مشاغل آنلاین متعددی در فضای مجازی موجودند و به همین دلیل رقابت در این زمینه بسیار سخت گردیده است. یکی از روشهایی که در این راه میتواند شما را مسلح و فاتح رقابت نماید، تبلیغات در گوگل میباشد. رقابت جهت شهرت یافتن و دیده شدن توسط مشتری، در فضای آنلاین به شدت سخت و پیچیده است؛ به خصوص برای صاحبین کسبوکارهای کوچک که وقت محدود و امورات بسیاری برای انجام دارند.
تبلیغات در گوگل یکی از بهترین و پربازدهترین شیوهها برای تبلیغات در فضای دیجیتال میباشد. گوگل توسط پلتفرمهای قدرتمند خود، بیشترین مشتریان را به سوی شما و تبلیغات شما میآورد و یکی از بزرگترین پلتفرمهای گوگل، گوگل ادز است.
انواع تبلیغات در گوگل
1.تبلیغات در صفحه جستجو
به شکل متنی هستند که شما در زمان جستجوی موردی در صفحههای نتیجههای موتور جستجوگر گوگل میبینید.
2.تبلیغات اپلیکیشن در گوگل
شما میتوانید اپلیکیشن طراحی شده خود را در وسیعترین زمینهها جهت دیده شدن نظیر Google Play، YouTube، Search و Google Show Network به نمایش بگذارید و شمار مشتریان خود را بالا ببرید.در این مدل نیازی به ساختن تبلیغ ندارد؛ در واقع تبلیغات شما به صورت اتوماتیک طراحی شده و فقط نیاز است که اطلاعاتی درباره اپلیکیشن خود به گوگل بدهید.
3.تبلیغات بنری در گوگل
به وسیله تبلیغات بنری در گوگل، تبلیغهای تصویری خویش را به مشتری هدف که تمایل به محصولهای شما دارد و ممکن است هم اکنون در پی این گونه محصولات یا سرویسها نیستید، نمایش میدهد. به همین جهت، مشتریها از برند، محصولات و یا سرویس شما اطلاع پیدا میکنند.
4.تبلیغات فروشگاهی
شما میتوانید به وسیله تبلیغات فروشگاهی در گوگل، محصولهای کسب و کار خود را در نتیجههای جستجوی گوگل به نمایش بگذارید. درست در نقطه مقابل تبلیغات متنی در صفحه جستوجوی گوگل، تبلیغات فروشگاهی عکسی را از یک محصول همراه با محصول، قیمت، نام فروشگاه و بررسیها نشان میدهند.
5.گوگل ادز
شما میتوانید در این شیوه، مخاطبین احتمالی خویش را در سایت یوتیوب بر مبنای آنچه آنها تماشا میکنند، هدف قرار داد و با بیشتر از دو میلیارد کاربر در سرتاسر دنیا رو به رو گردید. تبلیغات ویدئویی شما قادرند قبل، حین یا پس از ویدئوهای یوتیوب نمایش داده شوند.
گوگل ادز از جمله سرویسهای شرکت بزرگ گوگل است که پلتفرمی تبلیغاتی در فضای مجازی میباشد. بسیاری از شرکتها و تجار با استفاده از آن در زمینههای دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنند؛ با این کار، نوع جدیدی از کمپین به وجود آمد که به طور خاص با در نظر گرفتن مشاغل کوچک طراحی شده است.
تحقیقات نشان میدهند که برای 90 درصد صاحبان مشاغل کوچک، هدف اصلی تبلیغات آنلاین این است که مردم را وادار به تماس یا بازدید از فروشگاه و خرید کنند. کمپینهای هوشمند این اهداف را در مرکز تلاشهای بازاریابی دیجیتال شما قرار میدهند و اکنون میتوانید در عرض چند دقیقه تبلیغات در گوگل ایجاد کنید تا نتایج واقعی کسبوکار را به دست آورید.
