کلود ماینینگ یا استخراج ابری چیست؟ (Cloud Mining)

0

چه روش‌هایی برای استخراج ارزدیجیتال وجود دارد؟

استخراج ابری (cloud mining)، فرآیندی است که در آن افراد بدون داشتن سخت افزار استخراج، میتوانند به استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین به پردازند. در عوض، کاربران میتوانند با اجاره توان عملیاتی از شرکت های سخت‌افزاری به ماینینگ به پردازند. و زمانی که یک بلوک استخراج شد، پاداش‌ بلوک بین کاربر و شرکت اجاره دهنده سخت افزار تقسیم می‌شود.

کلود ماینینگ یا استخراج ابری چیست؟ (Cloud Mining)

استخراج ابری چیست؟

استخراج ابری (cloud mining)، فرآیندی است که در آن افراد بدون داشتن سخت افزار استخراج، میتوانند به استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین BTC به پردازند. در عوض، کاربران میتوانند با اجاره توان عملیاتی از شرکت های سخت‌افزاری به ماینینگ به پردازند. و زمانی که یک بلوک استخراج شد، پاداش‌ بلوک بین کاربر و شرکت اجاره دهنده سخت افزار تقسیم می‌شود.

اصطلاح «استخراج ابری» از مفهوم رایانش ابری گرفته شده است که به استفاده از سرویس های محاسباتی (مانند سرورها) برای ذخیره و پردازش داده ها به جای یک سرور محلی، اشاره دارد.

به همین ترتیب، استخراج ابری به کاربران امکان می دهد سهمی از توان عملیاتی شرکت های استخراج ابری را اجاره کنند. استخراج “در فضای ابری” به جای رایانه شخصی شما انجام می شود.

 

چه روش‌هایی برای استخراج ارزدیجیتال وجود دارد؟

برای درک این مفهوم، باید روش‌های مختلف استخراج ارزدیجیتال را بررسی کنید.

در ادامه مطلب، سایر روش های موجود برای استخراج ارزهای دیجیتال را بررسی خواهیم کرد:

استخراج انفرادی

استخراج انفرادی یا Solo Mining اولین روش استخراج ارزدیجیتال بوده است. در استخراج انفرادی، ماینر عملیات استخراج را به تنهایی انجام می دهد که با توجه به ارز دیجیتالی که استخراج میکند، به سرمایه قابل توجهی برای تهیه سخت افزار مورد نیاز احتیاج دارد. اگر یک بلوک با موفقیت استخراج شود، ماینر کل پاداش بلوک و کارمزد تراکنش را دریافت می کند. با این حال، به دلیل افزایش مشکل در استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، شانس استخراج موفقیت آمیز یک بلوک توسط یک ماینر انفرادی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

استخرهای استخراج

با سخت تر شدن فرایند استخراج، استخراج کنندگان تصمیم گرفتند منابع محاسباتی خود را با یکدیگر ادغام کنند تا شانس خود را برای استخراج موفقیت آمیز یک بلوک افزایش دهند.

به این عملیات، استخر استخراج یا mining pool گفته میشود. ماینرها در یک استخر، قدرت هش خود را برای حل سریع‌تر مشکل محاسباتی به اشتراک می‌گذارند و هنگامی که یک بلوک استخراج می‌شود، پاداش را بر اساس میزان قدرت محاسباتی هر کدام تقسیم می‌کنند.

استخراج اسیک

ASIC مخفف Application-Specific Integrated Circuit است.  اسیک ها سیستم های سخت افزاری هستند که مخصوص استخراج ارزهای دیجیتال خاص طراحی شده اند. دستگاه های اسیک بسیار کارآمد هستند اما همچنین از قیمت بالایی برخوردار هستند و اغلب در عملیات های استخراج حرفه ای استفاده می شوند. آنها را می توان در استخراج انفرادی یا در استخرهای ماینینگ نیز استفاده کرد.

استخراج GPU/CPU

برخی از ارزهای دیجیتال را می توان با یک CPU معمولی (واحد پردازش مرکزی) یا GPU (واحد پردازش گرافیکی) استخراج کرد. در ابتدا برای استخراج بیت کوین از این رو.ش استفاده میشد. با این حال، با افزایش سختی، استخراج GPU و CPU تا حد زیادی برای بیت کوین ناکارآمد شده است، اما همچنان برای برخی دیگر از ارزهای دیجیتال استفاده می شود.

اثربخشی و سودآوری این روش‌ها بسته به ارز دیجیتال، سخت‌افزار مورد استفاده، هزینه برق و مشکل فعلی شبکه و سایر عوامل می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

استخراج ابری چگونه کار میکند؟

استخراج ابری با اجازه دادن به افراد برای اجاره یا خرید قدرت محاسباتی مرکز داده ای که برای استخراج ارزهای دیجیتال راه اندازی شده است، کار می کند.

