دلایل یاتاقان زدن موتورهیوندای توسان

0

در اینجا درباره یاتاقان زدن خودرو هیوندای توسان صحبت می کنیم. در ایران این خوروها از موتور تتا 2 چهار سیلندر 2.4 لیتری برخوردارند. این خودروها در چین تولید و در ایران مونتاژ می شوند.

موتور این خودروها دارای پلیسه و خرده ریزهای فلزی به جا مانده از فلزکاری در خط تولید چین است.  در مسیرهای حساس روغن کاری، این پلیسه ها انباشته شده و فشار روغن را کم می کند. اویل پمپ این موتور ضعیف است و بعد از کارکرد 60000 تا 100000 نسبت به اویل پمپ های نو سی درصد افت فشار دارد. برای تعمیر موتور هیوندای به صورت تخصصی میتوانید به تعمیرگاه ۲۴۷ مراجعه کنید.

این اویل پمپ ها باید در کیلومترهایی که تعیین شده، عوض شوند. مساله بعدی قدرت این موتور است که در شتاب گیری در سربالایی ها و با سرنشینان فول ضعیف عمل می کند. و نیاز به فشار زیادی روی موتور دارد. هنگامیکه خودروهای سانتافه و اپتیما و سوناتا یاتاقان بزنند اگر صدای آن را بشنوید باید سریع خاموشش کنید که با مشکل شاتون زدن روبه رو نشوید. ولی بیشتر مواقع به خاطر صدای سیستم صوتی و فنی نبودن راننده ممکن است یاتاقان لق شود و باعث شکسته شدن شاتون شود و از سیلتدر بیرون بزند.

مجموعه اتوموبی با چندین سال سابقه در حوزه واردات قطعات با کیفیت و اورجینال لوازم این خودروی محبوب را ارائه می دهد، برای خرید لوازم یدکی هیوندای توسان با بهترین قیمت و تضمین کیفیت می توانید به فروشگاه آنلاین اتوموبی مراجعه کنید.

یاتاقان در موتور خودرو

موتورهای درون سوز از تعداد زیادی از قطعات کوچک و بزرگی تشکیل شده اند که وجود و سلامت آن‌ها در موتور خودرو امری ضروری و حیاتی می‌باشد. برای شناخت و درک بهتر کارایی یاتاقان بهتر است در ابتدا با قطعات مرتبط آن به صورت مختصر آشنا شوید.

پیستون، یکی از مهمترین قطعات موتوری خودرو می‌باشد که ظاهری استوانه ای و توخالی دارد. این قطعه داخل سیلندر حرکت خطی انجام می‌دهد یعنی عمل رفت و برگشت را درون سیلندر انجام می‌دهد تا تراکم مخلوط سوخت وهوا صورت بگیرد و برای فرآیند احتراق آماده شود.

در حقیقت این حرکت خطی عامل ایجاد نیروی موتور است. جهت به گردش درآوردن چرخ‌های خودرو، باید حرکت پیستون را به نیروی چرخشی یا دورانی تبدیل نمود. شاتون و میل لنگ که نیز جزو قطعات ضروری موتور هستند این عمل مهم را میسّر می‌سازند.

حال، قسمتی از شاتون که روی میل لنگ سوار شده دو تکه است و آن‌ها را کپه یاتاقان متحرک می‌نامند. در داخل کپه‌ها، پوسته‌هایی به صورت دو نیم استوانه قرار گرفته است که به آن یاتاقان (Bearings) گفته می‌شود. این یاتاقان‌ها روی لایه ای از روغن حرکت می‌کنند. اگر به هر دلیلی این لایه روغن از بین برود تماس فلز با فلز صورت می‌گیرد که نتیجه اش اصطکاک و تولید حرارت شدید است. تصویر زیر اتصال شاتون به میل لنگ را نشان می‌دهد.

یاتاقان چیست؟

همان طور که گفته شد موتور خودرو از قطعات زیر و درشت زیادی ساخته شده است که عملکرد صحیح آن به عدم اصطکاک این قطعات بستگی دارد. تماس قطعات فلزی موتور با سرعت بالا به یکدیگر موجب افزایش دمای موتور، ساییدگی و بروز مشکلات اساسی برای خودرو می‌شود.

در این میان یاتاقان (Bearing) قطعه ای است که به عنوان مهم ترین بخش چرخشی موتور شناخته می‌شود که کارهای زیادی می‌کند و بسیار کارآمد به نظر می‌رسد. این قطعه از قطعات ذکر شده در قسمت بالا یعنی میل لنگ و شاتون پشتیبانی می‌کند و از آسیب رسیدن به میل لنگ که هزینه تعمیر و تعویض آن بسیار بالا است جلوگیری می‌کند. یاتاقان باعث می‌شود حرکت قطعات آسان تر شود و تسهیل پیدا کند. ضمن انجام این عمل اصطکاک ایجاد شده را به کمترین حالت ممکن می‌رساند. همچنین از لرزش قطعات مکانیکی و ایجاد سروصدای بیش از حد جلوگیری می‌کند.

