انواع مدل جعبه های کارتنی و مقوایی برای بسته بندی کالا

0

کارتن سازی یکی از صنعت های تولید جعبه بسته بندی میباشد. از اهداف مهم در ساخت جعبه های کارتنی و مقوایی، تولید با کیفیت و مطلوب آنهاست که این موضوع، رابطه مستقیمی با فروش و سود بیشتر شرکت سازنده دارد.

کارتن های بسته بندی و جعبه های مقوایی، از آنجایی که از زمان های گذشته تا کنون طرفداران و کاربردهای فراوانی داشته و برای اهدافی نظیر حمل و نقل کالا، نگه داری از برخی وسایل به کار گرفته میشوند، باید دارای مدل های مختلفی بوده تا بتوانند زمینه را برای بهتر دیده شدن کالا، اعتبار، تبلیغات شرکت و برند شما فراهم سازد.

قبل از این که به موضوع اصلی بپردازیم، لازم است با عبارت های جعبه کارتنی و مقوایی آشنا شوید. اگر علاقه مند به این موضوع هستید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

جعبه کارتنی

کارتن ها انواع گوناگونی دارند که تعدادی از آنها عبارت اند از کارتن 2دولایه (سینگل فیس)، 3سه لایه، 4چهار لایه، 5پنج لایه و 7هفت لایه که هر کدام برای مصارف خاصی کاربرد داشته و استفاده میشوند.

جعبه مقوایی

این گونه جعبه ها از روش های بسته بندی محصولات سبک وزن با ابعاد کوچک بوده که برخلاف کارتن ها که چند لایه هستند، از یک لایه بیشتر تشکیل نشده اند. مقواهای استفاده شده در آنها غالبا عبارت اند از: پشت سفید، پشت طوسی، ایندبرد و گلاسه که هر یک نقش و کارایی منحصر به فرد خود را دارند.

انواع مدل های کارتن

مدل های مختلفی از جعبه های کارتنی و مقوایی در این صنعت تولید میشوند که انتخاب آنها گاهی بر اساس ویژگی محصول و در مواردی برای راحتی مشتری تعیین میگردد.

تعدادی از این مدل ها عبارت اند از: کیبوردی، چهار درب، تلسکوپی، درب دارویی ته قفلی، دو درب دارویی ته قفلی و کشویی که در ادامه به شرح هر یک خواهیم پرداخت.

  • کیبوردی

کیبوردی

کارتن کیبوردی از پر کاربرد ترین مدل ها برای بسته بندی کالا و محصولات به شمار می آید که دارای دو زبانه بوده که در لبه های اطراف قرار گرفته اند و جهت باز و بسته شدن به کار میروند.

این جعبه ها در عین حال که بسیار جذاب و شکیل هستند، دارای استحکام و مقاومت بالایی بوده و به همین دلیل پیشنهاد میشود که فروشگاه های اینترنتی از این مدل جهت بسته بندی استفاده کنند.

هارد باکس، نوعی از جعبه های کیبوردی هستند که برای اشیا قیمتی و ارزشمندی هم چون جواهرات و ساعت های قیمتی به کار میروند.

ویژگی ها

انتخاب این مدل جعبه، گزینه مناسبی برای دوستدارن محیط زیست و طبیعت بوده  زیرا این گونه بسته بندی ها، قابلیت این که بازیافت بشوند را دارند. علاوه بر این، با مقاومت بالا و استحکام مطلوبی که دارند، محصول یا کالا را تا رسیدن به دست مشتری، سالم نگه میدارد.

جعبه های کیبوردی میتوانند به عنوان تبلیغات شرکت سازنده در دراز مدت به کار بروند؛ بدین گونه که مشتری با خرید محصول، لوگو شما را به خاطر سپرده و برای مدت ها در ذهن متقاضیان باقی میماند و با معرفی آن به دیگران، سبب فروش و رونق کسب و کار میشود.

  • چهار درب

چهار درب

جعبه های چهار درب با اسم جعبه های آمریکایی نیز شناخته میشوند و همانطور که از نامش پیداست، از سمت بالای جعبه دارای چهار عدد درب میباشد. این کارتن ها جهت بسته بندی محصولات بزرگ و نسبتا سنگین مناسب بوده و از جمله کاربردی ترین و متداول ترین کارتن ها محسوب میشوند.

در صنعت جعبه سازی این جعبه ها بسیار کاربردی هستند که اکثرا برای ارسال محصولات فروشگاه های آنلاین استفاده میشوند. حتی میتوان برای کارهایی مثل اسباب کشی نیز این نوع کارتن ها بهره گرفت.

