بهترین کتاب‌های غیرداستانی در ۲۷ ژانر مختلف

0

واقعیت این است که تیتر بالا، یک تیتر دروغ است؛ چون هیچکس وجود ندارد که همه‌ی کتاب‌ها را تا به الآن خوانده باشد و بتواند بگوید این ۲۷ کتاب در موضوع خودشان بهترین هستند و از آن‌ها بهتر دیگر وجود ندارد! اما چیزی که می توان به جرأت گفت، این است که کتاب های زیر در موضوع خودشان هر کدام حرفی برای گفتن دارند.

خلاصه کتاب ‌هایی که در زیر انتخاب شده‌اند، همه در سایت کباب و کتاب، یکی از سایت‌های معتبر در زمینه کتاب و خلاصه کتاب وجود دارند. سایت کباب و کتاب، در ۲۷ موضوع متفاوت کتاب معرفی می‌کند و آن‌ها را به صورت خلاصه در اختیار علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی قرار می‌دهد.

از دیگر بخش‌های سایت کباب و کتاب، می توان به بخش عضویت الماسی اشاره کرد که به‌روزترین خلاصه کتاب‌ها را به صورت فایل PDF در اختیار علاقه‌مندان به کتاب قرار می‌دهد.

همچنین این سایت بخشی دارد با عنوان مغز کتاب که همانطور که از اسمش پیداست، مغز کتاب‌ها را در اختیار علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی قرار می‌دهد. مغز کتاب هر هفته به صورت ویدیویی در رسانه‌هایی مثل آپارات و یوتیوب منتشر می‌شوند. همچنین صوت این نوع محتوا در پادگیرها منتشر می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

بریم سراغ کتاب ها…

صفر تا یک

خلاصه کتاب صفر تا یک

کتاب صفر تا یک (یا صفر به یک)، با نام انگلیسی Zero to One (منتشر شده در سال ۲۰۱۴) کتابی بی‌مثل و یکتا در زمینه کارآفرینی، نوآوری و کسب‌و‌کار، با فروش بیش از ۲ میلیون نسخه است.

پیتر تیل، اسطوره کارآفرینی و سرمایه‌گذاری، در این کتاب، ابتدا به ارائه دیدگاه‌هایی بنیادین و بدیع برای طراحی، مدیریت و راه اندازی یک کسب و کار نوپا می‌پردازد.
او در ادامه، به معرفی رویکردی متفاوت برای کارآفرینان و کسب‌و‌کارها می‌پردازد؛ رویکردی که به هر کسب‌و‌کاری کمک می‌کند تا دیگر درگیر بحبوحه رقابت در بازار نشود. این رویکرد که بر مبنای نوآوری تعریف می‌شود، حرکت از ۰ به ۱ نام دارد.

بیل گیتس با اختراع سیستم عامل ویندوز، مارک زاکربرگ، با اختراع فیسبوک و سرگی برین و لری پیج با اختراع موتور جست‌و‌جوی اینترنت، همگی مثال‌هایی از حرکت از ۰ به ۱ هستند.
از نظر پیتر تیل، دنیا هنوز هم مملو از قلمروهای کشف نشده و هزاران ایده ناب و اختراع نشده است. تیل، در این کتاب نکات و راهکارهای ارزشمند و کاربردی برای این حرکت به ما معرفی می‌کند.

تاریخچه زمان

خلاصه کتاب تاریخچه زمان

کتاب تاریخچه زمان با نام انگلیسی A Brief History of Time (منتشر شده در سال ۱۹۸۸)، کتابی در زمینه علم است که به پرده‌گشایی از اسرار گیتی پرداخته و قوانین موجود در جهان را با زبانی ساده توضیح می‌دهد. استیون هاوکینگ نویسنده کتاب تاریخچه زمان در این کتاب به توضیح قوانین حاکم بر گیتی مانند جاذبه، نسبیت عام، نیروی الکترومغناطیسی می‌پردازد و پدیده‌هایی چون خلق ستاره‌ها، کهکشان‌ها و سیاه‌چاله را از طریق همین قوانین توضیح می‌دهد.

کتاب تاریخچه زمان، داستان شکل‌گیری جهانی است که در آن زندگی می‌کنیم؛ از انفجار بزرگ (بیگ بنگ) تا جهان بی‌انتهایی که هیچ حد و مرزی نمی‌توان برایش قائل شد.
هاوکینگ در این کتاب می‌کوشد تا جدا از معادلات پیچیده به طرزی شیوا و ساده قوانین موجود در جهان را برای کسانی که آشنایی با آن ندارند، توضیح دهد.

فریکونومیکس (اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی)

کتاب فریکونومیکس (یا اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی) با نام انگلیسی Freakonomics (منتشر شده در سال ۲۰۰۵) کتابی در زمینه اقتصاد است؛ امّا به مسائلی می‌پردازد که در دیگر کتاب‌های اقتصادی به آن‌ها توجه نمی‌شود.

کدام یک خطرناک‌تر است، یک اسلحه یا یک استخر شنا؟ معلمان مدارس و کشتی‌گیران سومو چه وجه اشتراکی دارند؟ نقش والدین در فرزندپروری چه‌قدر مهم است؟ این‌ها سؤالاتی هستند که استیون دی. لِویت تلاش می‌کند در کتاب فریکونومیکس پاسخی منطقی برای آن‌ها ارائه بدهد.

