نکات اصلی انتخاب اسم برند چیست؟ گام اول را پرقدرت بردارید

0

همه ما دوست داریم تا بهترین اسم را برای کسب‌وکارمان انتخاب کنیم. اما نکته مهم این است که اسم برند باید دقیقاً همان چیزی باشد که هستیم؛ نه بیشتر و نه کمتر. یعنی اگر مخاطبتان را جوانان پر انرژی تشکیل می‌دهند، اسمی که انتخاب می‌کنید باید انرژیک بودن را به مخاطب منتقل کند. اما چه اسمی برای برندمان انتخاب کنیم؟ از چه روشی برای این کار استفاده کنیم؟ این دوسوالی است که در این صفحه به آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

انتخاب اسم خوب برای برند، راهی برای همه‌گیری برند شما

دست به ترکیب برنده نزنید! این جمله معروفی است که بارها شنیده‌اید و در فرایند انتخاب اسم برند نیز صادق است. خدمات و محصولات عالی+ پرسنل خوب + اسم برند عالی، این‌ها اعضای تیم برنده هستند. اگر این سه عضو را دارید، نباید دست به ترکیب بزنید. اگر اسمی خوبی انتخاب کنید، نامی به‌یادماندنی خواهید داشت که همه درباره آن صحبت می‌کنند. بگذارید با یک مثال ضرورت انتخاب اسم خوب را باز کنیم.

شرکت آمازون در ابتدا اسمی را انتخاب کرده بود که معنا و مفهوم مناسبی نداشت؛ اما بعدها با تغییر اسم به آمازون، دقیقاً به چیزی اشاره کرد که قصد انجام آن را داشت؛ بزرگی و عظمت رودخانه آمازون. یا مثالی دیگر اینکه، استیو جابز، اسم برند اپل را زمانی انتخاب کرد که رژیم میوه‌خواری را شروع کرده بود (دقیقاً همان چیزی بود که تصور می‌کرد).

پس متوجه شدید که اسم برند باید همان چیزی باشد که شما را معرفی می‌کند و اولین چیزی باشد که مشتریان با آن ارتباط برقرار می‌کنند. (ما به آن خط مقدم کسب‌وکار می‌گوییم). یک اسم برند خوب باید به‌راحتی قابل‌یادآوری، متمایز و مرتبط با ارزش‌های برند شما باشد. اما فراموش نکنید اسم برند همه چیز نیست! برندهای هستند که بدون درنظرگرفتن معیارهای ما در انتخاب اسم، موفقیت زیادی را در عرصه حضور آنلاین به دست آورده‌اند. این به دلیل پلن دیجیتال مارکتینگی است که در این مجموعه‌ها پیاده‌سازی شده است. طراحی سایت حرفه‌ای و کاربرپسند و بازاریابی محتوایی به کمک تولید محتوای قوی، دو بخش عمده از فعالیت‌های دیجیتالی چنین کسب‌وکارهایی است. ما در مجموعه محتوانت، این قدرت را داریم که شما را در مسیر ناهموار برندسازی کسب‌وکارتان همراهی کنیم. برای سفارش تولید محتوا یا سفارش طراحی سایت در کرج یا سایر شهرها با ما در ارتباط باشید.

اسم خوب برای برند چه ویژگی‌هایی دارد؟

به طور کل برای انتخاب اسم برند باید سه ویژگی مهم زیر نظر داشته باشید و به کمک آن بهترین اسم را برای برندتان پیدا کنید. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

قابلیت یادآوری بودن: اسم برند باید به‌راحتی قابل‌یادآوری باشد تا مشتریان بتوانند آن را به‌خاطر بسپارند و در کمترین زمان آن را به یاد بیاورند. برای مثال اسنپ اسمی است که تا مدت‌ها در یاد شما باقی می‌ماند.

متمایز بودن: اسم برند باید متمایز باشد تا کسب‌وکارتان را در مقایسه با رقبا متمایز کند. تصور کنید دو فروشگاه آنلاین قصد انتخاب اسم برندشان را دارند. یکی دیجی‌کالا را انتخاب می‌کند و دیگری خرید آنلاین. کدام اسم وجه تمایز بیشتری دارد؟

مرتبط بودن با ارزش‌ها: اسم برند باید با ارزش‌های برند نیز مرتبط باشد تا تصویری مثبت از شرکت شما در ذهن مشتریان ایجاد کند. برند جابینجا نمونه مشخصی از ارتباط اسم با اهداف و ارزش‌های برند است.

