزش کم اشتها می‌شوند.
  • به هیچ وجه از لباس‌های تنگ استفاده نکنید. لباس‌های سایی بزرگ و نرم و راحت را تن نوزاد کنید.
  • هنگام بغل کردن نوزاد بسیار مراقب باشید تا هیچ گونه فشاری به آلت تناسلی او وارد نشود.
  • پانسمان باید هر روز عوض شد تا زخم عفونت نکند.
  • در روزهای اول به هیج وجه او را حمام نکنید‌

راه‌حل‌های مناسب برای بیقراری نوزاد بعد از ختنه

تاثیر قطره استامینوفن بعد از ختنه نوزاد

استامینوفن یک مسکن قوی برای نوزادان است که پزشک بعد از ختنه آن را تجویز می‌کند. این قطره در کنار تسکین درد می‌تواند مانع از تب نوزاد شود. برای کاهش درد و سوزش و بیقراری نوزاد بهتر است متناسب با وزن و سن او در ساعات مختلف قطره استامینوفن استفاده گردد. اگر کودک دچار تب شده باشد این قطره می‌تواند آن را برطرف کند‌. وقتی دارو را استفاده می‌کنید باید محیطی آرام برای خواب نوزاد فراهم کنید چون قطره خواب‌آور است. بهترین داروی آرام‌بخش برای نوزدان همین محصول است؛ به همین دلیل بیشتر پزشکان بعد از ختنه تن را تجویز می‌کنند‌. استفاده از دارو با دوز مناسب قطعا می‌تواند تاثیر خوبی در کاهش بیقراری نوزاد داشته باشد.

موارد نیازمند مراجعه نوزاد بعد از ختنه به پزشک

زمانی که بیقراری و گریه‌های نوزاد بعد از ۲۴ ساعت هنوز ادامه دارد و در برخی مواقع شدت هم پیدا می‌کند توصیه می‌شود تا شما سریعا نوزاد را نزد پزشک ببرید. مراجعه به پزشک در موارد زیر کاملا صبوری است:

  • اگر لکه‌های زرد رنگ محل زخم بیشتر از حد معمول باشد باید پزشک نوزاد را معاینه کند؛ چون احتمال افزایش ترشحات و عفونت وجود دارد.
  • آلت و بیضه نوزاد دچار ورم و قرمزی شدید شده باشد.
  • نوزاد حداکثر ۲۴ ساعت بعد از ختنه ادرار نکردن باشد.
  • نوزاد در ادرار کردن مشکل داشته و دچار درد و سوزش شدید می‌شود.
  • بیشتر از ۵ روز قرمزی محل ختنه ادامه دارد.
  • ایحاد زخم‌های پوسته پوسته
  • خونریزی زیاد و مداوم می شود.
  • نوک آلت تیره شده و تغییر رنگ می‌دهد.
  • اگر حلقه زودتر یا دیرتر از موعد افتاده باشد.

موارد نیازمند مراجعه نوزاد بعد از ختنه به پزشک

سخن پایانی

ختنه نوزاد با حساسیت بالایی انجام می‌شود؛ به همین دليل والدین باید پزشک متخصص و مجرب را برای اين جراحی انتخاب کنند. کوچکترین سهل‌انگاری می‌تواند سلامت نوزاد را به خطر بیندازد. اگر فرزند پسر دارید و قصد ختنه پسرتون رو دارین ولی پزشک معتمدی نمیشناسین؛ وبسایت هایی همچون پزشکا، پزشکبان، ویکی درمان، پذیرش 24 و topdoctors وجود دارند که برای شما این کار رو کردن و لیستی از بهترین دکتر ختنه ها تهیه کرده اند.

در این وبسایت ها علاوه بر دکترین ختنه، شما لیست دیگر متخصصین و کلینیک ها رو هم میتونین پیدا کنین که از جمله اونها میشه به بهترین دکتر لیپوماتیک، بهترین دکتر پیکرتراشی، بهترین کلینیک لیزر موهای زائد، بهترین کلینیک دندانپزشکی، بهترین متخصص ارتودنسی و …. اشاره کرد.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.