لویت اقتصاد را علم مطالعه مشوق‌ها می‌داند. او تأکید می‌کند که به باورهای عمومی و پاسخ‌های در دسترس اکتفا نکنیم؛ بلکه آن‌ها را به چالش بکشیم. با خواندن کتاب اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی یاد می‌گیرید که با استفاده از داده‌های دنیای اطراف و توجه به مشوق‌های مختلف، نگاهی دقیق‌تر به مسائل داشته باشید و عوامل پنهان و دور از انتظار را آشکار کنید.

عوضی‌های محل کار

کتاب (عوضی های محل کار یا احمق‌های محل کار) با نام انگلیسی Jerks at Work (منتشر شده در سال ۲۰۲۲) در زمینه فرهنگ شرکتی، راهنمایی برای رفتار با هفت نوع فرد بدقِلِق در محل کار است. این کتاب به شما اطلاعاتی درباره‌ی رفتارهای این افراد و نحوه‌ی برخورد مثبت و عمل‌گرایانه با آن‌ها یاد می‌دهد.

از معدود چیزهایی که در این دنیای پر از شک و تردید می‌توان بر روی آن حساب کرد این است: اگر شاغل باشید، قطعاً با یک عوضی سروکار خواهید داشت. عوضی‌ها در شرکت‌های اپل، نِتفلیکس و حتی کارخانه‌ی شکلات‌سازی ویلی وانکا نیز حضور دارند و هیچ مکانی خالی از آن‌ها نیست. ابعاد و اندازه‌های مختلفی نیز دارند؛ مانند رئیسی که مدام به کار شما سرک می‌کشد؛ کارمندی که در جلسات حرف شما را قطع می‌کند؛ کارگر آشپزخانه که به غذای دیگران ناخنک میزند و همکاری که یکسره می‌خواهد از شما سوءاستفاده کند.

پس همه‌ی ما در زندگی با چنین افرادی برخورد داشته‌ایم. نکته این است: مجبور نیستید آن‌ها را تحمل‌کنید. به‌جز غر زدن به جان دوستان‌تان، کارهای دیگری نیز می‌توانید انجام دهید. درواقع، نویسنده‌ی کتاب، تسا وست استراتژی‌های تحقیق محوری برای شما آماده کرده تا بتوانید برخوردی سازنده با رفتارهای همکاران سمی خود داشته باشید؛ از چاپلوسی گرفته تا تَحمیق(احمق دانستن دیگران).

پدر پولدار، پدر بی پول

کتاب پدر پولدار پدر بی پول با نام انگلیسی Rich dad Poor Dad (منتشر شده در سال ۱۹۹۷) یکی از بهترین کتاب های موجود در دنیا در زمینه پول و سرمایه‌گذاری و همچنین برای فرا گرفتن راه و روش پولدار شدن می‌باشد.
رابرت کیوساکی، در کتاب پدر پولدار، پدر بی‌پول، به آموزش نکات مهم اقتصادی و علم کسب ثروت می‌پردازد. او معتقد است که برای رسیدن به درآمدی خوب که منتج به کسب سرمایه و ثروت شود، لازم است یکسری اصول، قواعد و نکات به خوبی آموخته و اجرا شوند.

رابرت کیوساکی، تجربیات سال‌ها نگارش و تحقیق در این زمینه را گرد هم آورده و برای اثبات درستی عقیده خود، از دو نفر از نزدیکان خود، به صورت دو نماد برای تقابل دانش‌‌‌ ثروت در برابر ثروتمند بودن استفاده کرده است. یکی از این افراد پدر واقعی رابرت، فردی فرهیخته اما فقیر و نفر بعدی، پدر بهترین دوست رابرت، ثروتمند و میلیونری خودساخته اما نه‌چندان تحصیل کرده بود.

در یک کلام، این کتاب حاوی درس‌ها و نکاتی در مورد پولدار شدن است که آن‌ها را تقریباً در هیچ کجا (نه مدرسه نه دانشگاه و نه حتی توسط والدین) به شما آموزش نمی‌دهند.

آمار فروش این کتاب گواهی بر مؤثر و خواندنی بودن آن است. این کتاب پس از انتشار، به مدت ۶ سال جزء لیست پر فروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز قرار داشته و در طی این سال‌ها، بالغ بر ۳ میلیون نسخه از آن در بیش از ۱۰۹ کشور به ۵۱ زبان مختلف نیز به فروش رفته است.

در ستایش عشق

کتاب در ستایش عشق (یا در مدح عشق) با نام انگلیسی In Praise Of Love (منتشر شده در سال ۲۰۱۲) در زمینه روابط عاطفی، دفاعی جانانه از عشق در عصر بی‌رحم امروزی است که باور دارد عشق در دنیای مدرن باید دوباره خلق شود. این کتاب، حاصل گفتگوی فیلسوف فرانسوی آلِن بَدیو و روزنامه‌نگار نیکولاس تِرانگ است و از رسانه‌های غرق در شهوت و فرهنگ دوست‌یابی آنلاین می‌گوید که همه باعث شکست ما می‌شوند.

آدم‌های عصر امروز عشق ورزیدن را خیلی سریع فراموش می‌کنند. در دنیای شهوت‌پرست و هرزه نگار امروزی که در آن اپلیکیشن‌های دوست‌یابی افراد را برای برگزیدن، دانه به دانه پشت ویترین قرار می‌دهند؛ عشق تبدیل به عملی برای تعقیب و رسیدن به لذت شده است.

