اورینگ

0

اورینگ‌ها واشرهایی به نسبت کوچک و ساده اما به‌شدت کاربردی در صنایع گوناگون هستند که از دیرباز تا کنون با همین شکل و فرم و با تغییرات اندک در ساختار انواع ماشین‌آلات صنعتی استفاده می شوند. در این مطلب به معرفی اورینگ، چگونگی کارکرد، انواع اورینگ‌ها و نکات مهم در خرید آن می پردازیم. درصورت نداشتن کافی در مورد این محصول کاربردی، با ما تا اخر این متن همراه باشید.

 

اورینگ چیست؟

اورینگ یکی از انواع واشرهاست که با پوشاندن کامل شیارها می تواند به‌منظور آب‌بندی استفاده شود. همان‌طور که از نام آن پیداست، اورینگ‌ها ظاهری حلقه‌ای شکل دارند که با خاصیت الاستیکی خود می‌توانند بین دو سطح قرار گرفته و پس از فشردگی از نشت هر نوع سیال جلوگیری کنند.

تفاوت اورینگ‌ها با یک واشر ساده در مقاومت بیشتر آن بوده که در نتیجه وجود الاستومرهای بادوام در ترکیبات آن ایجاد می شود. در همین راستا و به دلیل پایداری بیشتر در بحران، اورینگ‌ها معمولاً در صنایعی که احتمال واردشدن فشار و حرارت بیشتری وجود دارد مورداستفاده قرار می‌گیرند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های اورینگ‌ها که باعث محبوبیت و کاربرد گسترده آنها در همه صنایع گشته است، می توان به دردسترس‌بودن، ارزان و مطمئن بودن و در نهایت نصب آسان و راحت آنها اشاره کرد.

چگونگی کارکرد اورینگ

همان‌طور که بیان شد، اورینگ‌ها وظیفه جلوگیری از نشت سیال را دارند؛ اما عمل آب‌بندی چگونه انجام می شود؟

اورینگ به علت خاصیت لاستیکی خود به هنگام ورود نیرو از اجسامی که بین آن‌ها قرار گرفته، تا حد ممکن فشرده می شود و با این تغییر فرم به‌مانند عملکرد یک سیال، محفظه خود را پر می کند تا هیچ‌گونه نشت مایع یا گازی صورت نگیرد. البته پیش از استفاده از این نوع واشر باید توجه داشت که فشار وارده از سطح تحمل فشار اورینگ بیشتر نباشد.

هنگامی که فشار از روی اورینگ برداشته می شود، به حالت اولیه خود یعنی همان فرم حلقه‌ای برمی‌گردد. این ویژگی یعنی برگشت‌پذیری از مهم‌ترین خاصیت اورینگ‌هاست که به هنگام خرید می توان برای بررسی کیفیت، به آن توجه کرد.

انواع اورینگ

اورینگ‌ها اگرچه وظیفه‌ای یکسان در تمام آلات صنعتی مورداستفاده دارند؛ اما انواع مختلفی از آن‌ها با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و خاص طراحی می شود. به‌این‌ترتیب مدل های متفاوتی از اورینگ‌ها در بازار عرضه می گردد تا در کاربرد و شرایط خاص متناسب با خود استفاده شود. برای خرید بهترین اورینگ متناسب با استفاده شما بهتر است با ویژگی‌های انواع مختلف آن آشنا شویم. در ادامه به معرفی کاربردی‌ترین انواع اورینگ می پردازیم.

اورینگ سیلیکون

این نوع از اورینگ از مقاوم‌ترین‌ها در برابر حرارت به شمار می‌رود؛ به حدی که می‌تواند بدون آسیب‌دیدن تا دمای میانگین ۳۰۰ درجه فارنهایت را تحمل کند.

اورینگ NR و SBR

خاصیت منحصربه‌فرد این مدل، مقاومت بسیار بالا در برابر فشار و توان کششی بالاتر از سایر اورینگ‌هاست. همین امر موجب شده است در بین کاربران طرفداران زیادی داشته باشد.

اورینگ EPDM

این نوع اورینگ می تواند مقاومت بالایی در برابر شرایط خاص و متفاوت همچون قرارگیری در معرض نور و حرارت خورشید، آب دریا یا آب شیرین، اسیدها و همچنین گاز اوزون نشان دهد.

اورینگ HNBR

این مدل می تواند دوام بالایی در برابر ترکیبات هیدروکربوری و انواع روغن‌ها نشان داده و مقاومت بالا در برابر سایش از ویژگی‌های برجسته آن است.