اکانت اختصاصی گوگل ادز در واقع سرویس تبلیغات در گوگل بوده با این فرق که در این سرویس به هر فرد یک اکانت اختصاصی گوگل داده شده و شخص قادر است به طور مستقیم به اکانت خود دسترسی داشته و تبلیغات خویش را مدیریت نماید. از سوی دیگر تبلیغ فرد در کشور ما و گوگل فارسی هم نشان داده میشود.
افزایش بازدهی با تبلیغات در گوگل
مزایا
اولین نکته جذب مخاطب یا مشتری بالقوه بالاتر است. همچنین تبلیغات در گوگل موجب میشود، هزینه کمتری برای تبلیغات کسب و کار خود بپردازید. نکته بعدی منعطف بودن و ادغام پذیری سرویسهای تبلیغاتی گوگل است. بر اساس آمارهای بدست آمده نرخ بازگشت سرمایه آن بسیار بالا بوده و رشد و پیشرفت کسب و کارها موجب بازدهی زیاد آنها میشود.
با اینحال و علیرغم مزایای بالا، یکی از مهمترین مزایای تبلیغات در گوگل، افزایش آگاهی از برند برای کسب و کار شما است. برای توضیح این مورد حتما در گذشته با کسانی آشنا شدهاید که تعصب خاصی بر روی یک برند خاص دارند. به عنوان مثال برخی فقط برند نایکی را میپسندند و برخی نیز عاشق سونی هستند. این نشاندهنده تبلیغات بسیار خوب و بالا بردن آگاهی از برند است. کم کم این برندها تبدیل به برندهای محبوب و یا اصطلاحا برندهای ترند میشوند.
نرخ تبدیل
نرخ تبدیل درصد موفق شدن کمپین تبلیغاتی را مشخص مینماید. این نرخ از روی مقدار کلیکهای کلی که یک کمپین بدست میآورد مشخص میشود. صاحبان کمپین عموما توجه ویژهای به نرخ تبدیل دارند ولی به صورت معمول بهینهسازی کمپین بیشتر بر مبنای بالارفتن نرخ کلیک میباشد.
سهم نمایش تبلیغ
سهم نمایش تبلیغ شما زمانی که شخصی آن را ببیند، بدون آن که حتی روی آن کلیک نماید افزایش مییابد. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که صرفا بالا بودن میزان سهم نمایش به معنای موفق شدن کمپین نیست زیرا میزان تاثیرگذاری را نشان نمیدهد. اما با این حال، کارشناسان این میزان را در گزارشات موفقیت کمپین لحاظ میکنند.
جایگاه میانگین تبلیغ
جایگاه میانگین تبلیغ نشاندهنده این است که تبلیغ ما در بیشتر اوقات در چه جایگایی نمایش داده میشود. گوگل همیشه تبلیغی که بالاترین bidder میدهد را در جایگاه اول قرار نمیدهد و در واقع جایگاه میانگین تبلیغ بر مبنای رتبه تبلیغ مشخص میشود. این رتبه از مجموع امتیاز کیفی تبلیغ با بالاترین مقدار هزینه به ازای هر نمایش بدست میآید.
با توجه به این که تبلیغهای رتبه نخست تا سوم در بالاترین جایگاه نتیجههای ارگانیک نمایش داده میشوند، بسیاری از مشاغل که روی تبلیغات در گوگل متمرکز هستند، تمایل دارند تبلیغ آنها در جایگاه نخست قرار گیرد. هرچند جای گرفتن در جایگاه اول همواره برای همه جاذبه دارد ولی ظاهرا اکنون به صورت نوعی قدرتطلبی در آمده است، زیرا که نخستین نمایش همواره به معنای گرفتن بهترین نتایج نیست.
امکان دارد برخی از تبلیغها که در جایگاه چهارم قرار گرفتهاند، در مقایسه با تبلیغی که در جایگاه نخست قرار دارد، دارای نرخ تبدیل بیشتری باشند. بنابراین بایستی جهت حساب کردن بازده کمپین همواره متمرکز بر جایگاه میانگین تبلیغ باشید، ولی از آن به عنوان معیار و شاخص هدف خود استفاده نکنید.