این وضعیت شرم‌آور است! برای بسیاری از مردم، پیوندهای کوتاه‌مدت و خالی از شوق جایگزین عمیق‌ترین تجربه‌ی زندگی یعنی عشق شده‌اند. تعقیب رابطه‌ی جنسی زمانی سرگرم‌کننده و باحال به نظر می‌رسد؛ اما الآن می‌بینیم که بسیاری از ما عاجزانه به دنبال چیزی پرمعناتر هستیم.

باید لذت‌های عاشقانه را دوباره کشف کنیم. این کتاب، عشق را به بالاترین سطح خود برمی‌گرداند و به ما یاد می‌دهد که عشق چیزی باشکوه است که دنیای ما را از نو می‌سازد؛ حقایق اساسی را برایمان آشکار می‌کند و به ما کمک می‌کند زندگی پرشورتری داشته باشیم.

تربیت کودک برای مغزی یکپارچه

کتاب تربیت کودک برای مغزی یکپارچه ( یا کودکی با مغز کامل یا کودک کامل – مغز) با نام انگلیسی The Whole-Brain Child در زمینه فرزندپروری، راهنمای والدین برای درک ذهن کودکان است. این کتاب به شما می‌آموزد که چگونه به فرزندتان کمک کنید تا جنبه‌های مختلف مغزش را به‌کار گرفته و به سمت انسانی همه‌جانبه رشد کند.

کمتر کسی است که در صورت امکان استفاده از هر دو پا، تنها به یکی اکتفا کند. اما به طرز عجیبی بسیاری از ما و کودکانمان، تنها بخشی از ظرفیت‌های مغزمان را برای رویارویی با چالش‌های زندگی به‌کار می‌گیریم. صد البته؛ کودکان خود تصمیم نمی‌گیرند که بخش‌هایی مهم از عملکرد مغزشان را نادیده بگیرند؛ مشکل آنجاست که این عملکردهای ذهنی هر یک با سرعت‌های متفاوتی رشد پیدا می‌کنند و درنتیجه کودکان با همه‌ی آن‌ها به یک اندازه آشنا نیستند.

پس وظیفه‌ی شما به‌عنوان والدین این است که به کودکان در کشف توانایی‌های جدیدتر مغز، مثل توانایی استدلال کمک کنید و به او نشان دهید که چگونه از این ظرفیت‌ها در کنار قابلیت‌های آشناتر در مغز خود استفاده کند.

این فرآیند، موضوع اصلی این کتاب است؛ آموزش در خصوص بخش‌ها و عملکردهای مختلفِ مغزِ کودک و به‌کارگیری ابزارهای کاربردی برای بهبود همکاری آن‌ها با یکدیگر.

بنجامین فرانکلین

کتاب بنجامین فرانکلین با نام انگلیسی Benjamin Franklin نوشته والتر ایزاکسون (منتشر شده در سال ۲۰۰۴) در زمینه بیوگرافی و شرح حال درباره یکی از چهره‌های اصلی انقلاب آمریکاست. این کتاب شما را به یک ماجراجویی پر از چالش می‌برد. والتر ایزاکسون در کتاب بنجامین فرانکلین پابه‌پای این نابغه، از کودکی‌اش در بندر بوستون تا فیلادلفیا، لندن و پاریس حرکت می‌کند. این کتاب داستان هشتادوچهار سال زندگی یکی از مهم‌ترین نوابغ آمریکا را با لحنی صمیمی به تصویر می‌کشد. مردی که یک مخترع، یک نویسنده، یک اصلاح‌طلب و یک سیاست‌مدار بود.

مطالعه کتاب بنجامین فرانکلین فرصتی برای درک بهتر روند آزادی آمریکا و شکل‌گیری ایالات‌متحده امروزی است. والتر ایزاکسون در این کتاب، در کنار روایتی رنگارنگ از زندگی فرانکلین، قصۀ تبدیل‌شدن سیزده مستعمره سرخ‌پوستی به آمریکای آزاد امروز را تعریف می‌کند.

با وجود گذشت دو قرن از مرگ بنجامین فرانکلین، او هنوز یکی از عمل‌گراترین و مبتکرترین رهبران سیاسی جهان است. بنجامین فرانکلین بنیان‌گذار ایالت متحده و نمادی از آزادی آمریکاست. به همین دلیل، حتی امروز همچنان به‌عنوان یک الگو از او یاد می‌شود.

مطالعه کتاب بنجامین فرانکلین، شما را با ایده رؤیای آمریکایی آشنا می‌کند. رویکردی عمل‌گرایانه به زندگی که به عقیده آیزاکسون از نگرش کسانی چون بنجامین فرانکلین ریشه می‌گیرد. کتاب بنجامین فرانکلین یکی از روشن‌ترین تصاویر بینش آرمان‌گرا و نزدیک به عرفان است که خواندن آن برای هر مخاطبی در جهان آزاد خالی از لطف نیست.

دیوانه ایمان

کتاب دیوانه ایمان (یا ایمان دیوانه وار) با نام انگلیسی Crazy faith (منتشرشده در سال ۲۰۲۱)، در زمینه دین و عرفان، به بررسی ذات چندوجهی ایمان در عصر مدرن می‌پردازد. این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه، داستان‌های کتب مقدس هنوز نسبت به چالش‌هایی که ما امروزه با آن‌ها مواجه هستیم، صدق می‌کنند و راه‌حل‌هایی مبتنی بر ایمان را برای رهایی از اضطراب زندگی روزمره ارائه می‌دهند.