در ادامه فرآیند استخراج ابری را شرح داده ایم:

بیشتر بدانید:https://nipoto.com/tether

قدم اول: انتخاب یک شرکت استخراج ابری

اولین قدم انتخاب یک شرکت معتبر استخراج ابری است. در انتخاب شرکت تحقیقات دقیق و جدی انجام دهید زیرا متأسفانه کلاهبرداری های زیادی در فضای استخراج ابری وجود دارد.

قدم دوم: انتخاب یک بسته مناسب

ارائه دهندگان استخراج ابری اغلب بسته های مختلفی را بر اساس مدت زمان و میزان قدرت محاسباتی مورد نیاز ارائه می دهند. هرچه قدرت بیشتری اجاره کنید، بازدهی بالقوه شما بیشتر می شود. البته قدرت بیشتر شامل هزینه بیشتری نیز میشود.

قدم سوم: انتخاب یک استخر استخراج

برخی از شرکت‌های استخراج ابری به کاربران اجازه میدهند استخر ماینینگ دلخواه خود را انتخاب کنند.

قدم چهارم: پرداخت هزینه سرویس

پس از انتخاب بسته، باید هزینه خدمات را پرداخت کنید. برای پرداخت معمولا از ارزهای دیجیتال استفاده می شود، اگرچه ممکن است برخی از شرکت ها ارز فیات را نیز بپذیرند.

قدم پنجم: شروع فرآیند استخراج

پس از پرداخت، سرویس استخراج ابری، سخت افزار استخراج را راه اندازی می کند و فرآیند استخراج را آغاز می کند.

قدم ششم: دریافت پاداش استخراج

پاداش‌های حاصل از عملیات استخراج، بر اساس میزان قدرت پردازشی که دارند، بین کاربران تقسیم می‌شود. برای این مرحله باید کیف پولی تنظیم کنید که با ارز دیجیتالی که استخراج می کنید سازگار باشد.

معیار های مفید در استخراج ابری

در مواجه با استخراج ابری، معیارهای مهمی وجود دارد که به شما در درک سودآوری بالقوه و قابلیت اجرایی ویژگی های استخراج ابری کمک میکند.

هش ریت

هش ریت یا نرخ هش نشان‌دهنده سرعت پردازش دستگاه‌های ماینر برای حل کردن معمای استخراج ارزدیجیتال است. هرچه هش ریت بالاتر باشد احتمال یافتن بلوک بلاک چین و دریافت پاداش آن بیشتر میشود.

نرخ هش بر حسب هش در ثانیه (H/s) اندازه‌گیری می‌شود، اما معمولاً در واحدهای بزرگ‌تری مانند کیلوهش (KH/s)، مگاهش (MH/s)، گیگاهش (GH/s)، تراهش (TH/s)، پتاهش (PH/s) و اگزاهش (EH/s) نمایش داده می‌شود.

کیلوهش (KH/s)

یک کیلوهش ۱۰۰۰ (یا ۱۰^۳) هش در ثانیه است.

مگاهش (MH/s)

مگاهش ۱،۰۰۰،۰۰۰ (یا ۱۰^۶) هش در ثانیه است. مگاهش، ۱۰۰۰ برابر یک کیلوهش است.

گیگاهش (GH/s)

یک گیگاهش ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ (یا ۱۰^۹) هش در ثانیه است. گیگاهش، ۱۰۰۰ برابر مگاهش و ۱،۰۰۰،۰۰۰ برابر کیلوهش است.

تراهش (TH/s)

تراهش ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ (یا ۱۰^۱۲) هش در ثانیه است. تراهش، ۱۰۰۰ برابر گیگاهش یا ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ برابر کیلوهش است.

پتا هش (PH/s)

یک پتاهاش ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ (یا ۱۰^۱۵) هش در ثانیه است. این ۱,۰۰۰ برابر ترهاش یا ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ بار در کیلوهاش است.

اگزاهش (EH/s)

یک اگزهاش ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ (یا ۱۰^۱۸) هش در ثانیه است. اگزهاش، ۱۰۰۰ برابر پتاهش یا ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ برابر کیلوهش است.

مصرف انرژی

فرایند استخراج، انرژی زیادی مصرف می کند و پر هزینه است. انرژی مصرف شده، اغلب بر حسب وات اندازه گیری می شود. راندمان راه‌اندازی استخراج، اغلب بر حسب ژول در تراهش (J/TH) اندازه‌گیری می‌شود که نشان می‌دهد سخت‌افزار برای انجام مقدار مشخصی از محاسبات، چقدر انرژی مصرف می‌کند. مقادیر J/TH کمتر بهتر است، زیرا هرچه کمتر باشد نشان میدهد سخت افزار کارآمدتر است.

هزینه هش

هزینه هش، درواقع هزینه ای است که برای هر واحد قدرت ماینینگ می پردازید. این هزینه می تواند برای مقایسه قراردادها یا شرکت های مختلف استخراج ابری مفید باشد.

سختی ماینینگ

سختی ماینینگ تعیین می‌کند که یافتن بلوک بعدی در بلاک چین چقدر سخت است و این سختی با گذشت زمان بسته به تعداد ماینرها تغییر می‌کند. هرچه سختی بیشتر باشد به توان محاسباتی بیشتری برای استخراج همان مقدار ارز دیجیتال نیاز دارید.