اورینگ وایتون (viton)

مهم‌ترین ویژگی اورینگ وایتون، مقاومت فیزیکی بسیار بالای آن است. همچنین دوام بسیار زیادی در برابر موادی همچون روغن‌ها و بنزین، اسیدها و آب کلردار دارد.

اورینگ Kalrez

تحمل و مقاومت بسیار بالای این نوع از اورینگ‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از مواد شیمیایی از تفاوت‌های این مدل با سایر موارد گفته شده است.

کاربردها و موارد استفاده اورینگ

اورینگ‌ها به‌عنوان درزگیر و آب‌بند، کاربردهای گسترده‌ای در صنایع گوناگون ایجاد کرده است. از مهم‌ترین کاربردهای آن می توان در ماشین‌آلات صنعتی گوناگون موجود در پالایشگاه‌های نفت و گاز و کارخانه‌ها، شفت‌های پمپ، تجهیزات پزشکی، خودروسازی، لوله و اتصالات آب و فاضلاب و حتی در لوازم‌خانگی اشاره کرد.

نحوه تولید اورینگ

اورینگ عموماً از روش‌های تولید ساده‌ای شامل انواع قالب‌گیری‌های تزریقی، انتقالی، فشاری و یا والکانیزه کردن تهیه و به بازار عرضه می گردد.

نحوه نگهداری اورینگ

اگرچه اورینگ‌ها با مقاومت و استحکام بالا شناخته می شوند؛ اما عدم نگهداری مناسب از آنها می تواند موجب آسیب‌دیدگی و عدم عملکرد مطلوب گردد. بهتر است در هنگام نگهداری و استفاده از اورینگ به نکات زیر توجه شود:

  • اورینگ‌ها (مگر در انواع خاص آن) نباید در معرض الکل و استر، روغن‌ها و سایر ترکیبات شیمیایی خاص قرار گیرند.
  • مطلوب است به هنگام انبارکردن اورینگ‌ها، از هرگونه فشار اضافی و رطوبت بالا پرهیز شود.
  • نور و حرارت در طولانی‌مدت می تواند به اورینگ آسیب رسانده و آن را غیرقابل‌استفاده نمایند.
  • اورینگ‌ها نباید در معرض اشعه‌های یونیزه قوی قرار بگیرند.

فروش اورینگ

همانگونه که میدانید فروش اورینگ بسته به نیاز خریدار به طرق مختلفی صورت می گیرد. سایزها و نمونه‌های مختلفی از اورینگ‌ها وجود دارند که هرکدام کاربرد خاصی باتوجه‌به ترکیبات خود داراست. شما می‌توانید حتی این ابزار را به‌صورت متری و در اندازه دلخواه خود تهیه نمایید. اورینگ ناظم‌ الاطبا می تواند به هنگام خرید شما را در انتخاب درست بر اساس نوع استفاده شما یاری کند.

قیمت اورینگ

همچون هر قطعه دیگری قیمت اورینگ نیز به‌تناسب نوع و کاربرد می تواند متفاوت باشد. علاوه‌برآن تعداد موردنظر شما برای خرید اورینگ بسته به عمده یا جزئی بودن آن می تواند در قیمت تأثیرگذار باشد.

برای اطلاع از قیمت دقیق این محصول بهتر است با مشاوره با متخصصان این زمینه ابتدا از نوع اورینگ موردنیاز خود مطمئن شده و سپس باتوجه‌به تعداد، از قیمت آن آگاه شوید.

بهترین اورینگ را از کجا بخریم؟

یافتن مرجعی معتبر برای تهیه اورینگ، اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد؛ چراکه یکی از قطعات مهم به‌حساب می‌آید. اورینگ کارن می تواند با راهنمایی شما در این زمینه، با قیمت مناسب و کیفیت بالا، بهترین اورینگ را با در نظرگرفتن نیاز شما در اختیارتان قرار دهد. توجه داشته باشید که به صورت کاملا غیر حضوری می‌توانید سفارش خود را ثبت کرده و در اسرع وقت محصولتان را تحویل بگیرید.

جمع‌بندی

اورینگ‌ها یکی از قطعات کوچک اما بسیار کاربردی و مهم در ساختار انواع وسایل و آلات صنعتی هستند. تفاوت اورینگ با سایر واشرها در این است که مقاومت بیشتری داشته و به همین سبب نقش مهمی در صنایع گوناگون ایفا می کند.

انواع متفاوتی از اورینگ‌ها در سایزهای مختلف تولید می شوند و بسته به نوع استفاده و کاربرد نقش متفاوتی ایفا می کنند. برای خرید اورینگ باید ویژگی‌های هر مدل را به‌دقت مورد بررسی قرارداد. قیمت اورینگ به نوع موردنظر و تعداد اورینگ خریداری شده بستگی دارد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.