آیا به دنبال چیزی بزرگ‌تر، بهتر و معنادارتر در زندگی هستید؟ شاید می‌خواهید کسب‌وکار خودتان را راه بیندازید؛ یا این‌که به دنبال پیدا کردن نیمه‌ی گمشده‌تان هستید؛ اما همیشه حس می‌کنید چیزی شما را عقب نگه می‌دارد.

مایکِل تاد، نویسنده این کتاب نشان می‌دهد که چگونه خدا می‌تواند به شما برای غلبه بر موانع زندگی‌تان کمک کند. اگر با عدم اعتمادبه‌نفس، کمبود منابع یا فقط تنبلی درگیر هستید، این کتاب راهنمای شما برای به‌کارگیری قدرت خاص ایمان، در مواجهه با این موانع است.

دروازه‌های اروپا

کتاب دروازه های اروپا با نام انگلیسی The Gates of Europe (منتشر‌شده در سال ۲۰۱۵) در زمینه سیاست، یک بررسی اجمالی جذّاب از اوکراین، کشوری که در میان سرزمین‌های شرق و غرب قرار دارد ارائه می‌دهد. نیروهای امپراتوری بسیاری در طول تاریخ بر سر تصاحب این کشور به خاطر موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فردش باهم جنگیده‌اند و در حقیقت تاریخ اوکراین یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تاریخ اروپا به شمار می‌رود.

از سالیان دور تا به امروز، اوکراین سختی‌های بسیاری تجربه کرده است. از تسخیر شدن توسط وایکینگ‌ها، مغول‌ها و عثمانی‌ها گرفته تا گیر افتادن میان فرمانروایی لهستان و امپراتوری‌های اتریش و روسیه، اوکراین به‌ندرت فرصتی برای وجود به‌عنوان یک کشور مستقل پیداکرده است. هرج‌ومرج و ظلم برایشان یک پدیده‌ی طبیعی بوده و بااین‌حال حتی وقتی استفاده از زبانشان توسط امپراتوری روسیه ممنوع شد، مردم اوکراین تاریخ خود را حفظ کردند و فرهنگشان را زنده نگه داشتند.

این داستانِ مردم و منطقه‌ای از اروپاست که همیشه بر سر دوراهی شرق، غرب، اروپا و آسیا قرارگرفته‌اند. ازآنجایی‌که اوکراین اساساً ورودی اروپا محسوب می‌شود، حکایت و استقلالش همیشه نکته‌ای مهم به شمار می‌رفته است. در این کتاب، به نویسندگی سِرهی پلوُخی می‌فهمید که چرا کشورهای همسایه، مدعی میراث اوکراین بوده‌اند و چگونه تاریخ اوکراین با سرگذشت کلی اروپا گِره‌ خورده است.

مزه

کتاب مزه با نام انگلیسی Savor (منتشر شده در سال ۲۰۱۰) در زمینه سلامت و تغذیه، نصایح و آموزه‌های بودائی برای درک ارزش و ژرفای زندگی و نحوه‌ی یافتن آرامش، مسرت و قوت درونی، به‌خصوص برای افرادی که می‌خواهند کاهش وزن پایدار داشته باشند را برای خوانندگان فراهم کرده است.

همچنین، این کتاب از آخرین یافته‌های علم تغذیه برای بهتر غذا خوردن و ورزش کردن استفاده می‌کند و برای خوانندگانش، رویکردی کل‌نگر جهت بهبود سلامت جسمی، روحی و روانی که منجر به تغییر زندگی‌شان می‌شود، ارائه می‌دهد.

باوجود صنعت چند میلیارد دلاری و رو به توسعه‌ی کاهش وزن که در غرب وجود دارد، نرخ چاقی بسیار افزایش‌یافته است. بسیاری از مردم سال‌های زیادی را صرف کاهش وزن با استفاده از رژیم‌ها و قرص‌های موقتی می‌کنند و اغلب نتیجه‌ی بسیار اندکی می‌گیرند. مشخص است که راه‌حل‌های فعلی بازار کاهش وزن، در حل این مشکل موفق نبوده‌اند.

دلیل ناموفق بودن صنعت کاهش وزن، عدم توجه آن به مشکلات عمیق‌تر افراد در سطوح جسمی، روحی و روانی است. این مشکلات، نه‌تنها بر عهده‌ی خود فرد، بلکه نتیجه‌ی تأثیرات جامعه هستند.

جامعه‌ی امروزی، افراد را به خوردن غذای بیشتر و ورزش کمتر تشویق می‌کند. تبلیغات متعددی، روزانه غذاهای بسیار چرب یا پر شکر و نمک را به مردم نشان می‌دهند و اندازه‌ی وعده‌های غذایی نسبت به گذشته افزایش‌یافته‌اند. در همین حال، سبک زندگی مردم بسیار کم تحرک تر شده است.

چرنوبیل

کتاب چرنوبیل با نام انگلیسی Chernobyl (منتشرشده در سال ۲۰۱۸) در زمینه تاریخ، به شرح واقعه‌ی فروگداخت اتمی که اتحاد جماهیر شوروی را به لرزه درآورد می‌پردازد. این کتاب یک اثر تاریخی پرمحتوا و به دقت جمع‌آوری شده است که از آرشیوهای به‌تازگی منتشرشده نیز برای روشن‌سازی بیشتر فاجعه بهره می‌گیرد. با کنار هم قرار دادن همه‌ی ابعاد ماجرا، سِرهی پلوخی ما را از لحظاتِ سرنوشت‌ساز پیش از وقوع فاجعه تا عملیات سرپوش گذاری روی آن و نهایتاً، ازهم‌پاشی اتحاد جماهیر شوروی، همراه خود می‌کند.

