اهمیت مصرف روزانه دانه‌های خوراکی برای تقویت سیستم گوارش

0

سیستم گوارش انسان فقط باعث هضم بهتر غذا نمی‌شود، بلکه عملکرد آن تاثیر زیادی بر سلامت کل بدن دارد. بنابراین با مصرف ساده‌ترین غذاها مثل دانه‌های خوراکی، می‌توانید سیستم گوارش سالم‌تری داشته باشید. دانه‌های خوراکی همیشه در دسترس هستند و قیمت مقرون به‌صرفه‌ای دارند. بنابراین، ما در این مطلب به بررسی بهترین دانه ها برای سیستم گوارش بدن می‌پردازیم و بارجیل را به عنوان فروشگاهی معتبر جهت خرید انواع دانه های خوراکی معرفی می‌کنیم.

 

دستگاه گوارش انسان چطور کار می کند؟

دستگاه گوارش انسان از دهان تا مقعد امتداد دارد و از لوله گوارشی و غده‌های گوارشی تشکیل می‌شود. غدد گوارشی شامل غده‌های بزاقی، غده‌های دیواره معده و روده، لوزالمعده و کبد است. لوله گوارشی نیز شامل دهان، حلق، مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ و راست روده می‌شود.

هر قسمت از دستگاه گوارش شما کمک می‌کنند تا غذاها و مایعات به راحتی شکسته یا به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم شوند. هنگامی که غذاها به اندازه کافی به قطعات کوچک تبدیل می‌شوند، بدن می‌تواند مواد مغذی را جذب کرده و به جایی که لازم است، منتقل کند. روده بزرگ آب را جذب می‌کند و مواد زائد، هضم و به مدفوع تبدیل می‌شوند. اعصاب و هورمون‌ها به کنترل فرآیند گوارش کمک می‌کنند.

روده، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عضو بدن شماست و مسئول همه چیز از حرکت غذا تا تنظیم مجدد قند خون است. بنابراین خوراکی‌هایی که می‌خورید همگی بر عملکرد روده و سلامت کلی بدن شما تاثیر دارند.

 

خواص مصرف روزانه آجیل برای دستگاه گوارش

حال که با نقش مهم دستگاه گوارش و روده آشنا شدید، قصد داریم به مزایای کلی آجیل برای دستگاه گوارش بپردازیم. مغز و دانه های خوراکی منبع مفیدی برای بهبود سلامت سیستم گوارش، مخصوصا روده محسوب می‌شوند. انواع آجیل حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که برای میکروبیوتای سالم روده ضروری هستند. میکروبیوتای روده از طریق سیستم عصبی روده‌ای، تولید متابولیت‌ها و تحریک سیستم ایمنی، عملکرد سیستم عصبی مرکزی را تنظیم می‌کند.

میکروبیوتای سالم روده، مسئول کنترل سیستم ایمنی، هضم طبیعی و جذب آسان مواد مغذی است. میکروبیوتای روده همچنین با کاهش وزن راحت‌تر، کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی مرتبط است. آجیل علاوه بر نقشی که در سلامت روده دارد، در عملکرد شناختی و رشد مغز نیز تاثیرگذار است. خوردن منظم دانه‌ها آجیل در ترکیب با سایر مواد مغذی، می‌تواند به بهبود عملکرد روده و سلامت کلی بدن کمک کند.

 

کدام مغز و دانه های خوراکی برای دستگاه گوارش مفید هستند؟

با اینکه انواع آجیل و دانه ها در بهبود سیستم گوارش موثر هستند، ولی ما در این بخش دانه‌های خوراکی رایج‌تر و مفیدتر را معرفی می‌کنیم:

 دانه‌های خوراکی

  1. دانه چیا

دانه چیا منبع خوبی از فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد و باعث هضم بهتر غذا شود. اسیدهای چرب امگا ۳ و اسید کافئیک موجود در دانه چیا می‌توانند التهاب روده را نیز کاهش دهند؛ در نتیجه، علائم درد شکم، نفخ و اسهال نیز کاهش می‌یابد.

 

  1. تخم کتان

شاید بزرگترین فایده تخم کتان برای دستگاه گوارش شما این باشد که منبع عالی فیبر محسوب می‌شود. مصرف مقدار مناسب فیبر برای کاهش بیماری‌های التهابی روده، حفظ سلامت روده بزرگ و دستگاه گوارش مهم است.

از طرفی، روغن‌های سالم و لیگنان‌های موجود در دانه کتان نیز سیستم گوارش را روان می‌کنند و باعث می‌شوند که غذا آسان‌تر از سیستم گوارش عبور کند. این روغن‌های سالم با ارزشِ فیبر بالا، دانه کتان را به یک درمان طبیعی برای یبوست تبدیل کرده‌اند.

 

  1. سویا

سویا باعث افزایش باکتری‌های خوب در روده می‌شود که به سلامت کلی روده کمک می‌کند. سویا به عنوان یک پری بیوتیک در نظر گرفته می‌شود. پری بیوتیک‌ها اساسا گروهی از مواد غذایی هستند که باکتری‌های خوب روده شما را تغذیه می‌کنند، به این باکتری‌ها سوخت می‌دهند و باعث رشد آنها می‌شوند. باکتری‌های سالم روده باعث کاهش خطر بیماری‌های مزمن می‌شوند. علاوه بر این، سویا التهاب را کاهش می‌دهد و پوشش سلولی روده را بهبود می‌بخشد.

  1. شاهدانه

این دانه مغذی در رژیم روزانه افراد کمی وجود دارد؛ اما برای سیستم گوارش بسیار مفید است و توصیه می‌شود حتما آن را مصرف کنید. شاهدانه حاوی فیبر است و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. همچنین به دلیل خاصیت ضد انقباضات عضلانی، برای درمان یبوست مصرف می‌شود و برای افرادی که مشکل احتباس ادرار دارند، بسیار موثر است.

 

خرید انواع دانه های خوراکی از بارجیل

بارجیل یکی از معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین است که انواع دانه‌ها و آجیل را عرضه می‌کند. تنوع محصولات در بارجیل مثال‌زدنی است و شما با هر بودجه‌ای می‌توانید آجیل با کیفیت بالا تهیه کنید. کافیست وارد سایت این فروشگاه شوید، محصول مورد نظرتان را سفارش دهید و در بسته‌بندی استاندارد، درب منزل تحویل بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.