غذای آماده برای ورزشکاران: انرژی مضاعف برای فعالیت‌های ورزشی

0

غذای مغذی عملکرد ورزشکاران را افزایش می‌دهد. یک رژیم غذایی برنامه ریزی شده با غذاهای آماده نیازهای ویتامینی و مواد معدنی ورزشکار را به راحتی برآورده می‌کند و پروتئین کافی برای رشد و ترمیم عضلات را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، ارتباط بین سلامتی ورزشکاران و تغذیه خوب ثابت شده است. وعده‌های غذایی باید متناسب با بدن ورزشکار، نوع ورزش، اهداف و ترجیحات غذایی باشد. آماده‌سازی هر وعده غذای مغذی و سالم برای ورزشکاران یک چالش بزرگ است به همین دلیل، غذاهای آماده یک ایده عالی برای ورزشکاران خواهند بود.

بهترین غذاهای آماده برای ورزشکاران

رژیم روزانه ورزشکاران باید شامل تمام مواد مغذی اعم از کربوهیدارت‌ها، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی به میزان کافی باشد. چه یک ورزشکار قدرتی باشید یا یک بازیکن سرعتی یا فردی که تفریحی ورزش می‌کند، پایه و اساس بهبود عملکرد بدن شما داشتن رژیم غذایی مناسب است.

غذاهای متنوع و سالم میل افراد را به مصرف غذا بیشتر می‌کند و تمام نیازهای بدن را تامین می‌کند. اما چگونه باید تمام مواد مغذی بدن خود را تامین کرد؟ برای تهیه غذاهای متنوع و مغذی باید تمام روز را در آشپزخانه مشغول پخت و پز بود. اما با غذاهای آماده سالم علاوه بر این که همیشه به غذاهای مورد علاقه و مفید خود دسترسی سریع دارید، سلامت بدنتان نیز تضمین می‌شود.

برخی از غذاهای آماده به راحتی مواد مغذی بدن ورزشکاران را تامین می‌کنند. زمانی که فرصت پخت و پز ندارید و باید زمان خود را برای تمرین و ریکاوری تنظیم کنید این غذاها به راحتی پروتئین، ویتامین، فیبر و کربوهیدرات‌ مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کنند:

تن ماهی

مصرف منظم کنسروهای تن ماهی راهی ساده برای افزودن پروتئین و غذای دریایی به ناهار یا شام ورزشکاران است. همانطور که می‌دانید انواع ماهی‌ها و غذاهای دریایی منبع خوبی از امگا ۳ هستند و باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش استرس در بدن می‌شوند. کنسرو تن ماهی به عنوان یک غذای آماده همراه با سبزیجات، زیتون و سایر افزودنی‌های دلخواه را به یک ساندویچ خوشمزه تبدیل کنید و قبل یا بعد از ورزش میل کنید.

کنسرو لوبیا

در بین غذاهای آماده ایده‌آل برای ورزشکاران، کنسرو لوبیا پروتئین و کربوهیدرات را برای به حداکثر رساندن انرژی و بازیابی عضلات تامین می‌کند. همچنین، لوبیا یک کربوهیدرات با گلیسمی پایین است و بدین ترتیب انرژی بدن برای زمان بیشتری تامین می‌کند و قند خون را در مدت طولانی تثبیت می‌کند. کنسرو لوبیا و قارچ نیز پروتئین بالایی دارد و می‌توان از آن برای تهیه سریع و آسان انواع غذاها و ساندویچ‌های سالم و مغذی استفاده کرد.

مایه ماکارونی آماده

ماکارونی در رژیم غذایی ورزشکاران ضروری هستند و بخش زیادی از کربوهیدرات‌ بدن را تامین می‌کند. در بین انواع ماکارونی‌ها، نوع سبوس‌دار آن به دلیل محتوای فیبر و ویتامین B بیشتری برای رژیم‌ غذایی ورزشکاران توصیه می‌شود.

کنسرو مایه ماکارونی آماده برای تهیه سریع و آسان یک غذای خوشمزه با طعمی دلپذیر، مناسب رژیم غذایی ورزشکاران است. گوشت، سبزیجات و قارچ موجود در مایه ماکارونی تامین کننده پروتئین، فیبر و ویتامین‌های بدن هستند.

سبزیجات پخته و آماده

سبزیجاتی همچون نخود فرنگی، ذرت شیرین و هویچ به دلیل وجود ویتامین‌ها و فیبر مورد توجه ورزشکاران هستند. این سبزیجات به صورت پخته و آماده در قوطی‌های کنسروی به صورت کاملا بهداشی در دسترس هستند. از این سبزیجات می‌توان به راحتی در انواع غذا استفاده کرد.

از آنجایی که این سبزیجات نیازی به شستشو و پخت ندارند برای غذای ورزشکاران بسیار پرکاربرد هستند. کافیست یک قوطی از این سبزیجات را به انواع پلوها، خوراک‌ها، ساندویچ‌ها یا خورش‌ها اضافه کنید تا یک غذای مقوی داشته باشید.

خوراک‌ها و خورش‌های کنسروی

انواع خوراک‌ها و خورش‌های گوشتی یا پر از سبزیجا،ت رژیم غذایی را متنوع‌تر می‌کنند. این غذاها منبع خوبی برای تامین پروتئین، کربوهیدرات و فیبر هستند.