رهبری

کتاب رهبری با نام انگلیسی Leading (منتشر شده در سال ۲۰۱۵) در زمینه مدیریت و رهبری، درباره رسیدن به نقطه‌ای است که شکست در آن معنایی ندارد. وقتی همیشه برنده می‌شوید، همه دوست دارند رمز موفقیت شما را بفهمند. وقتی یکی از بهترین مربیان فوتبال درباره رمز موفقیت تیمش صحبت می‌کند، همه دوست دارند صحبت‌هایش را بشنوند. سِر الکس فرگوسن در طول ۲۷ سال سرمربیگری خود در منچستریونایتد، ده‌ها جام به دست آورد. او تیم‌های زیادی را شکست داده و امروزه جهان او را نمادی از برنده بودن می‌داند.
بازیکنان بزرگی مثل کریستیانو رونالدو زیر نظر این اسطوره به ستاره‌هایی تکرار نشدنی تبدیل‌شدند. مهم نیست که آن‌ها چه کسانی بودند یا سبک بازی آن‌ها چگونه بود، با وجود رهبری مثل فرگوسن آن‌ها تقریباً همیشه برنده بودند.

مطالعه کتاب رهبری به شما کمک می‌کند تا بفهمید چگونه می‌توان تا این حد موفق بود. چه چیزی تیم فرگوسن را تا این حد شکست‌ناپذیر کرده بود؟
مطمئناً حضور بازیکنانی مثل دیوید بکهام، کریستیانو رونالدو و وین رونی در این پیروزی‌ها بی‌تأثیر نبوده، اما موضوع شگفت‌انگیز این است که حتی با رفتن این بازیکنان هم فرگوسن همچنان به پیروزی ادامه داد.

کتاب رهبری گنجینه باارزشی از سال‌های زندگی و مربی‌گری الکس فرگوسن است، او در این کتاب با زبانی صمیمی از اسرار رهبری‌اش پرده برمی‌دارد و روش‌هایی را به شما یاد می‌دهد که عملکرد سطح بالا را برای هر فردی تضمین می‌کند.

تفکر سریع و کند

کتاب تفکر سریع و کند (یا تفکر، سریع و آهسته) (منتشر شده در سال ۲۰۱۱) با نام انگلیسی Thinking, Fast and Slow پس از انتشار در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های روان‌شناسی با فروش بیش از ۲ میلیون نسخه قرار گرفت. دکتر دَنیِل کانمَن در این کتاب به معرفی دو بخش از ذهن که اندیشه و تفکر ما را هدایت می‌کنند می‌پردازد.

انسان چگونه می‌اندیشد؟ چه عواملی بر روی تصمیمات او اثر گذارند؟ پاسخ این سوال‌ها را کسی بهتر از دنیل کانمن، روانشناس سرشناس و برنده جایزه نوبل نمی‌داند.

بخش اول تفکر، سریع و احساسی است و بخش دوم تفکر، آهسته و منطقی. وی با ارائه روش‌های متعدد و کاربردی به ما می‌آموزد تا چگونه با مدیریت این دو بخش، میزان خطاهای ذهن خود را کاهش داده و تصمیمات بهتری چه در زندگی شخصی، چه در دفتر کار و چه در هر کجای دیگر، بگیریم.

سازندگان نابغه

کتاب سازندگان نابغه (یا نابغه سازان) با نام انگلیسی Genius Makers (منتشر شده در سال ۲۰۲۱) در زمینه تکنولوژی و آینده، داستان رقابت فعلی برای توسعه‌ی هوش مصنوعی را بیان می‌کند. این گزارش‌های گسترده از تاریخچه‌ی وسیع هوش مصنوعی، از روزهای ابتدایی تا جنجال‌های امروزی این فناوری را پوشش می‌دهند.

خیلی قبل در سال ۱۹۶۸، فیلم ۲۰۰۱: Space Odyssey دنیا را با HAL آشنا کرد؛ یک ابرکامپیوتر بدجنس که ذهن و دستور کار مخصوص به خودش را داشت. البته که چنین تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای همه علمی تخیلی‌اند، نه؟

امروزه محققان دولتی، استادان دانشگاه و کارآفرینان رؤیاپرداز در سراسر جهان با یکدیگر در توسعه‌ی بهترین هوش مصنوعی ممکن در رقابت هستند. بسیاری از تکنولوژی‌هایی که هوش مصنوعی محور هستند همین حالا هم در زندگی‌هایمان حضور دارند. این کتاب به نویسندگی کِید مِتز مسیر ما تا این نقطه و مقصد احتمالی‌مان در آینده به لطف این روندها را بررسی می‌کند و با تکیه ‌بر گزارش‌های بنیادی و مصاحبه با صدها متخصص از شرکت‌های پیشرو مانند گوگل، مایکروسافت و OpenAI، به ما نشان می‌دهد این داستان‌های علمی تخیلی ازآنچه فکر می‌کنیم به واقعیت نزدیک‌تر است.

واقعیت

کتاب واقعیت با نام انگلیسی Factfulness (منتشر شده در سال ۲۰۱۸) در زمینه جامعه و فرهنگ، با دلایلی مستند، به ما ثابت می‌کند که در مورد جهان،‌ بیش از حدِ معمول بدبین هستیم؛ درحالیکه واقعیت چیز دیگری است!

