امیدواری در زندگی به چه معناست؟ و نشانه‌ی افراد امیدوار چیست؟

0

هنگامی که به دو کلمۀ امید و امیدواری فکر می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که شاید بهترین اتفاقات زندگی ما در زمانی رخ داده‌است که پر از مشغله و فکر بوده‌ایم. ولی در ذهن و قلب خود هیچ‌گاه ناامید نشده‌ایم و همواره به اینکه روز و زمان بهتری می‌رسد اعتقاد قلبی داشته‌ایم. لازم است بدانید امیدوار بودن از ذهن شما سرچشمه می‌گیرد، بنابراین هرچه ذهنی آگاه و روشن داشته باشید، می‌توانید به این باور برسید که هیچ اتفاقی در جهان بدون حکمت و دلیل رخ نمی‌دهد. به این ترتیب بهتر می‌توانید بر این مشکلات فائق آمده و قلب امیدواری در طی مسیر زندگی داشته باشید.

ما در ادامۀ این مطلب قصد داریم به موضوع امیدواری بپردازيم و به شما بگوییم که چگونه می‌توان همیشه امیدوار زندگی کرد. در انتها نیز به وب‌سایت دانشگاه کسب‌ و کار اشاره خواهیم کرد که در این خصوص مطالب ارزشمندی را با کاربران و مخاطبان خود در میان گذاشته است، همچنین اگر به کارآفرینی و موضوعات مرتبط با آن علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم حتما سری به وب‌سایت‌هایی مانند فرچون، فوربز، دانشگاه کسب و کار، بیزینس اینسایدر و هاروارد بیزینس ریویو بزنید و اطلاعات خودتان را در موضوعات کارآفرینی، استارتاپ، سرمایه‌گذاری و توسعه فردی بالا ببرید.

امید به چه معناست؟

امید یعنی باور قلبی داشتن به این موضوع که حتی اگر در بدترین و سخت‌ترین شرایط زندگی هم باشیم، روزی و زمانی از این شرایط خارج شده و بر مشکلات فائق خواهیم شد، بنابراین یک فرد امیدوار شخصیتی دارد که به‌واسطۀ آن می‌تواند در سخت‌ترین مشکلات نیز راه رسیدن به هدفش را پیدا كند.

  • افراد امیدوار چه نشانه‌هایی دارند؟

شاید بسیاری از افراد خودشان را آدم امیدواری بدانند اما در واقعیت این‌گونه نباشد، زیرا آدم امیدوار نشانه‌هایی دارد که بسیاری دیگر از آن بی‌بهره‌اند. ما در این بخش به شما خواهیم گفت که نشانه‌های امیدوار بودن در افراد چگونه است:

  1. افراد امیدوار معمولا زندگی شاد و آرامش‌بخشی دارند و خود را وارد حواشی و دغدغه‌های زندگی نمی‌کنند.
  2. بهتر می‌توانند مسائل و مشکلاتی که برایشان به وجود می‌آید را حل‌و‌فصل کنند. اعتمادبه‌نفس و عزت نفس بالا یکی از نشانه‌های وجود امیدواری در افراد است.
  3. افرادی که امیدواری بیشتری در زندگی دارند، سعی می‌کنند زندگی خود را با یک برنامه‌ریزی حساب‌شده و منظم جلو ببرند.
  4. اين افراد از زندگی خود احساس رضایت دارند و آن را با دیگران مقایسه نمی‌کنند، بنابراین آرامش قلبی و روحی بیشتری دارند.
  5. افراد امیدوار تلاش می‌کنند تا برنامه‌های زندگی آن‌ها ازجمله کار و تفریح و سرگرمی، برنامۀ مدون و منظمی داشته باشد.
  6. ويژگي اميدوار بودن در زندگی افراد سبب می‌شود تا شخص انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد و بتواند در شرایط سخت، تصمیمات درست‌تری را بگيرد.
  7. طبق نظریاتی که در دانشگاه فوق نسبت به مقولۀ امیدواری مطرح شده‌است، فرد امیدوار از ارادۀ کافی برای رسیدن به هدف بهره‌مند است و می‌تواند راه صحیح رسیدن به هدف خود را پیدا كند.
  8. فرد امیدوار در هنگام مواجه شدن با مشکلات، دچار نگرانی اضطراب و احساس شکست نخواهد شد.