در حقیقت، یاتاقان‌ها بالشتک‌هایی هستند که با قرار گرفتن در زیر میل لنگ مانع از اصطکاک فلزات موتور می‌شوند. پس واضح است که یاتاقان زدن به معنای خرابی این قطعه و ایجاد برخورد بین قطعات فلزی موتور است.

در صورتیکه به تعویض و یا خرید یاتاقان هیوندای توسان اورجینال نیاز دارید میتوانید از طریق وبسایت اتوموبی قطعات مورد نظرتان را مشاهده و بررسی کنید و در صورت تمایل سفارش خودتان را به صورت آنلاین در نمایندگی لوازم یدکی هیوندای ثبت کنید.

میل لنگ خودرو توسط یاتاقان به شاتون و پایه نگهدارنده بدنه موتور متصل می‌شود. لایه روغنی که در زیر یاتاقان قرار دارد مانع از برخورد و اصطکاک فلزات به یکدیگر می‌شود. حال اگر این لایه روغن از بین رود در نتیجه تماس فلزات، گرمای زیادی تولید خواهد شد. این رخداد که به عنوان یاتاقان زدن خودرو شناخته می‌شود می‌تواند موجب کج شدن میل لنگ خودرو شود. بنابراین پس از یاتاقان زدن باید موتور خودرو را به سرعت خاموش کرد.

کاهش احتمال یاتاقان زدن در هیوندای توسان

نگهداری اتومبیل و رانندگی کردن غیر اصولی باعث یاتاقان زدن می شود.

استفاده کردن از روغن های نامرغوب و نامعتبر و عوض نکردن روغن خودرو که هر 5 هزار کیلومتر باید عوض شود.

استفاده کردن از روغن فیلتر بی کیفیت که فشار روغن را در سیلندرها بیشتر می کند

هزینه رفع مشکلات یاتاقان توسان در تعمیرگاه

هزینه تعمیر یاتاقان به میزان آسیب آن بستگی دارد. هر صدای غیر طبیعی که از موتور می شنوید حتما پیگیری کنید.و بهتر است اتومبیل خود را به تعمیرگاه تخصصی هیوندای منتقل کنید. این پیگیری ها باعث می شود که به خودرو آسیب بیشتری وارد نشود. و با اقدام کردن به موقع و برطرف کردن مشکل از آسیب های بیشتر جلوگیری می شود. باید بدانید که پیشگیری بهتر از پرداخت هزینه های هنگفت است. اگر پیستون و میلنگ و شاتون آسیب ببینند بسته به نوع قطعه و مشکل هزینه ها بیشتر میشود. همچنین اگر جعبه فرمان شما هم به مشکل خورد، میتوانید تعمیر جعبه فرمان هیوندای هم به ما بسپارید.

استفاده از موتور شور یا جرم گیر برای هیوندای توسان

بهتر است این کار را انجام ندهید زیرا باعث گرفتگی اویل پمپ و یاتاقان زدن می شود. تمیز کردن موتور در تعمیرگاه هیوندای هم مفید است و هم مضر است. نحوه و روش تمیز کردن موتور و نوع آب و موادی که برای شستشو استفاده می شود روی این موضوع تاثیرگذار است.

اگر این مواد وارد قطعات الکتریکی شود و باعث ایجاد رطوبت و رسوب شود بسیار مخرب است. استفاده از مواد شستشوی بی کیفیت و نامرغوب باعث خرابی بسیاری از قطعات می شود مانند دلکو و کوبل. بهتر است فقط یک بار در سال موتورتان را تمیز کنید. شوینده هایی که در منزل استفاده می کنید برای تمیز کردن موتور اتومبیل قابل استفاده نیست و بهتر است قسمت های حساس که رطوبت باعث خرابی آن می شود را با پلاستیک بپوشانید.

شما می توانید لوازم یدکی هیوندای توسان از جمله یاتاقان توسان را در بازار آنلاین لوازم یدکی اتوموبی بطور کامل با یکدیگر مقایسه کرده و پس از بررسی دقیق جزئیات و نتایج قطعه مناسب با خودروی خود را تهیه کنید.

تاثیر گشتاور خودرو روی یاتاقان توسان

یکی از علت های خرابی یاتاقان هیوندای توسان و سانتافه متناسب نبودن گشتاور موتور با وزن خودرو است. و بیشتر کسانیکه از این اتومبیل استفاده می کنند و بیشتر تعمیرکاران از آن باخبر هستند. این خدمات برای تعمیر کیا هم ارائه میشود.

نقش اویل پمپ در خرابی یاتاقان هیوندای توسان

اویل پمپ هم از نظر طراحی ایراداتی دارد که موجب می شود یاتاقان بزند. نخستین مدل اویل پمپ هیوندای در بخش طراحی دچار ضعف است. نزدیک 1 سال است که اویل پمپ های بهبود یافته در بازار و تعمیرگاه هیوندای وجود دارد. با عوض کردن این قطعه می توانید از مشکلات احتمالی یاتاقان زدن هیوندای جلوگیری کنید.