هانس رزلینگ نویسنده کتاب واقعیت، با نشان دادن آماری دقیق و درست در حوزه‌های مختلف زندگی، پرده از واقعیتی جدید برمی‌دارد. این کتاب یک بار برای همیشه شما را از جهان‌بینی منفی و آزاردهنده‌ای که باعث می‌شود جهان را سیاه و سفید ببینید، آزاد می‌کند. نویسنده کتاب واقعیت، یکی از دلایل مهمی که باعث اشاعه جهان‌بینی منفی در بین انسان‌ها شده را به رسانه‌ها نسبت می‌دهد. او عقیده دارد که اصحاب رسانه باید صداقت بیشتری در انتقال اخبار داشته باشند؛ چون به‌تدریج باعث بدبینی و بی‌اعتمادی مخاطبان‌شان خواهند شد.

کتاب واقعیت یکی از کتاب‌های محبوب بیل گیتس بوده که در توصیف آن می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی که تابه‌حال خوانده‌ام؛ راهنمایی ضروری برای درست‌ فکر‌ کردن درباره‌ دنیا!»

۷ عادت مردمان مؤثر

کتاب ۷ عادت مردمان موثر با نام انگلیسی The 7 Habits of Highly Effective People (منتشر شده در سال ۱۹۸۹) کتابی است در زمینه کار و موفقیت. مهم‌ترین چیز، این است که مهم‌ترین چیز را مهم‌ترین چیز نگه دارید! اگر قصد افزایش میزان تأثیرگذاری خود و دست‌یابی به سعادت را دارید، کتاب هفت عادت مردمان موثر با اینکه در دهه ۹۰ نوشته شده، کماکان بهترین گزینه برای مطالعه است.

استفان کاوی در شناخته شده‌ترین کتاب خود، قدم به قدم خواننده را به سوی مؤثرتر ظاهر شدن در جنبه‌های مختلف زندگی راهنمایی می‌کند. همچنین به شما می‌آموزد چگونه روابط بهتری در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود داشته باشید که نتیجه آن چیزی نخواهد بود جز مؤثر ظاهر شدن در زندگی.

مدرسه خلّاق

کتاب مدرسه خلاق یا مدارس خلاق با نام انگلیسی Creative Schools که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده، راهنمایی برای تغییر سیستم آموزشی است. در این کتاب، تمامی زوایای آموزش از نحوه‌ی شروع آن گرفته تا نیازهای ضروری دانش آموزان موردبررسی قرار می‌گیرد. همچنین کِن رابینسون، نویسنده این کتاب نشان می‌دهد چطور والدین می‌توانند فرزندان خود را تحت آموزشی قرار دهند که بتوانند در جهان امروزی افرادی موفق باشند.

طبیعتِ کودکان در عطش به یادگیری خلاصه می‌شود. با این وجود پس چرا کودکان بسیاری، در مدارس تقلا می‌کنند؟ آیا واقعاً باید این‌گونه پیش رفت؟ دلیل نفرت کودکان از مدرسه، به اولین مراحل آموزش رسمی برمی‌گردد. جایی که مدارس محلی برای یادگیری، لذت‌بخش و خلاقانه نبودند.

خوشبختانه، راهی برای تغییر این رویکرد وجود دارد: «مدارس خلاق»

مدارس خلاق به این معنا نیستند که میان کلاس ریاضی و انگلیسی، دو کلاس هنر قرار دهیم؛ بلکه در مدارس خلاق می‌خواهیم نحوه‌ی آموزش را به گونه‌ای تغییر دهیم که از برنامه‌های هفتگی سخت، دستورالعمل‌ها و ارزیابی‌های مکرر تا جایی که ممکن است دور شویم و سعی کنیم نوعی محیط آموزشی بسازیم که مناسب تک‌تک دانش‌آموزان باشد. برای این کار همه نیاز به یادگیری دارند؛ از معلمان و والدین گرفته تا خود مدارس.

تمام بازاریاب‌ها دروغگو هستند

کتاب تمام بازاریاب‌ها دروغگو هستند (یا همه بازاریاب‌ها دروغ می‌گویند) با نام انگلیسی All Marketers Are Liars کتابی است در زمینه بازاریابی و فروش. شما یک محصول را به تنهایی خریداری نمی‌کنید، بلکه داستانی را می‌خرید که با آن محصول همراه شده است.

ست گادین نویسنده کتاب‌های پرفروش قبایل و مهره حیاتی بر این باور است که همه بازاریاب‌ها داستان می‌گویند و اگر این کار را خوب انجام دهند، به آن‌ها اعتماد می‌کنیم.

برای اینکه رضایت واقعی مشتری را حاصل کنید، باید نیاز‌های آن‌ها را بسنجید و مطابق‌ با آن نیازها شروع به داستان سرایی کنید، این ویژگی یک داستان خوب است. این موضوع می‌تواند منشاء سود و آینده کسب و کار یا سازمان‌تان باشد.

کتاب تمام بازاریاب‌ها دروغگو هستند به شما می‌آموزد که چگونه داستان‌های جذاب و جالب‌توجه برای مشتریان‌تان بسازید و از این طریق خود و محصولات یا خدمات خود را از رقبایتان جدا کنید و از آن‌ها پیشی بگیرید.

