روند تولید یک کالا از ابتدا تا انتها به زبان ساده

0

کسب‌وکارهای مختلف در روند تولید کالا از ابتدا تا انتها با مراحل مختلف و هزینه‌های بسیاری روبه‌رو هستند. از لحظه تصمیم‌گیری برای تولید یک محصول خاص تا استخدام نیرو، شروع فرآیند آزمایشی تولید، قیمت‌گذاری، نیازسنجی بازار، شروع تبلیغات بر‌اساس پرسونای مشتری و در‌نهایت توزیع آن محصول در بازار همگی هزینه و البته زمان زیادی نیاز دارد.

این فرایند که بخشی از روند تولید یک کالا است، روی بها و قیمت‌نهایی محصول هم تاثیر داشته و با کمک نرم‌افزارهای مالی مثل نرم‌افزار صدگان به راحتی قابل‌برنامه‌ریزی و قیمت‌گذاری است.

بهای تمام شده کالا چیست؟

قبل از توضیح روند تولید کالا از ابتدا تا توزیع در بازار باید یک مفهوم مهم اقتصادی – تجاری یعنی بهای تمام‌شده کالا را توضیح دهیم.

بهای تمام‌شده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای عملکرد یک سازمان و مجموعه تجاری تمامی هزینه‌های مرتبط با تولید یک کالا را نشان می‌دهد. در‌واقع بهای تمام شده نشان می‎دهد که چقدر برای تولید یک کالا و یا ارائه یک خدمت خاص هزینه، زمان و انرژی نیروی انسانی صرف شده است.

با تحلیل این بهای تمام‌شده و حقوقی که باید به پرسنل پرداخت شود، تولید‌کننده می‌تواند قیمت‌نهایی محصولش را برآورد کرده و برای دستمزد کارگران و دیگر پرسنلی که در فرآیند تولید دخیل هستند، تصمیم بگیرد. علاوه‌بر‌این با محاسبه بهای تمام‌شده می‌توان سود و زیان فرآیند تولید یک کالای خاص را هم برآورد و تحلیل کرد. حال این سوال مطرح است که فرایند تولید چیست؟

تولید چیست؟

فرایند استفاده از مواد اولیه خام برای ساختن یک محصول جدید را تولید (Manufacturing) می‌گویند. این فرایند کاری نیاز به نیروی انسانی، دستگاه و تجهیز‌آلات، علم و دانش، تخصص و هزینه دارد. در این پروسه تولید با استفاده از تجهیزات جدید یا نرم‌افزارهای مختلف می‌توان بهره‌وری و راندمان را بالا برد و یا مسیر تولید را به طور کل اتوماتیک کرد که تصمیم‌نهایی آن بر‌عهده مدیریت پروژه است.

مراحل تولید

اگرچه تولید کالا و محصولات مراحل مختلفی دارند؛ اما همه آن‌ها از یک الگوی خاص، از طراحی خط تولید تا توزیع کالا در بازار پیروی می‌کند که در ادامه به آن پرداختیم.

مرحله اول، توسعه دید تولید

در مرحله اول باید درباره محصولی که قصد تولیدش را دارید، پیش‌زمینه‌ای داشته باشید. بزرگان دنیای تولید و تجارت این پیش‌زمینه را به دانه‌ای تشبیه کردند که باعث رشد کسب‌وکارتان می‎شود.

اگر حتی برای تولید و شروع کسب‌وکارتان هیچ ایده‌ای ندارید، با برگزاری جلسات طوفان فکری brainstorming در کنار تیمتان می‌توانید به نتایج خوبی برسید. برای توسعه این پیش‌زمینه از تولید حتماً به موارد زیر فکر کرده و درباره‌اش با تیمتان صحبت کنید:

  • مخاطب شما برای کالایی که قرار است تولید شود، کیست؟!
  • وسعت کارتان در بازار فعلی چقدر است؟
  • آیا نیازی به تولید کالای خاصی در بازار فعلی است؟
  • آیا تولید این کالا قرار است نیازی از مردم را برطرف کند؟
  • آیا برای این محصول رقیبی وجود دارد؟
  • آیا مشابه این کالا در بازار دیده می‌شود؟
  • آیا در این روند تولید خاص، سرمایه‌ای به مجموعه تزریق می‌شود؟
  • نقشه کار roadmap تولید این محصول چیست؟

بعد این مرحله باید درباره بازار، پرسونای مخاطب، زمان، انرژی و هزینه‌ای که لاین جدید تولید نیاز دارد، حسابی تحقیق کنید. در این بررسی باید به سوال‌های مهمی مثل چه فرایندی برای تولید محصول باکیفیت لازم است؟ چگونه فرایند تولیدم را می‌توانم بهبود بدهم؟ چگونه می‌توانم محصولم را روانه بازار کنم؟ پاسخ داده و بعد به‌صورت عملی لاین تولید جدید را استارت بزنید.