پاداش بلوک

پاداش بلوک، به مقدار ارز دیجیتالی گفته میشود که برای استخراج یک بلوک جدید دریافت می کنید. دانستن این موضوع بسیار مهم است زیرا بر درآمد بالقوه شما تأثیر می گذارد. توجه داشته باشید در برخی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، پاداش بلاک هر چهار سال یکبار در رویدادی به نام هاوینگ (halving) نصف می شود.

قیمت ارزدیجیتال

این قیمت فعلی ارز دیجیتالی است که شما استخراج می کنید. این بسیار مهم است زیرا سودآوری استخراج مستقیماً با قیمت ارز دیجیتالی که به عنوان پاداش دریافت می کنید، مرتبط است.

کارمزد استخر

اگر از یک استخر ماینینگ استفاده می کنید، معمولاً باید کارمزد آن را بپردازید. این کارمزد درآمد شما را کاهش می دهد، بنابراین بسیار مهم است نسبت به آن آگاهی کاملی داشته باشید.

درک این معیارها می تواند به شما در تصمیم گیری برای استفاده از استخراج ابری و همچنین در انتخاب قرارداد یا شرکت مناسب شما کمک کند.

در این رابطه بخوانید: درباره بیت کوین و شیوه استخراج آن بیشتر بدانید

مزایای استخراج ابری

استخراج ابری مزایای بسیاری دارد، به ویژه برای افرادی که علاقه مند به استخراج رمزارز هستند اما ممکن است منابع یا تخصص فنی برای راه اندازی عملیات استخراج خود را نداشته باشند.

در ادامه برخی از مزایای استخراج ابری را جمع آوری کرده ایم:

عدم نیاز به دانستن دانش فنی

یکی از مزایای اصلی استخراج ابری این است که نیازی به دانش فنی ندارد. شرکت ماینینگ ابری تمام کار ها را بر عهده دارد.

هزینه سخت افزاری ندارد

سخت افزار ماینینگ قیمت بالایی دارد و به سرعت منسوخ میشود. با استفاده از استخراج ابری و اجاره سخت افزار، هزینه کمتری میپردازید.

بدون گرما و صدا

سخت‌افزار استخراج گرما و سر و صدای زیادی تولید میکند. اگر آن را در خانه خود اجرا کنید دچار مشکل خواهید شد. با استفاده از استخراج ابری، سخت افزار در یک مرکز داده قرار می گیرد، بنابراین با چنین مشکلاتی مواجه نخواهید شد.

درآمد غیرفعال

هنگامی که هزینه قرارداد استخراج ابری خود را پرداخت کردید، شرکت ماینینگ همه چیز را به عهده می گیرد. این شرایط میتواند برایتان درآمد غیرفعال ایجاد کند، زیرا بدون انجام کاری پاداش ارزهای دیجیتال را دریافت خواهید کرد.

 

ریسک های استخراج ابری

پروژه های اسکم و کلاهبرداری

متأسفانه فضای استخراج ابری مملو از کلاهبرداری و تشکیلات جعلی بوده است. برخی از شرکت ها از مشتریان پول گرفته و سپس ناپدید شده اند. بنابراین بسیار مهم است که قبل از پرداخت پول، درباره یک شرکت استخراج ابریبه طور کامل تحقیق کنید.

عدم کنترل

استفاده از استخراج ابری، کنترل فرآیند استخراج را به دست شرکت استخراج ابری میدهد. شرکت استخراج ابری تصمیم می گیرد که کدام ارز دیجیتال را استخراج کنید و چه زمانی بفروشید. اگر شرکت از کار بیفتد، با مشکلات قانونی مواجه شود یا مشکلات فنی داشته باشد، سود شما به خطر می افتد.

شفافیت کمتر

برخی از شرکت‌های استخراج ابری در مورد هزینه‌ها، عملیات استخراج یا سایر جزئیات مهم کاملاً شفاف نیستند که این موضوع می تواند کار شما را در تخمین دقیق سود و خطرات احتمالی دشوارتر کند.

نوسان بازار

قیمت ارزهای دیجیتال دارای نوسان هستند. بنابراین، قیمت ارز دیجیتالی که از استخراج ابری به دست می آورید می تواند به شدت کاهش یابد و بر بازگشت سرمایه شما تأثیر بگذارد.

خطرات قانونی

قانونی بودن فعالیت‌های ماینینگ و ارز دیجیتال می‌تواند بسته به حوزه قضایی متفاوت باشد و ممکن است تغییر کند. مهم است که به قوانین کشور خود و کشوری که شرکت استخراج ابری در آن مستقر است را آگاه باشید تا مرتکب جرمی نشوید.

فراموش نکنید قبل از سرمایه گذاری و استفاده از استخراج ابری، تحقیقات کاملی انجام دهید و با در نظر گرفتن تمام خطرات و مزایا تصمیم گیری کنید.

 

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/what-is-cloud-mining-in-crypto/

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.