اوج ذهن

کتاب اوج ذهن (یا ذهن چابک) با نام انگلیسی Peak Mind (منتشر شده در سال ۲۰۲۱) یک نمای کلی بر اساس آخرین یافته‌ها از علم توجه و حواس ارائه می‌دهد که روش‌های مختلف تمرکز ذهنی، توجه بدن انسان و عوامل تضعیف‌کننده‌ی هوشیاری ذهنی در طول زمان را بررسی می‌کند. همچنین این کتاب یک روتین بسیار ساده به شما پیشنهاد می‌کند که حتی با وجود پستی و بلندی‌های زندگی، هوشیاری ذهن خود را حفظ کنید.

عادت‌های اتمی

کتاب عادت‌های اتمی با نام انگلیسی Atomic Habits (منتشر شده در سال ۲۰۱۸) کتابی است در زمینه پیشرفت فردی. این کتاب از زمان انتشار فروش بالایی داشته است. در این کتاب، نویسنده، جیمز کلیر، نشان می‌دهد که چگونه عادت‌های کوچک روزمره می‌توانند اثرات بزرگی در زندگی بگذارند. او همچنین راهکارهایی برای ایجاد عادات جدید و پایبند ماندن به آن‌ها ارائه می‌کند.

کلیر عنوان کتابش را عادت‌های اتمی انتخاب کرده است؛ زیرا معتقد است عاداتی که مانند اتم کوچک و بنیادین هستند، می‌توانند اثراتی عظیم به جای بگذارند.

مخالفم

کتاب مخالفم با نام انگلیسی I Don’t Agree (منتشر شده در سال ۲۰۲۲) در زمینه مهارت‌های ارتباطی، مهارتِ چاره‌اندیشی هنگام اختلاف را به شما می‌آموزد. پس از خواندن این کتاب متوجه می‌شوید که اختلاف‌نظر و بحث‌وجدل اگر به روش درستی مدیریت شوند؛ می‌توانند ابزاری برای پیشرفت شما باشند و داشتن اختلاف‌نظر همیشه هم بد نیست. با استفاده از ده راهبُرد کارآمدی که این کتاب به شما یاد می‌دهد؛ به فردی متخصص در برخورد با مشکلات تبدیل شوید.

به‌طور متوسط یک کودک تا هشت سالگی ۸۹۰۰۰ مورد ناسازگاری را تجربه کرده است و این عدد در بزرگ‌سالی ده‌ها هزار هم بیشتر می‌شود. باوجود داشتن تجربیات فراوان، اکثر ما در حل اختلافات به مشکل برمی‌خوریم و بیش از ۹۰ درصد بحث‌های جدی، بی‌نتیجه می‌مانند.

هر دو طرف معتقدند حق با آن‌هاست و دیگری اشتباه می‌کند. از رهبران جهان تا بازی نوجوانان، این‌گونه تنش‌ها قابل‌مشاهده‌اند. تا زمانی که نتوانیم هر دو طرفِ یک قضیه را بررسی کنیم؛ واکنش تندی به اختلاف‌نظر خواهیم داشت و از پیدا کردن راه‌حل عاجز هستیم.

اختلافات حل‌نشده، نابودگر روابط ما در زندگی شخصی و محل کار هستند. سریعاً باید گوش دادن به حرف بقیه را یاد بگیریم. این کتاب به شما ده راهبُرد یاد می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید برخوردی سازنده با اختلاف نظر و مناقشه داشته باشید.

بیندیشید و ثروتمند شوید

کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید با نام انگلیسی Think and Grow Rich (منتشر شده در سال ۱۹۳۷) کتابی است در زمینه انگیزه و الهام. این کتاب، یکی از کتاب‌های پرفروش تاریخ دنیا، با فروش بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه است.

یکی از بهترین کارهایی که می‌توان برای سریع‌ و آسان‌تر رسیدن به یک هدف انجام داد، استفاده از نکات و تجربیات ارزشمند افرادی است که قبلاً آن مسیر را طی کرده‌اند.

ناپلئون هیل در همین راستا، در این کتاب، به بیان تجربیات و شیوه‌ موفقیت موفق‌ترین و ثروتمند‌ترین افراد می‌پردازد. هیل، با استفاده از این آموزه‌ها، نه‌تنها به بیان کارهایی که لازم است برای موفقیت انجام گیرد می‌پردازد، بلکه در مورد نحوه انجام این کارها هم توضیح می‌دهد.

فراتمرکز

کتاب فراتمرکز (یا تمرکز بیش از حد) با نام انگلیسی Hyperfocus (منتشر شده در سال ۲۰۱۸) اثر کریس بیلی، همان‌طور که از نامش پیداست، در زمینه راندمان است و درباره تمرکز صحبت می‌کند. دنیای امروز پر از حواس‌پرتی‌های مختلف است. این حواس‌پرتی‌ها مانع از آن می‌شوند که شما بتوانید بیشتر از چند دقیقه تمام تمرکزتان را روی یک موضوع خاص بگذارید.

زنگ گوشی، هشدار ایمیل‌ها، خیالپردازی‌هایی که دارید، همه و همه جلوی شما را می‌گیرد تا بتوانید طعم لذت‌بخش غرق‌شدن در یک کار را بچشید؛ اما چاره چیست؟ این کتاب با ارائه چند راهکار عملی به شما آموزش می‌دهد تا بتوانید به تمرکز بیش‌ازحد یا فراتمرکز دست پیدا کنید.