معمولا درست کردن خورش‌ و خوراک‌ به زمان زیادی نیاز دارد اما با این کنسروها زمان ورزشکاران هدر نمی‌رود و در کوتاه‌ترین زمان خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین غذا را خواهند داشت.

بطور کلی، رژیم غذایی ورزشکاران با غذاهای آماده باید موارد زیر را تامین کند:

  • فراهم کردن انرژی و مواد مغذی کافی برای پاسخگویی به نیازها و تمرینات ورزشی

  • بهبود ریکاوری بین جلسات تمرینی

  • تامین کننده طیف گسترده‌ای از غذاها مانند نان‌ها و غلات سبوس‌دار، سبزیجات، گوشت بدون چربی باشد

  • کمک به رسیدن به وزن و سطح چربی دلخواه

  • ارتقای سلامت کوتاه مدت و بلند مدت ورزشکاران

فواید غذاهای آماده سالم برای ورزشکاران

متخصصان تغذیه ورزشی معتقدند، آنچه یک ورزشکار می‌خورد همیشه مهم است. بنابراین، وعده‌های غذایی در طول تمرین، ریکاوری و قبل از مسابقات تاثیر زیادی بر عملکرد یک ورزشکار در کوتاه مدت یا بلند مدت دارند.

بهترین غذاها از افت قند خون جلوگیری می‌کنند و موجب عضله‌سازی موثر می‌شوند. ورزشکاران باید مصرف غذاهای پرچرب، پر نمک و شیرین مانند بیسکویت، کیک، شیرینی، چیپس و غذاهای سرخ شده را به حداقل برسانند و در عوض از غذاهای سالم‌تر و مغذی استفاده کنند.

غذاهای آماده تولید شده با آخرین فناوری‌های روز تمام مواد مغذی خود را حفظ می‌کنند. علاوه بر این، بهداشت این غذاها در سطح بالایی قرار دارد و سلامت مصرف کنندگان تضمین می‌کند.

برای زمان‌هایی که تمرینات فشرده‌ دارید و نیاز به کالری بالایی دارید استفاده از غذاهای آماده توصیه می‌شود. با یک وعده غذای سالم و مقوی آماده اطمینان خواهید داشت که کالری کافی دریافت می‌کنید و گرسنگی نمی‌کشید.

غذاهایی که ورزشکاران باید قبل از تمرین یا مسابقات مصرف کنند باید پروتئین، کربوهیدرات‌، ویتامین‌ها، چربی و آب بدن را تامین کنند.

پروتئین برای نگهداری و عضله‌سازی مهم است. منابعی مانند، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات و انواع گیاهان تامین کننده پروتئین بدن هستند.

کربوهیدرات برای سوخت و ساز بدن ورزشکاران مهم هستند.کربوهیدرات‌ به عنوان منبع تامین کننده انرژی برای مسابقات استقامتی اهمیت دارند.

غلات کامل مانند نان، ماکارونی و برنج، کربوهیدرات‌های پیچیده و نشاسته‌ای هستند که بیشترین انرژی را تامین می‌کنند. علاوه بر این سیب زمینی، جو و بلغور با شاخص گلیسمی پایین برای آزادسازی پایدار انرژی، عالی هستند.

همچنین این غذاها فیبر مورد نیاز روزانه را تامین می‌کنند. نیاز به کربوهیدرات‌ها با قابلیت هضم‌های مختلف با توجه به نوع ورزش و میزان انرژی مورد نیاز متفاوت است. به عنوان مثال، کربوهیدرات‌هایی با قابلیت هضم سریع و شاخص گلیسمی بالاتر برای روز بازی، گرم کردن و استراحت در وسط مسابقه، زمانی که ورزشکاران به افزایش گلوکز خون نیاز دارند، عالی هستند.

توصیه می‌شود حداقل دو نوع سبزی در غذای روزانه ورزشکاران گنجانده شود. انواع سبزیجات منبع غنی برای ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند.

استفاده از چربی‌های سالم مانند تن ماهی، ماهی، آووکادو، روغن زیتون، آجیل و دانه‌ها برای تامین انرژی ورزشکاران ضروری است. چربی‌های ناسالم در غذاهایی مانند پیتزا هضم را کند کرده و موجب حس سستی در ورزشکاران می‌شوند.

غذاهایی آماده مانند تن ماهی، انواع خوراک‌های گیاهی یا گوشتی، سوپ‌ها، خورش‌ها، پلوها، کباب‌ها و سبزیجات پخته تمام این احتیاجات را در کوتاه‌ترین زمان برآورده می‌کنند. استفاده از این غذاهای سالم و مقوی تامین درشت مغذی‌ها و ریزمغذی‌ها را تضمین می‌کنند.

به طور کلی استفاده از غذاهای آماده برای ورزشکاران موجب:

  • صرفه جویی در پول

  • کاهش ضایعات مواد غذایی

  • بهبود کیفیت رژیم غذایی

  • کاهش زمان آماده سازی و پخت و پز و در نتیجه کاهش استرس می‌شود.

5/5 - (4 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.