طراحی تولید

مرحله دیگری که در فرایند تولید کالا و محصولات خاص باید حسابی روی آن وقت بگذارید، طراحی تولید است. در این مرحله باید ایده اولیه‌تان را به بهترین شکل طراحی کرده و روانه بازار کنید. این طراحی باید بر‌اساس نیاز مخاطب باشد و توجه او را جلب کند، در‌ضمن باید طرز استفاده آسانی داشته و اصطلاحاً user-friendly باشد.

در مرحله طراحی تولید بر‌اساس نحوه استفاده از محصول، نیاز به آن محصول در زندگی روزمره و کل هزینه‌ای که مسیر طراحی داشته می‌توانید تا بخشی از بهای تمام‌شده کالا را برآورد کرده و وارد فاز آزمایشی شوید. در این مرحله و بعد از بررسی‌های ابتدایی می‌توانید نسخه‌نهایی محصول را تایید کرده و برای تولید انبوه تاییدیه بدهید تا به مرحله توزیع در بازار برسد.

حتماً نمونه اولیه داشته باشید!

قبل از نهایی شدن تولید انبوه، باید حتماً چند نمونه اولیه در مقیاس‌ها و اسکیل‌های مختلف داشته و آن را آزمایش کنید. مثلاً مطمئن شوید که کالای موردنظرتان واقعاً نیاز مخاطب را برطرف کرده و برای زندگی‌اش ضروری است. استفاده از کالا آسان است و پیچیدگی یا دشواری خاصی ندارد. این مراحل که در پاراگراف قبلی هم به آن اشاره کردیم، در مرحله تولید آزمایشی محصول و بر‌اساس نمونه اولیه انجام می‌شود.

توزیع محدود در بازار و استفاده از بازخورد مخاطب

آخرین مرحله از فرایند تولید توزیع محدود کالای نهایی در بازار و تحلیل بازخورد مخاطبان است. در این مرحله وقتی از آزمایش نمونه اولیه مطمئن شدید، می‌توانید در مقیاس محدودی کالای موردنظرتان را روانه بازار کنید. البته پیش از این باید بر‌اساس تبلیغات پیش رفته و در جامعه نیاز، حتی نیاز کاذب، به کالایتان را ایجاد کرده و بعد محصول مورد‌نظر را معرفی کنید.

با توزیع محدود وقتش رسیده که پیش از تولید انبوه، حتماً تحلیلی از بازخوردها و نظرات مخاطب داشته و مطمئن شوید که بهترین محصولی را که می‌توانستید در اختیار مخاطب قرار داده‌اید. این بررسی بازخوردها می‌تواند بر‌اساس تمرکز روی گروه‌های مختلف مخاطب، تیم سازمان خودتان، دوست و یا آشنا باشد.

در‌صورتی که محصول شما نیاز به رسیدگی با تغییراتی داشته باشد، با بهبود شرایط می‌توانید کالای بهتری را روانه بازار کرده و از مردم بخواهید که بازخوردهای صادقانه‌شان را بدهند. در‌صورتی که نیاز به تغییر در طراحی یا بخشی از روند تولید بود، حتماً روی این نسخه محدود اجرا کنید. در‌نهایت بهترین کالایی که توان تولیدش را داشتید، نمونه اولیه‌اش را بررسی کرده و با بازخوردهای واقعی مخاطب بهبودش دادید، به‌صورت رسمی و در سطح انبوه در بازار توزیع کنید.

کلام آخر

در مسیر تولید علاوه‌بر بهای تمام‌شده کالا، حقوق پرداختی پرسنل و موارد مشابه، هزینه‌های جاری دیگری هم وجود دارد که رسیدگی به آن‌ها نیاز به زمان زیاد و نیروی متخصص دارد. در این مسیر می‌توانید از نرم افزار مالی یکپارچه صدگان استفاده کنید که برای کسب‌وکارهای مختلف از متوسط تا سازمان‌های بزرگ تجاری طراحی شده و قرار است مسیر حسابداری و رسیدگی به امور مالی تیم را سریع‌تر و دقیق‌تر کند.

برای استفاده از نسخه دموی رایگان، آشنایی با آپشن‌های مختلف نرم‌افزار و صحبت با پشتیبان و مشاور ویژه نرم‌افزار مالی صدگان می‌توانید با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۴۸۲۰ در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.