این کتاب علاوه‌بر بررسی راه‌هایی برای رسیدن به فراتمرکز، درباره تمرکز پراکنده و مزایایی که دارد، صحبت می‌کند. این نوع از تمرکز برخلاف فراتمرکز، به آینده می‌پردازد و برای برنامه‌ریزی‌کردن و ایده‌های خلاقانه مفید است.

فراخوان ما به طبیعت

کتاب فراخوان ما به طبیعت با نام انگلیسی Our Wild Calling (منتشرشده در سال ۲۰۲۰) در زمینه طبیعت و محیط زیست، به این موضوع می‌پردازد که چگونه انسان‌ها و حیوانات می‌توانند روابطِ مفیدِ دو جانبه با هم داشته باشند. این کتاب به جستجو در داستان‌ها و فلسفه‌های نشأت‌گرفته از جنبش زیست‌محیطی پرداخته و مسیر حرکت به سمت آینده‌ای امیدوارکننده‌تر برای تمامی موجودات زمین را تبیین می‌کند.

تابه‌حال شده که حسرت چیزی را داشته باشید که از زندگی‌تان مفقود شده؛ اما حتی ندانید که آن چیز چیست؟

در این کتاب به لطف ریچارد لاو خواهید آموخت که به‌احتمال‌زیاد آن چیزِ مفقود، درواقع ارتباط شما با جهان طبیعی است. شما راه‌های عمیق و زیبایی که به‌وسیله‌ی آن‌ها انسان‌ها می‌توانند با حیوانات وحشی و محیط طبیعی اطرافشان ارتباط بگیرند را خواهید یافت. خواهید آموخت که چگونه دیگر گونه‌ها، می‌توانند لذت و معنا به زندگی ما بیاورند و چگونه می‌توانیم یک حس هویت مشترک با میلیاردها موجود دیگری که در دنیای ما زندگی می‌کنند ایجاد کنیم.

این کتاب که مملو از عقاید جسورانه و جدیدترین تحقیقات نسبت به رفتار حیوانات است؛ بهترین راهنمای شما برای نگاه به جهان طبیعت از دیدگاهی جدید است.

فهمیدن

کتاب فهمیدن با نام انگلیسی Grasp (منتشر شده در سال ۲۰۲۰) در زمینه آموزش، رشد سیستم‌های آموزشی مدرن و روش‌هایی که با نحوه‌ی عملکرد مغز در تضاد است را موردبررسی قرار می‌دهد و انواع تکنیک‌های ثابت‌شده برای بهبود کیفیت آموزش و توسعه‌ی آن‌ها را نشان می‌دهد.

روز به روز واضح‌تر می‌شود که آموزش سنتی دیگر کار نمی‌کند. پر کردن سر دانش آموزان از حقایق و دانش بسیار زیاد و سپس آزمایش این دانش تنها در یک اینچ(مقدار بسیار کوچک) از زندگی آن‌ها، کمکی به یادگیری یا تبدیل آن‌ها به افراد خلّاق‌تر نمی‌کند. پس چه می‌توان کرد؟

سانجِی سارما و لوک یوُکینتو در این کتاب به شما کمک می‌کنند تا درک واضح‌تری از برخی از ویژگی‌های اصلی سیستم‌های آموزشی فعلی داشته باشید. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند سیستم‌های آموزشی ما با روشی که مغز ما کار می‌کند و بهترین یادگیری را می‌آموزد در تضاد باشند.

تاریخ مختصر اندیشه

خلاصه کتاب تاریخ مختصر اندیشه

کتاب تاریخ مختصر اندیشه (یا راهنمای فلسفی زیستن) با نام انگلیسی A Brief History of Thought منتشر شده در سال ۱۹۹۶ در زمینه فلسفه، شرحی از مهم‌ترین نقاط تاریخ فلسفه‌ی غربی، از رَواقی‌گَریِ دوران یونان باستان تا پُست مُدرنیسم قرن بیستم را با زبانی روان و ساده ارائه می‌دهد. این کتاب نَه فقط به توصیف ایده‌آل‌های نامفهوم فکری، بلکه به نحوه‌ی به‌کارگیری حکمت‌های بزرگترین متفکران تاریخ در زندگی روزمره‌ی ما، برای داشتن یک زندگی پرمعنا و سعادتمندانه می‌پردازد.

دلسرد شدن از آموختن فلسفه بسیار آسان است. اصطلاحات سخت و غیرقابل فهم، جملات بلند و تلمباری از افکار نامفهوم، اغلب جلوی دید خواننده را نسبت به چشم‌انداز پراَرزشی که معنای انسان بودن و زندگی کردن را در خود دارد، تار و کدر می‌کنند؛ درست مثل تماشای منظره‌ای زیبا از پشت پنجره‌ای کثیف.

اما این کتاب، شما را از مسیری ساده و مطمئن از این باتلاق عبور می‌دهد و افکار کلیدی متفکران غرب را با زبانی قابل فهم برای همه، در مقابل شما قرار می‌دهد. این کتاب با برداشت یونانیان باستان از هستی آغاز شده و با ظهور اومانیسم معاصر خاتمه می‌یابد. در طی این مسیر، شما با تمام مراحل مهم در توسعه‌ی فلسفه‌ی غربی آشنا می‌شوید.

علاوه بر آن، دکتر لوک فِری در این کتاب به ما یاد می‌دهد که چگونه مکاتب فکری مختلف، خِرَدشان را در زندگی واقعی اعمال کرده‌اند و پیروانشان موفق به داشتن زندگی‌هایی شاد و پر معناتر و بدون ترس از مرگ شدند.

4.8/5 - (23 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.