تعمیر خودروی هیوندای یاتاقان زده

میل لنگ موتور برای تعمیر استاندارد موتور باید عوض شود. یاتاقان هایی که در بازار هستند علی الخصوص یاتاقان های 25 و 50 بدون شک اصل کیا و هیوندای نیست و این کمپانی ها به هیچ وجه از این مدل یاتاقان ها تولید نمی کنند. پیشنهاد می کنیم هزینه تهیه میل لنگ نو را به تعمیر موتور ترجیح دهید.

وظایف یاتاقان چیست؟

یاتاقان ها با روغن موتور در تماس هستند.

  1. تنظیم لقی عمودی بین میل لنگ و سیلندر
  2. کم کردن اصطکاک بین میل لنگ و سیلندر و جلوگیری از خوردگی آنها
  3. کم کردن اصطاک بین میل لنگ و شاطون و جلوگیری از خوردگی آنها. زمانیکه این قطعه بیش از حد داغ شود حالت دفرمگی پیدا می کند و اگر ذوب شود باعث می شود شاتون و میل لنگ به هم بچسبند و احتمال سوختن موتور را افزایش می دهد که در این صورت باید امداد خودرو هیوندای را خبر کنید.

بهترین زمان برای تعویض یاتاقان توسان

هرگونه خراشیدگی یا سائیدگی در یاتاقان ها ایجاد شود باید عوض شوند. وقتی موتور را برای تعمیر اساسی بعد از گذشت 10 سال و یا پیمودن مسافت بالای 100 هزار کیلومتر باز می کنید بهتر است یاتاقان ها را عوض کنید. وقتی به هر علتی مثل کمبود آب و بالا رفتن بیش از حد مجاز دور موتور، دمای موتور از حد مجاز بالاتر رود به اجزای مختلف آن آسیب زیادی وارد می شود که به این حالت گیرپاژ یا سوختن موتور می گویند.

درمورد یاتاقان ها هم وقتی در اثر سوختن دیگه قادر به کاستن از اصطکاک بین شاتون و میل لنگ نباشند گفته می شود.

یاتاقان زدن چه علائمی دارد

1. شنیدن صدای”لق لق” یا “تق تق” موتور هنگام گاز دادن یا شتاب گرفتن. در این شرایط باید خودرو را متوقف کرده و فورأ درخواست تعمیرکار کنید. در غیر این صورت بهتر است که خودروی خود را بدون روشن کردن موتور، به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مجاز و معتبر جهت انجام تعمیرات انتقال دهید. توجه داشته باشید که در دور آرام هیچ صدایی از موتور شنیده نمی‌شود. با افزایش دور از 1200 rpm به بالا صدای یاتاقان‌های متحرک واضح به گوش می‌رسد. این صدا شبیه به صدای برخورد دو فلز به یکدیگر است و صدایی تق تق مانند ایجاد می‌کند.

2. قفل شدن موتور، در این حالت موتور به هیچ عنوان روشن نمی‌شود. به عبارتی زمانی که علی‌رغم استارت زدن، موتور خودرو روشن نمی‌شود؛ یکی از دلایل می‌تواند یاتاقان زدن باشد.

3. اگر خودروی خود را کم جان‌تر از همیشه دیدید و احساس کردید به خوبی گاز نمی‌خورد و به شکل مطلوب پیش نمی‌رود، ممکن است یاتاقان‌ها مشکلی پیدا کرده باشند.

4. البته که همیشه نمی‌توان روشن شدن چراغ چک روغن را به یاتاقان‌ها ارتباط داد. اما در صورت روشن شدن این چراغ، باید چنین احتمالی را نیز در نظر گرفت و پیگیری‌های لازم را انجام داد. چراغ روغن روشن می‌ماند و گاهی به حالت چشمک زن در می‌آید.

اگر خودرو یاتاقان یا شاتون بزند که باید میل لنگ هم تراشکاری شود و بر اساس مقدار خرابی که در آن ایجاد شده بر اساس اندازه‌های استاندارد میل لنگ و یاتاقان تراش داده شود. گاهی هم اصلا میل لنگ قابل تعمیر نیست چون یا قبلا تراش خورده و آنقدر صدمه دیده که قابل تعمیر نیست.

دلیل اصلی یاتاقان زدن موتور توسان

اگر خودرو یاتاقان بزند باید میل لنگ هم تراشیده شود باید براساس مقدار خرابی که در آن ایجاد می شود براساس اندازه های استاندارد میل لنگ و یاتاقان تراشیده شود گاهی هم نمی توان میل لنگ را تراشید چون یا قبلا تراشیده شده یا انقدر صدمه دیده که نمی توان آن را تعمیر کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.