مزیت های این مدل کارتن عبارت اند از:

  1. قیمت ارزان
  2. حمل و نقل و جا به جایی آسان تر
  3. مناسب برای اسباب کشی

 

  • تلسکوپی

تلسکوپی

مدل تلسکوپی که به اسم زیره و رویه نیز شناخته میشود، به این گونه میباشد که درب آن از جعبه جدا میشود. از مهم ترین و بارز ترین مشخصه های آن مواردی است که در ادامه نوشته بررسی میکنیم:

1-به علت شکیل بودن و ایجاد نمایی یک پارچه روی جعبه، در صادرات از آن استفاده میشود و از اصلی ترین کاربرد آنها میتوان به بسته بندی خرما، آجیل، شکلات و غیره اشاره کرد.

2-جعبه های فانتزی که برای کادو دادن به کار میروند، اکثرا از این مدل هستند.

3-جعبه های لوکس ولاکچری که برای اشیای قیمتی کارایی داشته و بیشتر جنبه زیبایی دارند نیز از این مدل میباشند.

  • درب دارویی ته قفلی

درب دارویی ته قفلی

جعبه درب دارویی ته قفلی یا همان قفل شو، به این صورت بوده که دو درب زیرین آن با یکدیگر قفل میشوند هماند کارتن لامپ.

  • دو درب دارویی

اگر به هنگام تهیه دارو، به کارتن آن دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد که  از نوع دو درب دارویی بوده و از همین رو، اغلب برای بسته های این چنینی (دارویی) به کار میروند.  شکل جعبه های دو درب دارویی به این صورت است که دو درب در بخش بالایی و دو درب دیگر در قسمت پایینی آنها وجود دارد.

  • کشویی

کشویی

دارای یک غلاف و یک کشو میباشد و برای محصولات صادراتی همانند خرما بسیار کارآمد است.

  • کارتن دسته دار

کارتن دسته دار

این کارتن ها، جایی را به عنوان دسته داشته که حمل و نقل را آسان کرده و معمولا در رستوران های بیرون بر از این نوع مدل استفاده میشود. جعبه دسته دار میتواند از جنس کارتن و مقوا، پلاستیکی و کنفی باشد.

کارتن های بسته بندی صادراتی

صادرات محصولات به ویژه میوه، از اهمیت بالایی برخوردار بوده زیرا این کار، از روش های کسب درآمد و تامین معاش هر کشور و ملیتی به شمار می آید پس لازم است که در تولید و طراحی آن نهایت دقت و تلاش به کار رود. این کارتن ها می بایست از استحکام مطلوبی برخوردار بوده و نسبت به رطوبت مقاوم باشند.

نکته مهم: شما میتوانید با توجه به ابعاد و نوع محصول خود، انواع مختلفی از این مدل های ذکر شده را در  مدل های کارتنی و مقوایی سفارش دهید. انتخاب هر یک از آنها، با توجه به سلیقه شخصی شما متغیر است.

همراهان گرامی، تا به اینجا مقاله، در مورد گوناگونی مدل های جعبه های کارتنی و مقوایی و مزایای هر یک بررسی شد و اطلاعات جامعی کسب نمودید. حال میخواهیم در مورد چاپ آنها گفت و گو کنیم.

فرآیند چاپ

بیشترین سهم در دیده شدن کالا، چاپ مطلوب و با کیفیت آن بوده که هر چه تمیز تر و شکیل تر باشد، پتانسیل بی شماری را در جذب مشتری خواهد داشت و از این رو، سیل عظیمی از متقاضیان، به سمت برند شما، روی خواهند آورد.

انواع چاپ روی بسته بندی

چاپ در صنعت جعبه سازی، بیشتر به دو صورت افست و فلکسویی انجام میشود. بدین صورت که در بسته بندی های کارتنی، فلکسو و در نوع مقوایی و لمینتی آنها، از افست بهره گرفته شده که هر کدام دارای مشخصه های منحصر به فردی هستند که در زیر به برخی از آنها اشاره میکنیم:

  • افست
  1. تنوع رنگی زیاد
  2. کیفیت مطلوب
  3. دارای طرح های جذاب و وضوخ تصاویر بهتر
  • فلکسو
  1. داشتن محدودیت در رنگ ها
  2. دارای کیفیت پایین تر نسبت به افست
  3. قابلیت اجرای مستقیم فقط بر رو کارتن
  4. محدودیت در طرح های چاپی

قیمت کارتن و نحوه رسیدن به مبلغ مناسب

هدف از نوشتن این مطالب، معرفی انواع مدل های جعبه های کارتنی و مقوایی است که در این صنایع ساخته میشود. همانطور که قبلا اشاره کردیم، شکل های ساخته شده  به صورت کیبوردی، چهار درب، تلسکوپی، درب دارویی ته قفلی، دو درب دارویی، کشویی و دسته دار میباشند  که هر یک با توجه به شکل ظاهری که دارند، برای کالاهای متفاوتی استفاده میشوند.

امید است در این مقاله، به اطلاعات کافی و سود مندی دست یافته باشید.

4.5/5 - (4 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.