مراحل انتخاب اسم برند

خوب؛ تا اینجا بااهمیت اسم برند و ویژگی‌هایی که یک اسم خوب را از سایر اسامی تکراری و کلیشه‌ای متفاوت می‌کند آشنا شدید. اما اسم برند چطور انتخاب می‌شود؟ چه مراحلی دارد؟ و آیا من توانایی اجرای آن را دارم؟

برای رسیدن به پاسخ این سؤال‌ها و برای انتخاب اسم برند، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

اهدافتان را مشخص کنید

قبل از اینکه شروع به انتخاب اسم برند کنید، باید اهدافتان را در نظر بگیرید و به این سؤال‌ها پاسخ دهید. از اسم برند چه می‌خواهید؟ می‌خواهید آن را برای یک محصول، خدمات یا شرکت استفاده کنید؟ می‌خواهید اسم برندتان در سطح محلی، ملی یا بین‌المللی شناخته شود؟

هویت برندتان را درک کنید

شناخت و درک هویت برند به شما کمک می‌کند بهترین اسم را انتخاب کنید. هویت برند شامل موارد زیر است:

هدف برند: دلیل پیدایش برند شما چیست؟

چشم‌انداز برند: تصویر شما از آینده برندتان چیست؟

ارزش‌های برند: برندتان چه ارزش‌هایی از شما را به مخاطب منتقل می‌کند؟

شخصیت برند: از دید مخاطب چه برندی هستید؟

با پاسخ به این سؤال‌ها می‌توانید درک عمیق‌تری از برندی که قصد انتخاب اسم برای آن را دارید داشته باشید.

ایده‌های خود را طوفان فکری کنید

زمانی که دو مرحله قبل یعنی اهداف و هویت برندتان را درک کردید، می‌توانید شروع به ایده‌یابی برای انتخاب اسم برند کنید. برای شروع، حتماً از تکنیک طوفان فکری استفاده کنید. برای این کار از چند نفر دعوت کنید تا در کنار شما باشند و هر کدام ایده‌هایشان را با شما در میان بگذارند. از کلمات، عبارات، مخفف‌ها و حتی کلمات ساختگی و بی‌معنی هم ایده برداری کنید.

بهترین اسم را انتخاب کنید

بعد از تهیه لیستی از ایده‌هایی که بر اساس طوفان فکری پیدا کردید، باید آنها را بسنجید تا بهترین اسم را برای برند آینده‌تان انتخاب کنید.

برندتان را ثبت کنید

بعد از طی مراحل انتخاب اسم برند، باید برای جلوگیری از کپی‌برداری، آن را ثبت کنید. ثبت برند در کشورمان به‌راحتی امکان‌پذیر است و برای این کار می‌توانید از سامانه اداره ثبت برند و علائم تجاری استفاده کنید.

انتخاب اسم برند خوب یک فرایند مهم است که باید بادقت انجام شود. با پیروی از مراحل ذکر شده در این مقاله، می‌توانید اسم برند ای انتخاب کنید که به اهداف و ارزش‌های برند شما کمک کند و به شرکت شما در موفقیت کمک کند.

انتخاب اسم برند به کمک یک متخصص

در بخش قبلی از شما خواستیم تا به سؤال “آیا من توانایی انجامش را دارم” پاسخ دهید. شاید در نگاه اول، پیدا کردن اسم برند، کار سختی به نظر نرسد؛ اما با کمی صرف وقت به این نتیجه می‌رسید که کاری بسیار تخصصی و زمان‌بر است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب اسم کسب‌وکارتان، حتماً از متخصص برندسازی کمک بگیرید. مجموعه محتوانت، مرکز تخصصی خدمات برندسازی دیجیتال، علی‌الخصوص انتخاب اسم برند است. در ادامه با خدمات محتوانت بیشتر آشنا می‌شویم.

خدمات دیجیتال مارکتینگ

در این واحد از مجموعه محتوانت، خدمات تخصصی دیجیتال مارکتینگ مثل تولید محتوا انجام می‌شود. ساخت موشن گرافیک و طراحی اینفوگرافیک از این دست خدمات تخصصی هستند که به تمام کسب‌وکارها ارائه می‌شوند.

خدمات دیجیتال برندینگ

در واحد دیجیتال مارکتینگ که متقاضیان زیادی هم دارد، تمام خدمات برندسازی از انتخاب اسم برند گرفته تا ساخت شعار تبلیغاتی ارائه می‌شود. کارشناسان این بخش روی تمام مباحث تخصصی برندسازی دانش کافی دارند.

حال که با محتوانت و خدمات آن آشنا شدید، می‌توانید یک مشاوره کوتاه اما کاربری میهمان ما باشید.

5/5 - (3 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.