  • امیدواری از چه نیرویی نشات می‌گیرد؟

شايان ذکر است که اين ويژگي از نیروی خودآگاهی و شناخت نشات می‌گیرد. افرادی که فلسفۀ زندگی را می‌دانند و معتقدند که این دنیا پوچ و بی‌مفهوم نیست، میزان امیدواری بیشتری دارند. همان‌طور که می‌دانید، همۀ ما ذاتا آدم‌هایی حریص و زیاده‌خواه هستیم و مایلیم همیشه همان‌طور پیش برود که ما انتظار داریم. اما بارها هم پیش آمده‌است که به آنچه می‌خواسته‌ایم رسیده‌ایم. ولی احساس شادی و خوشبختی نداشته‌ایم، بنابراین برای رسیدن به معنای زندگی و رسیدن به آرامش قلبی، با هر آنچه که داریم نیاز است تا چراغ امید را در دل و جان خود روشن نگه داریم به این ترتیب، امیدواری می‌تواند جلوی ازپاافتادن و خسته‌شدن را بگیرد.

اسنایدر تعریف خاصی درمورد امید دارد و آن را یک توانایی برای ساخت مسیرهایی می‌داند که ما را به اهدافمان نزدیک‌تر می‌کند. او معتقد است امیدوار بودن می‌تواند بر جنبه‌‌های مختلف زندگی ازجمله سلامتی، کار و تحصیل اثر بگذارد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، نظریۀ امید اسنایدر در رابطه با امیدوار بودن می‌گوید که یک توانایی است برای آن‌که فرد بتواند در راه‌های جدید قدم بگذارد و به مقصدی مشخص دست یابد.

امیدوار بودن در زندگی از سه مولفۀ مهم اهداف، مسیرها و عاملیت تشکیل شده‌است. تحت این تفکر فرد مسیرهای مختلفی را برای رسیدن به اهدافش در نظر می‌گیرد و از این موضوع آگاه است که شاید مسیری که در پیش دارد مسیر چندان ساده‌ای نباشد. فرد امیدوار پشتکار و همت بالایی در رسیدن به هدف دارد. درنهایت نیز امیدواری سبب می‌شود تا فرد بتواند با انرژی زیاد، به ساخت نقشه‌های جدید بپردازد و موانع پیش‌رو را از میان بردارد.

  • با انجام چه کارهایی می‌توان به امیدواری دست یافت؟

اگر مایلید امید را به قلب خود راه دهید و فردی امیدوار باشید، لازم است یک‌سری از کارها را همیشه انجام دهید:

  1. از سلامتی خود مراقبت کنید.
  2. یک برنامۀ مشخص برای کاهش استرس و اضطراب‌هاي خود داشته باشید.
  3. مدیتیشن و ورزش کنید.
  4. یاد بگیرید که تنفس صحیحی داشته باشید.
  5. به انجام سرگرمی‌ها و تفریحات موردعلاقه‌تان بپردازید و با قدم زدن در آرامش، روی داشته‌هايتان تمرکز کنید.
  6. با افرادی ارتباط داشته باشيد که کمک کنند شما امیدواری بیشتری در زندگی داشته باشید.
  7. احساسات و کارهای روزانه‌تان را بنویسید؛ نوشتن کمک می‌کند تا بتوانید ذهن خود را از افکار منفی خالی کنید.
  8. دیگران را ببخشید و چنانچه کسی به شما بدی کرد، راهی برای جبران اشتباه و تکرار نکردن آن پیش رویش قرار دهید.

جمع‌بندی

در انتها بد نیست به این پرسش پاسخ دهیم که آیا می‌توان نگرش خود را تغییر داد و به فردی امیدوار تبدیل شد؟ شايان ذکر است که خوش‌بینی ارتباط نزدیکی با امیدوار بودن دارد و بدبینی با ناامیدی همراه است. به همین جهت اگر می‌خواهید فرد امیدواری باشید و این امید را در تمامی جهات زندگی خود حفظ کنید، باید سعی کنید ضمن پذیرش حقایق زندگی، فرد خوش‌بینی بوده و مطمئن باشید که با برداشتن قدم‌های صحیح می‌توانید زندگی را به‌سمتی که مایل هستید تغییر دهید.

دانشگاه کسب و کار که در ابتدای این مطلب به آن اشاره کردیم، رسانه‌ای تخصصی در حوزۀ کارآفرینی است که تمامی موضوعات مرتبط با کارآفرینی را پوشش می‌دهد. با مراجعه به این وب‌سایت می‌توانید مطالبی را در خصوص امیدواری و نقش امید در زندگی بخوانید.

 

Businessuni.net استارتاپ

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.